برنامه‌ریزی فروش راهکاری برای موفقیت سازمان‌ها در افزایش فروش

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
افزایش فروش - برنامه ریزی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

موفقیت در فروش بیشتر و موثرتر، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. افزایش فروش نیازمند برنامه‌ریزی فروش به‌صورت دقیق و حساب شده است. چیدمان این برنامه‌ریزی خود پیش‌نیازهایی دارد که باید مو به مو اجرا شود. برای شروع هرکاری نیازمند یک برنامه جامع و درست هستیم که روی آن کار شده باشد.

در زمینه فروش نمی‌توانیم ریسک کنیم و بدون برنامه وارد بازار کار شویم و انتظار فروش بالایی داشته باشیم. برای فروش باید جنبه‌های مختلف در نظر گرفته شود چرا که پای سرمایه و زندگی در میان است و اگر درست و اصولی برنامه ‌فروش خود را تنظیم نکنیم ممکن است هزینه‌های جبران ناپذیری به خود و دیگران بزنیم.

افزایش فروش یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برنامه اصولی که واقع بینانه باشد و در بلند مدت پاسخگوی نیاز ما باشد را بچینیم. در این مقاله از آکادمی بازار سلسله مراتب یک برنامه درست و اصولی برای فروش را معرفی می‌کنیم. با کمک این قدم‌ها بهترین برنامه برای فروش را خودتان می‌توانید بدون کمک مشاور و کارشناس بچینید و آثار آن را در کسب و کار خود مشاهده کنید.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

برنامه‌ریزی فروش راهکار موفقیت سازمان‌ها

روند برنامه‌ریزی فروش برای هر سازمانی بسیار مهم است. فرآیند برنامه‌ریزی فروش معمولا در یکی از گام‌های مهم فروش محسوب می‌شود. اما آیا اشتباهاتی که حتی بهترین برنامه‌ریزی فروش را هم خراب می‌کند را بلدید؟ شما می‌دانید که برنامه‌ بازاریابی استراتژیک می‌تواند به موفقیت شرکت‌ها کمک کند.

کافی است در این زمینه با مشاوره فروش آکادمی بازار کمک می‌کند محصولتان را به قیمت بفروشید. برای اینکه بتوانید دوره برنامه ‌ریزی درستی داشته باشید، قطعا باید به دانش آن مسلط شوید.

تجربه و کسب مهارت، دو بازوی مهم این موضوع هستند. آکادمی بازار می‌تواند در این مسیر به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کرده تا با برنامه‌ریزی بتوانند مسیر موفقیت در بازاریابی و فروش خود را بهتر طی کنند.

سلسه مراتب یک برنامه‌ریزی فروش صحیح

سلسه مراتب یک برنامه‌ریزی فروش صحیح

اولین کاری که یک سازمان انجام می‌دهد، تهیه برنامه بازاریابی استراتژیک است. هنگامی که برنامه استراتژیک بازاریابی تهیه شد، سازمان هدف را می‌شناسد و می‌داند باید چه‌ کاری انجام دهد و هم از رفتار مشتری آگاه می‌شود.

شما علاوه بر توجه داشتن به مدیریت زمان برای فروش موفق باید برنامه‎‌ریزی موشکافانه‌ای نیز داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع با یک مثال ادامه می‌دهیم، برنامه‌ریزی فروش سیستم تهویه مطبوع یک شرکت به صورت ذیل بوده است:

۱. تعیین اهداف

برنامه‌ریزی فروش شما تنها زمانی آغاز می‌شود که اهداف تیم را تعیین کرده باشید. به عنوان مثال، هدف یک شرکت تهویه مطبوع ممکن است افزایش سهم شرکت در بازار باشد.

برای این کار، باید به بازار جدید جغرافیایی نفوذ کنید. بنابراین هدف از برنامه‌ریزی فروش، نفوذ در بازار جدید برای افزایش سهم بازار خواهد بود.

۲. اقدامات لازم را تعیین کنید

اقدامات لازم را تعیین کنید - برنامه‌ریزی فروش

هنگامی که اهداف برنامه فروش خود را می‌دانید، قبل از اجرای برنامه باید پیش بینی کنید که چه کارهایی را باید انجام دهید و اولویت انجام‌شان را مشخص کنید. این یک مرحله مهم در فرآیند برنامه‌ریزی فروش است.

اگر استراتژی صحیح عملیات را پیش بینی نکنید، در آینده با مشکلات عملیاتی روبه‌رو خواهید شد که مانع تحقق اهداف کسب و کار شما خواهد شد.

به عنوان مثال شرکت تهویه مطبوع برای افزایش سهم بازار باید به یک منطقه جغرافیایی جدید نفوذ کند. بنابراین به فروش و همچنین تهیه تیم پشتیبان و سرویس‌دهی در این قلمرو نیاز دارد. بخش بازاریابی نیز باید قلمرو جدید را بشناسد تا بتواند با استفاده از تاکتیک‌های تهاجمی بازاریابی برای هدف قرار دادن آن قلمرو، اقدام کند.

بیشتر بخوانید: تکنیک‌ های طلایی مدیریت زمان که می‌تواند زندگی شما را متحول کند

۳. اقدامات خود را سازماندهی کنید

بازگشت به اولین نکته، «اقدامات تصادفی هرگز نتیجه نخواهد داد.» پس از دانستن عملیاتی که لازم است، باید برنامه‌ریزی فروش خود را سازماندهی کنید. به عنوان مثال، اولویت اول شرکت تهویه مطبوع در قلمرو جدید، داشتن خدمات پشتیباتی خواهد بود.

از داشتن یک نمایندگی و ارتباط لازم در محل کار. وقتی این اتفاق بیفتد، آن‌ها باید با تاکتیک‌های تهاجمی بازاریابی، قلمرو جدید را بمباران کنند. بنابراین باید یک برنامه اقدام سازمان یافته، در طی فرآیند برنامه‌ریزی فروش انجام شود.

۴. پیاده‌سازی

هنگامی که اقدامات خود را برنامه‌ریزی و سازماندهی کردید، مرحله بعدی اجرایی کردن آن‌هاست. گر چه آسان به نظر می‌رسد، بسیاری از مشکلات وجود دارند که ممکن است هنگام اجرای یک برنامه فروش با آن‌ها روبه‌رو شوید.

استاد احمد محمدی
اگر از شغلت، درآمدت و زندگیت راضی نیستی، باید روی افکار و عادت‌هایت تمرکز کنی که تغییرشان دهی.
استاد احمد محمدی

مثلا ممکن است مشتریان جدید از سیستم تهویه مطبوع جدیدی که وارد بازار شده استقبال نکنند. از طرف دیگر، این محصول ممکن است به راحتی توسط مشتریان انتخاب شود و ممکن است شما نتوانید با تقاضای غیر منتظره‌ای که باعث محبوب شدن برند شما شود، سازگار شوید.

۵. نتایج را بررسی کنید

نتایج را بررسی کنید

مانند هر فرآیند برنامه‌ریزی، گام پنجم و بسیار مهم در فرآیند برنامه‌ریزی فروش، بررسی نتایج است. برخلاف تبلیغات، بررسی نتایج بسیار آسان است زیرا همه چیز ثبت می‌شود.

مثلا شرکت تهویه مطبوع کل فروش قلمرو جغرافیایی را بررسی می‌کند. در همان زمان می‌توانید از وضعیت رقبای فروش و همچنین نگهداری سوابق مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: تکنیک های برنامه ریزی خلاقانه – بنویس تا موفق شوی

۶. ارزیابی مجدد

وقتی سوابق فروش را در دست دارید، اطمینان حاصل کنید که سوابق را تجزیه و تحلیل می‌کنید تا بدانید که آیا فرایند برنامه‌ریزی فروش موفق بوده یا خیر. تجزیه و تحلیل به شما می‌گوید که چه کاری را درست انجام داده‌اید و چه اشتباهاتی داشته‌اید. بنابراین، براساس تجزیه و تحلیل می‌توانید کارهای خوبی را که باید تکرار شود و همچنین کار بدی که باید از آن جلوگیری شود، بدانید.

مثلا گزارش شما نشان می‌دهد که شما موفق شده‌اید به قلمرو جغرافیایی جدید نفوذ کنید. این مرحله به شما در تعیین اهداف خود برای سال آینده کمک می‌کند تا از طریق بالا بردن کیفیت فروش و خدمات، ارزش برند خود را افزایش دهید.

اگر از طرف دیگر نتوانسته‌اید به بازار نفوذ کنید، باید دلایل آن را مطالعه کرده و در سال آینده، برنامه‌ریزی فروش را با در نظر گرفتن این نتایج منفی انجام دهید و اهداف فروش باید دوباره برنامه‌ریزی شود.

به یاد داشته باشید که فروش فرآیندی پویا است و رقبای شما همواره شما را می‌بینند. در مثال بالا، سیستم تهویه مطبوع یکی از قسمت‌های با رشد فزاینده در سراسر جهان است و سهم بزرگی از کسب و کار را دارد. بنابراین، برنامه‌ریزی فروش شما در اجرای چشم‌انداز سازمان و همچنین در اجرای برنامه استراتژیک بازاریابی بسیار طولانی خواهد بود.

شما مسیر سختی را پیش رو دارید که به تنهایی گذر از آن شاید کار هر کسی نباشد. بهتر است در کنار خود از وجود مشاور فروش بهره ببرید و با اطمینان و محکم قدم بردارید.

مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار

در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

6 پاسخ

  1. من فروشنده لوازم خانگی هستم و دوست دارم تو کارم پیشرفت کنم، برای بازاریابی و تبلغات هم مشاوره میدین شما؟

    1. سلام برای آگاهی از اطلاعات مربوط به دوره‌ها و کلاسها و همچنین نحوه مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

        1. سلام مرجان عزیز
          آکادمی بازار در زمینه، موفقیت، انگیزشی، بازاریابی، فروش، تقویت اعتماد به نفس و… دارای کارشناسان و مشاوران متخصص هست.
          خوشحال میشیم که شماهم به جمع طرفداران آکادمی بازار بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *