بازار هدف چیست؟

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
بازار هدف چیست؟
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی در دنیا، داشتن یک بازار هدف به خوبی تعریف شده مهم‌تر از هر چیز دیگری است. هیچکس نمی‌تواند همه بازار هدف را به درستی در دست بگیرد. کسب و کارهای کوچک می‌توانند به طور موثر با شرکت‌های بزرگ از طریق تبلیغات رسانه‌ای رقابت کنند.

بسیاری از کسب و کارها می‌گویند که بازار هدف آن‌ها هر کسی است که به خدماتشان علاقمند است. بعضی از صاحبان کسب و کارهای کوچک، زنان خانه دار و افراد بازنشسته را هدف قرار می‌دهند. همه این اهداف بسیار عمومی هستند. در ادامه به بررسی چگونگی شناخت بازار هدف و به کارگیری آن در مسیر افزایش فروش محصول گام بردارید.

بازار هدف یا Target Market

بازار هدف (Target Market) به یک گروه از مشتریان بالقوه می‌‌گویند که یک شرکت می‌خواهد محصولات و خدمات خود را به آن‌ها به فروش برساند. این گروه همچنین شامل مشتریان خاصی است که یک شرکت تلاش‌های بازاریابی خود را به سوی آن‌ها هدایت می‌کند. بازار هدف یک بخش از کل بازار فروش برای یک محصول خوب یا خدمات است.

مصرف کنندگانی که بازار هدف را تشکیل می‌دهند، از چند نظر به یکدیگر شباهت دارند؛ شباهت‌هایی از جمله: موقعیت جغرافیا، قدرت خرید هم سطح، بررسی جمعیتی یک منطقه و میزان درآمد و غیره.

چگونه بازار هدف را در بازاریابی شناسایی کنیم؟

شناسایی بازار هدف یک گام ضروری برای هر شرکت در توسعه یک طرح بازاریابی است. نه دانستن اینکه کدام بخش از بازار هدف می‌تواند و می‌خواهد از نظر زمان و از نظر مادی برای شرکت شما هزینه کند.

چگونه به درک مناسب و کارآمدی از بازار هدف برسیم؟

چگونه به درک مناسب و کارآمدی  برسیم؟

درک بازارهای هدف بخشی از موفقیت فروش خوب یا خدمات، دانستن این است که چه کسی از مشتریان شما به محصول و خدمات شما نیاز دارد و در نهایت آن را خریداری خواهد کرد. به همین دلیل است که هر کسب و کار و تجارتی زمان زیاد و هزینه فراوانی را برای تمرکز و ارتقا بازار هدف خود می‌کند.

بازارهای هدف را به طور کلی بر اساس؛ سن، محل زندگی، درآمد و شیوه زندگی طبقه بندی می‌کنند. تعریف یک Target Market خاص اجازه می‌دهد تا یک شرکت به خانه در زمینه عوامل خاص بازار برای دسترسی و ارتباط با مشتریان از طریق تلاش‌های فروش و بازاریابی.

آزمایش Target Market پیش از اینکه محصول به بازار روانه کنند، انجام می‌دهند. در طول مرحله آزمایشی، یک شرکت ممکن است نمونه محدود محصولات خود را به بازار روانه می‌کند و با این کار تبلیغ مثبت و اثربخشی برای محصولات خود می‌کند و بازار هدف را ترغیب به خرید محصول و خدمات خود می‌کند.

هنگامی که یک محصول روانه بازار می‌شود، شرکت می‌‌تواند با شناخت بازار هدف از طریق ردیابی فروش، نظرسنجی‌های مشتریان و فعالیت‌های مختلف دیگر با تبلیغات Target Market خود را درک کنند و محصول و خدمات بیشتری به فروش برساند.

آیا شناخت بازار هدف رابطه مستقیم با افزایش فروش محصول و خدمات دارد؟

تعریف یک بازار هدف برای هر کسب و کاری مهم و حیاتی است. اگر بازار هدف را به درستی شناسایی نکنید، این کار می‌تواند باعث صرف هزینه‌های زیادی برای شما شود.

برای مثال؛ هزینه‌هایی که برای تبلیغات غیر موثر می‌کنید و هزینه‌هایی که در زمان، مکان و موقعیت نامناسب انجام می‌دهید

تقسیم بندی بازار هدف برای رسیدن به فروش بیشتر چگونه است؟

تقسیم بندی بازار هدف برای رسیدن به فروش بیشتر چگونه است؟

تقسیم بازار هدف به بخش‌های مختلف در واقع تقسیم جمعیت به گروه‌هایی است که می‌توانند با ویژگی‌های کلیدی اندازه گیری شوند. این ویژگی‌ها شامل جنسیت، سن، سطح درآمد، نژاد، تحصیلات، دین، وضعیت تاهل و موقعیت جغرافیایی می‌شود.

مصرف کنندگان که در گروه‌های مشابه تقسیم بندی می‌شوند تمایل به خرید محصولات و خدمات مشابه دارند به همین دلیل تقسیم بندی این بخش‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده بازارهای هدف مناسب است.
کسب و کاری ممکن است بیش از یک بازار هدف داشته باشد. یک Target Market اصلی، که تمرکز اصلی بر آن است و یک بازار ثانویه که به اندازه بازار هدف اصلی بزرگ نیست. اما بازار ثانویه نیز پتانسیل رشد را دارد.

رابطه بازار هدف و فروش محصول

بازار هدف تمرکز مرکزی در یک طرح بازاریابی است که عواملی مانند توزیع مناسب، قیمت گذاری معقول و تلاش برای ارتقاء کیفیت را برای محصول تعیین می‌کند.

Target Market نیز تاثیر بسیار مهمی در گسترش و پیشرفت محصول مورد نظر خود می‌گذارد. در واقع، یک شرکت ممکن است برخی از بررسی‌های خاص را بر محصول خود، از قبیل چگونگی کیفیت یک و مقدار ترکیبات و بسته بندی و غیره را بر اساس نظرسنجی از مشتریان انجام دهد و در صورت نیاز کیفیت را تغییر دهد، به طوری که باعث افزایش کیفیت آن بشود.

گاهی شرکت‌ها و مجموعه‌ها Target Market خود را در سطح بین المللی گسترش می‌دهند. شناخته شدن در سطح بین المللی به یک شرکت اجازه می‌دهد تا یک زیرمجموعه وسیع‌تر از بازار هدف خود را در مناطق مختلف جهان به دست آورد.

یک نمونه از یک بازار هدف

یک نمونه از یک بازار هدف

یک شرکت تولید کننده محصولات بهداشتی را در نظر بگیرید که در تلاش برای تقویت زیرساخت‌های توزیع محصول خود است. به منظور تعیین اینکه آیا محصولات بهداشتی آن به خوبی در بازار هدف به فروش می‌رسد یا خیر، تحقیقاتش را روی مصرف کنندگان اولیه خود انجام می‌دهد.

برای مثال این بررسی مشخص می‌کند که اکثر مصرف کنندگان این محصول بهداشتی در سوئیس و در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی قرار دارند. در نتیجه، ممکن است بر فعالیت‌های تبلیغاتی در وب سایت‌های متمرکز مرتبط به سلامت سوئیس تمرکز کند و فروش خود را افزایش دهد.

هدف قرار دادن یک بازار خاص به این معنا نیست که شما افرادی را که معیارهای شما را ندارند، حذف می‌کنید. در عوض، بازاریابی Target Market به شما اجازه می‌دهد تا پیام برندتان را در یک بازار خاص متمرکز کنید که بیشتر از سایر بازارها در آن شانس فروش دارید. این یک روش بسیار مقرون به صرفه، کارآمد و موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه و توسعه کسب و کارتان است.

به عنوان مثال، یک شرکت طراحی داخلی می‌تواند خانه‌های بین 35 تا 65 ساله در برلین را Target Market خود قرار دهد. نمونه دیگری از بازار هدف برای یک شرکت مثلا، کسانی هستند که علاقمند به بازسازی آشپزخانه و حمام و استفاده سبک‌های سنتی هستند. این بازار می‌تواند به دو بخش تقسیم شود: افراد بازنشسته و افراد مشغول به کار و به همین صورت جزئی شود.

4 نکته برای بهبود بخشیدن شناسایی بازار هدف و افزایش فروش محصول

در ادامه 4 نکته برای بهبود بخشیدن شناسایی بازار و افزایش فروش محصول را بررسی می‌کنیم.

1. مشتریان فعلی خود را بررسی کنید

مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند و چرا از شما خریداری می‌کنند؟ به دنبال ویژگی‌های مشترک و منافع آن‌ها از خرید باشید. کدام کشور بیشترین سود را از کسب و کار شما در جهان دارد؟ به احتمال زیاد بازار هدف دو کسب و کار مشابه یکسان هستند.

2. رقبای خود را بررسی کنید

رقبای شما چه کسانی هستند؟ مشتریان فعلی شما چه کسانی هستند؟ از همان شیوه رقبای خود کمک بگیرید و تبلیغ کنید و Target Market مشترک بسازید.

3. تجزیه و تحلیل محصول یا خدمات خود را به صورت مستمر انجام دهید

لیستی از ویژگی‌های محصول یا خدمات خود تهیه کنید. در کنار هر ویژگی، مزایای آن را و تاثیرگذاری آن بر فروش را یادداشت کنید. به عنوان مثال، یک طراح گرافیک خدمات طراحی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد و نقطه قوت بخش تصویری یک شرکت است.

استاد احمد محمدی
افراد بی‌هدف، ابزار موفقیت انسان‌های هدف‌دار هستند.
استاد احمد محمدی

یک تصویر حرفه‌ای و با کیفیت در تبلیغات و بسته بندی محصول مشتریان بیشتری را جذب می‌کند، زیرا شرکت را حرفه‌ای‌تر و قابل اعتمادتر نشان می‌دهد. بنابراین در نهایت، مزایای طراحی با کیفیت بالا مشتریان بیشتری کسب می‌کند و درآمد بیشتری را برای مجموعه شما به ارمغان خواهد آورد. هنگامی که مزایای خود را بررسی کردید، لیستی از افرادی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند تهیه کنید.

4. از نظر جمعیت مشتریان خود را هدف قرار دهید

کشف ویژگی‌های یکسان جمعیتی نه تنها به کسانی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارند کمک می‌کند، بلکه باعث فروش و افزایش درآمد شما می‌شود. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم ویژگی‌های مشترک جمعیتی مانند: سن، محل زندگی، جنسیت، سطح درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت زناشویی یا خانوادگی، اشتغال و سابقه زیستی در افراد یکسان هستند.

تقسیم بندی جغرافیایی در شناسایی بازار هدف چگونه انجام میشود؟

تقسیم بندی جغرافیایی در شناسایی بازار هدف چگونه انجام میشود؟

تقسیم بندی جغرافیایی شامل بخش بندی بازار بر اساس مکان زندگی بازار هدف است. آدرس محل زندگی یک نمونه است. شما بسته به دامنه کسب و کارتان، همچنین می‌توانید بر اساس محله، کد پستی، کد منطقه، شهر، استان یا دولت، منطقه، کشوری که Target Market در آن ساکن است (اگر کسب و کار شما بین المللی است) آن را مورد هدف قرار دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

تقسیم بندی جغرافیایی به این مفهوم متکی است که گروه‌های مصرف کنندگان در یک منطقه جغرافیایی خاص ممکن است نیاز به محصول خاص یا خدمات داشته باشند. به عنوان مثال، یک سرویس مراقبت از چمن ممکن است بخواهید تلاش‌های بازاریابی خود را بر یک شهر خاص یا زیرمجموعه‌ای که توسط درصد بالایی از ساکنان مسن مسموم شده‌اند، تمرکز کند.

از مزایای بازاریابی هدف این است که هدف تلاش‌های بازاریابی شما را در گروه‌های خاصی از مصرف کنندگان، ارتقا می‌دهد و ارائه و فروش محصولات یا خدمات شما را آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند و به تمامی فعالیت‌های بازاریابی شما تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و در نهایت باعث فروش بیشتر و کسب سود و پیشرفت شما می‌شود.

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *