تمرکز روی هدف های زندگی و تاثیر آن در موفقیت و کامیابی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آبان, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تمرکز روی هدف هایی که در زندگی داریم می‌تواند ما را به سرمنزل مقصد برساند تا به موفقیت و کامیابی برسیم.

اگر تمرکز شما عددی بین یک تا صد داشته باشد، بیشترین نقطه‌ی توجه و تمرکز شما روی چه موضوعاتی است؟ چند درصد روی هدف‌های خود تمرکز دارید؟ آیا این میزان تمرکز می‌تواند شما را به سرمنزل مقصود برساند؟

هر انسانی در زندگی آرزو، خواسته، هدف و رویاهایی دارد. وقتی به زندگی خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم در دل همه‌ی فراز و فرودها، خواسته‌هایی داریم که بسیار مشتاقیم به آنها برسیم. گاهی آرزوها محقق نمی‌شوند و به خواسته‌هایمان نمی‌رسیم. مشکل کجاست؟ چگونه می‌توانیم به اهداف خودمان نزدیک‌تر شویم؟ می‌‌توانید مقاله‌ی چرا نمی‌توانم روی کارهایم تمرکز لازم را داشته باشم؟ را مطالعه کنید.

یکی از هدف‌های بزرگ زندگی‌تان را روی کاغذ بنویسید. بعد صادقانه ببینید چقدر روی رسیدن به این هدف تمرکز کرده‌اید؟ چقدر از زمان و انرژی خود را در شبانه‌روز صرف این هدف می‌کنید؟ آیا برنامه‌ای برای رسیدن به خواسته‌ی بزرگ زندگی‌تان دارید؟ آیا اتفاقات زندگی شما را به هدف تان نزدیک‌تر می‌‌‌کند یا دورتر؟

تمرکز

تمرکز چیست و چه معنایی دارد؟ 

تمرکز یا توجه به معنی آن است که از توان عملکرد مغز خودمان بهترین بهره را می‌بریم. مغز انسان توانمندی‌ها و قابلیت‌های بسیاری دارد و وقتی مغز با تمرکز روی موضوعاتی توجه می‌کند، با قدرت بالایی که دارد می‌تواند آن مساله را حل کرده یا به نقطه‌ی طلایی و خوبی برساند. برای درک معنی و مفهوم تمرکز مثالی می‌زنم.

اشعه‌ی لیزر از آنجایی قدرتمند است که تمام انرژی خود را در یک اشعه‌ی قدرتمند متمرکز کرده است. وقتی صحبت از تمرکز و توجه به میان می‌آید به یاد اشعه‌ی لیزر می‌افتم که می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد. وقتی ذهن و مغز ما روی موضوعی تمرکز داشته باشد، قدرت جادویی‌اش بیشتر و بیشتر می‌شود.

قدرت ذهن انسان از اشعه‌ی لیزر  هم بیشتر است و قادر است کارهایی را انجام دهد که باور کردنی نیست. اما اغلب از این پتانسیل استفاده نمی‌کنیم و اصلا بلد نیستیم از توانمندی‌های ذهنی خودمان بهره ببریم.

تمرکز روی هدف‌ های زندگی را جدی بگیرید

باید با خودمان صادقانه مشخص کنیم روی چه چیزهایی تمرکز بیشتری داریم. تصور کنید هدف شما رفتن به شمال کشور باشد ولی توجه به تمرکز شما به‌صورت پیوسته به جنوب کشور است. آیا امیدی به رسیدن به شمال کشور برای شما وجود دارد؟ آیا ممکن است به شمال کشور برسید؟ اغلب ما با آرزوها و خواسته‌های خودمان چنین کاری می‌کنیم.

قرار است به شمال برویم، نه تنها از جنوب سر در نمی‌آوریم بلکه می‌بینیم سال‌ها است درجا زده و از همه بدتر اینکه به جای حرکت رو به جلو، به عقب نیز رفته‌ایم. چرا چنین است؟ چرا نمی‌توانیم عملکرد خودمان را با خواسته‌هایمان منطبق کنیم؟

تمرکز روی اهداف زندگی موضوع بسیار با اهمیتی  است که باید جدی گرفته شود. اما چرا روی اهداف خودان تمرکز کافی را نداریم؟

علت عدم تمرکز روی هدف های زندگی 

عدم تمرکز روی اهداف زندگی دلایل متعددی دارد که در این مقاله برخی از آنها را برمی‌شماریم. یکی از مهمترین دلایل عدم تمرکز روی اهداف این است که فرد به جای آنکه برای هدف‌های خودش برنامه ریزی کند و روی آنها متمرکز شود، همواره نگاهش به دست دیگران است تا برایش کاری انجام بدهند.

در واقع فرد مربوطه به جای آنکه آستین بالا بزند و برای آینده خودش کاری کند، منفعل نشسته تا دیگران بیایند و مسایل اش را حل کنند. چنین افرادی اغلب به دنبال پارتی و رابطه برای پیشبرد کارهای خودشان هستند. چنین افرادی را حتما دیده‌اید.

فردی که مهارت خاصی ندارد، درنتیجه نمی‌تواند شغل مناسبی پیدا کند و منفعل نشسته تا دیگران برای او کاری انجام بدهند و بتواند به‌واسطه‌ی سفارش و توصیه‌ی فردی دیگر در شغلی مشغول به کار شود. حال آنکه اگر این فرد به جای منفعل نشستن و تمرکز در پیدا کردن پارتی، هدفی شغلی را دنبال می‌کرد و مهارتی را یاد می‌گرفت می‌توانست به آینده‌ی خودش امیدوارتر باشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - هدف

یا دانشجویی که به جای تمرکز روی مطالعه و درس خواندن، روی گرفتن نمره‌ی اضافی از استاد دانشگاه تمرکز می‌کند، وقت وزمان خودش و بقیه را تلف کرده و با چنین رویکردی راه به جایی نمی‌برد. برای مقطعی از زمان می‌تواند کارهایی انجام دهد، ولی در طولانی‌مدت فارغ‌التحصیلی بی سواد می‌شود که با معدل بالایی مدرک دانشگاهی گرفته ولی سواد علمی ندارد.

به ‌همین دلیل باید روی هدف‌هایمان متمرکز شویم و نه روی افراد و ابزارها. افراد، پارتی، واسطه‌ها و … یک روز هستند و روز دیگر نیستند. این ما هستیم که باید زندگی‌مان را از بین فراز و فرودها نجات دهیم.

هدف گذاری

تمرکز روی هدف تا رسیدن به نتیجه

شاید این سول پیش بیاید که چگونه باید روی اهداف تمرکز کنیم؟ و شاید در اعماق وجودتان احساس ضعف و ناتوانی کنید و ساده‌ترین کار پیدا کردن فردی باشد که بتواند سریع و راحت همه چیز را حل و فصل کند.

اما همیشه باید به یاد داشته باشیم که این افراد واسطه و پارتی، همیشه در زندگی ما نیستند و روزی می‌رسد که باید با زندگی به‌صورت واقعی و بدون حضور دیگران روبه‌رو شویم. اگر آن روز به اندازه‌ی کافی قدرتمند نباشیم نمی‌توانیم از پس مسایل و مشکلات بربیاییم.

۱- اهداف خود را مکتوب کنید و هر روز صبح آن را مرور کنید.

یکی از بهترین کارها برای تمرکز روی اهداف، نوشتن و مکتوب کردن آنها است.  هر روز صبح می‌توانید هدف‌های بزرگ خود را مرور کرده و به خودتان یادآور شوید که چه کارهای مهمی برای زندگی خودتان دارید. اگر برخی اهداف را در فهرست نوشته‌اید و خیلی بزرگ هستند، آن اهداف بزرگ را به هدف‌های کوچکتر تبدیل کنید تا برایتان قابل لمس شوند.

می‌توانید در زمان مرور اهداف خود، جملات تاکیدی متناسب با اهداف‌تان هم بگویید و تکرار کنید. مطمئن باشید افراد بسیاری در سراسر جهان روز خود را با تمرکز روی اهدافشان آغاز می‌کنند. افراد موفق بسیاری هر صبح اهداف خود را به‌همراه جملات تاکیدی مثبت بارها و بارها تکرار می‌کنند.

اهداف شما باید ملموس و مشخص باشند. اگر برای تعیین اهداف در زندگی دچار مساله هستید، آکادمی بازار در دوره ثروت به موضوع اهداف و تعیین هدف پرداخته که می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

۲- برای محقق ساختن اهداف خود برنامه ریزی کنید.

برای هر هدفی که انتخاب کرده‌اید، برنامه‌ای مشخص داشته باشید. مثلا اگر هدفگذاری کرده‌اید در آزمون استخدامی قبول شوید، باید تا روز آزمون با دوره برنامه ریزی منظم دروس مربوطه را مطالعه کنید. یا اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید در شغلی مشغول به کار شوید، باید برای کسب مهارت‌های لازم در آن شغل برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی به ذهن شما نظم می‌دهد و می‌توانید با برنامه ریزی درست و منطقی، از زمان و انرژی خودتان بیشتر بهره ببرید. فقط در نظر داشته باشید که به برنامه‌هایی که می‌نویسید پای‌بند باشید. برخی افراد برنامه‌ی کاری تهیه می‌کنند، ولی اصلا آن را اجرا نمی‌کنند. به همین دلیل برنامه ریزی آنها فاقد ارزش و اعتبار است.

برنامه‌ی شما باید قابلیت اجرا داشته باشد. برنامه‌ای تهیه کنید که بتوانید آن را اجرا کنید. مثلا فردی که ورزش نمی‌کند، نمی‌تواند برای روز اول در برنامه‌ی خودش فتح قله‌ی دماوند را هدفگذاری و برنامه ریزی کند. چنین فردی باید بداند که جسمش برای چنین فشاری آمادگی ندارد و برای فتح قله دماوند باید مسیری را طی کند و تمرینات مداوم ورزشی داشته باشد.

هر وقت خواستید برنامه‌ای خیالی و توهمی تهیه کنید، به یاد کسی بیفتید که اصلا ورزش نمی‌کند و تصمیم گرفته یک شبه قله دماوند را فتح کند یا در مسابقات المپیک شرکت کند.

۳- روی اهداف و برنامه‌های خود تمرکز داشته باشید. 

وقتی اهداف خود را تعیین کردید و برنامه‌ی متناسبی برای رسیدن به آن تهیه کردید، زمان آن رسیده به اهداف و برنامه‌های خود پای‌بند باشید. روی محقق ساختن اهداف و آرزوهای خود تمرکز کنید. در این دنیا زمان زیادی برای تلف کردن وقت و انرژی خودمان نداریم. باید از همین زمانی که داریم به بهترین شکل استفاده کنیم. نگذارید موضوعات و اتفاقات مختلف شما را از مسیری که انتخاب کرده‌اید دور سازند.

برخی افراد می‌گویند به محض اینکه اهدافم را مکتوب کردم و برنامه‌ی مناسبی برای آن تهیه کردم، اتفاقی ناگوار در زندگی ام رخ داد و رشته‌ی کار از دستم در رفت و نتوانستم روی هدف و برنامه متمرکز شوم. درست شبیه افرادی که تصمیم می‌گیرند رژیم غذایی داشته باشند ولی دقیقا همان روز اول، به مهمانی دعوت می‌شوند، همکارشان با شیرینی خامه‌ای از راه می‌رسد، دوست‌شان آنها را به یک رستوران لاکچری دعوت می‌‌کند و همه چیز دست به دست هم می‌دهد که فرد مربوطه نتواند رژیم غذایی خود را حفظ کند.

خب، ممکن است گاهی اتفاقاتی خارج از برنامه‌ی ما پیش بیاید و این موضوع طبیعی است. اما قرار نیست این اتفاقات دائمی باشند. مثلا وقتی رژیم غذایی می‌گیریم و با جعبه‌ی شیرینی خامه‌ای مواجه می‌شویم، خیلی راحت می‌توانیم حجم کمتری نسبت به همیشه بخوریم و از روز بعد و ساعات بعد به رژیم غذایی خودمان برگردیم.

مشکل اینجاست که وقتی فرد تصمیم می‌گیرد رژیم غذایی داشته باشد و روز اول شکست می‌خورد، برای روز دوم نیز موضوع را رها می‌کند و اصلا فراموش می‌کند، چه تصمیمی گرفته است. برفرض که همه چیز دست به دست هم داد تا نتوانیم برنامه و هدف خودمان را دنبال کنیم، اما آیا ما باید سریع میدان را خالی کنیم؟ روی هدف و برنامه‌ی خودتان متمرکز شوید حتی اگر از آسمان سنگ ببارد، بالاخره بارش سنگ تمام می‌شود.

۴- با افراد هدفمند و مثبت همنشین شوید. 

اگر در ابتدای مسیر هستید و می‌خواهید تغییری مثبت در زندگی خودتان ایجاد کنید، همنشینی و معاشرت با افراد مثبت، افراد دارای هدف و برنامه و افرادی که سخت تلاش و کوشش می‌کنند، بسیار اهمیت دارد. وقتی اطراف تان افرادی منفعل و بدون تمرکز حضور داشته باشند، ناگزیر شما هم شبیه به آنها می‌شوید.

اگر می‌خواهید در مسیر موفقیت و کامیابی حرکت کنید، باید همراه شما نیز در همین مسیر حرکت کند. نمی‌توان انتظار داشت که شما افراد تنبل و بدون برنامه را دوست و همراه خود کرده باشید ولی درنهایت به فردی هدفمند و پوی تبدیل شوید. اگر واقع به فکر تغییر هستید، همراه و دوست خوبی متناسب با شرایط خودتان پیدا کنید.

۵- کتاب‌های انگیرشی، سمینارهای انگیزشی و دوره‌های آموزشی انگیزشی بسیار کمک کننده هستند. 

وقتی هدفی را دنبال می‌کنید، در بین راه ممکن است خسته شوید و به اصطلاح کم بیاورید. برای آنکه این تعادل برقرار شود و از نظر ذهنی و روانی نیز بتوانید تا پایان مسیر انرژی لازم را داشته باشید، باید ذهن و روان خودتان را با محصولات مثبت و انگیزه دهنده تغذیه کنید.

بارها و بارها افرادی را دیده‌ایم که اهداف خود را خوب تعیین کرده‌اند، برنامه ریزی منطقی و درستی دارند ولی در بین راه یک دفعه متوقف شده‌اند. وقتی از آنها سوال می‌شود چه اتفاقی افتاد، می‌گویند خسته شده و بریده‌اند.

کتاب‌های انگیزشی می‌توانند انرژی تازه‌ای در وجود چنین افرادی تزریق کنند. کتاب‌های صوتی انگیزشی بسیاری در بازار مرتبط با موضوعات مختلف وجود دارد. همچنین برخی سمینارهای موفقیت و انگیزشی یا ویدئوهای انگیزشی هستند که می‌توانند حال فرد را بهتر کنند. گاهی نکاتی در این مطالب گفته می‌شود که باعث باز شدن زاویه‌ی دید فرد می‌شوند.

۶- به خودتان پاداش و هدیه بدهید. 

اگر در مسیر تمرکز روی اهداف‌تان قرار گرفتید و با موفقیت به پیش رفتید، به خودتان هدیه بدهید و خودتان را تشویق کنید. شما می‌توانید به فردی هدفمند، متمرکز روی اهداف و با برنامه ریزی درست و منطقی تبدیل شده و مسیر موفقیت و کامیابی را طی کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی