توقف احساس غم و شروع شادی با ۴ راهکار موثر

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
شادی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

آیا در زندگی احساس غم می‌کنید و از شادی دور شده‌اید؟ چه راه‌هایی برای بازگشت حس شادی به زندگی وجود دارد؟ همه ما هرروزه با اتفاقاتی روبه‌رو هستیم که سبب ناراحتی ما می‌شود‌.

اگر این اتفاقات پیوسته باشند احساس غم در ما برای مدتی ماندگار می‌شود البته گاهی بی‌دلیل حس غم وجود ما را فرا می‌گیرد. با اینکه حس غم بسیار نرمال و شایع است اما تاثیر بدی روی ما می‌گذارد. برای مثال می‌توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

خبر خوب این است که می‌توانیم با این احساس مقابله کنیم و جای آن را به شادی دهیم. چرا وقتی می‌توانیم خوشحال باشیم، غم را انتخاب کنیم؟ در این مقاله چند راهکار موثر برای دور کردن غم و افزایش شادی در زندگی روزمره را به شما آموزش می‌دهیم.

توقف احساس غم و شروع شادی با 4 راهکار موثر

زندگی ما آدم‌ها پر ازغم و شادی‌های فراوانی است که در طول زندگی، آن‌ها را تجربه می‌کنیم. غم‌ها و شادی‌ها هر دو احساس درونی هستند که وجودشان در موقعیت‌های مختلف زندگی، تاثیرات مختلفی بر روحیه افراد می‌گذارد. غم انسان را ناامید و بی‌انگیره می‌کند اما شادی در کنار انگیزه و انرژی، تازگی و طراوت خاصی به انسان می‌بخشد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوان با کمک آن‌ها احساس غم و اندوه را متوقف ساخت و شادی را جایگزین آن کرد. ما در این مقاله به 4 راهکار موثر در این زمینه اشاره می‌کنیم که قطعا بکارگیری آن‌ها مفید و موثر خواهد بود.

1. معاشرت و تعاملات اجتماعی خود را بیشتر کنید

داشتن روابط اجتماعی و تعامل بیشتر با افراد دیگر یکی از راهکارهایی می‌باشد که نقش مهمی در توقف غم و ایجاد شادی دارد. این راهکار از دو جنبه دارای اهمیت خاصی است.

الف؛ شما در ارتباط با دیگران متوجه می‌شوید که تنها نیستید و همه آدم‌ها در شرایط مختلف زندگی غم و اندوه را تجربه می‌کنند. پس وجود غم مختص شما نیست.

ب؛ معاشرت و صرف وقت با دیگران موجب شادی و نشاط شما می‌شود و هر چه ارتباط و روابط شما بیشتر باشد به همان نسبت نیز می‌توانید از کمک‌های فکری آنان بهره مند شده و روی همفکری آنان حساب کنید.

2. ورزش کنید

ورزش کنید

ورزش احساس پر انرژی بودن و خلق و خوی بهتر را در شما تقویت می‌کند. وقتی شما ورزش می‌کنید مغز شما فعالیت بدنی را حس کرده و با افزایش هورمون‌های موثر در خلق و خو، نقش بسیار مهمی در کاهش غم دارد.

3. همیشه ذهنتان را فعال و مشغول نگه دارید

با سرگرم شدن به فعالیت‌هایی که مورد علاقه شما است فکر و ذهنتان را مشغول نگه دارید و موجبات شادی را برای خود فراهم کنید. اصولا فعالیت‌های هنری و پرداختن به هنرهای دستی یکی از مواردی است که در این زمینه کمک قابل توجه‌ای به شما می‌کند.

بیشتر بخوانید: قانون جذب راهی برای غلبه بر افسردگی

4. سفر و گردش کوتاه در طبیعت

مسافرت و گردش در طبیعت نقش بسیار مهمی در ایجاد شادی دارد. چرا که تغییرات آب و هوایی و دیدن مناظر زیبا و سرسبز به تغییر و شارژ روحی شما کمک فراوانی می‌کند.

اگر امکان سفر برایتان مهیا نیست با یک پیک نیک یک روزه و گردش در طبیعت می‌توانید روحیه‌تان را تجدید و شادی را به خود هدیه دهید.

احساس غم

احساس غم

آیا شما احساس غم و نارضایتی دارید؟ آیا می‌خواهید شاد باشید؟ حقیقت این هست که هر کسی دوست دارد شاد باشد. حوادث مشکل و ناخوشایند احساس ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

همیشه نمی‌توان این حوادث را کنترل کرد اما می‌توان یاد گرفت که چگونه جلوی احساسات را گرفت. شادی حقیقی درونی است و به حوادث و شرایط بیرونی وابسته نیست.

اگر بر حوادث ناخوشایند تمرکز دارید و اغلب به آن‌ها فکر می‌کنید احساس خوبی نخواهید داشت.

همانطور که به آن‌ها فکر می‌کنید تاثیر بدی بر شما خواهند گذاشت. اما اگر بتوانید ذهن‌تان را به موضوعات دیگری سوق دهید، احساس غم هم تضعیف و زندگی‌تان شادتر می‌شود.

چند راهکار حذف احساس غم

چند راهکار حذف احساس غم

در ادامه چند راهکار ساده آورده شده که به شما کمک می‌کند تا جلوی احساسات بد خود را بگیرید و احساس خوبی داشته باشید. برخی از این‌ها شاید برای‌تان تازه نباشد، اما یادآوری آن‌ها خالی از فایده نیست.

۱. خود را سرگرم کنید

احساس غم داشتن معمولا حاصل منفعل بودن و اشتیاق نداشتن برای انجام کار است. در این شرایط شما افکار منفی و ناخوشایندی دارید و اگر آن‌ها را متوقف نسازید، قوی‌تر می‌شوند و احساس غم و اندوه‌تان افزایش می‌یابد.

اما اگر مشغول کاری باشید که به توجه زیاد نیاز دارد، وقت نمی‌کنید که بر افکار بد و ناخوشایند تمرکز کنید و آن‌ها تسلط‌شان را بر شما از دست می‌دهند.

با یک کار خود را مشغول کنید؛ وسیله‌ای را تعمیر کنید، چیز جدیدی را یاد بگیرید. به هر طریقی که می‌توانید خود را سرگرم کنید.

بیشتر بخوانید: ترک اعتیاد از غم و ناراحتی و زندگی به سبک یک فرد مثبت اندیش

۲. برای حذف احساس غم تلاش کنید اغلب خنده‌رو باشید

بسیار بی معناست که به شخصی که غمگین است بگوییم بخند. اکثر افراد غمگین نمی‌خندند. اما حتی اگر هم شده خودتان را وادار به خندیدن کنید اگرچه لبخندی کوتاه باشد.

این کار احساس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کمتر شدن غم و شاد شدن‌تان می‌شود.

همین الان تلاش کنید به مدت یک یا دو دقیقه بخندید و به احساس خود توجه کنید. شاید تعجب کنید از اینکه احساس بهتر و شادتری به دست می‌آورید.

۳. با فیلم طنز احساس غم را از بین ببرید

با فیلم طنز احساس غم را از بین ببرید

تماشای فیلم طنز باعث می‌شود که شما بتوانید احساس غم خود را فراموش کنید. اگرچه این فراموشی صرفا در طول تماشای فیلم باشد.

این کار باعث خنده شما می‌شود و حداقل به طور موقت شما را از فکر کردن به مسئولیتی که به دوش دارید، رها می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور می‌توانم شادی را در زندگی تجربه کنم؟

۴. برای فرار از احساس غم ذهن و فکرتان را فراسوی مشکلات ببرید

فکرتان را محدود نکنید. به همه چیز در زندگی با چشم‌اندازی وسیع‌تری نگاه کنید. به این فکر کنید که آنچه که باعث ناراحتی شما شده است آیا ارزش آن را دارد که وقت و نیروی خود را صرف آن کنید.

ذهن‌تان را به سوی راه‌حل‌ها، احتمالات و افکار تازه سوق دهید. تلاش کنید که آنچه را که موجب رنجش‌تان می‌شود، کنار بگذارید و بر چیزی تمرکز کنید که حال‌تان را خوب می‌کند.

این نوع تفکر می‌تواند به شما کمک کند تا با دیدگاهی وسیع‌تر به زندگی‌تان نگاه کنید و متوجه شوید که گاهی چقدر مشکلات و مسائل موجود در زندگی‌تان کوچک و بی‌اهمیت هستند و بنابراین این دیدگاه احساس شما را هم تغییر می‌دهد.

بازگشت شادی

بازگشت شادی

شاد بودن کار ساده‌ای است، اگر و تنها اگر اندیشه خود را نسبت به زندگی تغییر دهید و با انجام چند روش ساده مثل روش‌های فوق مداومت در انجام آن‌ها، شادی برای شما تبدیل به یک عادت همیشگی می‌شود.

زیستن و اندیشیدن همانند افراد موفق، مستلزم دانستن ویژگی‌ها و عادت‌های افراد موفق می‌باشد. ویژگی‌ها و عادت‌های منحصر به فردی که بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» آنان را به شما خواهد آموخت.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
ترک اعتیاد از غم

در صورتی که این ویژگی‌ها را بدانید، بخشی از مسیر موفقیت را پیموده‌اید، بقیه مسیر با کوشش، صبر و مداومت در انجام تمرین‌ها هموار می‌گردد.

توصیه می‌کنم جهت یادگیری شیوه تفکر و رفتاری انسان‌های موفق از این محصول استفاده کنید و احساس غم را کمرنگ کنید تا شادی را بدست آورید.

سخن پایانی

شاد بودن

همانطور که زندگی پر از فراز و نشیب‌های فراوانی است، به همان میزان نیز دارای غم و شاد بودن بسیاری هم می‌باشد. اما باید بپذیریم که این خاصیت زندگی است و وجود غم و شادی و تجربه آن‌ها در زندگی اجتناب ناپذیر می‌باشد.

ولی یک موضوع کلی و مهم در این رابطه وجود دارد که نمی‌شود آن را نادیده گرفت و آن پایان دادن یا توقف احساس غم هایی است که به‌دلایل مختلف در زندگی تک تک ما آدم‌ها دیده می‌شود. ولی با این وجود راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها غم‌ها را متوقف ساخت و شادی را برای خود به ارمغان آورد.

تا حد امکان ذهن خود را مشغول نگه دارید و به انجام کارها و فعالیت‌های مختلف مورد علاقه‌تان بپردازید. از مطالعه و کتاب خوانی و ورزش گرفته تا گردش، سفر و به صدای طبیعت گوش سپردن و هر آنچه که به شما آرامش می‌دهد.

با توجه به اینکه شادی یک حالت ذهنی و حس درونی محسوب می‌شود که با خشنودی، رضایت و لذت همراه است پس در زندگی خود وقت و زمان قابل توجه‌ای را به هر چیزی که باعث خشنودی و رضایت شما می‌شود، اختصاص دهید. تا هم شاد باشید و هم از یک زندگی رضایتمند برخوردار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *