محصولی از آکادمی بازار که نحوه فن بیان و آهنگ صدای شما را جذاب می‌کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۲ آبان, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۱
پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه

فهرست مطالب

یکی دیگر از ملاک‌های یک گوینده خوب آهنگ صداست. نحوۀ فن بیان و میزان مهارت شما هر چقدر خوب باشد به همان نسبت باید آهنگ صدای خوشی داشته باشید تا برای شنونده جذاب باشد.

در بخش محصولات آکادمی بازار، پکیجی با عنوان «معجزه فن بیان» ارائه می‌شود. در این محصول شما می‌آموزید چطور از صدایی که دارید تبدیل به یک گوینده یا سخنران خوب شوید. شما با آموختن مهارت‌های اولیه و رفع نواقص و عادات غلط در حرف زدن با همین صدایی که دارید می‌توانید سخنرانیِ جذابی داشته باشید. طوری که شنونده تا آخر به گفته‌های شما با اشتیاق گوش دهد و حرف‌های شما در او تاثیر مثبت داشته باشد.

شما علاوه بر اینکه باید تکنیک تقویت صدا را بیاموزید باید نحوۀ فن بیان‌تان را به گونه‌ای بهبود ببخشید که در زندگی شخصی و کاری، مشکلی به اسم صحبت کردن نداشته باشید و همیشه بتوانید با حرف زدن مخاطب‌تان را متقاعد کنید.

تنوع در آهنگ صدا و نحوۀ فن بیان در سخنرانی

همانطور که در گفتگوهای عادی و روزانه صدای شما تغییر می‌کند باید در گویندگی و سخنرانی هم آهنگ صدا تغییر کند. آهنگ صدا مشخص می‌کند جملۀ شما غمگین است یا شاد، خبری است یا سوالی، راضی است یا عصبی، تاکید دارد یا خیر. آهنگ صدا در نفوذ کلام بسیار موثر است.

تلفظ صحیح کلمات در نحوۀ فن بیان

همه ما هنگام سخن گفتن دچار اشتباه در تلفظ کلمات می‌شویم. مثل نُکات یا نِکات. باید توجه کنیم هر کلمه به سه شکل ظاهر می‌شود: خوانده می‌شود، نوشته می‌شود و بیان می‌شود.

توجه به تلفظ و ادای آواها و واژه‌ها به طور رسا، شیوا و کامل بسیار مهم است. هیچ حرفی را ناقص، ناتمام و خُرده شده ادا نکنیم. البته برخی از غلط‌ها نواقص اندام گفتاری است. شکاف در کام، زبان بزرگ، بد پیوند خردن یکی از دو فک زیرین، بد قالب کردن دندان‌ها و یا سیم دندان و موارد مشابه ممکن است باعث تلفظ غلط شود. شاید موقع خستگی با توجه به فرمانبری ناقص عضلات موقع صحبت کردن، این خطاها بیشتر دیده شود.

اما برای رفع این نواقص جدی باید به متخصصین گفتار درمانی مراجعه کرد. اما بیشتر وقت‌ها ایرادات و اشتباهات تلفظ کلمات ناشی از تنبلی لب‌ها یا درست به کار نبردن زبان، فک و اعضای گفتاری است. مثلا به جای خداحافظ، خدافظ یا خدافس می‌گویند. به جای صبح بخیر، صب بخیر و به جای دقیقه دیقه استفاده می‌شود.

لهجه، گویش و زبان محلی

بیشتر زبان‌ها از جمله زبان فارسی لهجه‌های گوناگونی دارد. هر لهجه آهنگ، تکیه و واژه‌های ویژه‌ای دارد. معمولا لهجه بر ساختار محلی و قومی بنا شده است. امروزه زبان‌شناسان معتقدند که هیچ لهجه‌ای بر دیگری برتری ندارد. ما لهجه غلط و درست نداریم و هر لهجه میان هر قومی که از آن استفاده می‌کنند درست است و نباید متعصابانه با این موضوع برخورد کرد.

زبانی که در رسانه‌های ملی یک کشور استفاده می‌شود، زبان معیار است. البته زمانی که در شبکه‌های محلی برای مخاطب خاص برنامه پخش می‌شود استفاده از زبان محلی مشکلی ندارد. در واقع لهجه اختلاف تلفظ در کلمات است. گویش، اختلاف در خودِ کلمات است، مثل کاکا به جای برادر. گونه به نوع لحن در مخاطبان گفته می‌شود. مثل صحبت کردن رسمی و حرف زدن با کودک.

نحوۀ فن بیان
فن بیان

یک دست بودن سخن

آغاز کلام هر طور است ادامه و پایان هم باید همانطور باشد. اگر با واژه‌های درست و کلام ادیبانه شروع می‌کنیم باید همانطور ادامه دهیم و به پایان برسانیم. اگر سخنرانی‌مان را عامیانه شروع می‌کنیم باید عامیانه ادامه دهیم و به پایان برسانیم. سخنرانی را با زبانی ساده انجام دهید تا در مخاطب اثر داشته باشد.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

بهداشت صوتی چیست؟

بهداشت صوتی شامل حذف موارد نادرست استفاده کردن از صدا، بهداشت غذایی، مرطوب نگه داشتن حنجره و رعایت کردن سلامت جسمانی و روحی است که برای داشتن صدای سالم و طبیعی ضروری‌اند. رعایت بهداشت صوتی، امری ضروری برای گوینده و سخنرانان است.

برای کسب مهارت درست در نحوۀ فن بیان و آشنایی با تمرین‌های عملی این حرفه بهتر است همراه با یک معلم و متخصص در این زمینه پیش بروید. پکیج آموزش غیر حضوری «معجزه فن بیان» مانند یک مربی گام به گام تا کسب این مهارت همراه شما خواهد بود.

 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

  1. آموزشی برای مهارت سخنوری و حرف زدن، نحوه استفاده از کلمات، مکث و خیلی چیزای دیگه که باعث میشه خوب حرف بزنیم دارین؟ اینکه واقعا به درد بخور باشه همه برام؟

    1. سلام، تجربه ثابت کرده همه دوره‌های آموزشی و سمینارهای دکتر احمد محمدی مثمرثمر هستند، البته این موضوع به خود شما بیشتر بستگی دارد. برای اطلاع از سمینار و دوره‌ها با شماره‌های زیر تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  2. بقیه بهم میگن صدای خوبی داری ازش استفاده کن،دوست دارم گوینده رادیو شم اما نمیدونم چیکار کنم؟

    1. سلام، برای اطلاع از دوره‌های مرتبط با ما تماس بگیرید یا در سایت در قسمت دوره‌ها آخرین اطلاعات را دریافت نمایید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی