با سه کلمه، مشکل خود را به فرصت تبدیل کنید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۳۰ تیر, ۱۴۰۰
با سه کلمه، مشکل خود را به فرصت تبدیل کنید

همه‌ ما در زندگی روزمره خود با مسائل و اموری روبرو می‌شویم که از آن‌ها به عنوان مشکل یا حتی یک بحران! تلقی می‌کنیم. اما با کمی دقت و توجه بیشتر به این موارد می‌توانیم دیدگاه‌هایی دیگر را نیز در آن‌ها برای خود بدست بیاوریم.

حتی به گونه‌ای دیگر با این مسائل دست و پنجه نرم کنیم. برایان تریسی در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند و نکات قابل توجهی را گوشزد می‌کند که توجه به آن‌ها بسیار مفید و مسمر ثمر خواهد بود.

این نکات در قالب سه کلمه بیان شده‌اند که به ترتیب آن‌ها را بیان می‌کنیم و تمامی مواردی را که برایان تریسی از آن‌ها نام برده است را ذکر خواهیم کرد. به نقل از برایان تریسی و با اندکی تغییر … .

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مواردی دیگر، علاوه‌بر فرصت داشتن دیدگاه مثبت در زندگی!

یکی از دوستان من کتابی نوشته بود، تحت عنوان «کلمات می‌توانند مغز شما را متحول کنند» و او پس از سال‌ها تحقیقات فشرده و کار، به این نتیجه رسیده بود که بعضی از کلمات تاثیرات شگرفی روی فرصت تفکر و احساسات منفی و مثبت شما دارند.

بنابراین بخشی از این صحبت‌ها برای این است که شما تفکر و دیدگاه خودتان را به سمت داشتن دیدگاهی مثبت تغییر دهید. برای مثال کلمه «نگرش و رفتار» به دیدگاه شما و نحوه‌ برخورد شما اشاره می‌کند؛ به تعبیر دیگر، هر چقدر که شما دماغه هواپیما را بالا یا پایین ببرید، به گونه‌ای تعامل و رفتار آن را در هوا تغییر خواهید داد.

نحوه برخورد شما با یک مشکل هم تعیین کننده رفتار یا روش شما است. با استفاده از سه کلمه شما می‌توانید گرایش و رفتار خودتان را نسبت به برخورد خود هنگام رویارویی با یک مشکل تغییر دهید.

مراحل پیش روی شما برای فرصت تغییر برخی نگرش‌ها

مراحل پیش روی شما برای فرصت تغییر برخی نگرش‌ها

مرحله اول؛ بجای استفاده از کلمه «مشکل»، ازکلمه‌ «شرایط یا موقعیت» استفاده کنید. بخاطر اینکه واژه‌ مشکل یک کلمه با بار منفی است و منجر به ترس و اضطراب و استرس می‌شود، اما «شرایط» یا «موقعیت» کلمه‌ای خنثی است. بنابراین بجای اینکه بگویید«مشکلی دارم»، بگویید: «با شرایطی خاص روبرو هستم.»

به شخصه(برایان تریسی) دوست دارم در عوض استفاده از کلمه مشکل، از کلمه «چالش» استفاده کنم. وقتی اتفاقی ناگهانی رخ می‌دهد، من می‌گویم که: عجب! ما یک چالش جالب داریم که امروز با آن روبرو می‌شویم.

همان‌طور که می‌بینید، «چالش» یک کلمه مثبت است و وقتی که شما به آن فکر می‌کنید، شما را هیجان زده می‌کند و منجر به این می‌شود که شما و دیگران بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.

استاد احمد محمدی
بزرگی و کوچکی مشکلات با بزرگی و کوچکی"خودت" رابطه معکوس دارد.
استاد احمد محمدی

چالش‌ها چیزهایی هستند که زندگی را هیجان‌انگیزتر می‌کنند. با رویارویی با چالش‌ها روز به روز توانایی‌های خود را بیشتر می‌کنید و به تعبیری پتانسیل خود را بیشتر می‌کنید.

انتخاب بهترین واژه‌ها

شاید بهترین کلمه برای جایگزین کردن آن با تمامی موارد فوق، واژه‌ «فرصت» باشد، بجای اینکه از کلمه «مشکل» استفاده کنید، می‌توانیم از «فرصت غیر منتظره» استفاده کنیم. برای مثال بجای اینکه بگوییم مشکلی داریم، از «با فرصتی غیر منتظره روبرو هستیم» استفاده کنیم.

ناپلئون هیل برای گفتن این جمله مشهور بود که «هر مشکل یا سختی که با آن روبرو هستید، در صورت تغییر دیدگاه می‌تواند به فرصتی مناسب تبدیل شود.»

وظیفه شما این است که درهرشرایطی سود را بیابید و به دنبال خوبی‌ها باشید. نحوه‌ رویارویی با شریط، توسط نگرش شما مشخص و معین می‌شود. اینکه در هر شرایط سخت و مشکلی شما به دنبال نکات مثبت و مفید باشید، طرز فکر اکثر افراد موفق می‌باشد که بیشتر اوقات به این شکل فکر می‌کنند.

افراد برتر، رهبران مختلف و … برای چالش‌های مختلف روزانه‌ای که با آن‌ها روبرو می‌شوند، کنترل کامل احساسات و تفکرات خود را در دست می‌گیرند. آن‌ها این کار را با استفاده از انتخاب کلمات مناسب برای توصیف موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند. همچنین نحوه بیان و رفتار خود را در رویارویی با مشکلات مختلف کنترل می‌کنند.

مشکل خود را به فرصت تبدیل کنید

مشکل خود را به فرصت تبدیل کنید

یکی از نشانه‌های بلوغ و ویژگی‌های اصلی برای رسیدن به موفقیت، شادی و تعادل در زندگی، پذیرفتن مشکلات به عنوان بخشی طبیعی و غیر قابل انکار از زندگی است.

هیچوقت نمی‌توانید مشکلات را نادیده بگیرید، آن‌ها مانند امواج دریا هستند و هیچوقت به پایان نخواهند رسید. تبدیل شدن به یک انسان برتر نیازمند پذیرفتن این است که زمانی که تصمیمات بزرگ می‌گیرید، با مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای روبرو خواهید شد. یکی از ویژگی رهبران این است که آن‌ها شکست خوردن را دوست ندارند، بلکه می‌دانند در راه موفقیت بارها و بارها شکست خواهند خورد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
به دست آوردن فرصت‌ها

یکبار روزنامه نگاری جوان از توماس جی واتسون (موسس شرکت آی بی ام) پرسید که چگونه می‌توانم سریع‌تر، موفق‌تر شوم؟ او در جواب پاسخ داد که اگر می‌خواهی موفق‌تر باشی، باید میزان شکست خود را دو برابر کنی. موفقیت در ورای شکست قرار دارد.

و اینکه شما بارها و بارها موفق می‌شوید و شکست می‌خورید، با توجه به تغییراتی است که برای شما رقم خواهد خورد. در هر شرایطی به دنبال نکات مثبت باشید و به آن «شرایط»، «چالش» یا «فرصت» بگویید تا ذهنتان را مثبت نگهدارید و خلاقیت را در روند رویارویی با آن، در خود پرورش دهید.

راه‌های زیادی برای بهتر کردن کیفیت سطح زندگی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم، یا به شکلی دیگر، روش‌هایی برای بهتر زندگی کردن وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌دانیم، اما یا آن‌ها را بکار نمی‌گیریم، یا مشغله‌هایی که داریم، باعث کم‌رنگ‌تر شدن استفاده از آن شده است. زندگی رویایی خود را داشته باشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی