معرفی سه راه برای تقویت مهارت ارتباطی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ فروردین, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲ بهمن, ۱۴۰۱
مهارت ارتباطی

برقراری ارتباط امروزه امری جدا نشدنی از زندگی هر شخصی است و نمی‌توان نقش مهارت ارتباطی را دست کم گرفت. شما هرچقدر هم سعی کنید نمی‌توانید از آدم‌ها دوری کنید و برای ادامه زندگی و پیشرفت نیاز به برقراری ارتباط با افراد جامعه دارید.

این مهارت، چیزی است که با تمرین و تکرار می‌توان آن را کسب و بهتر کرد. در میان مجموعه مهارت‌های زندگی، شاید بتوان گفت مهارت‌های ارتباطی بیش از سایر مهارت‌ها مورد توجه قرار گرفته و بیشتر از مهارت‌های دیگر مورد نیاز هر فردی است.

به این منظور در این مقاله سعی داریم بهترین تمرین‌ها و راه‌حل‌ها برای بهبود مهارت ارتباطی را به شما آموزش دهیم. این آموزش بسیار جامع است و هرگونه ارتباط از جمله کاری یا دوستانه را دربرمی‌گیرد. پس شما با خواندن این مقاله از دیگر به هیچ نوع کلاس یا کتابی نیاز ندارید. همراه ما باشید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

برقراری ارتباط موثر با دیگران و مهارت ارتباطی

مهارت ارتباطی مهارت اساسی مورد نیاز برای موفقیت در محل کار را بالا می‌برد. با افزایش شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی و پیام کوتاه، ارتباطات در حال کم شدن است، حتی در شرایطی که روش‌های رسمی‌تر ارتباطات مورد نیاز است.

این بدان معنی است که نسل جوان، ممکن است اهمیت مهارت‌های ارتباطی موثر در محل کار را بهتر درک کنند. هنگامی که شما نگاهی به بزرگترین رهبران جهان می‌اندازید، یکی از صفاتی که آن‌ها دارند، توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد جامعه است، که اهمیت مهارت‌های ارتباطی را برجسته می‌کند.

5 راهکار آسان برای بهبود مهارت ارتباطی شما

5 راهکار آسان برای بهبود مهارت برقراری دوستی با همکاران

در ادامه چند راهکار برای بهبود مهارت ارتباطی را به شما معرفی می‌کنیم.

1. خوب گوش دادن به صحبت افراد

خوب گوش دادن به صحبت افراد یکی از راه‌های مفید برای برقراری ارتباط موثر با افراد است. افراد دوست دارند شنیده شوند. واقعا به آنچه که شخص دیگری می‌گوید، به جای فکر کردن به پاسخ گوش دهید. درخواست توضیح برای جلوگیری از سوء تفاهم‌ها کار بسیار خوبی است.

در آن لحظه، فردی که با شما صحبت می‌کند باید مهم‌ترین فرد در زندگی شما باشد. یکی دیگر از نکات مهم این است که یک مکالمه را در یک زمان داشته باشیم. این به این معنی است که اگر شما با کسی پشت تلفن صحبت می‌کنید، به یک ایمیل پاسخ ندهید یا یک متن را در همان زمان ارسال نکنید. افراد متوجه می‌شوند که توجه شما را به خود جلب نکرده‌اند و انرژی خوبی دریافت نخواهید کرد.

2. دقت کنید که مخاطب شما چه کسی است؟

اگر شما با یک دوست ارتباط برقرار کنید، خوب است که از کلمات اختصاری و زبان غیر رسمی استفاده کنید، اما اگر شما ایمیل یا پیام کوتاه رسمی را ارسال می‌کنید، هر زبان غیر رسمی نباید هیچ جایی در پیام شما داشته باشد.

شما نمی‌توانید فرض کنید که شخص دیگر این موضوع را درک کند. برخی از اختصارات دارای معانی مختلفی برای افراد مختلف هستند، آیا می‌خواهید منظور شما اشتباه گرفته شود؟

ارتباطات موثر پیغام خود را بر اساس کسانی که به آن‌ها صحبت می‌کنید، هدف قرار دهید، بنابراین سعی کنید شخصی را که با او ارتباط برقرار می‌کنید در ذهن داشته باشید.

3. زبان بدن مهم‌ترین مهارت ارتباطی

مسائل مربوط به زبان بدن از مهم‌ترین راه‌های برقراری ارتباط موثر با دیگران است. این مورد برای جلسات حضوری و کنفرانس‌های ویدئویی بسیار مهم است. البته نباید از سلاح‌های در دسترس خود عبور کنید و تماس با چشم را در طول مکالمه حفظ کنید تا شخص مقابل شما بداند که شما به حرف‌های او توجه می‌کنید.

4. یادداشت کنید

یادداشت‌هایی را در حالی که با شخص دیگری صحبت می‌کنید یا زمانی که در جلسه هستید بنویسید تا حین صحبت از آن‌ها استفاده کنید و تنها به حافظه خود تکیه نکنید.

5. قبل از صحبت کردن فکر کنید

همیشه قبل از صحبت کردن مکث کنید، اولین چیزی که به ذهن می‌آید را نگوید. یک لحظه نگاهی بیندازید به آنچه که می‌گویید و اینکه چگونه آن را می‌گویید. این عادت به شما این امکان را می‌دهد که از صحبتی نکنید که بعد از آن پشیمان شوید.

سه شیوه موثر برای تقویت مهارت ارتباطی

سه شیوه موثر برای تقویت صحبت کردن با دیگران

معمولا در سازمان‌ها و محیط‌های کسب و کار هم، منابع قابل توجهی صرف آموختن و یاد گرفتن مهارت‌های ارتباطی و دانش ارتباطات می‌شود.

برقراری ارتباط موثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که هر کسی باید برای بهبود آن تلاش کند. مهارت‌های ارتباطی به توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به طور موثر و کارآمد گفته می‌شود که می‌تواند ارتباطات فردی و تجاری فرد را بهبود بخشیده و باعث شود رضایت از زندگی و کیفیت زندگی فرد افزایش پیدا کند.

این مهارت‌های ارتباطی است که تاثیرگذاری ارتباط را تعیین می‌کند. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با سه شیوه موثر برای تقویت مهارت ارتباطی آشنا کنیم.

1. قبل از پاسخ دادن مکث کنید

می‌دانید چگونه می‌توان به یک آدم خوش‌ صحبت، تبدیل شد؟ نکته‌ مهم و کلیدی این است که قبل از جواب، یه مکث کنید. بعد از اتمام حرف کسی مکث کوتاه سه تا پنج ثانیه‌‌ای، یه رفتار مناسب و خوب در گفتگو محسوب می‌شود. با یک مکث کوتاه، همزمان به سه هدف می‌رسید:

  1. اول اینکه میان حرف طرف مقابل که ممکن است بابت نفس‌ گرفتن، حرفش را قطع کرده باشد نمی‌پرید.
  2. دوم اینکه، با سریع نظر ندادن به طرف مقابل نشان می‌دهید که خیلی با دقت به حرف‌‌هایش توجه می‌کردید.
  3. سومین مزیت مکث کردن این است که، می‌توانید بهتر گوش بدید و حرف طرف مقابل به آرامی در اعماق ذهن شما جا خواهد گرفت و واضح‌تر می‌فهمید که طرف مقابل چه چیزی گفته است. همچنین با مکث کردن، فردی متشخص و خوش صحبت، جلوه می‌کنید.

2. برای درک بهتر سوال کنید

 هرگز چیزی را که طرف مقابل گفته است یا سعی می‌کند که بگوید را تفسیر نکنید. به جای آن هرجا که شک داشتید از طرف مقابل بپرسید. منظورت شما چیست؟ یا دقیقا منظور شما چیست؟

بعد مکث کنید و منتظر باشید. این مهم‌ترین چیزی است که برای در دست گرفتن یا هدایت مکالمه می‌توانید یاد بگیرید. تقریبا غیر ممکن است که این سوال جوابی نگیرد و وقتی می‌پرسید منظور شما چیست؟

استاد احمد محمدی
راحتی، دشمن شماره یک ماست؛ ذهن انسان در شرایط سخت، کارایی و توانایی بالاتری پیدا می‌کند.
استاد احمد محمدی

طرف مقابل نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد تا توضیح بیشتر و واضح‌تری ندهد. در ادامه می‌توانید سوالات بیشتری بپرسید و گفتگو را پیش ببرید. این هم یک راز دیگر برای یک ارتباط موفق است.

3. حرف طرف مقابل را به صورتی دیگر بازگو کنید

بعد از اینکه سر خود را به نشانه تایید تکان دادید و لبخند زدید، می‌توانید بگویید بگذار ببینم آیا منظور شما دقیقا همین بود؟ و بعد حرف او را به زبان خودتان بازگو کنید. با تکرار حرف‌های طرف مقابل به سبک خودتان جای شکی باقی نمی‌گذارید که به حرف‌های طرف مقابل کاملا توجه داشتید و همه تلاش خود را کرده‌اید تا احساس و افکار طرف مقابل را بفهمید.

یک چیز جالب این است که وقتی گوش دادن موثر به دیگران را تمرین می‌کنید، بقیه احساس می‌کنند که آدم فوق العاده‌ای هستید و دلشان می‌خواهد که کنار شما باشند. در حضور شما احساس شادی و راحتی می‌کنند چون با گوش دادن به حرف دیگران باعث می‌شوید احساس کنند که خیلی با اهمیت هستند. دلیل اهمیت این ابزار قدرتمند در ارتقا مهارت گفت و گو این است که گوش دادن باعث شکل گرفتن اعتماد می‌شود.

رابطه مهارت ارتباطی و اعتماد به نفس

رابطه مهارت ارتباطی و اعتماد به نفس

هرچقدر بیشتر به حرف کسی توجه کنید، او بیشتر شما را باور می‌کند و گوش دادن باعث شکل گیری عزت نفس هم می‌شود. وقتی با دقت به کسی گوش می‌دهید باعث می‌شود که او نسبت به خودش احساس بهتری پیدا کند چون احساس ارزشمندی و محترم بودن بیشتری می‌کند.

گوش دادن در کسی هم که گوش می‌دهد عزت نفس به وجود می‌آورد. به دلیل اینکه مغز شما در هر دقیقه می‌تواند بین 500 تا 600 کلمه را پردازش کند ولی در دقیقه شما می‌توانید تنها 150 لغت بکار ببرید. بنابراین توان زیادی برای تمرکز بر روی صحبت دیگران لازم است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

اگر روی نظم در گفتگو تمرین نداشته باشید طبیعتا ذهن شما به صدها جهت مختلف منحرف می‌شود. هرچقدر بیشتر روی چیزی که دیگران می‌گویند تمرکز کنید. نظم درونی شما بیشتر می‌شود. به عبارتی دیگر با یاد گرفتن گوش دادن در واقع به ارتقای شخصیت خودتان پرداختید.

سخن پایانی

مهارت ارتباطی و گپ زدن

نگرش مثبت و لبخندتان را همیشه حفظ کنید. حتی زمانی که شما با تلفن صحبت می‌کنید، لبخند بزنید، زیرا نگرش مثبت شما از پشت خطوط تلفن نیز به مخاطب متنقل می‌شود. هنگامی که شما لبخند می‌زنید و یک نگرش مثبت را مطرح می‌کنید، مردم به شما مثبت پاسخ خواهند داد.

این را بدانید که هر مهارتی، به طور موثر قابل تغییر است، بنابراین پس از آگاهی از چند نکته ای که در بالا ذکر شده، شما قادر خواهید بود تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید.

ما همه روزه برای انتقال احساسات، اندیشه‌ها، افکار و تمایلات خود با یکدیگر در ارتباط هستیم. ارتباطات چه ساده باشد یا پیچیده، از پیش تعیین شده باشد یا اتفاقی، خواسته باشد یا ناخواسته، قسمت عمده‌ای از زمان روزانه ما را به خود اختصاص می‌دهد.

مهارت در ایجاد یک رابطه موفق با دیگران بر توانایی‌ها و اعتماد به نفس ما می‌افزاید و احترام دیگران را نسبت به ما جلب می‌کند. یادگیری مهارت‌های ارتباطی یکی از روش‌های تقویت مدیریت شخصی و دستیابی به اهدافمان است. پیشنهاد آکادمی بازار به شما در این راستا بهره‌مندی از محصولات است، شما با استفاده از محصولات آکادمی بازار کاربردی و مفید شاهد پیشرفت روزافزون خود خواهید بود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی