اگر اعتماد به نفس ندارید این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ تیر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

داشتن اعتماد به نفس فرصت‌هایی را برای شما ایجاد می‌کند که هرگز از وجود آنها خبر نداشته‌اید. من به این مطلب پی برده‌ام که هرچه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید کار خود را بهتر انجام می‌دهید. شاید شما متوجه چنین چیزی نشده باشید اما نداشتن اعتماد به نفس هزینه زیادی برای شما به بار می‌آورد. به سبب نداشتن اعتماد به نفس و دنبال نکردن موقعیت‌ها، فرصت‌های بسیاری را از دست خواهید داد. بنابراین بسیار مهم است که یاد بگیریم چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم.

آیا شما اعتماد به نفس دارید؟

در اینجا به دو نوع اعتماد به نفس مورد نیاز شما می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان به اعتماد به نفس کودکان دست یافت.

1. اطمینان بیابید که شما کیستید

اولین نوع اعتماد به نفسی که مورد نیاز شماست اطمینان از این است که شما کیستید. شما باید خود را به عنوان یک شخص باور داشته باشید. ارزش‌های اصلی خود، اهداف و رؤیاهای خود را باور کنید. پایبند به ارزش‌های اصلی خود باشید. متعهد بودن به شما کمک می‌کند که اعتماد به نفس داشته باشید. داشتن این نوع از دوره اعتماد به نفس شما را مورد اعتماد و معتبر می‌سازد و اعتبار خود باعث می‌شود که فرصت‌ها و روابط به سوی شما جذب شوند. بدون داشتن این نوع از اعتماد به نفس با بالاترین قوا نیز نمی‌توانید عملی را انجام دهید.

مهم نیست که دیگران چه نظری درمورد شما دارند، مهم آن است که  خودتان چه تصوری از خویش دارید. چرایی اصلی خود را شناسایی کنید یعنی دلیل کارهایی که می‌کنید را بررسی کنید. آن به موتوری تبدیل می‌شود که موجب به حرکت واداشتن زندگی شما می‌شود. حتی زمانی‌که شک و تردید سعی بر بازداشتن از حرکت شما دارد، این اعتماد به نفس منبع ثابتی از انگیزه است.

زمانی که به ارزش‌هایم مقید و پایبند هستم، دارای اعتماد به نفس بالاتری هستم. مهم آن است که هر صبح به خود یادآوری کنم «من که هستم؟».

وقتی که صبح از خواب برمی‌خیزید، مقابل آیینه بایستید و جملات تأییدی مثبت را با خودتان بگویید. اینها باعث ایجاد جوی مثبت می‌شود و اعتماد به نفس شما را در طول روز بالا می‌برد. سمینار موفقیت با جو مثبت و شادی که دارد به طور قطع انگیزه و اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر مثبت خود قرار می دهد. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

  • در مورد خودتان چه باوری دارید؟

یک لحظه به امور مثبت درمورد خودتان فکر کنید. اگر شما بتوانید بیش از 5 چیز را به یادآورید که درمورد خودتان دوست دارید، بسیار بهتر است. روش‌هایی وجود دارد که با به کار بردن آنها می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

با تمرکز بر نقاط قوت خود اعتماد به نفستان را بالا ببرید. تأسف‌انگیز است که بسیاری از افراد هیچ حرفی برای کارهای مثبت خود ندارند. این حالت به علت نداشتن ویژگی‌های خوب و مثبت نیست، بلکه به خاطر این است که آنها بیشتر بر نقاط ضعف خود تمرکز دارند.

self confidence

به هرچه که فکر کنید، آن را شاخ و برگ می‌دهید و بزرگ می‌کنید. بنابراین اگر بر نقاط ضعف خود متمرکز می‌شوید، حس مشابه یک بازنده را دارید. در این فرایند شما اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید. در همان لحظه آن را متوقف کنید. ادامه‌ی این کار ارزشش را ندارد.

بر نقاط مثبت خود تمرکز کنید. هیچ کسی کامل نیست. هرکسی نقاط ضعفی دارد اما برخی افراد بر چیزی تمرکز می‌کنند که به  خوبی از پسِ انجامش برمی‌‌‌آیند. این همان کاری است که شما هم باید انجام دهید. نقاط قوت خود را بپرورانید. چیزهایی را به خاطر می‌آورید که قبلاً درموردشان فکر می‌کردید؟ اینها چیزی هستند که شما برای خودتان دوست داشتید؟ بله، آنها چیزهایی هستند که شما باید بر آنها متمرکز شوید. اگر شما می‌خواهید مردم شما را باور کنند ابتدا باید خودتان را باورداشته باشید. تردید را کنار بگذارید. شما ویژگی منحصر به فردی دارید که باعث جذابیت شما می‌شود.

امکان دارد از هرکسی خوشتان نیاید اما وقتی که با اعتماد به نفس باشید افراد مناسب را به خود جذب می‌کنید. خود را با اطرافیان خویش مقایسه نکنید و تلاش نکنید تا خود را شبیه آنها سازید. اگر شما سعی می‌کنید که جای دیگری باشید، در این کار به شدت ناکام خواهید ماند. شما کاملاً بی‌اطلاع هستید از اینکه چطور به بهترین وجه شبیه آنها شوید و فقط دائماً نگران این هستید که آیا به خوبیِ آنها کار مورد نظر را انجام می‌دهید. لطف می‌کنید دست از مقایسه کردن خود بردارید؟ با خودتان رو راست باشید و این زمانی انجام می‌گیرد که در بهترین حالت و شرایط خود باشید.

  • برای داشتن اعتماد به نفس باید نیاز به تأیید را کنار بگذارید

شما همیشه تأییدی که باید و می‌خواهید را به دست نمی‌آورید. بهترین کاری که می‌توانید  برای خودتان  انجام دهید این است که نیاز به تأیید را کنار بگذارید. یاد بگیرید که خودانگیخته باشید و به خودتان اعتماد به نفس داشته باشید.

لزومی ندارد که هرکسی را از خود راضی نگه دارید. شما به شیوه خود رفتار کنید و آن را به طور عالی انجام دهید. هرگز نظر دیگران برایتان اهمیتی نداشته باشد و متمرکز شوید بر کار بیزنسی که مختص خودتان است.

به جای اینکه از خود انتظار کمال را داشته باشید، به فکر عالی بودن و استادی در حرفه خود باشید. در سمینار موفقیت با حرفه ای ها همراه شوید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

2. به مهارت‎‌ها و توانایی‌های خود اعتماد داشته باشید.

نوع دیگر از اعتماد به نفسی که شما باید داشته باشید، اعتماد به مهارت‌ ها و توانایی‌های خودتان است. به خاطر دارم در اولین کار خود که نویسنده‌ی مستقلی بودم، زیاد به خودم اعتماد نداشتم. دودلی‌های بسیاری داشتم که اعتماد به نفس من را کاهش می‌داد اما بالاخره تصمیم گرفتم که به آن برسم. تعجب من را تصور کنید زمانی که مشتری با خوشحالی کارم را بدون هیچ مشکلی پذیرفت. هیجان زده شدم. با نگاه به گذشته دلیلی پیدا نکردم که چرا من تاکنون به توانایی‌هایم شک داشتم. حقیقت این است زمانی که کار خود را ادامه می‌دهید، یاد می‌گیرید و رشد می‌کنید و مهارت‌هایتان بهتر می‌شود. بهترین راه برای خبره شدن در هرکاری انجام مکرر آن است.

  • برای اینکه بتوانید مهارت‌هایتان را رشد دهید باید از جایی شروع کنید

شاید در زمان شروع یک کاری اعتماد به نفس بالایی نداشته باشید اما به هرحال آن کار را انجام دهید. آنچه که در ابتدا به نظر می رسد  کاری ترسناک است با زمان و تمرین ساده‌تر می‌شود. همانطوری که کارتان را انجام می‌دهید، مهارت‌هایتان هم رشد می‌کنند.

پس از شروع کار و به زحمت افتادن خودتان، درمی‌یابید افرادی هستند که قدردان زحمات شما هستند. اهمیتی ندارد که چه خدماتی ارائه می‌دهید. تا زمانی که شما آن را به بهترین وجه و با کیفیت خوب ارائه می‌دهید، کسی قدردان شما هست. اما تا زمانی که هیچ کس نمی‌داند در پشت صحنه چه می گذرد، شما باید اعتماد به نفس را در خود ایجاد کنید.

  • از بیش از حد فکر کردن دست بکشید.

برای بسیاری از افراد بیش از حد فکر کردن معضل بزرگی است و گاهی شک و تردید را ایجاد می‌کند. از فکر زیاد دست بردارید و کار را شروع کنید. چالش‌ها وجود دارند اما شما قادر به غلبه بر آنها هستید. تنها چیزی که بین شما و موفقیت قرار دارد، خود شمایید. شیوه قبلی را کنار بگذارید و شروع به کاری کنید که امروز باید انجام دهید.

  • و اما سرانجام، باید اعتماد به نفس خود را بپرورانید.

حفظ اعتماد به نفس همیشه آسان نیست. گاهی در زندگی چیزهای اتفاق می‌افتد که شما را از پای درمی‌آورد. شاید فردی درمورد شما کم لطفی کند یا کارتان را بی‌اعتبار کند. در این زمان شما چه رفتاری می‌کنید؟ آیا  اجازه نمی‌دهید که نظر مردم تأثیری بر شما داشته باشد؟ انگیزه خود را بیشتر کنید و با استفاده از آن اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

به یاد دارید درمورد چیزهایی که دوست دارید، صحبت کردیم؟ آنها در اینجا به کارتان می‌آید. هر روز بر داشتن اعتماد به نفس تمرین کنید. از شکست نترسید و سرتان را بالا نگه دارید و خم به ابرو نیاورید چراکه شما متوجه ارزش خود شده‌اید. البته افراد منفی ممکن است شما را سرزنش کنند اما البته نمی‌توانند شما را متوقف کنند، مگر اینکه شما به آنها اجازه دهید- اینطور نیست! خود را تصدیق کنید و هر روز افکار مثبت را برگزینید و هربار که زمین خوردید، بلند شوید. هرچه این کار را بیشتر انجام دهید، اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
اعتماد به نفس و عزت نفس

یکی از وجوه تمایز انسان های موفق از انسان های شکست خورده، اعتماد به نفس بالای آنان به هنگام رویارویی با شکست ها و نه شنیدن ها و همچنین اطمینان آن ها به اینکه به هر چه بخواهند می توانند برسند، می باشد! آنان هیچ گاه مغلوب گذشته و تجربه ی تلخ  خود نمی شوند، به جایش عبرت می گیرند و هوشمندانه به تلاش خود ادامه می دهند. بنابراین بسیار مهم است که با استفاده از تکنیک های فوق، اعتماد به نفس خود را بهبود بخشیم، زیرا زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، تلاش و انگیزه ما هم بیشتر می شود و در مقابل سختی ها و شکست ها ناامید و افسرده نمی گردیم.

یک از هدف های مهم تیم آکادمی بازار آموزش مهارت های اجتماعی و مورد نیاز موفقیت و دستیابی به هدف هاست، از این رو در «سمینار موفقیت» استاد احمد محمدی مدرس و سخنران انگیزشی، ما را با رازهای موفقیت افراد موفق و همچنین مهارت های مورد نیاز جهت تحقق بخشیدن به رویاها، آشنا می سازند. با حضور در محیط شاد و مثبت این سمینار، با انگیزه و اعتماد به نفس بیشتری جهت دستیابی به هدف هایتان قدم خواهید داشت. جهت کسب اطلاع از نحوه ی ثبت نام در این سمینار و محتوای آموزشی آن می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید. 

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی