افکار همانند امواجی هستند که با شتاب به سمت ساحل می‌روند

امواج افکار
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

اقیانوس افکار

گاهی اقیانوس آرام و بدون موج است و یا فقط امواج کمی دارد. بعضی‌وقت‌ها به خصوص در روزهای طوفانی امواج شدید و برافروخته هستند و آن‌ها با شتاب رو به ساحل پیش می‌روند. پس از رسیدن موجی به ساحل بلافاصله موجی دیگر می‌رسد.

امواج به ویژه زمان برخورد با صخره‌های ساحل صدای پرخروشی را ایجاد می‌کنند و قطرات آب را در هوا پخش می‌کنند. افکار شما عاملی تاثیر گذار بر نحوه رفتار و اعمال‌تان است.

ذهن شبیه اقیانوس است و افکار در ذهن شبیه امواج دریا هستند. ذهن همیشه با افکار بسیاری که از ذهن می‌گذرند، آشفته و مشغول است، درست مثل امواجی که به سمت ساحل می‌تازند. اهمیت ذهن متمرکز برای داشتن یک زندگی لذتبخش را جدی بگیرید. حرکت دائمی افکار در ذهن وجود دارد. این وضعیتی همیشگی است که اغلب مردم از آن مطلع نیستند.

شما تنها در موقعیت‌های خاص از این فعالیت آگاه می‌شوید همانند زمانی که باید کاری را انجام دهید که به توجه کامل نیاز دارد. در آن هنگام شما از افکاری که از ذهن‌تان عبور می‌کنند، آگاه می‌شوید.

حتی اگر نمی‌توانید از حرکت امواج افکار در ذهن‌تان جلوگیری کنید، دست کم، درحد توان جریان آن‌ها را کنترل کنید. چگونه هنگام تمرکز از هجوم افکار به ذهن‌مان جلوگیری کنیم؟

چرا باید جریان بی وقفه افکار در ذهن را کنترل کرد و سرعت آن را کاهش داد؟

در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد:

  • همان‌طور که بدن به استراحت نیاز دارد و با آن سرحال می‌شود، ذهن نیز با استراحت احیا می‌شود.
  • ذهن آرام به شما کمک می‌کند جزئیات را ببینید و فرصت‌هایی را شناسایی کنید که ذهن مشوش قادر به تشخیص نیست.
  • ذهن آرام کمک می‌کند تا به نحو احسن به کارهای روزمره رسیدگی کنید. مزیت‌های سکوت و آرامش ذهنی را در روند زندگی دست کم نگیرید.
  • زمانی که آرامش درونی برقرار باشد، ذهن بهتر و کارآمدتر عمل می‌کند. نتیجه‌ مدیتیشن، سکوت ذهن و آرامش درونی است.
  • اگر می‌خواهید بر ذهن خود متمرکز باشید باید طوفان‌ها و امواج ذهن‌تان را آرام نگه دارید.
  • اگر طوفانی از افکار دائمی در ذهن‌تان داشته باشید، قادر نخواهید بود تا برای پاسخگویی به سوالات امتحان تمرکز داشته باشید، با دقت رانندگی کنید، کاری انجام دهید که نیاز به توجه دارد، ایمیلی بنویسید یا تفکر کنید.
  • برای تفکر عمیق، توجه به جزئیات، مطالعه کردن یا تصمیم عاقلانه گرفتن آرام کردن ذهن‌تان لازم است.

زمانی که امواج و باد قایق را به عقب هل ندهند، قایقرانی نیز آسان‌تر خواهد بود. وقتی که هیچ فکر مزاحمی ندارید یا نگران و مضطرب نیستید، راحت‌تر فکر می‌کنید و به کار خود ادامه می‌دهید.

چگونه جریان دائمی افکار ذهن را آرام کنیم؟

دو شیوه عمده برای آرام کردن امواج ذهن، تمرکز و مدیتیشن وجود دارد. مدیتیشن علاج استرس و نگرانی‌های همیشگی و افزایش قدرت تمرکز شاه کلید موفقیت‌های بزرگ است. شاید این دو مورد پسند هرکسی نباشد به خصوص این‌که این روزها اکثر مردم برای بهبود این مهارت‌ها نمی‌خواهند زمان و تلاش زیادی را صرف کنند.

استاد احمد محمدی

مغز سیستمی ساده دارد، هر خوراکی را به آن بدهیم، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.

استاد احمد محمدی

آن‌ها می‌خواهند سریع نتیجه بگیرند اما این امر همیشه امکان ندارد. روش‌های فوری همیشه نتیجه بخش نیست. بدون آموزش و  تلاش و صرف زمان نمی‌توان زبان خارجه را در چند روز یاد گرفت یا به مدال المپیک دست یافت.

لازم است بدانید که ذهن به چه اندازه نا آرام است

ذهن و افکار - لازم است بدانید که ذهن به چه اندازه نا آرام است

نحوه کار بدین صورت است: در مکانی آرام بنشنید و به آنچه که در ذهن‌تان می‌گذرد، توجه کنید. شاید عجیب و غریب باشد به‌خصوص اگر قبلا چنین کاری نکرده باشید. ممکن است بپرسید: چرا باید این کار را انجام دهم؟ مگر نتیجه چنین کاری چیست؟

تلاش کنید که افکارتان را نظاره کنید گویی که یک رژه یا نمایش را تماشا می‌کنید. به افکاری که وارد ذهن می‌شوند و می‌روند، نگاه کنید. در عین حال تا جایی که ممکن است از کلنجار رفتن با افکارتان و دنباله کردن آن‌ها خودداری کنید.

بعضی افکاری که گاهی با سرعت زیاد به ذهن‌تان خطور می‌کنند، دقیقا مثل امواجی که یکی پس از دیگری و بدون هیچ وقفه‌ای به سوی ساحل در حرکت‌اند.

فرض کنید قادر هستید بر افکاری تمرکز کنید که خودتان می‌خواهید. این موضوع زمانی ممکن می‌شود که یاد بگیرید ارباب ذهن خود باشید اما این کار به فعالیت درونی و تلاش نیاز دارد. یاد گرفتن تمرکز بر ذهن، تمرین مدیتیشن و بالا بردن انضباط فردی و اراده کمک می‌کند که ارباب ذهن خود باشید.

بیشتر بخوانید: جملات و نقل‌ قول‌هایی که به ذهن‌تان آرامش می‌دهند

سخن پایانی

من در کتاب خود با عنوان “نجواهای دائمی ذهنت را آرام کن چنین نوشته‌ام: “ذهن ابزار عجیبی است. آن پیچیده‌تر از پیشرفته‌ترین کامپیوترها است. اما آشفتگی ذهنی ممانعت می‌کند از اینکه شما از آرامش درونی و خونسردی لذت ببرید.

در صورتی که شما به هر فکر بی‌ارزشی اجازه دهید که توجه شما را جلب کند و ذهن‌تان را مشغول سازد، نمی‌توانید از آرامش و آسودگی خاطر بهره ببرید. ذهن ابزار مهمی است اما لازم است به آن آموزش داد، آن را پروراند و تشویش و ناآرامی‌اش را کاهش داد. متمرکز باشید و رویاهای‌تان را دنبال کنید.

زمانی که اقیانوس مواج است و چیزی را به داخل اقیانوس پرتاب می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ جسمی که شما پرتاب می‌کنید به اطراف و بالا و پایین و روی این موج و آن موج پرت می‌شود. دقیقا این اتفاق برای فردی رخ می‌دهد که به افکارش اجازه می‌دهد تا او را بدون هیچ کنترل و تمرکزی به هرجایی که می‌خواهند ببرند و قطعا شما نمی‌خواهید چنین چیزی اتفاق بیافتد.

تلاش کردن و تمرکز داشتن در کار در راه رسیدن به موفقیت و اهداف، نقش بسیار مهم و اساسی دارند؛ اما قبل از آن باید بتوانید خود را تغییر دهید که این امر با تغییر افکارتان امکان پذیر می‌شود. از این رو آکادمی بازار بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» را برای شما تهیه کرده است تا شیوه تغییر افکار و در نتیجه تغییر خودتان را هم‌چون افراد موفق، بیاموزید.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments