اصول و فنون مذاکره در بانک با 4 ترفند جذب مشتری

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
اصول و فنون مذاکره در بانک
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

اصول و فنون مذاکره در بانک

دنیای امروز، دنیای دیجیتال است و عصر امروز عصر رایانه و اینترنت. عصری که زندگی بشر با سرعت هر چه تمام‌تر رو به پیشرفت است و این تحول را به وضوح در نظام اداری و سیستم بانکی می‌توان مشاهده نمود.

امروزه با توجه به اینکه بسیاری از عملیات بانکی از طریق اینترنت و با کمک شبکه شتاب انجام می‌شود، اما باز با این وجود در بسیاری مواقع ضرورت ایجاب می‌کند تا مشتریان بانک‌ها به شکل حضوری و با مراجعه به بانک درخواست‌های خود را مطرح و از این طریق امور بانکی خود را انجام دهند.

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

مواردی مانند افتتاح حساب، جابجایی حساب، سپرده گذاری و غیره که در واقع ارتباطی را بین مشتریان بانک‌ها، و متصدیان و کارمندان بانک ایجاد می‌کند.

اما آنچه که در اینگونه موارد از اهمیت خاصی برخوردار است نحوه برخورد و چگونگی رفتار مسئولین بانک با مشتریان‌شان است که در غالب مذاکره و گفتگو شکل می‌گیرد و بی‌تردید تاثیر بسزایی در ادامه مذاکرات و مراجعه مجدد مشتریان به بانک دارد.

اصول و فنون کاربردی در مذاکرات بانکی

اصول و فنون مذاکره در بانک - آکادمی بازار

هم اکنون اصول و فنون مذاکره در بانک، و آگاهی و شناخت از این اصول یکی از موثرترین شیوه‌هایی است که نقش بسیار مهمی در روند بانکداری و جذب مشتری دارد.

چرا که با آگاهی و شناخت از اصول و فنون مذاکره در بانک توسط مسئولین و عوامل اجرایی بانک‌ها و موسسات مالی، این امکان فراهم می‌شود تا ارتباط بهتر همراه با اثر بخشی بیشتری بین آنان و مشتریان‌شان ایجاد شود.

و از آنجایی که برای موفقیت در هر کاری باید اصولی را رعایت نمود، مذاکره در بانک هم از این امر مستثنی نیست که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرد. این اصول شامل مواردی از قبیل:

1. در کنار داشتن ظاهری مناسب و موجه، تقویت مهارت‌های کلامی و ارتباطی اولین قدمی است که هرگز نباید نادیده گرفته شود. زیرا نوع برخورد شما و نحوه صحبت کردن و نیز خوشرویی شما حس خوبی را در مشتری ایجاد می‌کند.

ارزش گذاری به مشتری و احترامی که شما برای آنان قائل می‌شوید باعث می‌شود تا مراجعه‌کنندگان به بانک نیز متقابلا از روی ادب و احتر ام با شما برخورد نمایند.

در چنین شرایطی ارتباطی محترمانه و به نوعی مذاکره‌ای جدی و دوستانه شکل می‌گیرد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - مذاکره 2

2. خودتان را جای مشتری قرار دهید. وقتی شما خودتان را جای مشتری می‌گذارید متوجه خواهید شد که آنان چه انتظاری از شما دارند.

وقتی جای مشتری باشید و وارد شعبه می‌شوید خواهان چه نوع برخورد و رفتاری هستید که انتظار دارید با شما نیز چنین رفتاری داشته باشند؟

بی‌تردید همه ما انتظار رفتاری توام با ادب و احترام را داریم. پس بی‌توجهی به مشتری و نداشتن درک درستی از او امکان ارائه خدمات، ممکن نیست.

که توجه به این موضوع به موفقیت شما در امور بانکی کمک بسیار زیادی می‌کند.

3. امروزه با توجه به رقابتی که بین موسسات مالی و بانک‌ها در ارائه خدمات و تسهیلات ایجاد شده شرایطی را فراهم آورده که توجه به خواست و نیاز مشتری به عنوان یکی دیگر از اصول و فنون مذاکره در بانک، از اهمیت خاصی برخوردار است.

زیرا هر گونه نارضایتی و بی‌توجهی به مشتری باعث خروج آنان از بانک شده که در چنین شرایطی ضمن آنکه دو راه را پیش پای مشتری قرار می‌دهد، هیچ نفعی را برای بانک به‌دنبال نخواهد داشت.

چرا که مشتریان بانک یا از واگذاری سپرده نزد بانک‌ها صرفنظر می‌کنند یا اینکه سراغ شعبات و موسسات مالی دیگر می‌روند.

پس حل سریع مشکلات آنان و پاسخ به نیاز مشتری نه تنها باعث جذب مشتریان بیشتر به بانک می‌شود بلکه در ماندگاری و نگه داشتن مشتریان قدیمی نیز تاثیر بسزایی دارد.

که توجه به این موضوع راهی است برای موفقیت در بانکداری.

اصول و فنون مذاکره در بانک - آکادمی بازار

4. در ارتباط با انجام امور بانکی و ارائه خدمات و تسهیلات، گزینه‌های مختلفی را پیش روی مشتریان قرار دهید.

از آنجایی که بسیاری از مراجعین بانک‌ها نسبت به خدمات و امور بانکی شناخت کامل و دقیقی ندارند اما مایلند تا به عنوان یک مشتری حساب یا سپرده‌ای نزد بانک داشته باشند لازم است تا در این رابطه گزینه‌های مختلفی پیش رویشان قرار گیرد تا با توجه به شرایط خود بهتر بتوانند در این مورد تصمیم گیری کنند.

زیرا ارائه یک راه فقط نوعی محدودیت را در تصمیم گیری مشتری ایجاد می‌کند. اما گزینه‌های مختلف موقعیتی را پیش رویشان قرار می‌دهد که می‌توانند به یک مشتری دائمی بانک تبدیل شوند.

و توجه به این موضوع به عنوان ابزاری در اصول و فنون مذاکره بانک‌ها می‌تواند تاثیر سازنده‌ای در توسعه امور بانکی داشته باشد.

نتیجه گیری

از آنجایی که برای موفقیت در هر کاری مذاکره و گفتگو می‌تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند و با توجه به اینکه نمی‌توان به هر گفتگویی امیدوار بود به همین دلیل برای موفقیت در هر مذاکره‌ای باید اصول و فنونی را در نظر گرفت و با رعایت آن‌ها مذاکره را پیش برد تا بتوان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

در این رابطه بانک‌ها به دلیل نوع فعالیت و با توجه به خدمات و تسهیلاتی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، برای موفقیت و توسعه در امور بانکی خود ملزم به رعایت اصول و فنونی هستند که نباید در مذاکرات خود نادیده گیرند.

از جمله این اصول می‌توان به مهارت‌های کلامی و مجهز بودن به مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد که در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند. چرا که نوع برخورد و چگونگی ارتباط با مراجعین و همچنین توجه به خواسته‌ها و نیازهای مشتری نه تنها در جذب مشتریان یک بانک تاثیر بسزایی دارد بلکه باعث رونق در امور بانکی می‌شود.

زمانی که شما خود را جای مشتری قرار داده و با تقویت مهارت‌های ارتباطی خود، مانع نارضایتی مراجعین خود می‌شوید و با بکارگیری اصول و فنون مذاکره و ارائه گزینه‌های مفید و اثربخش در جذب مشتری گام برمی‌دارید، در واقع از طرفی با ارائه خدمات و تسهیلات مختلف به مشتریان خود، گره‌ای از کار آنان گشوده‌اید و از طرف دیگر گامی بزرگ در جهت توسعه و رونق بانکداری برداشته‌اید.

لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *