برنامه ریزی برای سال 1400

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۴ اسفند, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
برنامه ریزی برای سال ۹۹

برنامه ریزی برای کسانی که تمایل دارند آینده‌ای خوب برای خود رقم بزنند، بسیار کاربرد دارد. مهارت برنامه ریزی آموختنی است و هر کسی می‌تواند آن را بیاموزد. بعد از آنکه اهداف خود را مشخص کردید و تصمیم گرفتید می‌خواهید کدام اهداف را به سرانجام برسانید، باید برای رسیدن به آن وضعیت مطلوب برنامه ریزی کنید. در واقع برنامه ریزی فرآیند تفکری قبل از ورود به عمل محسوب می‌شود.

بسیاری از سازمان‌ها و موسسات اگر برای کار خود برنامه ریزی نداشته باشند، رشته همه‌ کارها از دست می‌رود و دیگر نمی‌توان به آینده آن موسسه امیدی داشت. کارخانه تولیدی اگر برای تولید خود برنامه‌ای نداشته باشد، جایگاهی در بازار نخواهد داشت. دانشجویی که برای آزمون‌های پایان ترم آماده می‌شود، اگر برنامه ریزی نداشته باشد، نمی‌‌تواند برای موفقیت در آزمون‌ها امیدی داشته باشد.

در برنامه ریزی باید اهداف تعیین شده در نظر بگیریم یعنی برنامه ریزی باید به ما کمک کند تا به اهداف خودمان برسیم. اگر برنامه‌ها نتوانند ما را به اهداف خودمان نزدیک کنند، در این صورت نمی‌توانیم بگوییم برنامه‌ خوبی داشته ایم. اگر شما نیز به دنبال برنامه ریزی برای سال جدید هستید، این مقاله مخصوص شماست.

 

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

برنامه ریزی به چه معنا است؟ 

برنامه ریزی خوب و مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ برای سال جدید چه برنامه‌هایی را و چگونه دنبال می‌کنید؟ ابتدا باید معلوم کنیم، منظور از برنامه ریزی یا Planning چیست؟ دوره برنامه ریزی فرآیندی است که با کمک آن می‌توانیم به اهداف خودمان برسیم. در واقع ما هدف‌هایی را برای خودمان مشخص می‌کنیم و برای رسیدن به آن‌ها شروع به برنامه ریزی می‌کنیم. برنامه ریزی می‌‌تواند بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت باشد.

انواع برنامه: 

  • برنامه بلند مدت
  • برنامه میان مدت
  • برنامه کوتاه مدت

در این مقاله قصد نداریم در مورد انواع برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت صحبت کنیم بلکه برنامه ریزی را به‌صورت کلی مورد توجه قرار داده‌ایم. اگر مدیر مجموعه‌ای هستید، اگر مدیر میانی یا حتی کارمند هستید، حتی ممکن است خانم خانه دار باشید یا محصل و دانشجو، برنامه ریزی می‌‌کند عامل کلیدی و مهمی برای رشد شما باشد.

بدون برنامه ریزی نمی‌توانید به صورت دقیق و مشخصی به اهداف خودتان برسید. برای ساختن آینده باید برنامه داشته باشید. برنامه ریزی دقیقا مشخص می‌کند که اگر الان در هر مختصاتی هستید، چگونه می‌توانید به مختصات جدید و مورد نظر خودتان برسید.

مزایای برنامه ریزی خوب چیست؟

مزایای برنامه ریزی خوب چیست؟

وقتی تعیین هدف را با دقت و شفاف انجام می‌دهیم. در ادامه لازم است برنامه‌ ریزی خوب و دقیقی هم برای رسیده به اهداف در پیش بگیریم. مزایای برنامه‌ ریزی خوب عبارتند از:

۱. احتمال محقق شدن اهداف بالا می رود 

وقتی برنامه ریزی ما درست باشد، احتمال آنکه آن هدف محقق شود و به آن هدف برسیم بیشتر می‌شود. در نتیجه بسیار مهم است که اگر می‌خواهیم به اهداف خودمان برسیم، برنامه ریزی دقیق و درستی را در پیش بگیریم. مهم آن است که ما بتوانیم به اهداف خودمان برسیم. همه تلاش ما بدین دلیل است که بتوانیم به اهداف خودمان برسیم.

وقتی برای رسیدن به اهداف خودمان برنامه داریم و برنامه را به‌صورت دقیق مشخص کرده باشیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به زودی به اهداف خودمان برسیم. اگر تازه وارد حوزه هدفگذاری و برنامه‌ریزی شده‌اید، دقت کنید که برنامه‌های بلند مدت را به برنامه‌های کوچکتری تبدیل کنید. همچنین دقت کنید که هدف‌های بزرگ‌تر خود را به اهداف کوچکتری تبدیل کنید.

۲. برنامه ریزی از نظر اقتصادی کاری مقرون به صرفه است

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها وقتی برای خود هدفگذاری و برنامه ریزی دقیقی معلوم می‌‌کنند، ازنظر اقتصادی می‌توانند عملکردی مقرون به صرفه را در پیش بگیرند. موضوع صرفه اقتصادی نه تنها در شرکت‌ها و سازمان‌‌‌ها، بلکه برای همه افرادی که هدفی را دنبال می‌کنند حائز اهمیت است.

تصور کنید، دانشجویی قصد دارد در پایان سال در آزمون دکتری در رشته‌ مورد نظر خودش قبول شود. هدف این فرد مشخص و دقیق است و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی می‌کند.

استاد احمد محمدی

افراد بی‌هدف، ابزار موفقیت انسان‌های هدف‌دار هستند.

استاد احمد محمدی

ممکن است دربرنامه ریزی تصمیم بگیرد حجم مشخصی از دروس را در طی سال مطالعه کند. اما اگر بدون برنامه ریزی پیش برود، هم هزینه خرید کتاب‌های مختلف و احتمالا شرکت در کلاس‌های مختلف را متحمل شده و هم اینکه نتوانسته موفق شود.

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید حتی می‌توانید برای مسائل اقتصادی و تخصیص منابع نیز برنامه جداگانه‌ای تهیه کنید. دقت کنید که خلاقیت شما می‌تواند شرایط را به نفع شما تغییر دهد. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها با برنامه درست توانسته‌اند صرفه‌جویی مالی خوبی داشته باشند.

۳. برنامه ریزی به استفاده صحیح از منابع کمک می کند 

وقتی برنامه ریزی می‌کنیم در واقع از منابع موجود خودمان به بهترین شکل استفاده می‌کنیم. برنامه ریزی به ذهن و کار ما نظم مشخص و خوبی می‌دهد. وقتی درست برنامه ریزی کرده باشیم، می‌توانیم به‌خوبی از منابعی که در اختیار داریم بهترین بهره را ببریم.

در تهیه برنامه، معمولا امکانات و منابع را نیز درنظر می‌گیریم. همچنین محدودیت‌ها را نیز باید مورد توجه قرار دهیم. به‌همین دلیل وقتی منابع را درنظر می‌گیریم، می‌توانیم به شکل درست‌تری از آن‌ها استفاده کنیم.

۴. برنامه ریزی باعث کنترل بیشتر امور می شود

برنامه ریزی باعث کنترل بیشتر امور می شود

وقتی برای زندگی و شغل خودمان برنامه داریم، این کار به ما کمک می‌کند که بتوانیم کنترل امور را در دست بگیریم و رشته کارها از دستمان در نرود. تصور کنید، خانه‌ای که هیچ برنامه مشخصی در آن وجود نداشته باشد، همیشه بی‌نظم و شلوغ است و هیچ‌ کس نمی‌‌داند چه کاری انجام می‌دهد.

همانطور که در مقاله اهمیت برنامه ریزی در وبسایت yourarticlelibrary.com آمده است؛ همین موضوع در همه ابعاد زندگی اهمیت دارد. وقتی برای شرکت و سازمان خودمان برنامه کاری و اجرایی مشخصی نداریم، نیروها و پرسنل بلاتکلیف هستند و هیچ کنترلی نیز روی عملکرد آن‌ها نمی‌توانیم داشته باشیم.

اگر می‌خواهید تمام فرآیندها‌ی محیط کاری را کنترل کرده و به وضعیت همه چیز به خوبی رسیدگی کنید باید برنامه ریزی را به عنوان اصلی مهم در کار خود در نظر بگیرید.

۵. برنامه ریزی امکان سنجش عملکرد و میزان پیشرفت در کارها را فراهم می کند

وقتی برنامه ریزی برای زندگی و شغل خودمان نداشته باشیم، اصلا نمی‌دانیم کجای کار قرار داریم و چقدر به هدف‌های تعیین شده نزدیک یا از آن‌ها دور شده‌ایم.

برنامه ریزی کمک می‌کند بتوانیم پیشرفت کارها را بررسی کرده و اگر از آنچه مد نظرمان است، عقب‌تر قرار داشتیم به فکر تلاش بیشتر یا تغییر رویه خودمان باشیم.

۶. برنامه ریزی باعث انسجام در کارها نظم بخشی به سیستم می شود

تصور کنید وارد شرکتی شده‌اید که هیچ برنامه دقیق و روشنی ندارد، چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ حالا تصور کنید وارد خانه‌ای شده‌اید که هیچ برنامه مشخص و منظمی ندارد، چه مشکلاتی ممکن است گریبان اعضای خانواده را بگیرد؟ برنامه ریزی باعث می‌شود، کارها نظم و انسجام بیشتری داشته باشند و به ما کمک می‌کند تا به اهداف خودمان نزدیک و نزدیک‌تر شویم.

۷. برنامه ریزی به تقویت کار گروهی کمک می کند

وقتی در کارهای مختلف برنامه ریزی داشته باشیم، اعضای تیم کاری با همکاری بهتر و موثرتری می‌توانند کارها را پیش ببرند. یکی از مسائل برخی مجموعه‌های کاری، عدم توانایی افراد در انجام کارهای گروهی است. اگر می‌خواهید در این حوزه نیز مجموعه شما عملکرد درستی داشته باشد، برنامه‌ریزی را فراموش نکنید.

۸. برنامه ریزی باعث افزایش انگیزه‌ در کارها می شود

افرادی که برای کارهای خود برنامه ریزی می‌کنند، معمولا انگیزه بیشتری برای پیشبرد کارها دارند. معمولا یکی از معضلات افرادی که انگیزه‌ خود را برای رسیدن به اهداف از دست می‌دهند آن است که برنامه ریزی درستی برای رسیدن به اهداف نمی‌‌کنند.

معمولا این سوال برای برخی پیش می‌آید که را بی‌ انگیزه هستم؟ چطور می‌توانم از بی‌‌انگیزگی خلاص شوم؟ و حتی برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه به خودمان انگیزه دهیم؟

باید بدانید که اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد ولی ترفندهایی موثر برای ایجاد و حفظ انگیزه در خود نیز وجود دارد که به شما کمک بسیاری خواهند کرد.

یک برنامه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک برنامه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بعد از آنکه برای خود به شکل درست و صحیحی هدف‌گذاری کردید، نوبت به برنامه ریزی می‌رسد. اما یک برنامه خوب ویژگی‌هایی دارد که در این مقاله به برخی از ویژگی‌های یک برنامه‌ خوب اشاره می‌کنیم:

  • واقع بینانه باشد و امکانات و محدودیت‌ها را درنظر بگیرد.
  • به جزئیات توجه کرده باشد.
  • مسیری روشن برای رسیدن به هدف را نشان بدهد.
  • وظایف و نقش‌ها هم در آن روشن و مشخص باشد.
  • زمان‌بندی مناسبی برای اجرای بر‌نامه در نظر گرفته شود.
  • ضمانت اجرایی داشته باشد.
  • پیش‌بینی وضعیت‌های غیرمنتظره و خاص را در نظر گرفته باشد.
  • متناسب با مجریان احتمالی بر‌نامه تهیه شده باشد.
  • ساده باشد. از نوشتن برنامه‌های سخت و پیچیده خودداری کنید. 
  • برنامه شما باید انعطاف پذیر باشد. 

یک برنامه خوب باید وقع بینانه و دقیق تنظیم شود. باید همه محدودیت‌ها و امکانات و فرصت‌ها در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار بگیرد. اگر برنامه غیر واقعی باشد، به نتیجه لازم نخواهد رسید. همچنین در برنامه‌ریزی باید دقت کنیم که همه جزئیات باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌ریزی شغلی و زندگی از شما فرد دیگری می‌سازد.

در بر‌نامه ریزی باشد دقت کنیم که نقش‌ها و وظایف به خوبی معلوم و مشخص باشند. یعنی اگر قرار است کاری به صورت گروهی در مجموعه‌ انجام شود، کاملا مشخص باشد هر کسی چه وظایفی برعهده دارد و باید چه کارهایی را به انجام برساند.

برای هر قسمت از برنامه باید زمان‌بندی کنیم. برنامه خوب نه تنها شفاف و روشن است و نقش افراد در آن مشخص است، بلکه باید زمان بندی درست منطقی داشته باشد و ضمانت اجرایی برای آن درنظر گرفته شده باشد. اگر برنامه‌ای تهیه کنیم ولی ضمانت اجرایی نداشته باشد، داشتن و نداشتن آن فرقی نمی‌کند.

برای داشتن برنامه خوب از کجا شروع کنیم؟

برای داشتن برنامه خوب از کجا شروع کنیم؟

وقتی برنامه‌ای تهیه می‌کنیم باید برخی مسائل پیش‌رو را مورد توجه قرار دهیم. مثلا دقت کنیم و ببینیم چه مسائل احتمالی ممکن است پیش بیاید که مانع از پیشبرد برنامه شود. معمولا ضریبی خطا برای هر بر‌نامه درنظر می‌گیرند که کار بسیار عاقلانه‌ای است. زمانی که برای خودتان و بقیه برنامه ریزی می‌‌کنید باید حتما متناسب با شرایط آن‌ها بر‌نامه را تبیین کنید. برنامه باید واقعی و متناسب تهیه شود.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که برای آنکه بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی در شغل و زندگی‌مان داشته باشیم، چگونه و از کجا باید شروع کنیم؟ یادتان باشد که پیش از تهیه برنامه باید ابتدا اهداف خود را مشخص کنید.

شاید در ابتدای کار برایتان بر‌نامه ریزی روی موضوعات و اهداف بزرگ کار ساده‌ای نباشد. در این صورت می‌توانید برای تمرین اهداف کوچک‌تری را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن‌ها برنامه تهیه کنید. می‌‌توانید از کمک مشاور یا راهنمای کاربلدی نیز در این راستا استفاده کنید.

موانع موجود در برنامه ریزی موفق چیست؟

موانع موجود در برنامه ریزی موفق چیست؟

در هر برنامه‌ای افراد با موانع مختلفی رو‌به‌رو می‌شوند. موانع مختلفی ممکن است برای تهیه برنامه موفق پیش بیاید که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ترس یکی از موانع اصلی عدم موفقیت برنامه است

هیولای ترس گاهی نمی‌گذارد ما در مسیر درستی حرکت کنیم. مثلا تصمیم می‌گیریم برای زندگی و کسب‌وکار خودمان برنامه داشته باشیم ولی ترس از ناتوانی‌ها و محدودیت‌‌ها مانع می‌شود. وقتی می‌ترسیم بخشی از انرژی خودمان را هدر می‌دهیم. انرژی که باید صرف انجام کاری می‌شد، صرف ترس‌های ما می‌شود.

عدم پیش بینی رویدادهای آتی

برخی افراد بسیار خوش‌بینانه برنامه ریزی می‌‌کنند. خوش‌بینی خوب است ولی باید در حد واقعی باشد. مثلا فردی را می‌شناختم که دچار بیماری جسمی و ناتوانی‌هایی بود و باید برای عمل جراحی به پزشک مراجعه می‌کرد.

در برنامه ریزی خودش این موضوع را اصلا درنظر نگرفته بود. با وجودی که پزشک به وی گفته بود ممکن است یک ماه درگیر درمان باشد. باید رویدادهای آتی و احتمالی که ممکن است پیش بیاید را در نظر بگیریم. اینکه خوش‌بین باشیم خوب است ولی واقع‌بینی در بر‌نامه ریزی حرف اول را می‌زند.

داشتن افکار منفی و محدود کننده 

داشتن افکار منفی و محدود کننده

برخی افراد در حین برنامه ریزی دچار افکار منفی و محدود کننده می‌شوند. داشتن افکار منفی در برنامه ریزی شبیه سمی مهلک عمل می‌کند که نمی‌گذارد بذرهایی که کاشتیم به نتیجه برسد. وقتی برنامه‌ای تهیه می‌کنید باید تفکرات منفی را کنار بگذارید و واقع بینی را جایگزین کنید. برخی افراد عادت دارند خودشان را محدود ببینند.

افکار منفی نه تنها در برنامه ریزی بلکه در همه ابعاد زندگی می‌توانند تبعات بدی را برای ما به‌دنبال داشته باشند. افکار منفی باعث می‌شود که بخشی از انرژی شما به هدر برود. انرژی که قرار بود صرف انجام شدن کار شود، صرف هیچ می‌شود. افکار منفی از سوی دیگر به ذهن این فرمان را می‌‌دهد که نمی‌توانید برنامه‌های خودتان را پیش ببرید و در نهایت نمی‌توانید به اهداف خودتان برسید.

یادتان باشد که خط قرمز شما جلوگیری از آمدن افکار منفی و دادن انرژی منفی به کار است. هر زمان خواستید با افکار منفی خودتان را ضعیف کنید. به یاد اهداف بزرگی بیفتید که در پیش گرفته‌اید و سعی کنید با تصویر سازی مناسب در مورد اهداف و موقعیت‌های مطلوب، افکار منفی را دور کنید.

اگر در جمعی از افرادی هستید که افکار منفی دارند، سعی کنید جمعی که با آن‌ها نشست و برخاست می‌کنید را تغییر دهید. تغییر فضا برای رهایی از افکار منفی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. سعی کنید ویدئوهای انگیزشی ببینید، با افراد مثبت و با انرژی ارتباط برقرار کنید و روی هدف‌های خودتان متمرکز شوید.

برنامه های پیچیده و سردرگم کننده تهیه نکنید

برخی افراد هم هستند که برنامه‌های پیچیده تهیه می‌‌کنند که در آن روال‌ها و فرآیندها روشن و شفاف نیست. برنامه باید ساده و قابل فهم باشد. طوری بر‌نامه تهیه نکنید که نه خودتان و نه هیچ کس دیگری متوجه آن نشود.

استاد احمد محمدی
داشتن هدف در زندگی معجزه می‌کند. هر دقیقه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، ۱۲ برابر آن زمان بهره‌وری به همراه دارد.
استاد احمد محمدی

برخی افراد اصولا همه کارها را پیچیده می‌کنند. پیچیدگی باعث می‌شود به‌خوبی متوجه نشویم چه کاری را باید به‌درستی انجام بدهیم. سعی کنید کلا کارها را ساده‌سازی کنید. برنامه‌های پیچیده و سردرگم کننده نه تنها برنامه‌‌های خوبی نیستند بلکه باعث می‌شود ما را از مسیر اصلی دور کنند.

همیشه سعی کنید موضوعات را به‌شکل ساده‌تری پیش ببرید. وقتی برنامه خودتان را تهیه کردید ابتدا دقت کنید، بر‌نامه چقدر ساده و روان و چقدر سخت و پیچیده است. هر چقدر بر‌نامه را شفاف‌تر و ساده‌تر بنویسید بهتر است. در شروع ممکن است مشکلاتی داشته باشید ولی درنهایت می‌توانید با تمرین و تلاش بهتر برنامه ریزی کنید. همیشه به یاد داشته باشید که ممکن است در شروع هر کاری مشکلاتی وجود داشته باشد که به‌ مرور با تمرین و تلاش بهتر می‌شود.

خلاقیت به خرج بدهید

وقتی برنامه‌ای تهیه می‌کنید، خلاقیت به خرج بدهید و برای محقق ساختن آن فکرهای جدید و مثبت داشته باشید. شما مدیر پروژه زندگی خودتان هستید و نباید از چیزی بترسید و نگران باشید.

با همه توان به پیش بروید. باید درنظر داشته باشید که نوآوری و خلاقیت در موفقیت کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. به‌علاوه باید ۱۰ ترس که مانع خلاقیت شماست را بشناسید.

راهکار عملی برای برنامه ریزی در سال جدید

راهکار عملی برای برنامه ریزی در سال جدید

روش‌های مختلفی برای برنامه ریزی وجود دارد که برای تهیه برنامه موفق و خوب چه کارهایی باید انجام بدهیم. باید همه چیز را ابتدا ارزش‌گذاری کنید. یعنی مشخص کنید برای رسیدن به هدف خودتان حاضر هستید چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی دست بکشید. در این تکنیک از تصویر سازی ذهنی نیز برای رسیدن به اهداف استفاده می‌شود. تکنیک بر‌نامه ریزی خلاقانه به‌صورت خلاصه به موضوعات ذیل می‌پردازد:

  1. ارزش گذاری: ارزش‌گذاری یعنی دقیقا مشخص می‌کنید که به چه چیزی باور دارد و حاضر هستید برای رسیدن به آن محکم پیش بروید.
  2. دیدگاه شخصی: باید تصور خودتان از یک زندگی ایده‌آل را کاملا مشخص و ملموس کنید.
  3. خلاصه نویسی اهداف و ارزش‌های شخصی: باید در این گام دقیقا آنچه می‌‌خواهید در آینده به آن برسید را مشخص کنید.
  4. فهرست رویاهای شخصی را مشخص کنید: آنچه می‌خواهید در دنیای ایده‌آل خودتان به آن برسید باید مشخص و روشن باشد.
  5. فهرستی از اهداف خود در سال‌های بعدی را مشخص کنید: تمام کارهای که دوست دارید طی سال‌های آینده به آن‌ها برسید را مشخص کنید.

دقت کنید که به هنگام برنامه ریزی باید به این ۵ اصل مهم پایبند باشید. برنامه شما نباید پیچیده و سخت باشد و باید در عین سادگی و قابلیت اجرایی بودن تهیه شود. برخی افراد برنامه‌هایی غیر منعطف تهیه می‌کنند که این کار درستی نیست. سعی کنید هم خودتان در اجرای بر‌نامه منعطف باشید و هم برنامه‌های انعطاف پذیری تهیه کنید.

در نهایت باید دقت کنید وقتی برنامه‌ای تهیه‌ کردید خودتان را هر چند وقت یک بار و در بازه‌های زمانی مشخص ارزیابی کنید و ببینید چه کار کرده‌اید و درصد پیشرفت شما در آن برنامه چگونه بوده و در چه وضعیتی قرار دارید.

مدیریت زمان 

در کنار برنامه ریزی باید مهارت‌های دیگری همچون مدیریت زمان را نیز یاد بگیرید. در مقاله‌های دیگری به این موضوع به صورت جدی پرداخته شده است. مثلا می‌توانید زمان خود را با استفاده از این نرم افزارهای برنامه ریزی مدیریت نمایید. با کمک این نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها می‌توانید درهای جدیدی از مدیریت زمان را به روی خودتان باز کنید.

توصیه های برایان تریسی در هدفگذاری و برنامه ریزی

توصیه های برایان تریسی در هدفگذاری

برایان تریسی توصیه‌های جالب توجهی در مورد رسیدن به اهداف ارائه داده و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاکنون با کمک این توصیه‌ها توانسته‌اند به اهداف خود نزدیک‌ ونزدیک‌تر شده و آن‌ها را محقق سازند.

برایان تریسی معتقد است وقتی اهداف خود را مشخص کردید در ادامه باید کارهای دیگری نیز انجام دهید که به‌صورت اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. فهرست تمام کارهایی که باید به ‌انجام برسند را مشخص کنید

باید گام به گام و قدم به قدم همه چیز را شفاف و روشن کنید. یعنی دقیقا معلوم کنید چه کارهایی باید به انجام برسد. در واقع ابتدا باید فهرست همه کارها را مکتوب کنید. وقتی فهرست کارهای خودتان را تهیه می‌کنید، گام‌های بسیار مهم و کلیدی در راستای انجام شدن آن‌ها برمی‌دارید.

۲. فهرست کارهای استخراج شده را الویت بندی کنید

بعداز نوشتن کارها باید آن‌ها را الویت بندی کنید. باید دقیقا مشخص کنید کدام فعالیت‌ها در برنامه الویت بالاتری دارند و ۸۰ درصد انرژی خودتان را برای انجام شدن آن‌ها اختصاص بدهید. الویت بندی باید درست و منطقی باشد.

۳. کل مسیر را از ابتدا تا به انتها مرور و ساماندهی کنید

بعد از الویت‌بندی لازم است کل فرآیند را از ابتدا تا انتها مورد بررسی و بازنگری قرار دهید. باید ببینید آیا همه چیز درست بر‌نامه ریزی و چیده شده است یا خیر. هرکجا لازم است باید تغییراتی را اعمال کنیم.

دراین قسمت می‌توانید در مورد حوادث احتمالی و وضعیت‌های پیش رو نیز تصمیم گیری کرده و در برنامه خودتان آن‌ها را بگنجانید. هر چقدر دقیق‌تر همه چیز را مشخص کنید در ادامه راه خودتان راحت‌تر هستید.

۴. طبق برنامه پیش بروید و کارهای هر روز را همان روز انجام دهید

برایان تریسی معتقد است وقتی برنامه‌ای تهیه می‌کنیم باید به آن پای‌بند باشیم و هر روز همه کارهای مشخص شده را انجام بدهیم. بزرگترین بناها و ساختمان‌ها آجر به آجر و قدم به قدم ساخته شده‌اند.

هر روز هر کاری را مشخص کرده‌اید بدون ترس و نگرانی و با کیفیت بالا انجام دهید. نگذارید برنامه‌هایتان انجام نشده بماند و از زمان عقب نمانید. اگر از برنامه عقب ماندید حتما سعی کنید خودتان را به بر‌نامه برسانید و برنامه جبرانی برای آن درنظر بگیرید.

برخی افراد در برنامه ریزی زمان‌هایی را برای جبران عقب افتادگی‌ها درنظر می‌گیرند. باید سعی کنید از بر‌نامه جا نمانید ولی اگر چنین اتفاقی هم رخ داد باید بتوانید با جبران کردن خودتان را به برنامه اصلی برسانید. سعی کنید برنامه را طوری تنظیم کنید که قابلیت اجرا داشته باشد و سعی کنید تا جای ممکن برنامه شما واقع بینانه باشد.

۵. منظم باشید

منظم باشید

یکی دیگر از موضوعات مهم در رسیدن به اهداف منظم بودن است. سعی کنید برنامه‌های خودتان را با نظم و دقت پیش ببرید. چه فایده اگر برنامه بنویسید و طبق آن پیش نروید و هر روز بهانه بیاورید. تمرین منظم بودن بسیار اهمیت دارد. انضباط فردی موضوع مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای نشان دهید.

نظم فکری می‌تواند در مسیر موفقیت به شما بسیار کمک کند. نظم بیرونی و نظم محیط اطرافتان هم حائز اهمیت است. نظم یکی از کلیدهای اصلی در موفقیت باید مورد توجه قرار گیرد.

۶. تصویرسازی ذهنی و تجسم خلاق را فراموش نکنید

دقت کنید که در کنار برنامه‌ریزی و هدفگذاری می‌توانیم از سایر امکانات خودمان نیز کمک بگیریم. مثلا می‌توانیم به‌راحتی با تصویرسازی ذهنی خودمان را قدم به قدم به اهداف‌مان نزدیک‌تر کنیم. شاید برایتان این سوال پیش باید که چگونه می‌توان با تجسم خلاق به خود انرژی مضاعف داد؟ نباید قدرت تجسم را دست کم بگیرید. بسیاری معتقدند که آنچه می‌خواهی را ابتدا در ذهنت تجسم کن.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پروژه در حال ساخت

قانون جذب نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و درهای تاز‌ه‌ای را باز کند. درنظر داشته باشید که هدفگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به آن یکی از مهم‌ترین کارهایی‌ است که می‌تواند ما را در مسیر موفقیت قرار دهد. تعیین هدف و تهیه‌ بر‌نامه برای آن را کاری سخت و طاقت فرسا درنظر نگیرید. همه چیز با تمرین و استمرار قابل انجام است. می‌توانیم مهارت‌های جدیدی یاد بگیریم و در این مسیر هر روز توانمندتر از روز قبل حرکت کنیم.

شاید لازم باشد این مقاله و نکات آن را بیش از یک بار بخوانیم و مرور کنیم و برای خودمان نکاتی که فراموش می‌شوند را یادداشت برداری کنیم. اگر در تهیه برنامه‌ یا حتی در هدفگذاری مشکلی داشتید، مسائل خود را با آکادمی بازار در میان بگذارید. ما در کنار شما هستیم. چالش‌ها و مسائل خودتان را برای ما راسال کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. وقتی که ادم برنامه داشته باشه از هیچ کاری قصور نمیکنه و وظایفش رو به نحو احسن انجام میده و این خیلی خوبه

  2. من دانش اموزم و همیشه وقتی برنامه ریزی نمیکنم امتحانامو خوب نمیدم حتی به خاطر استرس خوابمم بهم میریزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی