تقویت اعتماد به نفس در کودکان را جدی بگیرید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ بهمن, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۸ فروردین, ۱۴۰۱
ستاره های روی زمین - Like Stars on Earth
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

فیلم سینمایی «ستاره‌های روی زمین» سعی دارد به ما نشان دهد که باید بیشتر به بچه‌ها توجه داشته باشیم، در صورت دیدن هر رفتار و ناهنجاری در پی دلایل آن باشیم و برای رفع آن اقدام کنیم. اگر کودکاتان منزوی است، اگر گوشه‌گیر و کم حرف است، اگر از جمع فرار می‌کند قطعاً دلایل مهمی وجود دارد، مشکلی در وجود فرزند شماست که باید برای رفع آن اقدام جدی داشته باشید. در این فیلم معلم هنر به داد کودک داستان می‌رسد و مشکل او را کشف می‌کند، این معلم خیلی خوب به اهمیت اعتماد به نفس کودکان آگاه است. زیرا خودش در کودکی دقیقاً درگیر چنین مشکلی بوده و کاملا او را می‌فهمد.

آینده هر فرد برگرفته از روزهای کودکی اوست، از همان کودکی باید تربیت و رفتار صحیح را به آنها آموخت، کودک باید یاد بگیرد که محکم و قوی باشد، باید بیاموزد که عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشد و برای رسیدن به موفقیت تلاش کند. باید اینها را بیاموزد و نقش ما در این امر بسیار مهم است. در ادامه این مقاله با نحوۀ تقویت اعتماد به نفس در کودکان آشنا شوید.

اعتماد به نفس کودکان


اعتماد به نفس یکی از بزرگترین هدیه هایی است که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند. کودکی که اعتماد به نفس کافی ندارد ، فرصتی برای امتحان فعالیت های جدید یا چالش برانگیز نخواهد داشت، زیرا از شکست خوردن می ترسد. در نتیجه این امر می تواند زندگی کودکان را عقب نگه داشته و از موفقیت آتها در حرفه مورد علاقه شان جلوگیری کند.
دلسردی و ترس، دشمنان اعتماد به نفس ، هستند. بنابراین ، به عنوان پدر و مادر ، ​​وظیفه شماست که هنگام تلاش برای انجام کارهای دشوار ، کودک را تشویق و حمایت کنید.
در اینجا 18 نکته برای تقویت اعتماد به نفس کودکان آورده شده است:

  • بدون توجه به پیروزی یا باخت، قدر تلاش کودکان را بدانید.
    چه کودک شما گل پیروزی را برای تیمش به ثمر برساند و چه آن را به طور تصادفی از مرز خارج کند ، آنها هرگز نباید از تلاش خود خجالت بکشند. در طولانی مدت متوجه خواهید شد که تلاش مداوم در به وجود آوردن اعتماد به نفس بیشتر از نتیجه پیروزی اهمیت دارد.
  • کودکان را تشویق کنید تا برای موفقیت در هر چیزی که به آن علاقه دارند، تلاش کنند.
    کودک خود را تشویق کنید هر آنچه را که به آن علاقه دارد تمرین کند. اما این کار را بدون فشار بیش از حد به او انجام دهید.
  • به کودکتان اجازه دهید تا خودشان مشکلات را پیدا کنند.
    اگر کارهای سخت را برای فرزند خود انجام دهید و مشکلاتشان را حل کنید، آنها هرگز توانایی یا اعتماد به نفس لازم را برای کشف مشکلات، به خودی خود پیدا نمی کنند. کمک والدین می تواند از به وجود آمدن اعتماد به نفسی که حاصل حل مشکلات توسط خود کودک است، جلوگیری کند. به عبارت دیگر ، بهتر است کودک شما خودش در حال یادگیری نحوه حل مشکلات و انجام کار باشد.
  • به کودکان اجازه دهید که فعالیت های مناسب با سن خود انجام دهند.
    انتظار نداشته باشید فرزندتان مانند بزرگسالان رفتار کند. هنگامی که کودک احساس می کند باید عملکردی داشته باشد که والدین از او راضی باشند ، یعنی رفتارهای غیر واقعی ،که ممکن است تلاش والدین برای تقویت اعتماد به نفس کودک را از بین ببرد. تلاش برای برآوردن انتظارات پدر و مادر می تواند اعتماد به نفس کودکان را کاهش دهد.
  • هنگامی که کودکان کنجکاوی می کنند آن ها را تشویق کنید.
    گاهی اوقات جریان بی پایان سوالات کودک می تواند خسته کننده باشد ، اما باید مورد تشویق قرار گیرد. پرسیدن سوال تمرین مفیدی برای رشد کودک است، زیرا بدان معناست که آنها می فهمند “چیزهایی وجود دارد که آنها نمی دانند.
    خانواده هایی که کودکان را برای پرسیدن سوال های کنجکاوانه تشویق می کنند، نسبت به بقیه همکلاسی های خود برتر و باهوش تر هستند زیرا آنها یاد گرفتنه اند از والدین خود اطلاعاتی را که نمی دانند بگیرند و این به معنی است که در مدرسه به راحتی می توانند اطلاعات مورد نیاز را از معلمشان نیز بگیرند. به عبارت دیگر ، آنها می دانند چگونه بهتر و سریعتر یاد بگیرند و جسارت کنجکاوی را خواهند داشت.
  • به کودکان چالش های جدید بدهید.
    به کودک خود نشان دهید که می تواند برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، مانند دوچرخه سواری بدون چرخ تمرین، اهداف کوچکی را برای خود تعیین کند و آنها را محقق کند. سپس سراغ مسولیت های بزرگتر برود. والدین می توانند با افزایش مسئولیت هایی که کودکان باید بر عهده بگیرند ، اعتماد به نفس آن ها را افزایش دهند.
  • از آسان کردن کارها برای کودک خود پرهیز کنید.
    هرگز کاری را به جای کودکتان برای او انجام ندهید. کارها را برای او آُسان نکنید و بگذارید تا خودش راه حل هایی برای مشکلاتش پیدا کند. کمک رساندن و قبول مسئولیت به جای کودک، جایگزین اعتماد به نفس برای او نیست.
  • هرگز از عملکرد کودکان انتقاد نکنید.
    هیچ چیزی بیشتر از انتقاد از تلاش های کودک شما، او را دلسرد نخواهد کرد. ارائه بازخورد مفید و پیشنهادات برای فعالیت هایی که انجام داده، راهکار خوبی است. اما هرگز به آنها نگویید که کار بدی انجام داده است یا کاری را به اشتباه به سرانجام رسانده است.
    اگر کودک شما از شکست می ترسد و نگران است که شما عصبانی یا ناامید شوید ، هرگز نمی تواند چیزهای جدید را امتحان کند. اغلب اوقات ، انتقاد والدین باعث کاهش ارزش گذاری و انگیزه کودک می شود
  • اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود را به عنوان عناصر سازنده برای یادگیری او در نظر بگیرید.
    یادگیری از اشتباهات، باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودکان می شود. اما این تنها زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان والدین با اشتباهات به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد آن ها رفتار کنید. بیش از حد از کودک خود محافظت نکنید. به آنها اجازه دهید هر از چندگاهی دست به آشفتگی بزنند و به آنها کمک کنید تا بفهمند که دفعه بعد چگونه می توانند بهتر به هدفشان نزدیک شوند. والدین باید لحظات ناامیدی کودکان را فرصتی ببینند تا به فرزندان خود یاد دهند که از شکست نترسند و نا امید نشوند.
  • دریچه تجربه های جدید را برای کودکان باز کنید.
    شما به عنوان والدین وظیفه دارید، مواجهه و تجارب زندگی کودک را افزایش دهید تا بتواند در کنار آمدن با دنیای بزرگتر و مشکلات و موانع آن، اعتماد به نفس پیدا کند. قرار گرفتن کودکان در معرض تجربه های جدید به آنها می آموزد که هر چقدر هم چیزی دشوار و متفاوت به نظر برسد ، آنها می توانند آن را انجام دهند.
  • کودک خود را ستایش کنید.
    کودکتان را تشویق کنید اما این کار را عاقلانه انجام دهید. البته خوب است که از آن ها تعریف کنیم. ستایش شما راهی برای نشان دادن افتخار شما به آن هاست. اما برخی از شیوه های ستایش از بچه ها در واقع نتیجه معکوس می دهد.
  • کودکان را برای رسیدن به موفقیت تربیت کنید.
    چالش برای کودکان خوب است ، اما آنها همچنین باید فرصت هایی داشته باشند که با تلاش در آن به موفقیت برسند. به کودک خود کمک کنید تا درگیر فعالیت هایی شود که باعث می شود احساس راحتی و اعتماد به نفس کافی در آن داشته باشد. با این کار کودک را آماده می کنید تا بتواند با یک چالش بزرگتر مقابله کند.
  • عشق خود را به کودکتان نشان دهید.
    به کودک خود بگویید مهم نیست نمره خوب یا بد یگیرد، برنده یا بازنده باشد؛ شما تحت هر شرایطی او را دوست دارید. حتی زمان هایی که از آن ها عصبانی هستید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می داند که شما به او افتخار می کنید. وقنی این حس را در او به وجود بیاورید، نه تنها کارهای بزرگی انجام می دهد، حتی اگر احساس خوبی نسبت به خود نداشته باشد برایش مهم نیست و ارزش خود را تقویت می کند و اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

تقویت اعتماد به نفس در کودکان با روش‌هایی کاربردی

اگر کودک شما عزت نفس ندارد، اگر احساس می‌کنید که او ضعیف است و قدرت دفاع از حق و حقوقش را ندارد، به جای محبت و دلسوزی بیش از حد باید او را با دوره اعتماد به نفس به اعتماد به نفس کافی تجهیز کنید، تقویت اعتماد به نفس در کودکان باعث شکوفایی آنها می‌شود، آنها در زندگی و آینده با روزهای سختی روبرو هستند و باید به اندازه کافی محکم و قوی باشند تا بتوانند خودشان گلیم‌شان را از آب بیرون در بیاورند.

۱. او را دوست داشته باشید.

به کودکتان  عشق بورزید و به او محبت و دوست داشتن‌تان را بروز دهید، او باید ببیند که توسط خانواده پذیرفته شده و دوست داشتنی‎ است. این امر سپس در گروه دوستان، همسالان، تیم‌های ورزشی، همکلاسی و در نهایت جامعه انجام می‌شود. برای دادن عزت نفس به او باید عشق ورزیدن را به او یاد دهید، نادیده‌ گرفتن و بی‌ارزش واقع شدن کودک پایه و اساس عدم اعتماد به نفس در شخصیت او را شکل خواهد داد و مانعی بزرگ برای رسیدن او به موفقیت در زندگی است.

۲. او را تشویق کنید.

تشویق و دادن انگیزه مثبت به کودکان برای رسیدن‌شان به موفقیت اهمیت بالایی دارد، زیرا بچه‌ها و به ویژه خردسالان ارزش و دستاوردهای خود را با عکس‌العمل شما اندازه گیری می‌کنند. اما در تعریف و تمجید خود واقع بین باشید. اگر کودک در کاری ناکام ماند و یا در مهارت خاصی استعدادی نشان نداد، تلاش او را ستایش کنید، اما تعریف و تمجید غیر واقعی نکنید. به فرزند خود اطمینان دهید که اشکالی ندارد که نتواند همه کارها را به طور کامل انجام دهد. به او بگویید که بعضی از کارها تلاش و تمرین مکرر می‌خواهد و گاهی اوقات بهتر است بعد از اینکه کاری را شروع کرد به تلاش بیشتر ادامه دهد تا بتواند از پس انجام آن برآید.

۳. به فرزند خود کمک کنید اهداف واقعی را تعیین کند.

وقتی فرزند شما ورزش فوتبال را شروع می‌کند، خیلی خوب است که آینده ورزش خود را ترسیم کند، مثلا موفقیت برای شرکت در المپیک به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای. اما اگر او نتواند در آینده به چنین هدفی برسد سرخورده می‌شود پس بهتر است به او بیاموزید که به اهداف واقعی‌تری توجه کند. فرزند خود را راهنمایی کنید تا اهداف معقولی را برای جلوگیری از احساس ناکامی تعیین کند. برای او هدف‌های کوتاه مدت تعیین کنید تا با دیدن نتیجه و رسیدن به آن هدف، انگیزه و اعتماد به نفس در او تقویت شود.

تقویت اعتماد به نفس
تقویت اعتماد به نفس

۴. الگوی مثبت و با اعتماد به نفسی برای او باشید.

برای اینکه کودک به فردی با عزت نفس تبدیل شود باید در محیط خانواده این افراد را ببنید و آنها را الگوی خود قرار دهد. وقتی شما با کلامی مثبت و پر از انرژی خوب در خانه صحبت می‌کنید وقتی از موفقیت‌های کاری خود حرف می‌زنید او تمام اینها را می‌فهمد و در او تاثیر مثبت خواهد داشت. از دستاوردهایتان در خانه حرف بزنید و در مورد مهارت‌ها و استعدادها و تلاش‌های لازم برای رسیدن به آن دستاوردها صحبت کنید. در همان مکالمه، شما می‌توانید فرزند خود را به مهارتهایی که در اختیار دارد آشنا کرده و نحوه پیشرفت و استفاده از آنها را یادآوری کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

۵. انعطاف پذیری را آموزش دهید.

هیچ‌کس در همه زمان‌ها موفقیت را تجربه نخواهد کرد. در زندگی هر فرد مشکل‌ها و شکست‌ها، انتقادها و دردهایی به وجود خواهد آمد. از این موانع به عنوان تجربیات یادگیری بهره ببرید، نه به عنوان ناکامی و نا امیدی. بچه‌ها باید بیاموزند که هرگز تسلیم نشوند. کودک نباید از شکست‌ها احساس بدی داشته باشد، به او بگویید که از فلان شکست چه درسی گرفت، چه چیز جدیدی در این ناکامی آموخت. وقتی از همان کودکی او را اینطور تربیت کنید وقتی به سن جوانی می‌رسد تبدیل به فردی قوی، با عزت نفس و محکم شده که با هر شکستی قوی‌تر خواهد شد. این به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند که به احساسات خود اعتماد کنند. کودکان یاد می‌گیرند که مشکلات عادی بخشی از زندگی است و می‌توان آنها را مدیریت کرد.

مثلا اگر فرزند شما در تست صدا ضعیف عمل می‌کند، با ترحم او را خسته نکنید و به او بگویید که اگر همینطور پیش برود هرگز به هدفش که خوانندگی است نمی‌رسد، اما اگر سعی کنید بهتر باشد، بیشتر تلاش و تمرین کند، با دیدن تغییرات مثبت انگیزه او بیشتر شده و احساس خوبی نسبت به خود پیدا می‌کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی