آیا با نقاط ضعف و نقاط قوت خود آشنا هستید؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ مرداد, ۱۴۰۰
نقاط ضعف و قدرت

هر فردی نقاط قوت و نقاط ضعف خودش را دارد. آیا با نقاط قوت و ضعف خود آشنا هستید؟ این نقاط ضعف و قدرت سبب تمایز انسان‌ها از یکدیگر می‌شود و صفات متفاوتی را به هرکس می‌دهد.

انجام چه کارهایی برای شما آسان است؟ شما چه چیزهایی را دوست دارید؟ از چه چیزهایی بدتان می‌آید؟ بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟ این سوال‌ها به شما در درک و شناخت بهتر خود و نقاط قوت و ضعف کمک می‌کند.

زندگی، هیچ نقشه‌ای در اختیار شما قرار نخواهد داد. وقتی که فهمیدید که از زندگی‌تان چه می‌خواهید و می‌خواهید چه کاری انجام دهید، زندگی وارد صحنه می‌شود و شاهد چالش‌ها خواهید بود.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

شکل‌گیری شخصیت

در اغلب اوقات، رویدادهای ناخواسته در زندگی نه تنها مسیرتان را در زندگی تعریف و به شما دیکته می‌کنند، بلکه شخصیت شما را هم شکل می‌دهند و تبدیل به نقاط ضعف یا قوت شما می‌شوند.

آن‌ها، میل و اشتیاقتان را تحت تاثیر قرار داده، مسائل و موارد مهم را برایتان مشخص می‌کنند و راه و رسم ارزیابی میزان موفقیت و خوشحالی و رضایتتان را هم برای شما تعیین می‌کنند.

نقاط قوت و نقاط ضعف

نقاط قوت و نقاط ضعف

در بسیاری از اوقات، همین چالش‌هایی که سر راه ما قرار می‌گیرند، ماهیت وجودی ما را تعریف می‌کنند و با وارد کردن ضربه‌هایی، شخصیت ما را شکل می‌دهند؛ فرآیند رشد و تکامل هم به همین ترتیب روی می‌دهد.

ما، وقتی که مجبور می‌شویم شکست، موانع، یا تراژدی‌ها را بپذیریم و با آن‌ها کنار بیاییم، رشد می‌کنیم. زندگی به همین ترتیب، بر ما تاثیر می‌گذارد.

نه تنها خمیره وجودی ما در این دنیا را شکل می‌بخشد، بلکه ما را با مهارت‌ها و علایقی تجهیز می‌کند که می‌توانیم با تکیه بر آن‌‌‌ها، رویاهایمان را واقعیت بخشیم.

اگر بیوگرافی افراد و رهبران برجسته و بنام یا تاجران موفق را مطالعه کنید، با موارد مشابه این دست روبه‌رو خواهید شد.

هیچ کسی در این دنیا، بدون روبه‌رو شدن با چالش‌های مسیر حرکتی‌اش، به جایی نرسیده است و هیچ کدام از ‌هم دقیقا مطابق با آن برنامه‌ای که روز اول حرکتشان تدارک دیده بودند، به پیش نرفتند.

راز موفقیت در مواجه با چالش‌ها

راز موفقیت در مواجه با چالش‌ها

راز موفقیت، در استمرار و استقامت نهفته است؛ همان وقت که تصمیم می‌گیرید در دوران سختی‌ها و دشواری‌ها، تحت فشارهای مختلف، باز هم به حرکتتان ادامه دهید، و تحت هیچ شرایطی، نگاهتان را از آرزوها و اهدافتان بر ندارید.

مردم، شرایط، و تراژدی‌های مختلف، همه افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. من به شخصه دریافته‌ام که کسب و کار و زندگی در حقیقت، به معنای شناخت و درک افراد و یافتن راهی برای کمک به آن‌ها است، و نه برعکس.

خودتان و نقاط ضعف خود را بشناسید

خودتان را بشناسید

شما باید بتوانید نقاط قوت و ضعفتان را شناسایی کنید. شما باید با چشم باز و عاری از بزرگ بینی، ببینید که در چه زمینه‌هایی خوب هستید در چه زمینه‌هایی به تلاش و آموزش بیشتری نیاز دارید.

صرف داشتن نقطه ضعف، به معنای عدم توانایی شما در رسیدن به اهدافتان نیست.

شما برای موفق شدن باید بدانید که در حال حاضر چه کسی هستید و چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی دارید تا بتوانید خودتان را با افرادی که می‌توانند با رفع و بهبود نقاط ضعفتان، در این مسیر به شما کمک کنند، هم‌راستا و هماهنگ سازید.

فاکتور انگیزه

انگیزه افراد برای کار کردن و ادامه دادن، متفاوت است؛ این انگیزه برای عده‌ای پول است و برای عده‌ای دیگر، صرف هدف‌مدار بودن در زندگی روحیه بخش و انرژی زاست.

برخی دیگر عاشق مسئولیت پذیری‌اند. شناخت انگیزه‌هایتان و شناسایی انگیزه‌های دیگران شانس شما برای هم‌راستا ساختن منابع جهت رسیدن به هدف را به شدت افزایش می‌دهد.

دانسته‌های خود را پیاده کنید

دانسته‌های خود را پیاده کنید

آیا برایتان پیش آمده است که به هنگام شناسایی و ارزیابی نقاط قوت و ضعفتان، علاقه و شوق به چیزی را یافته باشید؟

چیزی هست که شما را تا پاسی از شب بیدار نگه دارد؟ آیا هدف والاتری برای خود متصورید که نسبت به تحقق آن شور و هیجان داشته باشید؟

استاد احمد محمدی
باورهای ما مانند عینکی هستند که دنیا را از طریق آن می‌بینیم. مراقب باش دنیا را با رنگ‌های زیبا ببینی.
استاد احمد محمدی

شاید یک محصول، خدمت یا توانمندی شخصی باشد که در این میان با آن برخورد کرده‌اید.

اگر می‌دانید که نسبت به انجام چه کاری اشتیاق دارید، یکی از افراد خوش شانس هستید. سعی کنید این دانسته را در زندگی‌تان پیاده کنید. الزاما، شما نباید صاحب یک کسب و کار باشید.

کارآفرینی و نقاط قوت و ضعف 

من خودم، یک کارآفرین هستم و می‌دانم که کار آفرینی مرا به وجد می‌آورد. همه افراد نمی‌توانند صاحب کسب و کار شوند و شما هم می‌توانید از نقاط قوتتان در مسیر رسیدن به اهدافتان، حتی در یک شرکت دیگر، استفاده کنید.

دانستن اینکه شما نسبت به انجام چه کارهایی شوق و هیجان دارید، تنها نیمی از راه است. یافتن راهی برای استفاده از آن توانمندی‌ها، نیمه دیگر است.

شکست در کارآفرینی

شکست در کارآفرینی

هیچ گاه فراموش نکنید که شکست نمی‌تواند ما را در راه رسیدن به موفقیت، متوقف کند؛ اما ترس از شکست می‌تواند. اصلا سن و سال یا کارتان مهم نیست؛ ترس، واقعی است و همیشه و در همه زمینه‌ها وجود دارد.

شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه آن را کنترل کنید. تجربه، آگاهی، دانش و حمایت دیگران می‌تواند از میزان ترس بکاهد. شکست همیشه وجود دارد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
(نقاط قوت = موفقیت)

قطعا تا بدین جا، شما هم شکست خورده‌اید. شکست، بخشی از موفقیت است و شما به معنای واقعی کلمه، وقتی واقعا شکست می‌خورید که تسلیم شوید.

اما کدام یک بدتر است؟ اقدام کنید و شکست بخورید یا به دلیل ترس از شکست، هیچ گاه دست به کار نشوید؟

برای شخص من، تلاش و اقدام نکردن به دلیل ترس از شکست، از همه وحشتناک‌تر است. به نظر من، دنبال کردن آرزو و رویاهایمان درست به اندازه تنفس اکسیژن برایم ضروری است.

کلام آخر

همه افراد هم نقاط ضعف دارند و هم نقاط قوت. اما نکته مهمی که افراد موفق دنیا به آن توجه داشته‌اند این است که نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید؛ تلاش کنید که بفهمید در چه کارهایی توانایی بیشتری دارید و سعی در پرورش خود در آن زمینه نمایید و در عوض برای رفع نقاط ضعفتان هم از مشاوران و مربیان کمک بگیرید.

علاوه بر این نکات باید بپذیریم که شکست وجود دارد، و در واقع شکست بخشی از موفقیت است و نباید از آن بترسیم. در این صورت است که قادر می‌گردید به رویاهایتان تحقق بخشید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

14 پاسخ

  1. خواستم بگم سمینار ها ، محصولات و کلا هر چیزی که ارائه میدین عالین من تو خیلی از موارد زندگیم ازشون استفاده کردمو و نتیجه گرفتم به همه کاربرا توصیه میکنم

  2. به نظرم ادم میتونه با تمرین نقاط ضعف خودش رو از بین ببره و حتی اونارو به نقاط قوتش تبدیل کنه فقط باید به خودش اعتماد داشته باشه

  3. منم نقاط ضعفم از نقاط قوتم خیلی بیشترهههه بود متاسفانه . اما خیلی رو خودم کار کردم و تو سمینار های شما شرکت کردم الا ن خیلی بهتر شدم نسبت به گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی