مقالاتموفقیت / انگیزشی

ارتباط بین کنترل خشم و استرس

خشم و استرس از جمله احساسات طبیعی افراد است که در برخی موقعیت های تنش زا در افراد ایجاد می شود. رابطه گسترده ای بین بروز خشم و استرس وجود دارد به صورتی که در موقعیت هایی که افراد دچار استرس و اضطراب شدید می شوند معمولا احساس خشم و عصبانیت هم به سراغ آن ها می آید. کنترل خشم و استرس از طریق راهکار های مختلفی صورت می گیرد. برای جلوگیری از بروز خشم و عصبانیت در بیشتر اوقات باید در مقابل استرس و اضطراب مقاومت کرد. کنترل خشم و استرس از جمله آموزش های بنیادین است که در سنین پایین ارائه می شود.

آشنایی با انواع استرس

واژه استرس امروزه دارای کاربرد های مختلفی است که با توجه به موقعیت ایجاد آن می تواند تعاریف متفاوتی باشد. اما به صورت کلی استرس دارای مصداق هایی مشخص هستند به صورتی که افراد مضطرب معمولا دارای رفتار هایی شاخص هستند که باعث می شود تشخیص داده شوند. استرس در واقع احساسی است که براساس بی توجهی به خواسته های فردی به وجود می آید. استرس و پس از آن بروز خشم در واقع احساساتی هستند که در موقعیت های ویژه بروز پیدا می کنند. در صورتی که این احساسات را کنترل نکنیم باعث پیچیده تر شدن شرایط کنترل آن ها می شود.

در واقع انواع استرس معمولا پیش زمینه ای برای بروز خشونت و عصبانیت است. انواع استرس عبارتند از استرس لحظه ای، استرس مکرر و استرس مزمن که هر کدام از این موارد با توجه به موقعیت های اجتماعی خاص ایجاد می شوند. کنترل استرس و اضطراب می تواند باعث شود که شما بتوانید کنترل خشم خود را نیز به خوبی انجام دهید.

مدیریت فشار روانی

یکی از مواردی که به کنترل خشم و استرس کمک زیادی می کند، مدیریت فشار روانی است. به این موضوع توجه داشته باشید که در جمع های مختلف ممکن است افرادی با سلایق فکری مختلف حضور داشته باشند. صحبت هایی که از طرف هر کدام از این افراد گفته می شود، باید باعث تحریک شما شود. این موضوع می تواند میزان توانایی شما در مدیریت فشار روانی را نشان دهد.

این فشار روانی به خصوص در محیط های کاری جلوه ای نا مناسب از خشونت را نشان می دهد در حالی که افراد می توانند با کنترل خشم و مدیریت عصبانیت خود، احتمال بروز رفتار خشونت بار را کم کنند. توجه کنید که دوری از محیط های اجتماعی نه تنها کمکی به حل مسئله نمی کند بلکه ممکن است آن را تشدید کند.

رابطه مستقیم بین کنترل خشم و استرس

همانطور که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد، کنترل استرس و هیجانات درونی افراد می تواند باعث کنترل خشم شود. در واقع یکی از عوامل ایجاد خشم و عصبانیت در افراد تنش های فکری است که به مرور زمان و براساس استرس های به وجود آمده ایجاد شده و مدیریت نشده است. برای نادیده گیری این استرس و اضطراب سعی کنید از راهکار های ارائه شده در زمینه کنترل استرس استفاده کنید.

کنترل خشم نیز دارای راهکار های متعددی است که در مقالات قبلی به آن اشاره شده است. در صورتی که در محل پر تنش و اضطرابی هستید سعی کنید محل مورد نظر را ترک کرده و یا از راهکار های ارائه شده برای کنترل خشم استفاده کنید. توجه به عواقب و ناراحتی پس از عصبانیت از جمله روش های مناسب برای کنترل خشم است.

راهکار های یکسان برای کنترل خشم و استرس

برای کنترل خشم و استرس راهکار های مشابهی وجود دارد. یکی از روش هایی که معمولا در مواقع تنش زا پیشنهاد می شود، ترک موقعیت برای چند لحظه کوتاه است. در کنار این مورد، ورزش و فعالیت بدنی از جمله روش های دیگر کنترل استرس و خشم است. استفاده از جملات با انرژی مثبت کمک زیادی به مدیریت عصبانیت می کند.

در کنار این موارد استفاده از رژیم غذایی سالم که در مقاله قبلی به آن اشاره شد کمک زیادی به کنترل خشم افراد می کند. توجه به این موضوع که بروز تجربه های تلخ در زندگی همواره ناگوار نیستند بلکه این موارد به مرور باعث رشد فکری افراد شده و می تواند عامل بروز اتفاقات خوب در زندگی باشند. نفس عمیق کشیدن و شمارش از جمله راهکار هایی است برای هر دو مورد کنترل خشم و استرس کاربرد دارد.

مطالب مرتبط

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن