با انجام تمرینات ورزشی سلامت ذهنی و روانی خود را بهبود بخشید

تمرینات ورزشی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

راه حل اساسی

در دنیای امروز که مواد دارویی بخش اعظم تبلیغات تلویزیونی را به خود اختصاص داده‌اند، دیگر عجیب نیست که اکثر مردم به دنبال راه حل‌های سریع و آنی برای حل مسائل پیچیده‌شان باشند و کلید حل مشکلات را در دست بگیرند. ناسلامتی، برای هر دردی، یک قرصی ساخته‌اند، غیر از این است؟ در نتیجه این اقدامات، یکی از موثرترین تقویت‌کننده‌های سلامت ذهنی از فهرست اقدامات ما حذف شده‌ است و آن چیزی نیست جز ورزش. همینطور اگر خواهان ذهن و جسمی سالم هستید، تغذیه سالم را فراموش نکنید.

رابطه میان ورزش  و سلامت ذهن

تحقیقات از دهه ۱۹۳۰، رابطه قوی و محکم میان ورزش و تاثیرات مثبت بر سلامت ذهنی بیماران را نشان داده‌اند. تحقیقی جامع در سال ۱۹۸۵ نشان داد که فعالیت جسمی و ورزش می‌تواند نشانه‌های مرتبط با افسردگی کم تا متوسط را تخفیف بخشد؛ برخی دیگر حاکی از تاثیر ورزش در موفقیت برنامه‌های ترک الکل و مواد مخدر بوده‌اند.

هر‌چه بیشتر در این مورد تحقیق کنید، بیشتر به وجود و قوت این رابطه پی خواهید برد. در حقیقت تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش امکان‌ پذیر است.

خب؛ با توجه به این مساله، پس چرا با ظهور اولین نشانه‌های افسردگی سر وقت قرص‌ها می‌رویم به جای آن‌که کفش‌های ورزشی‌مان را به پا کنیم و بدویم؟ متاسفانه، تبلیغات وسیعی که برای معرفی و فروش مواد دارویی صورت گرفته است، ذهن ما را آن‌چنان شستشو داده است که حتی با وجود اینکه می‌دانیم ورزش، باید اولین گزینه ما باشد، ناخودآگاه به سمت آن داروها می‌رویم.

ضمن اینکه تحت تاثیر همان تبلیغات، ما انتظار نتایج آنی، فوتی و فوری داریم که باز هم ما را به سمت همان مواد سوق می‌دهند.

بیشتر بخوانید: رابطه ورزش کردن با موفقیت و خود انضباطی

چه باید کرد؟

اولین قدم برای استفاده از ورزش به عنوان اولین گزینه جهت بهبود سلامت ذهنی، قبول و اذعان به وجود رابطه‌ای موثق میان ورزش و سلامت ذهن است؛ ضمنا، ما باید بپذیریم که ما در برابر سلامتی‌مان مسئولیم و نباید بدن‌مان را بیش از حد و در موارد غیرضروری با دارو مسموم کنیم.

با ظهور نشانه‌های افسردگی، خودمان را متقاعد کنیم که این بار به جای استفاده از قرص‌ها، کمی بالا و پایین بپریم؛ مطمئن باشید که با این کار، دیدی مثبت‌تر نیز از زندگی کسب خواهید کرد و خیلی زود آن نشانه‌ها نیز تا حد قابل توجهی رفع خواهند شد.

استاد احمد محمدی

همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌های ، باعث ورزیدگی ذهن ما می شوند.

استاد احمد محمدی

اگر مایلید که قدمی دیگر به سمت جلو بردارید و می‌خواهید با ورزش تاثیری قابل توجه تر و ماندگار‌تر در بهبود سلامت ذهنی‌تان ایجاد کنید، می‌توانید از وبسایت‌های بیشماری که در این راستا طراحی شده‌اند کمک بگیرید.

اغلب آن‌ها رایگان بوده و برنامه‌های ورزشی، تغذیه‌ای و نکاتی را جهت ادامه این مسیر در اختیارتان قرار می‌دهند. در اینجا نیز چند پیشنهاد قابل اجرا و آسان را با شما در میان می‌گذاریم:

بیشتر راه بروید

صرف نظر از اینکه چقدر در طی روز سرتان شلوغ است، حتما راه‌هایی وجود دارد که تحرک بیشتری را وارد برنامه روزانه‌تان بکنید. در هر ساعت، نقطه‌ای را مشخص کنید که در آن لحظه، از جای‌تان از پشت میز بلند شوید و قدمی بزنید. شما می‌توانید ماشین‌تان را نیز دورتر پارک کنید و تا محل کار یا فروشگاه راه بروید. ببینید دیگر چطور می‌توانید تحرک بیشتری را به روتین‌تان اضافه کنید.

بار بیشتری بردارید

ذهن و ورزش- بار بیشتری بردارید

تمرینات استقامتی یکی دیگر از ورزش‌های جسمی مفید هستند که ماهیچه‌های مختلفی را درگیر می‌کنند. برای شروع، با درازنشست و اسکوات شروع کنید. بعد‌ها می‌توانید از تمرینات پیشرفته‌تر کمک بگیرید.

عضو باشگاه شوید

کلاس‌هایی همچون ایروبیک، شنا، تناسب اندام، زومبا برای این منظور بسیار مناسب‌اند. به این ترتیب، خودتان را ملزم به انجام منظم تمرینات می‌کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبه، انواع آن و تاثیراتی که بر جسم و روان می‌گذارد

انتظارات‌مان را معقول سازیم

همانطور که گفتم در دنیای تغییر و نتایج آنی که مدام تبلیغات آن را در گوشه و کنار می‌بینیم، ممکن است فکر کنیم صرفا با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانیم تمامی مشکلات‌مان را برطرف کنیم. اما خب؛ بیایید واقع‌گرا باشیم. ما نباید گول این تبلیغات را بخوریم.

البته ما در این مقاله نمی‌گوییم که نباید از دارو و درمان و مشاوره استفاده کرد؛ بلکه ما می‌گوییم در کنار مواردی که پزشک‌تان برای‌تان تجویز کرده است، ورزش و تحرک را بیفزایید تا روش درمانی‌تان را تکمیل و تجهیز کنید. پس از مدت کوتاهی که ورزش را ادامه دهید شما شاهد تغییراتی همچون موارد زیر خواهید بود:

این موارد، قطعا در میان اهداف آن‌هایی که به دنبال بهبود سلامت ذهنی‌شان هستند قرار دارند؛ شما هم می‌توانید با افزودن ورزش ملایم و استمرار آن، چنین نتایج مثبتی را در زندگی تجربه کنید.

سخن پایانی

از قدیم گفته‌اند عقل سالم در بدن سالم! این ضرب‌المثل نشان از ارتباط تنگانگ وضعیت جسمی و ذهنی ما با هم دارد. تعدادی از مزایای ورزش و تأثیر آن بر ذهن در مقاله فوق آورده شده است و مهم‌ترین مزیت آن درمان افسردگی در کنار دارو و مشاوره برشمرده شده است.

ما می‌توانیم به وسیله ورزش، وضعیت ذهنی خود را بهبود ببخشیم و نگرش‌مان نسبت به زندگی را مثبت نماییم. رسیدن و یا عدم رسیدن به موفقیت از نگرش شما نشات می گیرد. نتیجه داشتن چنین ذهنی چیزی جز موفقیت و رضایت از زندگی نیست.

بسیاری از افراد موفق اهمیت این نکته را دریافته‌اند و در کنار سایر فعالیت‌های‌شان، ورزش را هم در برنامه‌ی روزانه خود جای داده‌اند و از این رو عملکرد بهتری در حرفه و زندگی شخصی خود دارند.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه مدیریت زمان و برنامه ریزی صحیحی داشته باشید، که در حین شلوغی برنامه کاری خود، ورزش و سایر فعالیت‌های مفید را در آن بگنجانید و موفق شوید، می‌توانید از بسته آموزشی : چگونه به اهداف خود برسیم؟ استفاده کنید

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments