مقالاتموفقیت / انگیزشی

احساس خجالت زدگی را چگونه بر طرف کنیم ؟

احساس خجالت و کمرویی همواره یکی از احساساتی است که در بیشتر افراد در مواقع خاص بروز پیدا می کند. این احساس همانند بسیاری دیگر از احساسات طبیعی انسان در شرایط خاصی بروز پیدا کرده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در واقع افراد در هنگام خجالت زدگی دچار احساساتی منفی و متناقض می شوند که باعث ایجاد یک ذهنیت منفی نسبت به خود می شود. بدترین عکس العمل نسبت به این حس سرکوب کردن آن است که می تواند تبعات بسیار نا مناسبی داشته باشد. برای کنترل این حس یکسری راهکار و روش ارائه شده که در این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

از هنر بهره مند شوید

یکی از روش های کنترل احساس خجالت و کمرویی در انسان ها مشغولیت فکری آن ها به هنر است. در واقع هنر کمک می کند تا افراد با استفاده از آن تفکری عمیق تر و گسترده تر را داشته باشند و نسبت به ذهن خود شناخت بهتری بدست آورند. در مواقعی داشتن آن هنر کمک بیشتری به فرد می کند اما در صورت نداشتن مهارت تماشای هنر نیز می تواند کمک زیادی به رفع کمرویی بکند. یکی از روش های بسیار کاربردی برای کنترل این حس گوش دادن به موسیقی است. هنر موسیقی یکی از برترین روش ها برای شناخت لایه های مختلف شخصیتی افراد است. سبک های موسیقی مختلف می تواند نشانگر جلوه های مختلفی از ذهنیت افراد باشد. در کنار این هنر می توان به نقاشی، خطاطی و نویسندگی اشاره کرد که هر کدام از این موارد به تسکین روحی شما کمک شایانی می کند.

انسان ها در اجتماع معمولا دارای واکنش های مختلفی هستند. این واکنش ها برآمده از محیط اجتماعی و نحوه رشد آن ها می باشد. حس خجالت و کمرویی به خصوص در هنگام ورود به یک جمع جدید جزو موارد غیر قابل تغییر است. این برهه در مدت کوتاهی اتفاق افتاده و سپس می توانید رابطه ای مناسب را در اجتماع در پیش بگیرید. یکی از روش های نادرست برای برخورد با خجالت زدگی سرکوب و سرزنش است که می تواند این حس را تشدید کرده و فرد را دچار مشکلات روحی شدید تری بکند.

به دیگران در کارهایشان کمک کنید

برای رفع حس خجالت و کمرویی سعی کنید به دیگران در امور مختلف کمک کنید. این کمک کردن می تواند شامل مسائل جزئی کاری تا مسائل کلی تر شود. سعی کنید داوطلبانه به دیگران کمک کنید. این موضوع باعث می شود هم اعتماد به نفس شما به حالت قبل برگردد و هم احتمال بروز احساس خجالت زدگی نیز کاهش یابد. بدون در نظر گرفتن شخص یا پاداشی که در قبال کار به شما می رسد به افراد کمک کنید. این روش به رشد فکری و شخصی شما نیز کمک می کند.

از قضاوت دیگران در مورد تغییر رفتارتان نهراسید. این موضوع به مرور زمان می تواند حل شده و افراد نیز به شخصیت های مختلف اطراف خود احترام بیشتری می گذارند.

زودتر خود را به مهمانی ها برسانید

مهمانی ها و اجتماعات دوستانه یکی از بهترین محافل برای رفع احساس خجالت زدگی است. حضور در اجتماعات شاید در ابتدای کار کمی دلهره آور و نا امید کننده باشد، اما به مرور زمان می تواند موجب بهبود عملکرد شما در اجتماع شده و میزان اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. اعتماد به نفس و خجالت زدگی رابطه عکس با یکدیگر دارند. یعنی هر چه اعتماد به نفس افراد بیشتر باشد، احتمال بروز حس خجالت زدگی کاهش پیدا می کند. زمان حضور شما در مهمانی ها می تواند بسیار مهم و اساسی باشد. زودتر رسیدن شما موجب می شود راحت تر بتوانید خود را با جمع وقف داده و به مرور زمان تسلط بیشتری روی رفتار خود داشته باشید. سعی کنید زمان حضور در اجتماعات خود را زودتر و با برنامه بهتری تنظیم کنید.

از لحن تحقیر آمیز استفاده نکنید

یکی از مواردی که می تواند به روابط اجتماعی آسیب بزند، استفاده از لحن های تحقیر آمیز است. این موضوع می تواند هم موجب تشدید حس خجالت زدگی در افراد شده و هم باعث بر هم ریختن روابط اجتماعی بین افراد می شود. استفاده از شوخی های تحقیر آمیز و لحن های نا محترمانه باعث بروز مشکلات اجتماعی فراوان در افراد می شود. کنترل احساس خجالت زدگی در موارد بروز این احساس از جمله هنر های شخصی هر فرد می باشد که با استفاده از این راهکار ها احتمال بروز آن ها کاهش می یابد.

مطالب مرتبط

روش های کاربردی درمان خجالت زدگی
روش های طلایی برای از بین بردن خجالت زدگی
کاربردی ترین روش ها برای رفع خجالت زدگی
بر طرف کردن احساس کمرویی
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن