اهمیت استارتاپ چیست؟ ۱۱ قدم تا راه اندازی یک استارتاپ

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

برای فهمیدن اهمیت استارتاپ باید بدانید که خود استارتاپ چیست؟ استارتاپ به یک شرکت یا تجارتی می‌گویند که به‌تازگی به‌منظور هدف معین و کارآفرینی تاسیس شده و توسعه سریعی دارد. در واقع شرکت‌های استارتاپ به‌تازگی مشغول به کار شده‌اند و نیاز به برنامه ریزی ها و اطلاعاتی به خصوصی برای راه اندازی دارند.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

در این مقاله از بلاگ آکادمی بازار به اهمیت استارتاپ و و اصول راه اندازی، توسعه و افزایش بازدهی استارتاپ پرداخته ایم.

استارتاپ چیست

در پاسخ به سوال استارتاپ چیست باید بگوییم که استارتاپ (شرکت نوپا یا شرکت نوآفرین) به یک شرکت یا تجارتی می‌گویند که به‌تازگی به‌منظور هدف معین و کارآفرینی تاسیس شده و توسعه سریعی دارد. در واقع شرکت‌های استارتاپ به‌تازگی مشغول به کار شده‌اند.

استارتاپ بر نیاز جامعه متمرکز است و راه‌حل خلاقی ارائه می‌دهد. معمولا startup را تعداد افراد محدودی تشکیل می‌دهند. همچنین سرمایه ابتدایی این گونه شرکت‌ها اندک است. در مقاله ی “چرا مشاوره برای استارتاپ ها امری ضروری است؟” میتوانید درباره ی ضرورت وجود مشاوره برای راه اندازی شرکت استارتاپی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اهمیت استارتاپ چیست؟

حال که فهمیدیم استارتاپ چیست باید بدانیم که استارتاپ بر تجارت مدرن و امروزی تاثیر بسزایی دارد. بنابراین به منظور درک بهتر اهمیت استارتاپ به ادامه مقاله توجه کنید.

اهمیت startup در تمرکز بر رشد و توسعه

یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم در اهمیت استارتاپ تمرکز بر رشد و توسعه هدف است. در واقع این ویژگی می‌تواند جزء تعریف‌های استارتاپ قرار گیرد. ممکن است تجارت‌های کوچک بخواهند همیشه در وسعت اندکی فعالیت‌ کنند. اما استارتاپ همیشه در حال رشد و گسترش است.

استاد احمد محمدی
هر وقت از کاری ترسیدی، فقط انجامش بده. (Just Do It )
استاد احمد محمدی

تمام استارتاپ‌ها در ابتدا به‌صورت یک تجارت کوچک آغاز می‌شوند. اما تمام کسب و کارهای کوچک یک استارتاپ به حساب نمی‌آیند. تفاوت startup و یک تجارت کوچک در این موضوع است: یک استارتاپ در آینده‌ای نه چندان دور، تنها یک تجارت کوچک باقی نمی‌ماند.

استارتاپ مشکلات را حل می‌کند

استارتاپ همچون یک مخترع عمل می‌کند. به‌بیان دیگر، مشکلات و نیازها را بررسی کرده و سعی می‌کند راهکاری خلاقانه‌ ارائه دهد. در واقع هدف و اهمیت استارتاپ موفق، حل مسئله یا مشکلی است که می‌تواند به دنیا و مردم جهان در داشتن زندگی بهتر، کمک کند. بنابراین اگر در پاسخ به سوال استارتاپ چیست؟ ببینیم که مشکلی را حل نمی‌کند، همچون ایده‌ای ساده باقی می‌ماند. این شرکت در آیند رشد نمی‌کند و ممکن است با شکست مواجه شود.

استارتاپ در جستجوی تولید و بازاریابی مناسب است

در انواع کلاس بازاریابی همیشه یک اصل مهم بازاریابی بیان می شود: داشتن ایده‌ای در راستای تولید و بازاریابی بدون برنامه عملی، بی‌فایده است.

در‌واقع اگر شرکتی برنامه‌ای نداشته باشد، هدفی ندارد. استارتاپی موفق است که در جستجوی تولید و بازاریابی مناسب باشد. این شرکت‌ها سعی می‌کنند مشتریان ایده‌آل پیدا کنند. بنابراین آن‌ها می‌توانند خدمات، تولیدات، قیمت، کارکرد، نکات مثبت و اینکه چقدر در زندگی مورد نیاز است را به مشتریان ایده‌آل معرفی کنند.

startup روش‌های سنتی را به روش‌ها مدرن تغییر می‌دهد

استارتاپ و روش مدرن

اهمیت استارتاپ این است که هیچ مرز و محدودیتی ندارد. با این حال معمولا استارتاپ‌ها را قشر جوان جامعه می‌سازند و آنان سعی به مدرن سازی جامعه دارند. 

هر تجارتی می‌تواند یک استارتاپ باشد. اما به‌شرط اینکه نوآوری داشته باشد و ایده‌های جدیدی خلق کند. همچینین استارتاپ موفق تلاش می‌کند روش‌های سنتی را به روش‌ها مدرن و امروزی تغییر دهد.

 برای مثال اگر برای تاسیس یک شرکت به سرمایه عظیم و تبلیغات گسترده‌ای نیاز داشتید، امروز با استفاده از استارتاپ و روش‌های مدرن تبلیغاتی، به سرمایه کمتری نیاز دارید.

استارتاپ‌ یک تجارت مستقل است

تجارتی که به شرکت‌های بزرگ وابسته است، استارتاپ نیست. استارتاپ یک تجارت مستقل است و به هیچ شرکتی وابسته نیست. در واقع این شرکت با خلاقیت خود باید هدف مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین تنها روش پیشرفت یک استارتاپ، استقلال است.

مزایای راه اندازی استارتاپ در انواع بازاریابی

با توجه به متون بالا اهمیت استارتاپ و ماهیت آن را فهمیدیم. حال به بررسی برخی مزیت های استارتاپ و در برابر انواع مدل های بازاریابی در قالب یک لیست می پردازیم.

مزیت های استارتاپ

هدفمندی از روز اول

مهم ترین مزیت استارتاپ در برابر بسیاری از روش های بازاریابی هدفمندی بسیار بالای استارتاپ است.

بازار هدف

استارتاپ نیاز خاصی از بازار را شناسایی کرده و به برطرف کردن آن می پردازد. از همین رو تکلیف شما از روز اول روشن است.

کاربردی بودن

اهمیت استارتاپ در کاربردی بودن آن برای رفع نیاز های ضروری جامعه است و این موضوع به خودی خود برای کاربردی کردن یک کسب و کار کافی است.

نیاز به سرمایه اولیه کم

استارتاپ بسیار سریع رشد می کند و دلیل آن موارد بالا است اما هر کسب و کاری با انواع مدل های بازاریابی نیاز به سرمایه اولیه دارد که این مورد نیز برای استارتاپ بسیار کم هزینه است.

زود بازده بودن استارتاب در انواع مدل بازاریابی

مدل های بازاریابی به رشد کسب و کار کمک می کند. استارتاپ به دلیل شرایط ذکر شده (4 مورد بالا) بسیار زود بازده است و مثل درختی است که در جای درست و در زمان درست کاشته شده و خوب رسیدگی شده است. چرا این درخت نباید رشد کند؟

چگونه یک استارتاپ‌ راه اندازی کنیم؟

به منظور راه اندازی یک استارتاپ، نیازی به یک مدرک دانشگاهی، سرمایه کلان یا حتی سال‌ها تجربه در تجارت نیست. با این حال اگر می‌خواهید یک startup راه‌اندازی کنید، باید مهارت‌های مورد نیاز خود را پروش دهید و بر هدفی معیین تمرکز کنید تا به موفقیت در کسب و کارتان دست یابید. در این بخش به شما آموزش می‌دهیم که چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنید:

1- خودتان را ارزیابی کنید

از یک سوال ساده شروع می‌کنیم: چرا می‌خواهید کسب‌وکاری را راه اندازی کنید؟ استارتاپ‌ و اهمیت استارتاپ و چه نوع استارتاپی می‌خواهید راه اندازی کنید؟

به منظور درک بهتر از هدف‌تان یک کاغذ بردارید و پاسخ سوالات زیر را صادقانه یادداشت کنید:

  •  شما چه مهارتی دارید؟
  •  چقدر در کارتان صبور هستید؟
  •  چقدر تجربه در این کار دارید؟
  •  آیا از شکست نمی‌ترسید؟
  •  به چه تعداد کارمند یا همکار نیاز دارید؟
  •  سبک زندگی شما چگونه است؟
  •  چقدر سرمایه دارید؟
  •  آیا برای هر اتفاق یا شرایطی در تجارت آماده هستید؟

پاسخ این سوالات اساس کار شما است. این سوالات انگیزه حرفه‌ای شما را نشان می‌دهند. اگر همین حالا حقیقت را بدانید، بهتر از این است که در نیمه راه با حقیقت رو به رو شوید.

2- یک ایده تجاری در ذهن خود پرورش دهید

اکنون که می‌خواهید یک startup راه اندازی کنید، آیا ایده‌ای برای تجارت خود در ذهن دارید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، تبریک می‌گوییم!

اگر پاسخ‌تان منفی است، توصیه می‌کنم به منظور ایده پردازی به بخش زیر توجه کنید:

  •  از خودتان بپرسید مرحله بعدی چیست؟ قرار است شما چه چیزی به دنیای تکنولوژی ارائه دهید؟
  • ایده شما چگونه دنیای تجارت را تغییر می‌دهد؟ ایده شما چگونه نیاز مردم را برآورده می‌سازد؟ چگونه از ایده های جدید راهکارهای خلاقانه بسازیم؟
  •  مشکل مردم چیست؟ سعی کنید نیاز و مشکلات افراد جامعه را پیدا کنید و نسبت به آن نیاز یک ایده و راه حل پیدا کنید.
  •  از دیگران سوال کنید. یکی از بهترین روش‌ها، پرسش سوالاتی از کسانی‌ است که تجربیات بیشتری در تجارت دارند.

3- برای استارتاپ تحقیق کنید

اگر می‌خواهید یک استارتاپی راه اندزی کنید، توصیه می‌کنیم پیش از شروع هر کاری یا تولید هر محصولی، تحقیق کنید.

اهمیت استارتاپ‌ چیست؟ آیا استارتاپی مشابه استارتاپ شما وجود دارد؟ هدف آنان چیست؟ شرکت آنان چقدر رشد کرده است؟ آنان چگونه با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند؟ اگر در کاری که می‌خواهید انجام دهید تحقیق کنید، استراتژی‌‌های جدیدی می‌آموزید و می‌توانید تولیدات خود را گسترش دهید.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک تحقیق صحیح انجام دهید از انجام این اشتباهات خودداری کنید:

  • استفاده از تحقیقات دیگران.
  •  استفاده از منابع آنلاین و اینترنتی.
  •  تنها از کسانی که می‌شناسید، تحقیق کنید.

4- استارتاپ‌ خود را رسمی کنید

اگر تمام مراحل قانونی راه‌اندازی یک تجارت را گذراندید، می‌توانید به مرحله جدید قدم بگذارید. بنابراین استارتاپ خود را رسمی کنید.

به طور خلاصه، به موارد زیر توجه کنید:

  1.  ساختار تجارت خود را تعیین کنید.
  2.  اسمی برای استارتاپ خود تعیین کنید.
  3.  تجارت خود را ثبت کنید.
  4. میزان مالیات را بررسی کنید.
  5.  حساب بانکی مورد نیاز شرکت را باز کنید.
  6.  مکان مناسبی برای شرکت خود فراهم کنید.

5- برنامه تجاری خود را یادداشت کنید

یک برنامه استارتاپ یا تجاری از شروع یک تجارت تا مرحله پایانی یک تولید باید با جزئیات نوشته و بررسی شود. ممکن است برنامه شروع تولید یک محتوا اثربخش که ۲۰ تا ۳۰ صفحه را در بر گیرد. علاوه بر این ممکن است ۱۰ صفحه دیگر برای برنامه ماه آینده تنظیم کنید. به‌منظور تنظیم یک برنامه بازاریابی صحیح و کارآمد باید این موارد را رعایت کنید:

۱. یک تیتر بالای هر صفحه یادداشت کنید. از اسم استارتاپ خود شروع کنید. سپس تیتر برنامه را مشخص کنید تا دچار اشتباه نشوید.

۲. یک خلاصه برای هر برنامه تهیه کنید. این خلاصه می‌تواند شامل هدف اصلی، اهداف کوتاه مدت، راه‌حل و زمان تقریبی هدف باشد.

۳. استراتژی‌های خود را ذکر کنید. بنابراین، هدف نهایی شما چیست؟ شما چه استراتژی یا راهبردی به‌منظور حل این مسئله دارید؟

۴. رقیب‌های خود را بررسی کنید. نقاط قوت و ضعف رقیب‌های شما چیست؟ آیا آنان می‌توانند به تجارت شما آسیب برسانند؟

۵. یک برنامه طراحی کنید. زیرا شما باید بدانید که چگونه تولید و خدمات شما رشد می‌کند.

۶. بودجه را تعیین کنید. سرمایه شما برای یک هدف معین از کجا تامین می‌شود؟ برای یک هدف معیین به چه مقدار بودجه نیاز دارید؟ علاوه بر این میزان خسارت را تخمین بزنید.

به منظور پاسخ به هر سوال به ۱ تا ۳ صفحه یادداشت با جزئیات نیاز دارید. به یاد داشته باشید برنامه تجاری یک برنامه زنده است. بنابراین حتما اطلاعات، اسناد، پاسخ‌، برنامه و اهداف را به روز کنید تا در استارتاپ خود موفق شوید.

6- برای استارتاپ‌ خود بودجه تعیین کنید

به منظور تعیین سرمایه و بودجه و اهمیت startup به موارد زیر توجه کنید:

۱. خودتان بودجه استارتاپ را تامین کنید. ممکن است با این روش کمی راه اندازی استارتاپ طول بکشد. با این حال خودتان می‌توانید کنترل تجارت‌تان را در دست بگیرید.

۲. نیازهای خود را به دوستان و خانواده‌تان اطلاع دهید. اگر تصور می‌کنید باید زندگی حرفه‌ای را از زندگی شخصی جدا کنید، می‌توانید مقداری پول از خانواده یا دوستان‌تان قرض بگیرید.

۳. وام بانکی بگیرید. از گرفتن وام و پرداخت قسط نترسید، چرا که وام بانکی کمک مفیدی به شما می‌کند.

۴. از سرمایه گذاران درخواست همکاری کنید. اهمیت استارتاپ و اهداف خود را برای سرمایه گذاران توضیح دهید و نتیجه را بیان کنید.

بیشتر بخوانید: مشاوره راه اندازی استارتاپ چه کمکی به شما می‌کند؟

7- محتوا، خدمات و محصولات استارتاپ خود را تولید کنید

پس از اتمام مراحل قبلی، اکنون زمان تولید محتوا، خدمات و محصولات است. با این حال مرحله تولید را دست کم نگیرید. اگر در کاری مهارت ندارید، حتما از فرد حرفه‌ای کمک بگیرید.

برای مثال اگر نمی‌توانید اپلیکیشن بسازید، حتما فردی را برای این کار استخدام کنید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید تولیدات انبوهی را به ثمر برسانید، باید گروهی با تجربه و با مهارت‌های مورد نیاز استخدام کنید. به یاد داشته باشید به منظور تولید یک محصول باید همیشه سادگی و کیفیت را در نظر بگیرید. همچنین تولیدات شما باید نظر مشتریان را جلب کند. تجربه مشتری باعث بقای تجارت شما می شود.

نکات کلیدی تولید یک محصول یا محتوا در استارتاپ

  • همیشه کیفیت محصولات را کنترل و مدیریت کنید.
  •  همیشه در حال یاد گیری و کسب تجربه باشید.
  •  محصولات‌تان را به روز کنید.
  •  با توجه به نیاز مشتری محصول یا محتوایی را تولید و توزیع کنید.
  •  در تولیدات، تعادل را حفظ کنید و ریسک نکنید.
  •  تولیدات ارزشمند باشد.
  •  افراد حرفه‌ای را به منظور تولید محصولات و محتوای با کیفیت استخدام کنید.
  •  تمام سرمایه را صرف تولید یک محصول نکنید.
  •  برای سرمایه‌تان برنامه داشته باشید.
  •  میزان موفقیت و فروش تولیدات را اندازه گیری کنید.

8- گروه استارتاپ‌ را بسازید

اگر می‌خواهید startup موفقی داشته باشید، باید وظایفی را به افراد با مهارت و متخصص بسپارید و تمام وظایف را به تنها انجام ندهید.

استاد احمد محمدی

فرق آدم‌های موفق با بقیه این است که آنها کارهای درست را انجام می‌دهند، حتی اگر از آن نفرت داشته باشند.

استاد احمد محمدی

ممکن است در این مسیر به یک شریک، تعدادی متخصص، کارمند یا فریلنسر نیاز داشته باشید. بنابراین توصیه می‌کنیم:

  1. هدف خود را به روشنی بیان کنید.
  2.  وظایف را به درستی تعریف کنید تا دیگران مسئولیت خود را درک کنند.
  3.  مصاحبه حضوری ترتیب دهید.
  4.  برای شرکت قوانینی تعیین کنید.
  5.  دشواری و موانع را به کارمندان توضیح دهید.
  6.  مزایای کار با شرکت‌تان را تعیین کنید.
  7.  مقدار حقوق دریاقتی را تعیین کنید.
  8.  ساعت کار و برنامه منظم کار را ارائه دهید.

9- یک مکان برای استارتاپ‌ خود تعیین کنید

از نکات با اهمیت startup این است که یک دفتر اداری برای استارتاپ خود تعیین کنید. حتی اگر از فریلنسرها برای پیشبرد اهداف کمک می‌گیرید، یک دفتر اداری کوچک تهیه کنید.

بنابراین توصیه می‌کنیم به منظور یافتن یک مکان مناسب برای تجارت خود به موارد زیر توجه کنید:

  •  استایل دفتر کارتان با هدف‌تان همخوانی داشته باشد.
  •  مشتریان را در نظر بگیرید. ممکن است محل کارتان نظر مشتری را جلب کند یا تاثیر منفی در ذهن او بگذارد.
  •  میزان ترافیک محل کارتان را بررسی کنید.
  •  محل کارتان جای پارک مناسب داشته باشد.
  •  میزان اجاره، میانگین هزینه قبض برق، گاز و آب را بررسی کنید.

10- فروش تولیدات را برای استارتاپ آغاز کنید

اینکه محصولات یا تولیدات شما چه چیزی است، اهمیتی ندارد. شما باید بر خلاقیت و افزایش فروش نیز تمرکز کنید. برای مثال، فردی می‌تواند از یک سیب زمینی درآمد کسب کند،‌ فردی دیگر سیب زمینی را فقط یک سیب زمینی می‌بیند. 

بنابراین همه چیز به نوع نگاه شما و استراتژی‌هایی که به کار می‌گیرید، بستگی دارد. در بخش زیر چهار استراتژی مهم را مورد بررسی قرار دادیم:

  • گوش کنید

اگر به خوبی گوش کنید،‌ متوجه نیاز مشتریان یا کاربران خود می‌شوید. شما نیاز آن‌ها را می‌شناسید و سعی می‌کنید آن‌ها را فراهم سازید.

  • خلاق و به روز باشید

کلید موفقیت شما در خلاقیت و به روز بودن است. راه تکراری را پیش نگیرید و ایده‌های تازه‌ای ارائه دهید.

  • از «نه» گفتن نترسید

اگر به تولید یا همکاری با فردی علاقه ندارید، نترسید و قدرت «نه» گفتن را بیاموزید. استارتاپ آینده شماست و شما باید تصمیم درست را بگیرید.

  • اولویت‌ها را بشناسید

اولویت شما در تجارت‌تان چیست؟ آموزش؟ یادگیری؟ کمک؟ پول؟ پیشرفت؟ آیا اولویت شما باعث موفقیت‌تان می‌شود؟

11- startup خود را توسعه دهید

میلیون‌ها راه به منظور رشد و توسعه یک استارتاپ یا تجارت وجود دارد. با این حال هیج تجارتی بدون این دو نکته موفق نمی‌شود. اولین نکته: از نکات با اهمیت استارتاپ به‌منظور موفقیت روز افزون این است که برنامه منظم برای اهداف‌تان داشته باشید. این برنامه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ارائه یک کمپین
  •  تبلیغات رسانه‌ای
  •  به روز رسانی

دومین نکته: مشتریان یا کاربران خود را بشناسید. شما می‌توانید به سادگی پرسونای مشتریان خود را طرح کنید.

پادکست - 8 گام کلیدی استراتژی بازاریابی

بر اساس پرسونای مشتریان، می‌توانید نیاز آن‌ها را بشناسید و اهداف خود را تعیین کنید. به این ترتیب مسیر خود را هموارتر می‌کنید.

شما در این راه دشوار تنها نیستید. آکادمی بازار با وجود کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در این زمینه آماده ارائه مشاوره به شما هستند. علاوه بر آن شما می‌توانید با تهیه محصولات ما یا شرکت در سمینار و دوره‌ها خودتان را برای تغییر آماده کنید

2.7/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

11 پاسخ

  1. من دنبال یک مقاله خوب برای استارتاپ چیست بودم
    ممنون از مطالب خوبتون واقعا
    البته مطالب زیادی رو درمورد ایده های استارتاپی در پیدایش خوندم

  2. استارتاپ ها مشاغل جدیدی هستن که هنوز خیلیا نمی شناسن
    اما اونایی که با این حوزه آشنا هستن می دونن که شتابدهنده هایی مثل پیدایش خیلی نقش مفیدی توی رشد استارتاپ ها دارند

    1. همه جای دنیا استارتاپ ها از شتابدهنده ها کمک میگیرن
      من شتابدهنده پیدایش رو نمیشناسم اما تو ایران هم اگر به درستی از شتابدهنده ها حمایت بشه، میتونن تاثیر زیادی روی رشد استارتاپ ها بزارن

  3. من مطالب زیادی با عنوان استارتاپ چیست و… رو مطالعه کردم در سایت های مختلفی مثل پیدایش و….
    و سایت شما هم مطالب خوبی رو درمورد استارتاپ ها داره

  4. این مطلب بسیار کامل و مفید بود. ممنون از شما
    درمسیر راه اندازی استارتاپ ها، شتابدهنده ها هم نقش مهمی رو دارند. تو ایران هم خوشبختانه شتابدهنده های زیادی هستند مثل پیدایش و…

    1. کاملا موافقم
      یکی از راه های داشتن استارت آپ موفق توجه به سرمایه گذاری ها و… هست که شتابدهنده هایی مثل پیدایش واقعا میتونن کمک کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی