افزایش فروش ؛ فروش خود را چند برابر کنید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ مرداد, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۷ آبان, ۱۴۰۱

فروش بیشتر، افزایش فروش و کسب درآمد بالاتر و بیشتر از جمله مواردی هستنید که شاید برای شما نیز به عنوان صاحبان کسب و کار مهم باشد. اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

راهکارهایی برای افزایش فروش

فروش بیشتر، افزایش فروش، درآمد بالاتر و … موضوعات مهمی هستند که اغلب صاحبان کسب و کار به آن فکر می‌کنند و دوست دارند چنین وضعیت هایی را تجربه کنند.

برایان تریسی معتقد است در هر ۴ دقیقه یک نفر میلیونر می شود پس چرا ما یکی از این میلیونر ها نباشیم؟ واقعا چرا برخی می‌توانند به چنین نقطه خوبی برسند و ما نمی‌توانیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد با صاحبان کسب و کار وارد صحبت شده باشید و برخی از آنها از فروش ناکافی محصولات خود گله و شکایت می کنند. بی شک آنها نیز دوست دارند محصولات و خدمات خود را به مشتریان بفروشند و فروش بالایی را برای مجموعه و شرکت خود به ارمغان بیاورند.

برای آنکه بتوانید دوره فروش بیشتری را تجربه کنید راهکارهایی را در این مقاله در اختیار شما قرار می دهیم.

تقویت بخش بازاریابی و فروش جهت افزایش فروش

بسیاری از شرکت ها، محصول خود را آماده فروش می کنند ولی در قسمت معرفی و عرضه کالا به بازار و در واقع در قسمت بازاریابی و فروش با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

معمولا برخی از شرکت‌ها بر این باورند که برای افزایش فروش باید تبلیغات کرد. هزینه تبلیغات هم بسیار بالا است. در واقع آنها برای آنکه بتوانند محصول خود را بفروشد باید از جیب خود نیز خرج کنند. آیا این روش درست است؟ چقدر درست و چقدر اشتباه است؟

امروزه هزاران نفر و هزاران نفر از صاحبان کسب و کار درآمد قابل توجهی را صرف تبلیغات می کنند. با اینکه امکانات بسیار خوبی در اختیار دارند ولی برای فروش محصولات خود از امکانات موجود استفاده نکرده و به آن اهمیت نمی‌دهند در عمل باز هم هزینه می کنند.

یادگیری روش های نوین بازاریابی و فروش

پیش از آنکه به تبلیغات و هزینه های بالای آن فکر کنید، اول باید خودتان آموزش ببینید. آموزش دیدن برای بازاریابی و فروش یکی از نکات مهمی است که برخی از صاحبان مشاغل آن را نادیده می‌گیرند.

یادگیری آموزش بازاریابی و فروش آن قدر اهمیت دارد که پیتر دراکر معتقد است هر صاحب کسب و کاری باید دو فعالیت کلیدی بازاریابی و نوآوری را یاد بگیرد.

به جای آنکه زمان خود را صرف کارهای بیهوده و غیر ضروری کنید، می توانید زمانی را صرف یادگیری روش های نوین بازاریابی و فروش کنید.

شما باید بتوانید بازاریابی و فروش را در عمل و نه در تئوری یاد بگیرید. ممکن است مباحث تئوری بسیاری در مورد بازاریابی و فروش نوشته شده باشد، ولی آنچه در عمل و به صورت کاربردی به کار شما می آید حائز اهمیت است.

افزایش فروش به سرعت و با قابلیت اطمینان بالا

آیا راهکاری وجود دارد که بتواند در مدت زمان کوتاهی فروشمان را دو یا چند برابر کند؟ برای آنکه بتوانیم افزایش سریع فروش را در شرکت و خدمات خود داشته باشیم چه کارهایی را باید انجام دهیم؟ چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

برای آنکه بتوانیم فروش بیشتری را تجربه کنیم، آیا لازم است هزینه کنیم؟ آیا هرکسی بیشتر هزینه می‌کند هزینه‌های تبلیغات، هزینه نیروی انسانی، هزینه بازاریاب و سایر هزینه ها، در فروش به موفقیت بیشتری می رسد؟

چه ترفندهایی وجود دارد که به کمک آن بتوانیم فروش خود را بالا ببریم؟ چه برنامه تبلیغاتی و چه برنامه های موثری را برای افزایش فروش باید در پیش بگیریم؟

اطلاعات کاملی از محصول خود ارائه دهید

صاحبان مشاغل باید بتوانند اطلاعات جامع و کاملی از محصول و خدمات خود ارائه دهند. باید در جدول مقایسه‌ای اطلاعات محصول با سایر محصولات مورد بررسی قرار گیرد.

معمولاً برخی از مشتریان تمایل دارند اطلاعات محصول یا خدمات را در یک صفحه به صورت کاتالوگ دریافت کنند. اگر برای محصولات خود کاتالوگ و یا دفترچه راهنما یا حتی برگه ای که شامل اطلاعات لازم باشد هنوز تهیه نکرده اید، بدانید که این موضوع روی فروش شما تاثیر گذار است.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش، درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

در کاتالوگ محصول، همه اطلاعات باید دقیق و مشخص شفاف شود. باید مشخص کنید که وقتی مشتری چنین محصولی را تهیه می کند، چه خدماتی را دریافت خواهد کرد؟ محصول شما با سایر محصولات رقبای بازار چه تفاوت هایی دارد؟

اگر این محصول را خریداری کند، چه مزایای دیگری برای او در نظر گرفته شده است؟ محصول چه مشخصات و ویژگی‌های شاخصی دارد؟

اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید

برای آنکه بتوانید فروش بیشتری را تجربه کنید، اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید. هر روز، هر هفته و هر ماه اطلاعات مشتریان را در فایل‌های مشخصی وارد کنید.

تصور کنید کسی با شرکت شما تماس می‌گیرد و در مورد محصول سوال می‌کند. اگر برایتان مقدور است نام و نام خانوادگی و شماره تماس وی را دریافت کنید. می‌توانید در دفعات بعدی اطلاعات بیشتری را برای او ارسال کنید. اطلاعات مشتریان قبلی را نیز مرتب شده در فایل های مربوطه ذخیره کنید.

هرچقدر دیتا و بانک اطلاعاتی کامل‌تری از مشتریان در اختیار داشته باشید، به فروش بیشتر شما کمک می کند.

در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس باشید

اگر می خواهید فروش بیشتری را از آن خود کنید، مشتری باید بتواند در تمام ساعات اداری و غیر اداری به شما و مجموعه تان دسترسی داشته باشد.

اگر نمی توانید همه ساعات پاسخگویی تلفن های تماس و یا ایمیل ها و پیام های اینترنتی کاربران خود باشید، باید بتوانید سیستم پاسخگویی خودکار را راه اندازی کنید.

مشتریان باید بتوانند در هر ساعتی از شبانه روز با شما و مجموعه شما در ارتباط باشند. بتوانند سوالات خود را مطرح کنند. مجموعه‌هایی که چنین امکانی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند، می‌توانند افزایش فروش بیشتری داشته و به رضایتمندی مشتری امیدوار باشند.

افزایش فروش : هر روز مشتریان جدیدی را برای کسب و کار خود پیدا کنید

یکی از کارهای روزانه شما باید یافتن مشتری باشد. هیچ وقت مشتری یابی را متوقف نکنید. همواره سعی کنید در هر روز به تعداد مشتریان بالقوه و بالفعل خود اضافه کنید. راه هایی را پیدا کنید که بتوانید مشتری های جدید را جذب کسب و کار خود کنید.

بازار کار خود را مشخص کنید بر روی آن سرمایه گذاری کنید. هر مجموعه و هر سازمان و شرکتی مشتریان مخصوص خودش را دارد.

اینکه تصور کنیم همه مردم از پیرمرد و پیرزن تا کودک خردسال و در همه سطوح تحصیلاتی می توانند مشتری ما باشند، بعضا تصور اشتباهی است مگر آنکه ما مجموعه‌ای خاص و بسیار بزرگ باشیم. به هرحال طیفی از جامعه با مشخصات و ویژگی‌های خاص مشتری ما هستند.

در شعار می‌توانیم بگوییم همه مردم مشتری ما هستند ولی در تعیین استراتژی برای فروش و یافتن راهکارهایی برای افزایش فروش نباید با این ادبیات وارد مذاکره شویم.

برای افزایش فروش ، بخش کوچکی از بازار را انتخاب کرده و مشتریان خود را بسازید

خود را جای مشتری بگذارید. فهرستی از خواسته ها، نیازها، اهداف و آنچه مشتریان به صورت بالقوه و بالفعل به دنبال آن هستند، تهیه کنید.

ببینید مشتریان چه چیزهایی را بیشتر تمایل دارند در اختیار داشته باشند. مثلا اگر مشاوره رایگان، تحویل سریعتر محصول، راهنمای محصول، حمل و نقل رایگان و خدمات پس از فروش بیشتر جزو نیازمندیهای مشتریان شماست به این موارد توجه کنید.

خودتان را دقیقا جای مشتری بگذارید. فهرست کاملی از محصولات و خدمات خود تهیه کنید. باید دقیقاً مشتریان شما بدانند که شما چه محصولات و خدماتی دارید و اطلاعات دقیقی در مورد آن داشته باشند.

برخی از مشتریان فقط به دلیل قیمت مناسب و کیفیت محصول آن را خریداری نمی‌کنند، بلکه راحت بودن فرایند خرید، راحت بودن کار کردن با محصول، ضمانت آن و همچنین رفتار دوستانه فروشنده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

قیمت محصول همه چیز را تعیین نمی کند

مذاکره کردن

برخی صاحبان کسب و کار تصور می کنند که قیمت محصول، تعیین کننده همه چیز است. بر همین باور غلط، قیمت محصول را تغییر داده و سعی می کنند پایین ترین قیمت را در بازار ارائه دهند. درصورتی که عوامل دیگری به غیر از قیمت محصول می‌تواند در فروش و افزایش فروش تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

اگر محصولی بتواند ویژگی های شاخص و متمایزی نسبت به سایر محصولات رقبا داشته باشد، اگر از کیفیت لازم برخوردار باشد، موقع خرید مشتری احساس خوب خرید داشته باشد، می توانید به افزایش فروش خود مطمئن تر باشید.

راهی را پیدا کنید که از رقبا متمایز شوید

تصور کنید شما محصول یا خدماتی را به بازار عرضه می کنید که رقبای دیگری نیز محصولی مشابه یا خدمات مشابه مجموعه شما به بازار عرضه می کند. برای آنکه بتوانید در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشید باید محصول و خدمات شما از رقبایتان متمایز باشد.

صاحبان کسب و کار باید بتوانند وجه تمایز خود را نسبت به رقبا مشخص کرده و این موضوع را به مشتریان نیز اعلام کنند.

هر چیزی می تواند نقطه متمایز کننده شما نسبت به رقبای شان باشد یافتن این موضوع بسیار اهمیت دارد.

مشتریان واقعی خود را پیدا کنید

هر محصول و خدماتی مشتریان واقعی و مشتریان غیر واقعی در بازار دارد. اگر می‌خواهید فروش بیشتری را تجربه کنید، باید بتوانید مشتریان واقعی خود را پیدا کنید.

مثلا تصور کنید که شما مکمل‌های غذایی می فروشید. باید بتوانید در بخش بازاریابی و فروش به سراغ مجله های زیبایی و سلامت بروید. باید بتوانید مشتریانی که واقعاً مشتری شما هستند را در بازار پیدا کنید و برای آنها به صورت تخصصی تبلیغات ویژه تهیه کنید.

از روشهای مختلف بازاریابی استفاده کنید

برخی از صاحبان کسب و کار، برای بازاریابی و فروش تنها از یک یا دو روش سنتی و قدیمی استفاده می کنند. ولی در بازار فعلی باید از روش‌های مختلفی برای مشتری یابی و جذب مشتری استفاده کرد. روش های مختلف می تواند از تبلیغات تلویزیونی، تهیه تیزر، تبلیغات در فضای مجازی، ارسال پیامک، تماس تلفنی، تبلیغات رادیویی و غیره باشد.

باید ببینید مشتریان شما بیشتر از کدام یک از روش های بازاریابی و تبلیغات می توانند شما را پیدا کنند. با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می دهید، می توانید از یک یا چندین روش مختلف بازاریابی و فروش استفاده کنید. در واقع نباید خودتان را محدود به یک یا دو روش خاص و سنتی کنید.

در بخش تبلیغات به اندازه و منطقی خرج کنید

در ابتدای کار لازم نیست برای بخش تبلیغات خود هزینه هنگفتی را در نظر بگیرید. برخی از شرکت‌ها و مجموعه ها تصور می کنند اگر هزینه های بسیار بالایی برای تبلیغات انجام دهند و مسیر موفقیت را با سرعت بسیار بالاتری طی می کنند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

برای تبلیغات بهتر است از هزینه ی کم به سمت هزینه های بالاتر پیش بروید باید بتوانید مشتریان واقعی میدان واقعی تبلیغات و در واقع روش مناسب را پیدا کنید.

وبینار و سمینارهای آنلاین برگزار کنید

استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات و توضیح بیشتر در مورد محصولات و خدماتی که از گزینه هایی است که در اختیار دارید.

برگزاری سمینارهای مختلف حضوری و مجازی می تواند گام بزرگی در جهت معرفی محصول و خدمات مجموعه شما بردارد.

فضای مجازی به شکل های مختلفی و به صورت رایگان در اختیار شماست تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به کاربران و مشتریان خود معرفی کنید.

استاد احمد محمدی

یا کاری را شروع نکن یا تا موفقیت از آن دست نکش.

استاد احمد محمدی

برای وبینار های خود برنامه ریزی مشخصی تهیه کنید. موارد مهم و کلیدی که باید در مورد آن صحبت شود مشخص کرده و فضایی برای پرسش و پاسخ در مورد محصول و خدمات خود به صورت آنلاین برای کاربران خود ایجاد کنید.

می توانید در پایان هر وبینار محصولات خود را با قیمت مناسب تری برای شرکت کنندگان در وبینار به فروش برسانید.

افرادی که در سمینارها وبینار های شما شرکت می کنند مشتریان بالقوه و بالفعل شما هستند. فهرستی از آنها تهیه کرده و در فواصل زمانی مناسب با آنها تماس گرفته و پیگیر فروش محصول باشید.

برنامه های حراج و فروش فوق العاده را دست کم نگیرید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به افزایش فروش شما در مقاطع زمانی مختلف کمک کند، فروش فوق العاده یا حراج هایی است که به اشکال مختلف می توانید از آن استفاده کنید.

برخی صاحبان کسب و کار در مناسبت‌های مختلف از برنامه فروش فوق‌العاده کمک می گیرند و به فروش بیشتر محصولات خود کمک می‌کنند.

پادکست - ترفندهای عملی افزایش فروش

اگر هرروز تابلو فروش فوق‌العاده را به مشتریان خود نشان دهید، بعد از مدتی آنها تصور می کنند که قیمت واقعی محصول شما، همان قیمتی است که در فروش فوق العاده عرضه می شود و در واقع اعتماد شان به شما کم خواهد شد.

فروش فوق العاده در بازه های زمانی مشخص می تواند به فروش بیشتر و بهتر محصولات شما کمک کند. ولی باید برای فروش فوق العاده برنامه مشخص و دقیق داشته باشید.

برخی شرکت‌ها و مجموعه‌ها نیز در زمان های مشخصی است سال فروش فوق العاده برگزار می کنند. به مرور زمان مشتریان چنین مجموعه هایی به صورت اتوماتیک می‌دانند در چه بازه زمانی می‌توانند محصولات را با قیمت مناسب تری تهیه کنند.

مثلاً فروشگاه زنجیره‌ای بود که هر سال فروردین ماه و مهر ماه در دو بازه زمانی ۱۵ روزه فروش فوق العاده را به صورت متمرکز در تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود برگزار می‌کرد. بعد از چند سال مشتریان این فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاملاً متوجه شده بودند که در این بازه زمانی می‌توانند محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب تهیه کنند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی