تقویت اعتماد به نفس – عزت نفس و موفقیت در زندگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ تیر, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۲۱ مرداد, ۱۴۰۰

تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس موضوع بسیار مهمی است.  با افزایش آن می‌توانیم به موفقیت آتی خود امید داشته باشیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تقویت اعتماد به نفس را دست کم نگیرید

عزت نفس و اعتماد به نفس از جمله موضوعات مهمی هستند که اگر به آنها توجه نکنیم، نمی‌توانیم به موفقیت آتی خود امیدی داشته باشیم.

اگر می خواهید از پس مشکلات بر بیایید باید با دوره اعتماد به نفس روی عزت نفس و اعتماد به نفس خودتان کار کنید. همانطور که بدن نیاز به کلسیم دارد تا استخوان ها تقویت شوند و دندان ها دچار مشکل نشوند، روان ما نیز برای سلامت خود نیاز به عزت نفس دارد.

برای اینکه بتوانید از پس مشکلات زندگی بربیایید و برای آنکه بتوانید برای آینده خود تصمیم گیری خوبتری انجام دهید، نمی‌توانید بدون عزت نفس زندگی کنید.

چرا تقویت اعتماد به نفس مهم است؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا برای یک زندگی بهتر باید روی تقویت عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس خودمان کار کنیم؟

پاسخ این سوال روشن است. وقتی اعتماد به نفس نداریم، نمی‌توانیم توانایی‌ها و ظرفیت‌های درونی خودمان را به نمایش بگذاریم و از آنها بهره برداری کنیم.

کسانی که عزت نفس بالاتری دارند بر این باورند که می‌توانند کارهای بزرگتری انجام دهند. این گونه افراد عموما از توانایی های خود بهتر و بیشتر بهره می‌برند.

کسانی که عزت نفس پایینی دارند و از ضعف اعتماد به نفس رنج می برند، نمی‌توانند از استعدادها و توانایی‌های خود به شکل لازم استفاده کنند. به همین ترتیب برای آنکه بتوانیم زندگی خوب و آبرومندی برای خود بسازیم، باید بتوانیم عزت نفس خود را تقویت کرده و با عزت نفس زندگی کنیم.

زندگی موفق تر و بهتر در گروه تقویت اعتماد به نفس

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

شاید شما نیز با افراد بسیاری برخورد کرده باشید که به دلیل کمبود عزت نفس یا ضعف اعتماد به نفس نتوانسته‌اند از توانایی‌های خود به شکل درست و مناسبی استفاده کنند. چنین افرادی در بدترین حالت ها به سمت استعمال مشروبات الکلی، اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر روی می آورند.

اگر می‌خواهید تجربه بهتر و موفق تری از زندگی داشته باشید، سعی کنید همواره روی اعتماد به نفس کودکان خودتان کار کنید.

ممکن است در برخی حوزه‌ها اعتماد به نفس داشته باشید و در برخی حوزه‌ها نیاز به تقویت عزت نفس خودتان دارید. نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنید و از چیزی نترسید.

اعتماد به نفس و شادی رابطه مستقیم دارند

اعتماد به نفس و میزان شاد بودن ما رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. شاید باور نکنید ولی اغلب کسانی که دچار افسردگی های مختلف می‌شوند، عموما از ضعف اعتماد به نفس برخوردار هستند.

یا افرادی که نمی توانند به موفقیت های خوبی در زندگی دست پیدا کنند، معمولا از ضعف و نداشتن عزت نفس رنج می برند.

شاد بودن حق همه ماست ولی افرادی که اعتماد به نفس ندارند با خودخوری و کمی خود کم بینی و با نادیده گرفتن خود در زندگی، همه چیز را خراب می‌کنند و نمی‌توانند طعم شادی را در زندگی تجربه کنند.

روش های مختلفی برای تقویت عزت نفس وجود دارد که باید بتوانید از آن روش ها به شکل درستی استفاده کنید و زندگی خود را اصطلاحا تکانی بدهید.

خودتان را همان‌طور که هستید بپذیرید

پذیرش خود یکی از روش های تقویت عزت نفس است. پذیرش خود یعنی با همه مشکلات و مسایلی که دارید خودتان را به همان شکلی که هستید بپذیرید.

مثلا اگر لکنت‌زبان دارید، قد کوتاهی دارید یا هر مشکل جسمی دیگری دارید، خودتان را به همان شکلی که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید.

استاد احمد محمدی
فرق آدم‌های موفق با بقیه این است که آنها کارهای درست را انجام می‌دهند، حتی اگر از آن نفرت داشته باشند.
استاد احمد محمدی

البته پذیرفتن خود به معنی داشتن مجوز برای انجام کارهای ناشایست نیست. مثلا کسی اهل زخم زبان زدن است یا بد قولی می‌کند، نمی‌تواند بگوید من را همین طور که هستم بپذیرید.

و به خودش بگوید هم دیگران من را به این شکل هم هستم بپذیرند و هم خودم، خودم را به همین شکلی که هست می پذیرم. پذیرش خود بدین معنی است که خود را آن طور که هستید و با همه نقص ها و عیب هایی که بعضاً غیر قابل رفع شدن هستند بپذیرید. اگر رفتار زشت و ناپسندی از شما سر می‌زند از تکرار آن پرهیز کنید.

مسئولیت پذیر باشید

یکی دیگر از روش های تقویت عزت نفس و مسئولیت پذیری نسبت به خود است. مسئولیت پذیری نسبت به خود یعنی سرنوشت و اهداف تان را در دست بگیرید و برای خودتان اهمیت و ارزش قائل شوید.

مسئولیت پذیری نسبت به خود به این معنی است که دیگر خود را مقصر نمی دانید. روی مشکلات متوقف نمی‌شوید، بلکه به دنبال راه حل ها و اهداف بزرگ زندگی خودتان هستید.

کسی که نسبت به خودش احساس مسئولیت می‌کند، هر گاه مشکلی برایش پیش می‌آید، احساسات خود را کنترل می‌کند و به فکر پیدا کردن راهکار و راه حلی برای حل آن مشکل است. باید مسئولیت رفتار خودتان را بپذیرید و هیچگاه فراموش نکنید که هیچکس جز خودتان مسئول خوشحال کردن شما نیست.

شجاعت و ابراز وجود را فراموش نکنید

یکی دیگر از روش های تقویت عزت نفس، شجاعت ابراز وجود است. وقتی قدرت ابراز وجود نداشته باشید این به صورت مستقیم نشان می‌دهد که شما از عزت نفس کافی برخوردار نیستید.

باید بتوانید خود را به شکل درستی تعریف و ابراز کنید. شاید تصور کنید دیگران چگونه در مورد شما فکر می‌کنند و آیا ابراز وجود شما را تایید و تصدیق می‌کنند یا منکر آن می‌شوند. به این چیزها فکر نکنید یکی از روش های تقویت عزت نفس، شجاعت ابراز وجود است.

استاد احمد محمدی

برای به دست آوردن نتایج جدید باید به آدم جدیدی تبدیل شویم .

استاد احمد محمدی

تمرین کنید در مورد خودتان بتوانید به دیگران توضیح دهید. تصور کنید در مهمانی هستید باید بتوانید به شکل مناسبی از خواسته ها، نیازها، آینده و آرزو ها و همه آنچه در درون شماست با دیگران صحبت کنید. مثلا در محل کار باید قدرت ابراز وجود داشته باشید و در مورد مسائل کاری با مدیر و کارفرما صحبت کنید.

زندگی هدفمند باعث تقویت عزت نفس شما می شود

افرادی که دارای هدف و آرزوهای بزرگی در زندگی هستند، از عزت نفس بالاتری برخوردارند. تصور کنید صبح از خواب بر می خیزد و می خواهید سر کار بروید.

آنجا کارهای روتین برای انجام دادن دارید. کارهای معمولی که شاید برای شما زندگی یکنواختی را ایجاد کرده باشد. این زندگی یکنواخت و بدون هدف می تواند باعث تضعیف اعتماد به نفس شما شود.

باید هدفی را برای خود مشخص کرده و با تمام نیرو و توان خود برای رسیدن به آن هدف تلاش کنید. در برابر هدف های تان مسئولیت پذیر باشید.

برای خود مشخص کنید چه چیزی می‌خواهید می خواهید به کجا بروید و به کجا برسید. زندگی هدفمند باعث می‌شود زندگی شما رنگ و بوی دیگری بگیرد.

برای خود و برای زندگی و آینده تان تصمیم‌گیری کنید. آرزوها و رویاهای بزرگی را در سر پرورش دهید و آن وقت می بینید که به فردی با اعتماد به نفس بالا تبدیل شده اید.

برای خودتان ارزش قائل شوید

وقتی برای خودتان ارزش قائل شوید، دیگران نیز یاد می گیرند که برای شما و برای شخصیت تان ارزش قائل شوند. وقتی خودتان را دست کم می گیرید دیگران نیز همین رفتار را با شما خواهند داشت.

حتی اگر در محیطی بزرگ شده‌اید که والدین و معلمان شما در کودکی برای شما ارزش قائل نبودند و عزت نفس شما را مخدوش کرده اند، همین الان و اکنون می توانید خودتان برای خود کاری انجام دهید. برای خودتان ارزش قائل شوید و مسئولیت زندگی خود را در دست بگیرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

22 پاسخ

  1. عالی بود و ممنونم از محتوای فوق العاده ای که منتشر می کنید و واقعا از محتوای سایت آکادمی بازار می توان یک شخصیت جدید ساخت و همچنین این مقاله و ویدیو فوق العاده بود. من از شما تشکر می کنم بابت این مقاله و این سایت عالی

    1. سلام امیرحسین عزیز
      آکادمی بازار از همراهانی همچون شما به خودش افتخار میکنه و خوشحالیم که تونستیم تاثیر خوبی در زندگی شما بذاریم.

    1. سلام کاربر عزیز
      من به شما گذراندن دوره معجزه اعتماد به نفس رو پیشنهاد میکنم حتما نتیجه میگیرید

  2. ما باید خیلی برای خودمون ارزش قائل باشیم هیچ وقت نباید طوری رفتار کنیم که دیگران تمایلی نسبت به ما نداشته باشند و نباید خودمونو کوچیک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی