بهترین ساعت در طول روز برای انجام کارها چه زمانی است؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰

اگر هرکاری را در ساعت مشخص آن انجام دهید راندمان شما افزایش پیدا می‌کند، احساس خستگی نمی‌کنید و در آخر روز حس رضایت دارید. در این مقاله می‌خواهیم با بهترین ساعت انجام کارها آشنا شویم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

بهترین ساعت

یک روز کارهای هر روزتان را انجام می‌دهید و آخر روز احساس می‌کنید کار زیادی انجام داده‌اید و یک روز دیگر تمام کارهای همیشگی را انجام داده‌اید اما انگار هیچ کاری نکرده‌اید. مگر هر روز به اندازه مساوی زمان در اختیار نداریم؟ تعجب می‌کنید، نکند واقعا کاری نکرده‌اید و احساس رضایت از روزتان را ندارید؟ یا چگونه از ۲۴ ساعت زمان خود به اندازه ۴۸ ساعت بهره ببرید؟

اما، بهتر است سوال درست‌تری بپرسید؛ یعنی به جای پرسیدن اینکه چه کارهایی در طول روز انجام دادید؟ بهتر است از خودتان بپرسید چه کارهایی در چه زمانی در روز انجام دادید؟ یا تکنیک‌‌های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند کدام‌اند؟ اگر به نظرتان این سوال، می‌تواند تاثیرگذار باشد، این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

چون شاید نوشیدن قهوه باعث تامین کافئین بدن‌تان وقتی که نیاز به تامین نداشته، شده و انرژی بدن‌تان زمانی که نیاز به کافئین داشته، اما دریافت نکرده افت کرده و کارایی شما در طول روز کم شده و کل بعد از ظهر‌تان را با بی‌حالی سپری کردید.

برای این‌که دیگر هیچ‌وقت این اتفاق برای شما نیافتد؛ ما بهترین کار‌هایی که افراد موفق، در ساعت مشخص‌شان باید انجام دهند تا بهره‌وری و کارایی بالایی داشته باشند را برای شما در این مقاله جمع آوری کرده‌ایم؛ آماده‌اید؟

۱. ورزش کنید، قبل از صبحانه

می‌خواهید اضافه وزن نداشته باشید؟ دوست دارید غذایی فست فودی که دیشب خورده‌اید را تبدیل به انرژی کنید به جای چربی؟ دوست دارید در طول روز بدنی سرحال داشته باشید؟

پس با لباس ورزشی‌تان بخوابید، صبح با یک نفر از دوستان‌تان قرار بگذارید، در باشگاهی در نزدیکی محل زندگی‌تان ثبت‌نام کنید و هر روز صبح با دوست‌تان به آنجا بروید و قبل از صبحانه ورزش کنید. تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش نیز میسر است.

چون طبق تحقیقات انجام شده، ورزش کردن در صبح زود درست قبل از صبحانه بهترین مدیریت زمان برای کاهش وزن است. اگر می‌خواهید از یک ساعت تمرین و ورزش کردن‌تان بیشترین کارایی را داشته باشید، صبح زود قبل از صبحانه ورزش کنید. با انجام تمرینات ورزشی سلامت ذهنی و روانی خود را نیز بهبود بخشید.

۲. قهوه بنوشید، قبل از ۹:۳۰ صبح

شما می‌توانید امتحان کنید؛ صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن یک فنجان قهوه بنوشید. و دفعه بعد، پس از رسیدن به سر‌کار و بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح یک فنجان قهوه بنوشید.

به چشم خواهید دید اگر بعد از ساعت ۹:۳۰ روز قهوه بنوشید، کارایی‌تان در طول روز به طور ناخودآگاهی افزایش چشمگیر خواهد داشت. دلیل این ساعت در روز این است که بدن انسان هورمون استرس به نام کورتیزول ترشح می‌کند که انرژی‌تان را در طول روز کنترل می‌کند.

با شناخت مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس عملکرد بهتری خواهید داشت. این هورمون بین ساعات ۸ صبح تا ۹ صبح به بالاترین حد ممکن ترشح‌اش می‌رسد که با نوشیدن قهوه در این ساعت، کافئین باعث تقویت ترشح آن می‌شود و شما در طول روز، احساس بهتر و شادابی بیشتری خواهید داشت.

۳. با تمرکز کار کنید، در طول ساعات بیولوژیک بدن‌تان

چرا نمی‌توانم روی کارهایم تمرکز لازم را داشته باشم؟ علت خستگی مفرط و بی انرژی بودن چیست؟ راه‌های افزایش تمرکز در کار چیست؟ چرا هنگام کار تمرکزتان را از دست می‌دهید؟ این سوالاتی است که همیشه در ذهن ما وجود دارند.

ساعت بیولوژیک بدن، اصطلاحی است که دکتر کارپنتر خلق کرد. این ساعت برای هر کسی منحصر به فرد است. یک نفر در شروع روز تمرکز بالایی دارد. یک نفر دیگر هنگام ظهر و دیگری درست قبل از خواب. نمی‌توانید الگوی تمرکز یک نفر را برای خودتان قرار دهید.

شما باید بدانید بهترین ساعت تمرکز‌تان در طول روز چه ساعتی است و کارهایی که لازم به تمرکز است را در آن ساعات انجام دهید.

استاد احمد محمدی
تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

برای پیدا کردن بهترین ساعت بیولوژیک بدن‌تان، کافی است کافئین و الکل را به مدت سه هفته از زندگی‌تان حذف کنید، شکر سفید به میزان خیلی کم استفاده کنید. اگر خواهان ذهن و جسمی سالم هستید، تغذیه سالم را فراموش نکنید.

صبح‌ها بدون زنگ از خواب بیدار شوید و سپس به مدت بیست و یک روز مفیدترین زمانی را در طول روز که کارهای بیشتر با انرژی بیشتر انجام می‌دهید را یادداشت کنید.

پس از بیست و یک روز متوجه خواهید شد در چه ساعاتی از روز انرژی شما بالا است و می‌توانید با تمرکز کافی کار کنید و از آن پس کارهای مهم‌تان را در آن ساعت از روز که نیاز به تمرکز و دقت و انرژی بالا دارند، انجام دهید.

۴. چرت بزنید، قبل از ساعت ۳ و بعد از ساعت ۲ ظهر

این زمان طی تحقیقات کلینیک Mayo به دست آمده و دلیل آن را نیز چنین اعلام کرده‌اند :

۱. بعد از غذای ظهر احساس بی حالی و خستگی می‌کنیم و هشیاری‌مان را کمی از دست می‌دهیم. چون گردش خون به سمت معده حرکت می‌کند تا غذا را هضم کنیم. ۲. چرتی که در این ساعت می‌زنیم، اخلالی در خواب شبانه ایجاد نمی‌کند و اجازه می‌دهیم با سرعت هضم غذا انجام شود تا هشیاری کامل برای ادامه روز داشته باشیم.

البته، کلینیک Mayo توصیه کرده که میزان چرت زدن‌تان باید کمتر از ۳۰ دقیقه و بیشتر از ۱۰ دقیقه باشد وگرنه بعد از بیدار شدن احساس خستگی بیشتری می‌کنید. قبلا در این مقاله شیوه حرفه‌ای برای چرت زدن را شرح دادیم، حتما بخوانید.

۵. وقتی خسته‌اید کارهای خلاقانه انجام دهید

شاید فکر کنید که کارهای خلاقانه‌تان را باید زمانی که انرژی زیاد و تمرکز بالایی دارید انجام دهید اما تحقیقات دقیقا برعکس آن را پیشنهاد می‌کنند. دلیل آن بسیار جالب است، تحقیقاتی بر روی دانش آموزان انجام شد که در آن پس از خستگی جسمی و فکری به آنان بازی رایانه‌ای با خلاقیت بالا دادند تا بازی کنند.

و به گروهی دیگر یک بازی رایانه ساده‌تر برای بازی کردن دادند. گروهی که بازی سخت‌تر و نیاز به خلاقیت بیشتر را انتخاب کرده بودند، به مراتب عملکرد بهتری داشتند تا گروهی که بازی ساده‌تری انتخاب کرده بودند.

آنچه نتیجه گرفته شد چنین است:

مغز انسان در زمانی که انرژی بالایی دارد، تمرکز بالایی نیز خواهد داشت و تمرکز داشتن یعنی با قدرت تمام اطلاعات غیر مرتبط و غیر ضروری را از ورود به فرآیند تفکر حذف کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
مدیریت زمان

در چنین حالتی، جرقه‌های خلاقیت معمولا کمتر زده می‌شود تا زمانی که راه بر روی هر فکری به ذهن باز است. پس، هر وقت نیاز به خلاقیت داشتید، وقتی خسته‌اید به سراغش بروید. خستگی کلید نوآوری و تفکر خلاقانه و تاثیر آن بر زندگی شخصی و اجتماعی است.

در این مقاله با بهترین کارهایی که افراد موفق در ساعات مشخص روز انجام می‌دهند آشنا شدید. برای آشنایی بیشتر با دیگر عادات و کارهای این افراد می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده کنید تا از آن‌ها الگو بردارید و قدم در راه آن‌ها بگذارید.

3.3/5 - (6 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی