اشتباهاتی که حتی بهترین برنامه ‌ریزی فروش را هم خراب می‌کند

برنامه‌ریزی فروش
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

برنامه ‌ریزی در فروش

داشتن برنامه ‌ریزی فروش در هر شرکت باید به‌ صورت سالانه طراحی شود. قطعا همه به دنبال طراحی بهترین برنامه ریزی فروش برای کسب و کار هستند تا سال کاری پر رونق و رو به رشد را رقم بزنند.

موفقیت افراد بزرگ و صاحب‌نام هیچ‌گاه تصادفی نیست. پشت این موفقیت تلاش، دوراندیشی و فکر تجاری نهفته است. مواردی که ارثی نیستند بلکه افراد آن‌ها را در وجودشان خلق می‌کنند.

در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

داشتن بهترین برنامه ‌ریزی هم تصادفی نیست مسلما مشاوران و متخصصانی با دانش و تجربه ساعت‌ها و روزها روی آن کار کرده‌اند و با سعی و خطا به نتیجه نهایی رسیده‌اند.

رایج‌ترین اشتباهات در بهترین برنامه‌ ریزی فروش

اشتباهات در بهترین برنامه‌ ریزی فروش

برنامه فروختن خود را برای سالی که در آن هستید یا حتی سال آینده ترسیم کرده‌اید؟ نمی‌دانید چگونه خود را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید اهداف خود را برآورده کنید؟

حتی اگر دقیق نباشید به تعدادی از فاکتورهای اساسی توجه کنید، حتی کامل‌ترین و دقیق‌ترین برنامه فروش نیز می‌تواند سقوط کند. ما از تجربه خودمان و مشتریان استفاده کرده‌ایم تا آن‌ها را برای شما مشخص کنیم.

کنترل نکردن برنامه‌ ریزی فروش قبل از اجرا

اگر CRM را اجرا نکرده‌اید، وقت آن رسیده که استفاده کردن از آن را شروع کنید. تجزیه و تحلیل جامع از کل فرآیند، به شما در تعیین نقاط ضعف و از بین بردن آنها کمک می‌کند.

روند فروش با توجه به نوع محصول، باید شفاف و در حد امکان کوتاه باشد. اگر خدمتی که ارائه می‌دهید پیچیده است و اجرای آن نیاز به زمان دارد، هنگام تعیین اهداف فروش برای هر ماه این نکته را در نظر داشته باشید. این لازمه داشتن بهترین برنامه‌ ریزی فروش است.

مثلا اگر یک شرکت نرم‌افزاری اجرای برنامه‌ای را برای اتوماسیون حسابداری ارائه می‌دهد. ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد تا مراحل انجام شود. اگر پرداخت منوط به تحویل کار باشد، تاثیر قابل توجهی در بودجه سالانه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: برنامه‌ ریزی فروش راهکاری برای موفقیت سازمان‌ها در افزایش فروش

ناتوانی در دستیابی به اهداف جدید

صرف نظر از صنعتی که در آن هستید، یا مرحله توسعه‌ای که در آن هستید، به یک روند رشد مداوم نیاز دارید. بدون آن، شما قادر نخواهید بود شرکت‌تان را حفظ کنید و این همان کاری است که هر شرکتی برای آن تلاش می‌کند. حتی اگر به نظر واضح به نظر برسد، ما اغلب این مسئله را فراموش می‌کنیم و فقط وقتی شکست می‌خوریم واکنش نشان می‌دهیم.

استاد احمد محمدی

وقتی روی هدفمان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری مان می‌ آید.

استاد احمد محمدی

آیا اکثر مشتری‌های خود را از طریق وب سایت جذب می‌کنید؟ یا با ایمیل‌های تبلیغاتی؟ به یاد داشته باشید که جذب مشتری تنها از یک منبع بسیار خطرناک است. هرگز تمام تخم‌مرغ‌های‌تان را در یک سبد نگذارید.

بهترین راه برای مقایسه، مقایسه استراتژی‌های برون مرزی برای شما است و سپس برنامه را بر اساس چندین منبع که به آن‌ها دسترسی دارید طراحی کنید. تخمین تعداد پیشروهای احتمالی از هر کانال به شما در بهترین برنامه ‌ریزی کمک می‌کند.

در مورد مشتریان‌تان اطلاعات زیادی ندارید

برنامه ریزی فروش/کسب و کار

نمی‌دانید به چه کسی می‌فروشید؟ نمی‌دانید چگونه پیشنهاد را تنظیم کنید؟ نیاز به گفتن ندارد، مسلم است که دانش شما از مشتری باید به بالاترین حد ممکن برسد.

به همین دلیل است که باید مشتریانی را که تاکنون داشته‌اید، تجزیه و تحلیل کنید، گروه‌هایی مشابه، کسانی که با آن‌ها بهترین روابط را داشته‌اید و افرادی که بیشترین درآمد را برای تجارت شما به ارمغان آورده‌اند.

با استفاده از یک استراتژی مناسب بازاریابی، می‌توانید به گروه هدف مناسبی برسید.

قبل از اینکه در روند فروش به بن‌بست برسید، باید تا حد امکان در مورد مشتری بدانید. ابزارهای اتوماسیون فروش یا راه‌حل‌های پیش فروش محصولات برای شناخت مشتری، در روند بهترین برنامه ‌ریزی برای کسب و کار کمک می‌کند.

الویت‌بندی نکردن

هر فروشنده‌ای با اصل پارتو یا اصل ۸۰-۲۰ آشنا است. اجازه ندهید که اتلاف زمان در فروش شما باعث اتلاف درآمد شود و سودی که باید، نداشته باشید.

هنگام برنامه‌ ریزی برای فروش سال آینده، نتایج مورد نظر خود را تاکنون مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و به کیفیت محصولات توجه کنید.

به عنوان مثال، ممکن است اتفاق بیفتد که معرفی محصول شما با ایمیل خصوصی هدایت شود اما هدف اصلی شما شرکت‌های B2B است.

فروشندگان شما ابتدا باید با افرادی که آدرس کسب و کار خود را ارائه داده‌اند تماس بگیرند. در مرحله بعدی، نحوه تنظیم عملیات بازاریابی خود را به منظور به دست آوردن ایمیل‌های تجاری بیابید.

بیشتر بخوانید: مذاکره فروش موفق راهکاری برای موفقیت شرکت‌ها

تعطیلات برنامه‌ریزی نشده

تعطیلات و روزهای غیرکاری ممکن است بر فروش تاثیر بگذارد یا حتی باعث توقف فروش شوند.

اطمینان حاصل کنید که تعداد زیادی از فروشندگان در همان زمان به تعطیلات نمی‌روند و بهترین برنامه ‌ریزی فروش را برای روزهای تعطیل هم داشته باشید. با اقدام به پیشبرد، می‌توانید موارد را به نفع خود برگردانید.

فروش ترسناک

استاد احمد محمدی

استاد احمد محمدی

سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار

آکادمی بازار در حوزه‌های مرتبط با افزایش فروش که یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه مخاطبان قرار دارد بسته آموزشی «تکنیک‌های افزایش فروش» را برای مخاطبان فراهم آورده است تا از طریق این  محصول کاربردی، به صاحبان کسب و کارهای کوچک و بزرگ کمک ‌کند تا بتوانند فروش بیشتری را برای خود رقم بزنند و در کسب و کار خود موفق شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *