ارتباط بین کنترل خشم و استرس

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
کنترل خشم
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

خشم و استرس علاوه بر صدمه زدن به سلامتی فرد مانع پیشرفتی برای افراد است. با چند راهکار می‌توان خشم و استرس را کنترل کرد و رابطه بین آن‌ها را بهتر درک کرد.

اضطراب و عصبانیت

خشم و استرس از جمله احساسات طبیعی افراد است که در برخی موقعیت‌های تنش‌زا در افراد ایجاد می‌شود. روش‌های مدیریت و کنترل خشم را فرا بگیرید. رابطه گسترده‌ای بین بروز عصبانیت و استرس وجود دارد به صورتی که در موقعیت‌هایی که افراد دچار استرس و اضطراب شدید می‌شوند معمولا احساس عصبانیت هم به سراغ آن‌ها می‌آید.

کنترل آن‌ها از طریق راهکار‌های مختلفی صورت می‌گیرد. مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن امکان‌ پذیر است. برای جلوگیری از بروز خشم و عصبانیت در بیشتر اوقات باید در مقابل استرس و اضطراب مقاومت کرد. کنترل خشم و استرس از جمله آموزش‌های بنیادین است که در سنین پایین ارائه می‌شود مانند کنترل خشم در کودکان و نوجوانان.

بیشتر بخوانید: چطور می‌توانیم در شرایط سخت زندگی صبور باشیم؟

آشنایی با انواع استرس

اضطراب و استرس چیست؟ روش‌های کنترل اضطراب و استرس کدامند؟ واژه استرس امروزه دارای کاربردهای مختلفی است که با توجه به موقعیت ایجاد آن می‌تواند تعاریف متفاوتی باشد. اما به صورت کلی استرس دارای مصداق‌هایی مشخص هستند به صورتی که افراد مضطرب معمولا دارای رفتارهایی شاخص هستند که باعث می‌شود تشخیص داده شوند.

استرس در واقع احساسی است که براساس بی‌توجهی به خواسته‌های فردی به وجود می‌آید. استرس و پس از آن بروز خشم در واقع احساساتی هستند که در موقعیت‌های ویژه بروز پیدا می‌کنند. در صورتی که این احساسات را کنترل نکنیم باعث پیچیده‌تر شدن شرایط کنترل آن‌ها می‌شود. استرس مزمن یک بیماری طولانی مدت و عوارض جانبی آن بسیار است.

در واقع انواع استرس معمولا پیش زمینه‌ای برای بروز خشونت و عصبانیت است. انواع استرس عبارت‌اند از استرس لحظه‌ای، استرس مکرر و استرس مزمن که هر کدام از این موارد با توجه به موقعیت‌های اجتماعی خاص ایجاد می‌شوند. کنترل استرس و اضطراب می‌تواند باعث شود که شما بتوانید کنترل عصبانیت خود را نیز به خوبی انجام دهید.

مدیریت فشار روانی

یکی از مواردی که به کنترل خشونت و استرس کمک زیادی می‌کند، مدیریت فشار روانی است. تکنیک‌های شگفت‌ انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید را یاد بگیرید. به این موضوع توجه داشته باشید که در جمع‌های مختلف ممکن است افرادی با سلایق فکری مختلف حضور داشته باشند.

صحبت‌هایی که از طرف هر کدام از این افراد گفته می‌شود، باید باعث تحریک شما شود. این موضوع می‌تواند میزان توانایی شما در مدیریت فشار روانی را نشان دهد.

استاد احمد محمدی
نخواه که مشکلات آسان‌تر شوند، بخواه که خودت بزرگ‌تر از مشکلات شوی و قوی تر از آن‌ها.
استاد احمد محمدی

این فشار روانی به خصوص در محیط‌های کاری جلوه‌ای نامناسب از خشونت را نشان می‌دهد در حالی که افراد می‌توانند با کنترل خشم و مدیریت عصبانیت خود، احتمال بروز رفتار خشونت بار را کم کنند. توجه کنید که دوری از محیط‌های اجتماعی نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند بلکه ممکن است آن را تشدید کند.

رابطه مستقیم بین کنترل خشم و استرس

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد، کنترل استرس و هیجانات درونی افراد می‌تواند باعث کنترل خشم شود. در واقع یکی از عوامل ایجاد خشم و عصبانیت در افراد تنش‌های فکری است که به مرور زمان و بر اساس استرس‌های به وجود آمده ایجاد شده و مدیریت نشده است.

برای نا‌دیده‌‌گیری این استرس و اضطراب سعی کنید از راهکارهای ارائه شده در زمینه کنترل استرس استفاده کنید یا از مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس استفاده کنید.

کنترل خشم نیز دارای راهکار‌های متعددی است که در مقالات قبلی به آن اشاره شده است. در صورتی که در محل پرتنش و اضطرابی هستید سعی کنید محل مورد نظر را ترک کرده و یا از راهکارهای ارائه شده برای کنترل خشم استفاده کنید. توجه به عواقب و ناراحتی پس از عصبانیت از جمله روش‌های مناسب برای کنترل خشم است.

راهکارهای یکسان برای کنترل خشم و استرس

عصبانیت و خشم - راهکارهای یکسان برای کنترل خشم و استرس

برای کنترل خشم و استرس راهکارهای مشابهی وجود دارد. یکی از روش‌هایی که معمولا در مواقع تنش‌زا پیشنهاد می‌شود، ترک موقعیت برای چند لحظه کوتاه است. در کنار این مورد، ورزش و فعالیت بدنی از جمله روش‌های دیگر کنترل استرس و خشم است.

در مورد تاثیرات مراقبه و مدیتیشن در برطرف نمودن آلام جسمی و روحی مطالعه کنید. استفاده از جملات با انرژی مثبت کمک زیادی به مدیریت عصبانیت می‌کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
روش‌ های مهار و کنترل استرس و اضطراب

 استفاده از رژیم غذایی سالم کمک زیادی به کنترل خشم افراد می‌کند. توجه به این موضوع که بروز تجربه‌های تلخ در زندگی همواره ناگوار نیستند بلکه این موارد به مرور باعث رشد فکری افراد شده و می‌تواند عامل بروز اتفاقات خوب در زندگی باشند. نفس عمیق کشیدن و شمارش از جمله راهکار‌هایی است برای هر دو مورد کنترل خشم و استرس کاربرد دارد.

کنترل خشم و استرس از ویژگی‌های افراد موفق است. این افراد با کنترل خشم و استرس خود و دیگر عادات در زندگی به موفقیت دست پیدا می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی‌ها می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» کمک بگیرید.

لینک های مفید

18 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *