افزایش مهارت فن بیان

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱ آبان, ۱۴۰۱
پخش ویدیو
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مهارت فن بیان امری اکتسابی است. بسیاری از افراد تصور می کنند این مهارت به صورت ذاتی در برخی افراد وجود دارد و افراد دیگر توانایی کسب آن را ندارند. در حالی که این مهارت برای تمامی افراد جامعه قابل کسب است. تمرین راهکار ها و روش های تقویت فن بیان در مقالات قبلی به آن اشاره شد. این توانایی کمک می کند تا میزان نفوذ کلام شما در ذهن مخاطب افزایش پیدا کند. این مهارت ها می تواند برای زندگی روزمره افراد نیز مناسب بوده و به رشد فکری آن ها کمک کند. در این مقاله در مورد تقویت مهارت فن بیان صحبت می کنیم.

افزایش مهارت های مدیریت شخصی

از جمله مهمترین عوامل افزایش توانایی فن بیان در افراد مدیریت رفتار های شخصی است. از جمله این رفتار ها می توان به استرس، ترس، خشونت و…. اشاره کرد. کنترل و مدیریت این احساسات می تواند به تقویت توانایی فن بیان کمک زیادی کند. البته موضوعی که دارای اهمیتی مضاعف می باشد مهارت کنترل استرس است. در اکثر ارائه ها استرس وجود دارد. تفاوت زمانی ایجاد می شود که افراد بتوانند استرس و اضطراب خود را به خوبی مدیریت کنند. ترس از ارائه می تواند باعث تشدید استرس و فراموشی مطالب از ذهن سخنران شود.

استرس و اضطرابی که در افراد ایجاد می شود متناسب با میزان تجربه آن ها می تواند متغیر باشد. افزایش مهارت فن بیان با استفاده از همین راهکار های ساده ایجاد می شود. در ادامه به چند مهارت دیگر اشاره می کنیم.

کنترل حجم صدا و شمرده صحبت کردن

از جمله موضوعات دیگری که در مورد افزایش مهارت فن بیان دارای اهمیت است، توانایی صحبت کردن با شیوه ای مناسب است. شمرده صحبت کردن و استفاده از حجم صدای مناسب می تواند باعث جذابیت سخنان شما شود. این موارد از جمله پایه های اصلی بیان مطالب در سخنرانی ها و ارائه ها می باشد. توجه به این مهارت ها می تواند موجب پیشبرد هدف شما در ذهن مخاطبان شود. شمرده صحبت کردن موجب می شود که مخاطبان هدف از سخنرانی را درک کرده و با اشتیاق بیشتری به آن گوش دهند.

عجله در سخنرانی و یا استفاده از کلمات زائد که معمولا به عنوان تکه کلام شناخته می شوند باعث عدم تمرکز مخاطب بر روی هدف می شود. بر روی هر جمله خود در زمان ارائه فکر کنید. استفاده از بهترین کلمات منجر به ارائه ای جذاب می شود.

اعتقاد به افکار و باور های شخصی

اعتقاد به افکار و باور های فردی کمک زیادی به داشتن یک ارائه مطلوب می کند. افکار و باور های شخصی افراد معمولا در طولانی مدت و متناسب با عوامل مختلفی از جمله محیط اجتماعی، خانواده و بسیاری از عوامل دیگر شکل می گیرد. گاهی این اعتقادات و باور های مثبت بوده و گاهی نیز منفی می باشند. ارائه باور های مثبت در سخنرانی می تواند به تقویت مهارت فن بیان شما کمک کند. کنترل و مدیریت باور های منفی نیز باید انجام بگیرد. در واقع این دو مهارت در کنار یکدیگر می توانند منجر به ایجاد یک سخنرانی جذاب شوند.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - فن بیان

در کنار باور های شخصی میزان اعتماد به نفس کودکان نیز می تواند به پیشرفت فکری و رشد اجتماعی افراد کمک کند. در واقع اعتماد به نفس نیز یک جز جدایی ناپذیر برای داشتن یک ارائه مناسب است. دوره اعتماد به نفس می تواند کمک زیادی به داشتن سخنرانی جذاب و پر نفوذ کند. اعتماد به نفس تا زمانی می تواند مفید باشد که فرد را مغرور نکند. استفاده از یک استاندارد مناسب برای اعتماد به نفس می تواند کمک زیادی به داشتن ارائه ای جذاب بکند. در مجموع این مهارت ها در کنار یکدیگر معنا و مفهوم واقعی دوره فن بیان را ارائه می کنند.

ارائه زبان بدن متناسب

یکی دیگر از مهارت هایی که با توجه به شرایط می تواند کمک زیادی به داشتن یک ارائه متناسب بکند، ارائه زبان متناسب است. زبان بدن امروزه حاوی پیام های متعددی می باشد. این پیام ها گاها می تواند به روند رو به جلوی سخنرانی شما کمک کند. زبان بدن در واقع قسمتی از اعتماد به نفس و اطمینان خاطر افراد را تشکیل می دهد. این مهارت می تواند متناسب با شرایط شخصی افراد کاملا متفاوت باشد. کنترل و مدیریت احساسات می تواند از جمله دیگر مهارت هایی باشد که در کنار مهارت های ارائه شده به داشتن یک ارائه مناسب کمک کند.

 

 

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

  1. برای کسایی مثل من که لهجه مشکلشون هست چه راهکاری دارین؟ خیلی برام سخته تو جمع حرفمو بزنم چون میترسم مسخره‌م کنن 🙁

    1. سلام، داشتن لهجه عیب و نقص شما نیست، نشان دهندۀ اصلیت شماست و نباید از آن خجالت بکشید. اما به مرور زمان و با تمرین و تکرار هم می‌توان آن را بهبود بخشید.

  2. سلام، من دوست دارم تو کلاس‌هاتون شرکت کنم، چطور میتونم ثبت نام کنم و از کلاس‌هاتون باخیر شم؟

    1. سلام دوست خوبم، شما علاوه بر اینکه در صفحه اصلی سایت و بخش دوره‌ها می‌توانید آخرین اطلاعات را پیگیری کنید با شماره‌های زیر هم می‌توانید تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی