تقویت اعتماد به نفس

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۰ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تقویت اعتماد به نفس را جدی بگیرید

اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر اعتماد به نفس داشته باشیم شرایط فعلی زندگی‌مان دستخوش چه تغییراتی قرار می‌گیرد؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه_اعتماد به نفس

آیا با اعتماد به نفس کودکان می‌توانیم مسایل و مشکلات فعلی را حل کنیم؟ آیا تقویت اعتماد به نفس می‌تواند به ما کمک کند تا کیفیت زندگی یالاتری را تجربه کنیم؟

دوره اعتماد به نفس چقدر در سرنوشت و وضعیت زندگی ما تاثیرگذار است و داشتن و نداشتن آن چقدر می‌تواند شرایط ما را تغییر دهد؟ در واقع موضوع اعتماد به نفس و داشتن آن، چقدر در زندگی ما اهمیت دارد و الویت چندم زندگی ما است؟

پیش از پاسخ دادن به این سوالات، ابتدا لازم است بدانیم، اعتماد به نفس به چه معنا است؟ بعد لازم است خودمان و وضعیتی که داریم مورد بررسی قرار بدهیم تا بفهمیم آیا اعتماد به نفس داریم یا خیر؟

خب، اگر فهمیدیم اعتماد به نفس داریم، باید ببینیم آیا این سطح از اعتماد به نفس برای ما کافی است یا لازم است آن را تقویت کنیم؟ اگر هم متوجه شدیم که اعتماد به نفس نداریم، باید ببینیم چگونه و به چه روش‌ یا روش‌هایی می‌توانیم اعتماد به نفس خودمان را تقویت کنیم؟ مقاله‌های بسیاری در مورد افزایش اعتماد به نفس و راه های تضمینی برای رسیدن به آن نوشته شده است.

تعریف اعتماد به نفس

اعتماد به نفس،  خودباوری یا Self confidence یعنی فردی به توانایی‌ها و استعدادهای خودش اعتماد داشته باشد. یعنی درونا و از نظر ذهنی باور داریم که می‌توانیم کارها را با موفقیت به انجام برسانیم. اعتماد به نفس در واقع حالتی روانی از نوعی خودباوری است. باور داشتن به توانایی‌ها و استعدادهایی که داریم.

این نوع باور داشتن فقط زبانی و شفاهی نیست، بلکه باوری است که از ذهن و قلب فرد سرچشمه می‌گیرد. اعتماد به نفس آموختنی است و می‌توان آن را تقویت کرد. یعنی می‌توانیم این حالت روانی را تقویت کرده و از مزایای آن بهره‌مندشویم.

محققان و پژوهشگران مختلف، نویسنده‌ها و روانشناسان مختلف در سراسر جهان تعریف‌های متفاوتی در مورد اعتماد به نفس ارائه داده‌اند ولی وقتی به تعاریف‌های ظاهرا متفاوت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در نهایت همگی آنها یک مفهوم مشترک را مطرح می‌کنند.

به شما توصیه می‌کنم مقاله‌ی اعتماد به نفس بالا و سه گام موثر و عملی برای ایجاد تغییرات اساسی در زندگی را مطالعه کنید. در واقع شکل ظاهری تعاریف متفاوت به نظر می‌رسد ولی معنی و مفهوم یک چیز است.

تعاریف مختلف از اعتماد به نفس

تعاریف مختلفی از اعتماد به نفس ارائه شده است. ولی همان‌طور که گفته شد، معنی و مفهوم زیربنایی همه آنها یکی است و تفاوتی با یکدیگر ندارد. افراد بسیاری در مورد اعتمد به نفس صحبت کرده‌اند که در این قسمت برخی از جملات بزرگان در مورد اعتماد به نفس را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

بهترین دستور زندگی آن است که اعتماد به نفس داشته باشید.  میکل آنژ

بالاترین اعتماد‌ها، اعتماد به نفس است.  آدام اسمیت

در اعتماد به نفس قدرتی است که توانایی‌ها و اقتدار شما را دو برابر می‌کند.  کاترین پاندر

اگر خود به خویشتن اعتماد نداری، دیگران هم به شما اعتماد نخواهند کرد.  جان ماکسون

همیشه به خودتان اعتماد داشته باشید. اگر یک بار کاری را با موفقیت انجام داده باشید، باز هم می‌توانید.  آنتونی رابینز

زیان‌بارترین احساس پس از شکست، از دست دادن اعتماد به نفس و شک کردن به توانایی و صلاحیت‌های خودتان است. جان ماکسول

جملات قصار در مورد اعتماد به نفس کم نیستند و  هر کدام از زاویه‌ای به این موضوع می‌پردازند. اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم با مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهیم بود و نمی‌توانیم به نتایج و دستاوردهای مورد نظرمان در زندگی دست پیدا کنیم. در نتیجه تقویت اعتماد به نفس از اهمیت ویژه‌ای در زندگی ما برخوردار خواهد بود.

استاد احمد محمدی
اگر در باغچۀ زندگی‌ات بذر مهارت بکاری، به‌زودی گلستانی می‌شوی که بوی عطرش، معطر می‌کند فرداهایت را.
استاد احمد محمدی

اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید پاسخ این سوال ساده به نظر برسد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر اعتماد به نفس نداشته باشید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ مگر افرادی که با ضعف اعتماد به نفس روبه‌رو هستند، چه شرایطی را در زندگی تجربه خواهند کرد که می‌گوییم داشتن اعتماد به نفس از اهمیت بالایی برخوردار است؟

وقتی اعتماد به نفس نداریم، فرصت‌های زندگی را می‌سوزانیم و در واقع از فرصت‌ها و نعمت‌هایی که در اختیار داریم نمی‌توانیم به شکل درستی استفاده کنیم. بارها و بارها افرادی را دیده‌ایم که اتفاقا بسیار توانمند هستند ولی به دلیل عدم اعتماد به نفس نمی‌توانند از دارایی خود به شکل درستی استفاده کنند.

از سوی دیگر وقتی اعتماد به نفس نداریم، ترسی همیشگی و دائمی را با خود به همراه داریم. وقتی اعتماد به نفس نداریم، شبیه به فردی هستیم که قدم به قدم در زندگی روی سطحی یخی با لغزش و لرزش‌های پاهای خودش گام برمی‌دارد و هیچ قدمی را محکم روی زمین نمی‌گذارد.

وقتی اعتماد به نفس نداریم، دیگران نیز نمی‌توانند به ما اعتماد کنند. تصور کنید، در بین افرادی زندگی کنید، که کسی به شما اعتماد نداشته باشد. نه تنها چنین وضعیتی اصلا خوشایند نیست، باعث می‌شود حتی خودمان نیز احساس خوبی به خودمان نداشته باشیم.

افرادی که اعتماد به نفس ندارند، تصویر واقعی خودشان را به دیگران نشان نمی‌دهند. در اصل وقتی اعتماد به نفس نداریم، خودمان نیستیم. به دلیل عدم اعتماد به نفس، چنین افرادی مجبور هستند مطابق میل و خواست دیگران زندگی کنند. به همین دلیل همیشه به جای آنکه حواسشان به اهداف و برنامه‌های خودشان باشد، به خواسته‌های و تایید دیگران توجه می‌کنند.

افرادی که اعتماد به نفس ندارند، همیشه نگران تایید شدن از سوی دیگران هستند. همیشه احساس ناتوانی و ضعیف بودن می‌کنند که این حالت نیز حس بسیار بدی را در آنها ایجاد می‌‌کند. وقتی این وضعیت عدم اعتماد به نفس در حالت حاد و شدید باشد، حتی می‌تواند نه تنها روان، بلکه جسم فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد و حتی در برخی موارد منجز به بروز بیماری‌های جسمی نیز می‌شود.

در واقع فرد به دلیل خودخوری و حالت‌های ضعف درونی، مستعد بیماری‌های جسمی نیز می‌شود. گاهی آثار عدم اعتماد به نفس در وضعیت جسمی و سلامتی نیز مشهود می‌شود. افرادی که اعتماد به نفس خوبی ندارند، خموده‌تر و ناتوان‌تر از بقیه به نظر می‌رسند.

اگر اعتماد به نفس داشته باشیم چه شرایط جدیدی برایمان پیش می‌آید؟

وقتی فردی اعتماد به نفس دارد، به ابزاری مجهز است که می‌‌تواند وضعیت‌های جدید و شرایط جدیدی را برای خودش به‌وجود بیاورد. او با اقتدار روی زمین گام برمی‌دارد، هدف‌ها و رویاهای بزرگی را با اقتدار دنبال می‌کند. چنین فردی تصمیم گرفته است که اشرف مخلوقات باشد.

از هر بادی نمی‌لرزد و نمی‌ترسد. فردی که با اعتماد به نفس زندگی می‌کند، فرصت تجربه‌ی کیفیت‌های جدیدی از زندگی را دارد. سرش را بالا می‌گیرد و در هر قدمی که برمی‌دارد اعتماد و اطمینان دارد که مسیر را درست طی می‌‌کند.

از چیزی نمی‌ترسد و قضاوت دیگران برایش تعیین کننده نیست. به نظرات توجه می‌کند ولی از قضاوت دیگران ترسی ندارد. فردی که اعتماد به نفس دارد، فرصت‌های جدیدی پیش روی خود دارد و همه‌ی آنها را می‌بیند. به روش‌های مختلفی می‌توانید اعتماد به نفستان را ده برابر کنید.

اعتماد به نفس می‌تواند کیفیت بهتر و بالاتری از زندگی را برای او ایجاد کند. چنین فردی به گونه‌ای زندگی می‌کند که گویی ابزاری قدرتمند در اختیار دارد و ازاین ابزار برای حل مسایل، ایجاد مسیرهای جدید در زندگی و تجربه‌ی زندگی موفق‌تر کمک می‌گیرد.

فردی که به تقویت اعتماد به نفس خود اهمیت‌‌ می‌دهد، زندگی را آن طور که باید و شایسته است تجربه می‌کند. در مقابل فردی که به این ابزار مهم توجه نشان نمی‌دهد، نمی‌تواند بهره‌ی لازم را در زندگی از آن خود کند.

تقویت اعتماد به نفس را در برنامه زندگی خودتان قرار دهید

یکی از موضوعات مهمی که درمورد اعتماد به نفس باید بدان توجه نشان دهیم آن است که در هر وضعیتی که قرار داشته باشیم می‌توانیم اعتماد به نفس خودمان را تقویت کنیم. تقویت و افزایش اعتماد به نفس مهارتی اکتسابی و آموختنی است.

برخی تصور می‌‌کنند، برخی افراد به صورت ذاتی اعتماد به نفس دارند و اگر کسی دچار ضعف اعتماد به نفس باشد نمی‌توان برایش کار خاصی کرد و این مساله قابل اصلاح و درمان نیست. راهکار های افزایش اعتماد به نفس برای داشتن مکالمات سازنده تر با دیگران به شما کمک می‌کند روابط خوبی با دیگران ایجاد کنید.

در صورتی که این طور نیست، هر کسی می‌تواند در در هر سطحی از اعتماد به نفس، این مهارت و ابزار را در خود تقویت کند. پس این‌طور نیست که کسی بگوید من نیازی به تقویت اعتماد به نفس ندارم. به نظر می‌رسد هر کسی در هر شرایطی از زندگی باید روی تقویت این ابزار متمرکز شده و برای خودش کاری کند.

تقویت اعتماد به نفس را به عنوان بخشی از برنامه‌های روزانه‌ی خود قرار دهید. تصور کنید باید اعتماد به نفس را همچون عضله‌های خود به عنوان یک ورزشکار تقویت کنید. اگر ورزشکار، یک روز ورزش نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ همین حالت برای ابزار اعتماد به نفس می‌تواند رخ دهد. اگر روزی به تقویت اعتماد به نفس خودتان کاری نداشته باشید و به فکر تقویت آن نباشید، وضعیتی همانند ورزشکاری دارید که یک روز اصلا ورزش نمی‌کند.

باید بتوانید با مطالعه‌ی کتاب، گوش دادن به پادکست‌های مختلف یا حتی با حضور در کلاس‌های تقویت اعتماد به نفس، برای خودتان کاری کنید و همیشه تمرین‌های اعتماد به نفس را مرور کرده و در زندگی اجرایی سازی کنید.

استاد احمد محمدی

برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم .

دکتر احمد محمدی

با افراد با اعتماد به نفس معاشرت کنید

افرادی که با آنها معاشرت می‌کنیم بسیار در سرنوشت و زندگی ما تاثیرگذار هستند. سعی کنید دایره‌ی اطراف شما مملو از افرادی باشد که اعتماد به نفس دارند و با اقتدار زندگی‌ می‌کنند. افراد ضعیف را دور خود جمع نکنید.

فرصت زندگی کوتاه است پس از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنید. شما شبیه به افرادی می‌شوید که دور خودتان جمع کرده‌اید. پس با دقت ببینید چه افرادی را برای دوستی و معاشرت اطراف خودتان جمع کرده‌اید. این موضوع بسیار مهمی است که نباید از دیده دور بماند.

دایره افرادی که با آنها معاشرت می‌کنید بسیار اهمیت دارد. پس دقت کنید با چه کسانی معاشرت می‌کنید و چه کسانی را به دوستی می‌گیرید. اگر اعتماد به نفس کافی ندارید، به سراغ دوستی و معاشرت با افرادی نروید که بسیار ضعیف‌تر از خودتان هستند.

هر چقدر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، فرد قوی‌تر و مفتدرتری هستید. اگر اعتماد به نفس ندارید، باید کاری برای خودتان انجام دهید و دست روی دست نگذارید.

روش‌های تقویت و افزایش اعتماد به نفس

کاملا روشن و واضح است که موضوع نداشتن اعتماد به نفس را نمی‌توانیم نادیده بگیریم و باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهیم. اما سوال مهم این است که چگونه و از چه روش‌هایی باید اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم:

مهارت آموزی را فراموش نکنید

اگر اعتماد به نفس لازم را ندارید، شاید به این دلیل است که توانمندی‌های محدودی دارید و روی توانمندسازی خودتان زمان نمی‌‌گذارید. هدف و برنامه مشخصی برای توانمند سازی خودتان ندارید و به همین دلیل از زمان عقب هستید. سعی کنید به صورتی هدفمند و همراه با برنامه‌ای دقیق و مشخص، مهارت‌های لازم را کسب کنید.

وقتی به فردی متخصص در حوزه‌ی کاری خودتان تبدیل شوید، اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می‌‌‌کند. البته درنظر داشته باشید که مهارت آموزی به معنی دائما از این کلاس به آن کلاس رفتن نیست. بلکه باید بتوانید با برنامه‌ای مشخص و دقیق، برای بهتر شدن وضعیت خودتان کاری کنید.

دقیقا مشخص کنید زمان و انرژی‌تان باید صرف چه کارهایی شود و برای آنها برنامه داشته باشید. در محیط کار و در زندگی لازم است برای توانمند کردن خودتان برنامه داشته باشید. همین موضوع باعث می‌شود، درونا احساس رضایت بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

مثبت فکر کنید

سعی کنید هر روز، هر لحظه و تحت هر شرایطی تفکر مثبت داشته باشید. با تفکر منفی برای همیشه خداجافظی کنید. وقتی مثبت فکر می‌کنید، درونا اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت و گام‌های استوارتر و محکم‌تری را در زندگی برمی‌دارید.

افرادی که تفکرات منفی دارند،

آکادمی بازار در کنار شما است تا بتوانید توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را تقویت کرده و به فردی هدفمند، با برنامه و موفق تبدیل شوید. برای شروع می‌توانید دوره ثروت را تهیه کرده و با ما همراه شوید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی