احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می شود؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۳ مهر, ۱۴۰۰
احساس ارزشمندی ما چگونه تقویت یا تخریب می شود؟

احساس ارزشمندی با میزان توانمندی‌های ما تفاوت دارد. شما امکان دارد که فردی توانمند در یک حوزه مشخص باشید در این شرایط شما در آن حوزه دوره اعتماد به نفس بالایی دارید، اما احساس ارزشمندی ارتباطی با اعتماد به نفس کودکان شما ندارد.

بدون در نظر گرفتن اینکه اعتماد به نفس و توانمندی داریم یا نداریم احساس ارزشمندی می‌تواند در ما کم یا زیاد باشد. تکامل فردی انگیزه طبیعی درونی همه انسان‌ها است. همه افراد دوست دارند که منحصر به فرد باشند و این حس کاملا درستی است.

اما صبر می‌خواهد و اینکه در کودکی این حس در ما زیاد است ولی طاقتمان کم است. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه احساس ارزشمندی آرام آرام پیش می‌رود؟ ساختاری وجود دارد برای درک این ارزشمندی. با آکادمی بازار همراه باشید تا شما را با ساختار ارزشمندی بیشتر آشنا کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

شکل گیری احساس ارزشمندی

در سنین 12_10 سال ما دائما به دنبال این هستیم که ارزشمندی را از پدر و مادرمان بگیریم و آن‌ها این احساس ارزشمندی را به ما بدهند. ما از کودکی نظام ارزشی والدین خودمان را کشف می‌کنیم یعنی ما از همان کودکی متوجه می‌شویم که چه چیزهایی پدر و مادرمان را خوشحال یا ناراحت می‌کند و بعد شروع به حرکت در این راستا می‌کنیم.

ما می‌فهمیم که با ناراحتی آن‌ها چیزهایی را از دست می‌دهیم که خودمان توانایی به دست آوردن آن‌ها را نداریم و احساس ناامنی، طرد شدن و دوست نداشتن ما را فرا می‌گیرد.

انسان‌ها احساس ارزشمندی را از هم راستایی با نظام ارزشی به دست می‌آورند. ما اینگونه آرام آرام می‌آموزیم که انسان آرمانی یعنی چه. ما این‌ها را از طریق مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی، رفاقتی، دینی و … درک می‌کنیم. اما ما در کودک تعریفی از مولفه‌ها نداریم وتنها تصویری در ذهنمان وجود دارد.

تاثیر محیط اطراف در احساس ارزشمندی

تاثیر محیط اطراف در احساس ارزشمندی

گاهی تعاریفی که از مفاهیم صورت می‌گیرد با ذهنیت ما همخوانی ندارد در این لحظه تعارض به وجود می‌آید. گاهی ما تعارضات را بروز می‌دهیم، مهم است که در اینجا با تعارضات ما چه برخوردی خواهد شد.

به عنوان مثال زمانی که ما می‌گوییم ساعت 6 صبح بیدار شدن برای من خیلی سخت است، ما تعارضمان را بروز داده‌ایم. برخورد دیگران با این تعارض به این صورت است که اول از همه ما را قضاوت می‌کنند.

استاد احمد محمدی
اگر انسان می‌دانست که چه قدرتی دارد، از نتایج زندگی‌اش شرمگین می‌شد.
استاد احمد محمدی

وقتی قضاوت‌ها در مورد ما بد باشد حس بی ارزشی به ما دست می‌دهد. وقتی احساس بی ارزشی کنیم اول از همه شادی ما در زندگی کم می‌شود. در این زمان ممکن است اطرفیان متوجه شوند که شما مثل قبل انرژی ندارید و شاد نیستید.

‌نتیجه تعارضات

زمانی که فردی با شکاف تفاوت دیدگاه با دیگران برخورد می‌کند، متوجه می‌شود که دارای خصوصیات فردی است که تنها در جمع دوستان خاص خود احساس راحتی می‌کند و ممکن است حتی در خانواده خود هم این احساس را نداشته باشد.

در اینجا ممکن است سبک زندگی شما مورد تایید خانواده نباشد و همواره شما را به خاطر ویژگی‌های رفتاری دوستانتان سرزنش کنند. بنابراین فرد با دو تصمیم ر‌وبه‌رو می‌شود یا اینکه می‌پذیرد آدم بده داستان است و از این جا به بعد راه خود را جدا می‌کند و تبدیل به یک ضد ارزش می‌شود یا اینکه قربانی ارزش‌ها می‌شود و تبدیل به فرد آرمانی و احساس ارزشمندی مورد نظر دیگران می‌شود.

ممکن است فرد انسان آرمانی خود را رشد دهد و بعد هرچیزی که با ویژگی‌ها این انسان آرمانی همخوانی ندارد را در نیمه تاریک وجود خود قرار دهد و در واقع آن‌ها را از خود، خانواده و جامعه پنهان می‌کند.

احساس ارزشمندی در انسان

احساس ارزشمندی در انسان

مثلا ممکن است مردی بعد از سال‌ها زندگی در میانسالی خود به این نتیجه برسد که هیچ انسان بدی وجود ندارد و احساس ارزشمندی بکند. او به کودک خود نیز می‌آموزد که هیچ انسان بدی وجود ندارد. این کودک با همچین تفکری رشد می‌کند و ممکن است با هر فردی وارد رابطه شود و در آخر ضربات زیادی بخاطر این شیوه از تفکر خود از دیگران بخورد.

او همچنان خود را آدم خوب داستان می‌داند زیرا باور دارد همه خوب هستند و هیچ انسان بدی وجود ندارد، او همچنان خود را فرد منصفی می‌داند. این دید نسبت به دیگران ممکن است لطمات جبران ناپذیری به او وارد کند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
عظمت خود را دریاب

در واقع در اینجا فرد تمام تلاش خود را می‌کند تا انسان آرمانی درون ذهن خود را حفظ کند و از آن فاصله نگیرد اما در درون خود به شدت در رابطه با آدم‌ها انسان مضطربی است. چون همواره با خود فکر می‌کند که هر لحظه ممکن است وجه بد او بیرون بزند و بعد واکنش نشان دهد.

احساس ارزشمندی طرز نگاه و باوریست که ما نسبت به خود داریم. میزان ارزشی است که برای خود قائل هستیم. انسان وقتی احساس ارزشمند بودن واقعی را تجربه می‌کند که خودش را همانطور که هست بپذیرد. آکادمی بازار به شما پیشنهاد می‌کند جهت فراگیری مهارت‌های فردی و دستیابی به توسعه فردی از محصولات کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. من همیشه طوری رفتار کردم که مورد قبول مادرپدرم باشم اما در عین حال خیلی از تجربیات خوبی که میتونستم داشته باشم از دست دادم

  2. باید همیشه طوری رفتار کنیم که کودک ما به توانایی هاش باور داشته باشه و اینطوری اعتماد به نفسشو تقویت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی