کارآفرینی / کسب و کار

تعریف تجارت آنلاین و روش راه اندازی آن

این روزها یکی از ابزارهای مهم راه‌اندازی تجارت آنلاین‌، داشتن کامپیوتر و اتصال به خط اینترنت است. در واقع روز‌به‌روز فرصت ایجاد تجارت آنلاین افزایش می‌یابد. چرا که دنیا پیشرفت تکنولوژی را حمایت می‌کند.

شما در اکثر مواقع برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین به سرمایه‌ی بسیار اندک و اینترنت پر سرعت نیاز دارید. با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با تجارت آنلاین همراه باشید.

تجارت آنلاین چیست؟

کسب و کار اینترنتی
تجارت آنلاین

تجارت آنلاین به هر گونه کسب‌و‌کاری می‌گویند که در اینترنت ارائه شود و مشتریان از تولیدات یک شرکت، محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. در واقع هر چه سرعت رشد و گسترش دنیای دیجیتال بیشتر می‌شود، تجارت آنلاین افزایش می‌یابد و رشد می‌کند. بر اساس آمار تجارت الکترونیک جهانی، در سال ۲۰۱۷، تعداد تجارت‌های آنلاین ۲۴.۸ درصد افزایش یافته است.

بنابراین با افزایش تعداد تجارت‌های آنلاین، تعداد مشتریان آنلاین و تقاضای خرید آنلاین بیشتر از کسب و کارهای سنتی و فروشگاه‌های آفلاین می‌گردد. در واقع در سال ۲۰۱۸، ۴۷.۳ درصد از مردم دنیا بیشتر خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دادند.

مطالعه بیشتر : مشاوره راه اندازی استارتاپ چه کمکی به شما می‌کند؟

بنابراین اگر یک تجارت آنلاین می‌خواهد به کار خود رونق بخشد و مشتریان بیشتری جذب کند، باید خلاقیت خود را افزایش دهد. تجربه یک مشتری از خرید آنلاین به گسترش و ادامه رشد یک تجارت آنلاین کمک بسزایی می‌کند. به‌بیان دیگر، اگر شما خلاقیت داشته باشید و تولیدات با کیفیتی به مشتری ارائه دهید، مشتری بر اساس تجربه خود باز هم از تجارت آنلاین شما خرید می‌کند.

مزایای تجارت آنلاین چیست؟

تجارت آنلاین
مزایای تجارت آنلاین

راه اندازی یک تجارت به صورت آنلاین مزایای بسیاری دارد. اما به‌صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مردم از سراسر دنیا به تجارت شما دسترسی دارند.
  • تجارت شما ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در اختیار مشتریان است. 
  • خدمات و سرویس رسانی به مشتری به‌روز‌رسانی و بهینه می‌گردد.
  • هزینه‌های تجارت آنلاین بسیار کم‌تر از کسب و کار سنتی و آفلاین است.
  •  ارسال تولیدات به‌سرعت انجام می‌شود.
  • کاغذ کمتری مصرف می‌گردد و صرفه جویی می‌شود.
  •  شما می‌توانید کسب و کار خود را از هر گوشه از جهان مدیریت کنید.
  • شما می‌توانید در هر شرایطی و به صورت آزادانه کار کنید.

ایده‌هایی در تجارت آنلاین

شما می‌توانید از روش‌های گوناگونی تولیدات و خدمات خود را در اختیار کاربران و مشتریان خود قرار دهید. بنابراین در این بخش ما به چند نمونه از این روش‌ها می‌پردازیم تا بتوانید ایده‌ بگیرید و در کسب و کار خود استفاده کنید:

استاد احمد محمدی

وبلاگ نویسی

وبلاگ‌نویسی فرصتی رایگان است. به‌بیان دیگر شما می‌توانید به‌سادگی و بدون پرداخت هزینه‌ای یک وبلاگ بسازید. از طریق وبلاگ می‌توانید با کاربران در ارتباط باشید و خدمات خود را معرفی کنید. پس از معرفی، کاربر با خدمات و تولیدات شما آشنا می‌شود. اگر محتوای وبلاگ شما ارزشمند و جذاب باشد، مشتری علاقمند به خرید از تولیدات شرکت یا برند شما می‌گردد.

اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی

کسب و کار
اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی

اینفلوئنسر کسی است که در صفحه اجتماعی خود (مانند اینستاگرام) مطالبی را به‌اشتراک می‌گذارد و مخاطبان بسیاری دارد. شما می‌توانید با این روش تولیدات خود را معرفی کنید و کاربرد آن را به مخاطبان خود توضیح دهید. در صورتی که تاثیر مثبتی بر مخاطبان خود بگذارید، فروش محصولات شما بیشتر می‌گردد.  در ضمن از این طریق می‌توانید محصولات شرکت‌های دیگر را نیز بفروشید. به بیان دیگر تولیدات برند‌های دیگر را در صفحه خود معرفی می‌کنید.

نویسنده کتاب الکترونیک

اگر ایده کتابی در ذهن دارید، به تجارت آنلاین اعتماد کنید. بنابراین فکر چاپ کتاب را از ذهن‌تان بیرون کنید. شما می‌توانید در دنیای بی‌حد‌و‌مرز مجازی، کتاب الکترونیک خود را در اختیار عموم قرار دهید. به‌بیان دیگر شما ناشر و نویسنده یا حتی مترجم کتاب خود می‌شوید و بدون واسطه کتاب خود را در به صورت آنلاین می‌فروشید. مطمئن باشید که تعداد مخاطبان شما بسیار خواهد بود. چرا که روز به روز به تعداد کاربران آنلاین افزوده می‌شود.

پادکست

پادکست همانند رادیوی اینترنتی است. به بیان دیگر شما می‌توانید محتوای مورد نظرتان را با صدای خودتان ضبط کنید و در اختیار مردم قرار دهید. محتوای پادکست می‌تواند موضوعات اقتصادی، روانشناسی، سیاسی، هنری، ادبیات، ورزشی و … باشد. هر چه در بیان و گفتار خود خلاق و دوستانه باشید، مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید. کلید موفقیت پادکست در خلاقیت است. شما می‌توانید یک پادکست ارزشمند و با کیفیت ضبط و تهیه کنید. سپس با تبلیغات یا معرفی برندهای دیگر در پادکست، درآمد خود را افزایش دهید.

نویسنده فریلنسر

نویسنده فریلنسر یعنی نویسنده‌ای که به صورت دورکاری و آزاد برای چندین شرکت و وب سایت می‌نویسند. می‌توانید هنر نویسندگی خود را پروش دهید و از این طریق کسب درآمد کنید. بنابراین تنها به اینترنت و خلاقیت نیاز دارید. این روزها تجارت‌ آنلاین به نویسنده‌های خلاق نیاز دارند. به تجارت آنلاین و پیشرفت در این حرفه اعتماد کنید.

گرافیست یا عکاس

اگر استعداد عکاسی دارید یا در زمینه‌ی گرافیک حرفه‌ای هستید، می‌توانید به تجارت‌ آنلاین رزومه بفرستید. بنابراین در صورتی که بتوانید در این کسب و کارها مشغول به کار شوید، نه تنها پیشرفت می‌کنید، بلکه درآمدی کسب می‌کنید. علاوه بر این می‌توانید یک وب سایت شخصی عکاسی تهیه کنید. در این وب‌سایت علاوه بر ارائه کارهای خود می‌توانید کسب درآمد نیز کنید.

چگونه یک تجارت آنلاین راه اندازی کنیم؟

تجارت
راه اندازی تجارت آنلاین

ما توصیه می‌کنیم این موارد را رعایت کنید تا موفقیت خود را در تجارت آنلاین تضمین کنید. هزاران نفر با انجام این نکات، تجارت را شروع کردند و گسترش دادند. بنابراین این مقاله را دنبال کنید تا موفقیت خود را تضمین کنید.

  1. نیاز مردم جامعه را بیابید و آن نیاز را برآورده سازید.
  2. کپی رایتینگ‌ تهیه کنید تا در فروش شرکت تاثیر بگذارید. 
  3. یک وب سایت کارآمد با کارکرد ساده طراحی کنید.
  4.  از موتور جستجو استفاده کنید تا ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.
  5.  اعتبار شرکت خود را افزایش دهید.
  6.  از مشتریان حمایت کنید و آنان را از طریق ایمیل ثبت نام کنید.
  7.  درآمد خود را با فروش افزایش دهید.

هر فردی می‌تواند با استفاده از روش‌ها، یک تجارت آنلاین راه اندازی کند و سپس کسب درآمد کند.

قدم اول: نیاز مردم جامعه را بیابید و آن نیاز را برآورده سازید.

آیا می‌دانید چرا اکثر کسب و کارها با شکست مواجه می‌شوند؟ آنان ابتدا محصول و محتوا را تولید می‌کنند، خدمات خود را ارائه می‌دهند، سپس نیاز جامعه را بررسی می‌کنند. به منظور گسترش و پیشرفت تجارت آنلاین خود، ابتدا نیاز مردم جامعه را بررسی کنید، سپس بر اساس آن نیازها برنامه ریزی و عمل کنید. برای مثال گروهی را بیابید که در پی راه‌حلی برای مشکلات خود هستند. با این حال راه‌حلی پیدا نمی‌کنند.

در واقع راه حل این مشکل در دست اینترنت و موتور جستجو است: موتور جستجوگر گوگل را بررسی کنید. مردم چه سوالاتی می‌پرسند؟ آنان به دنبال حل چه مشکلاتی هستند؟

از کلمات کلیدی استفاده کنید که اکثر مردم از این کلمات کلیدی در جستجوی آنلاین خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های رقیب بالقوه را پیدا کنید. وب سایت آنان را بازدید کنید و از عملکرد آنان یادداشت بردارید. بنابراین شما می‌توانید محصولاتی که موجود است را دوباره تولید کنید. اما با خلاقیت خود از رقیب‌های‌تان بهتر باشید.

قدم دوم: کپی رایتینگ‌ تهیه کنید تا در فروش شرکت تاثیر بگذارید.

کسب و کار اینترنتی
کپی رایتینگ

پیش از هر چیز بهتر است بدانید کپی رایت با کپی رایتینگ تفاوت دارد. کپی‌رایت به معنای حق تالیف نویسنده، ناشر و مولف یا اثر است. کپی رایتینگ ارتباط میان تجارت و نویسندگی است. کپی رایتر نویسنده خلاق یک تجارت آنلاین است. به‌بیان دیگر، قلم شما یا کپی رایتر به افزایش فروش تولیدات یا معرفی محصولات شرکت به مشتریان کمک بسزایی می‌کند. برای مثال، شعار یک بیلبورد، یک تبلیغ تلویزیونی یا رادیویی، متن یک بورشور یا عنوان یک محتوا یا معرفی یک محصول، هنر کپی رایتینگ است. بنابراین برند خود را با جمله یا عبارت کوتاه، ساده و به یاد ماندنی در ذهن افراد جامعه حک کنید تا شما را بهتر به خاطر بسپارند.

قدم سوم: یک وب سایت کارآمد با کارکرد ساده طراحی کنید.

هنگامی که شرکت، خدمات و تولیدات خود را آماده کردید، زمان آن است که فرآیند فروش آنلاین را راه اندازی کنید. بنابراین شما به منظور ارائه یک تجارت آنلاین، باید وب سایت شرکت یا برند خود را به عموم ارائه دهید. به یاد داشته باشید، وب سایت شما باید ساده باشد. به بیان دیگر مشتری به سادگی بتواند از وب سایت و خدمات شرکت شما استفاده کند. در نتیجه سایت شما باید به گونه‌ای باشد که در عرض کمتر از ۵ ثانیه توجه کاربر را به برند شما جلب کند. در غیر این صورت، وب سایت، اهداف و زحمات  شما از میان می‌رود. بنابراین به منظور بهینه سازی وب سایت شرکت به نکات زیر توجه کنید:

  • یک یا دو فونت ثابت برای وب سایت انتخاب کنید.
  • صفحه پس زمینه سفید باشد.
  •  فضای صفحه وب سایت را به سادگی طراحی کنید. بنابراین این سادگی در هر صفحه مشاهده شود. 
  • در صورتی از اینفوگرافی، عکس، صدا، پادکست و ویدیو استفاده کنید که به محتوای شما مرتبط باشد و حامل یک پیام ارزشمند باشد.
  • یک ورودی برای سایت شرکت قرار دهید تا مخاطبان ثبت نام کنند و ایمیل خود را در وب سایت شرکت قرار دهند.
  •  روش خرید محصولات را ساده کنید. بنابراین از انتخاب محصول تا خرید بیش از دو کلیک نباشد.
  •  وب سایت، فروشگاه آنلاین شما است. بنابراین تمام سعی خود را کنید تا با مشتریان دوستانه رفتار کنید.

قدم چهارم: از موتور جستجو استفاده کنید تا ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

جستجو در اینترنت
موتور جستجو

افزایش ورود یا رفت و آمد در سایت یا به عبارتی افزایش ترافیک یک وب سایت، اهمیت بسیاری دارد و در رونق تجارت آنلاین تاثیر دارد. روش‌های بسیاری وجود دارد تا ترافیک وب سایت شرکت‌تان را افزایش دهید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استفاده از موتور جستجوی گوگل است. در ضمن شما می‌توانید از روش تبلیغ از طریق کلیک استفاده کنید تا ورود کاربران به سایت بیشتر شود و بازدید سایت افزایش یابد. از دیگر روش‌ها، تبلیغ سایت در وب سایت‌های دیگر است. در این صورت باید با وب سایت‌های دیگر در ارتباط باشید.

شما می‌توانید با پرداخت مبلغی از سایت‌های مربوط درخواست کنید تا تبلیغ وب سایت شما را در صفحه خود قرار دهند. همچنین می‌توانید از تبلیغ در دیگر رسانه‌های اجتماعی، همچون اینستاگرام یا شبکات مجازی دیگر استفاده کنید. با این روش جستجوی برند یا وب سایت شرکت شما در گوگل افزایش می‌یابد و مخاطبان بیشتری جذب می‌کنید.

قدم پنجم: اعتبار شرکت خود را افزایش دهید

امروزه اکثر مردم جامعه از اینترنت استفاده می‌کنند تا اطلاعات خود را افزایش دهند یا پاسخ سوال یا مشکلی را بیابند. بنابراین اگر محتوای وب سایت شما بی‌ارزش و بدون اعتبار باشد، اعتبار شرکت و برند شما نیز زیر سوال می‌رود. یک اصل مهم در پیشرفت تجارت آنلاین،‌ افزایش اعتماد کاربران یا مشتریان است. یعنی کاربر باید به برند شما اعتماد کامل داشته باشد. در غیر این صورت باید شکست را بپذیرید و از صحنه رقابت تجارت آنلاین خارج شوید. چرا که اعتماد مشتری سرمایه شماست.

بنابراین به منظور افزایش اعتبار شرکت و وب سایت خود به موارد زیر توجه کنید:

  • از محتوای ارزشمند و معتبر استفاده کنید. در صورتی که محتوای شما ارزشی نداشته باشد،‌ مشتری نسبت به وب سایت و تولیدات بی‌علاقه می‌شود.
  •  با مشتریان خود صادق باشید. اگر با مشتریان خود صادقانه رفتار نکنید و کاربرد تولیدات را به درستی بیان نکنید یا از خدمات شرکت اغراق کنید، مشتریان را از دست می‌دهید.
  • تبلیغات شما باید با خدمات شرکت و تولیدات‌تان یکسان باشد. بنابراین از تبلیغات دروغ به منظور جذب مشتری خودداری کنید.

قدم ششم: از مشتریان حمایت کنید و آنان را از طریق ایمیل ثبت نام کنید.

از قدرت ثبت نام در وب سایت استفاده کنید. چرا که اگر کاربران در وب سایت شما ثبت نام کنند، ایمیل خود را در اختیارتان قرار می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید از این طریق با آنان در ارتباط باشید و راه ارتباطی خود را مستحکم‌تر کنید. هنگامی که لیست ایمیلی از مشتریان یا کاربران وب سایت در اختیار دارید، بدانید که شما به موفقیت در تجارت آنلاین بسیار نزدیک هستید.

در صورتی که کاربری در وب سایت شما ثبت نام کند،‌ به شما اجازه ارسال ایمیل را می‌دهد. این به این معناست که:

  • شما می‌توانید با مشتریان خود در ارتباط باشید.
  •  آنان را از تولیدات جدید با خبر کنید.
  •  شما تولیداتی دارید که مشتریان به آن نیاز دارند.
  •  شما یک ارتباط مادام العمر با مشتریان خود دارید.
  •  موفقیت تجارت آنلاین شما قابل اندازه گیری می‌شود.
  •  شما می‌توانید پرسونای (مشخصات و نیازهای کابران) مشتریان را در اختیار داشته باشید.
  •  شما می‌توانید به مشتریان خود خبرنامه‌ای در خصوص محصولات و خدمات شرکت ارسال کنید. 
  • شما می‌توانید از طریق ایمیل، برند خود را تبلیغ کنید. به بیان دیگر، نیازی به پرداخت مبالغ زیاد به منظور تبلیغات تلویزیون، رادیو و بیلبورد نیست.

قدم هفتم: درآمد خود را با فروش افزایش دهید.

رونق کسب و کار
افزایش درآمد

یکی از مزایای اصلی تجارت آنلاین این است که شما می‌توایند مشتریان دائمی داشته باشید. در واقع حداقل ۳۶ درصد از مشتریان شرکت در صورت رضایت، دوباره از وب سایت شما خرید خواهند کرد. بنابراین در تجارت آنلاین نیازی به تبلیغات گران قیمت نیست. شما می‌توانید بیشتر از سرمایه گذاری‌تان در تجارت، درآمد کسب کنید.

نتیجه

قدرت تجارت آنلاین را دست کم نگیرید. این گونه تجارت به سرمایه اندکی نیاز دارد. چرا که تبلیغات می‌تواند در سطح آنلاین قرار گیرد. موفقیت شما در تجارت آنلاین با افزایش خلاقیت‌تان نسبت مستقیم دارد. چرا که ممکن است محصولات شما را یک برند دیگر ارائه دهد، اما خلاقیت شما چشمگیرتر باشد.

شما برای موفقیت در کسب و کارتان می توانید از مقالات آکادمی بازار از جمله مقالات کارآفرینی و کسب و کار استفاده نمایید.

مطالب مرتبط

دوره ( فیلم ) آموزشی «ارتباط بین فرهنگی» هنجاری جدید و چالش برانگیز
هفت گام مهم و کلیدی برای برنامه‌ریزی فروش
خلاصه کتاب «ستاره بازاریابی شبکه ای شوید» نوشته سارا رابینز
خلاصه کتاب “مدیریت استراتژیک برند” نوشته کوین لین کلر
خلاصه کتاب ” اعترافات یک تبلیغاتچی ” نوشته دیوید اگیلوی
برچسب ها

پریسا رشیدی

پریسا رشیدی هستم. کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی خواندم. از کودکی به کتاب و مطالعه علاقه داشتم و به همین خاطر مسیر زندگی من با کتاب، ترجمه و نوشتن پیوند خورد. همیشه سعی می‌کنم یاد بگیرم و به رشد فردی اهمیت زیادی می‌دهم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن