بازه زمانی توجه چیست و چه چیزی باعث کاهش آن می‌شود؟

بازه زمانی توجه
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

بازه زمانی توجه

چه مدت طول می‌کشد تا حواس خود را جمع کنید؟ آیا دچار حواس پرتی هستید؟ به نظر می‌رسد که امروزه بازه زمانی توجه و تمرکز اکثر افراد به ویژه کودکان و جوانان کاهش یافته است. آیا شما متوجه این موضوع شده‌اید؟ این کاهش شدید از چند سال پیش شروع شده و هر ساله نیز بدتر می‌شود.

علت اصلی این معضل استفاده بدون برنامه و بی‌رویه از کامپیوتر، اینترنت، گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی است. روز به روز اطلاعات افزایش می‌یابد و استفاده کردن از آن‌ها دشوارتر می‌شود. زمانی که به اطلاعات یا دانشی نیاز دارید، به کتاب یا فرهنگ لغت رجوع می‌کنید. اما امروزه منابع متعدد و بی‌شماری از اطلاعات را در دسترس دارید.

بیشتر بخوانید: معجزه تمرکز روی هدف را در فیلم «شلاق» باور خواهید کرد

کاهش تمرکز

در این وضعیت شما تمام مطالب را نمی‌توانید بخوانید، بنابراین به صورت گذرا و سطحی به مطالب نگاهی می‌اندازید. این به این معناست که اکثر مردم سرسری مطالب را می‌خوانند و بعد برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ منبع دیگری می‌روند. اما چگونه می‌توانید تمرکزتان را حین مطالعه حفظ کنید؟

این شیوه با تمرکز کردن در تضاد است؛ تمرکز از بین می‌رود و حواس فرد پرت می‌شود. اگر ایمیل‌ها و پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنید، تنها برای چند لحظه بیشتر نمی‌توانید، بر موضوع متمرکز باشید. اگر دائما مجبور به چک کردن ایمیل یا پست گذاشتن در فیسبوک و واتساپ هستید، سرعت شما کاهش یافته و مطالعه شما سطحی خواهد بود.

این حالت تمرکز را کاهش می‌دهد و مردم را عجول، ناکارآمد و سطحی‌ نگر می‌سازد. علاوه بر این، باعث اعصاب‌ خوردی و استرس آن‌ها هم می‌گردد. کنترل استرس و راهکارهایی برای مدیریت و درمان آن را بشناسید.

تعریف «بازه زمانی توجه» براساس ویکی‌پدیا

میزان بازه زمانی متمرکز شده بر روی کار، بدون حواس‌پرتی را «بازه زمانی توجه» گویند. از نظر اکثر مربیان و روانشناسان، توانایی تمرکز و توجه بر کارها برای دست‌یابی به اهداف امری مهم و حیاتی است. چه راهکارهایی برای افزایش تمرکز وجود دارد؟ شما در یک بازه زمانی نمی‌توانید بر چندین کار یا فکر متمرکز باشید.

استاد احمد محمدی

تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.

استاد احمد محمدی

اگر بخواهید که چند کار را هم‌زمان انجام دهید تمرکز شما به هم می‌خورد. اگر نتوانید ذهن خود را کنترل کنید مدام از یک فکر به فکری دیگر در حال حرکت خواهد بود و البته این باعث می‌شود که کار سرسری و سطحی انجام شود.

سر و کار داشتن با حجم زیادی از اطلاعات

چرا نمی‌توانیم روی کارهای‌مان تمرکز لازم را داشته باشیم؟ اطلاعات دیگر باعث شده که مردم بدون این‌که توجه زیادی بر کار خود داشته باشند در حین انجام کاری به سراغ کاری دیگر بروند. آن‌ها باید پیام‌های‌شان را بخوانند، به آن‌ها پاسخ دهند، ایمیل خود را چک کنند و وبگردی فوری داشته باشند.

همیشه چیزی برای حواس‌پرتی وجود دارد که در همان لحظه اهمیت دارد. همه‌ این‌ها باعث می‌شود که بازه زمانی توجه‌تان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و ذهن قدرت تمرکزش را بر کار از دست بدهد.

تمرکز توانایی تنظیم ذهن و توجه به حالتی خاص است تا به نتایج مورد نظر برسد. توجه و تمرکز یعنی انتقال کل انرژی و توجه‌تان بر کاری خاص به صورت بلند مدت یا کوتاه مدت و باقی ماندن در آن وضعیت تا این‌که آن کار انجام شود.

برای متعهد بودن به کار خود باید تمرکز داشته باشید زیرا همیشه چیزهای زیادی وجود دارند که معمولا یکی از آن حالت‌های ذهنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد با این وجود تمرکز بر همه این‌ها غلبه می‌کند.

چندکارگی

تمرکز - چندکارگی

تلاش برای انجام همزمان دو یا چند کار را چندکارگی می‌گویند. در چندکارگی تمرکز بر یک چیز نیست. ذهن‌تان مدام از چیزی به چیزی دیگر در حال پرش است. این موضوع انرژی و زمان شما را هدر می‌دهد. زمانی‌که برای دست‌یابی به هدفی تنها بر یک چیز تمرکز می‌کنید، چیزهای بهتر و بیشتری را به دست می‌آورید.

مشکل عمده در مورد چندکارگی، کاهش میزان عملکرد شناختی و توجه است.

استرس و بیقراری

وقتی با تعداد بسیاری از افراد صحبت می‌کنم متوجه استرس همیشگی آن‌ها می‌شوم. آن‌ها برای رسیدن به هر چیزی عجول هستند و برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی که به زمان، تلاش و آموزش نیاز دارد هیچ صبر و قراری ندارند. اضطراب و استرس چیست؟ روش‌های کنترل اضطراب و استرس کدام‌اند؟

استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. در واقع استرس زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. به دست آوردن چیزهای خوب و مهم مستلزم تلاش و سپری کردن وقت است. شما هیچ چیز مهمی را فوری نمی‌توانید به دست بیاورید مگر اینکه نیروی مافوق بشری داشته باشید.

برای رسیدن و به ثمر رساندن چیزهای خوب و مهم به تلاش و زمان نیاز است. رشد معنوی و خود به‌سازی و پیشرفت در هر زمینه‌ای مستلزم تلاش مستمر و صبر است. تکنیک‌های شگفت انگیز برای حفظ آرامش در هنگام فشار و استرس‌های شدید را یاد بگیرید.

زندگی در دنیای دیجیتال همان‌طور که مردم امروزه این زندگی را دارند، اجازه نمی‌دهد که شما نمره‌ خوبی در دروس مدارس یا دانشگاه بگیرید، زبان جدیدی را بیاموزید، ورزش کنید و عضلات خود را قوی سازید، وزن خود را کاهش دهید، تفکر کنید، تمرکز یا خود انضباطی را بهبود دهید.

نداشتن تمرکز در این دنیا کمکی به ما نمی‌کند. وقتی‌ که به جای مطالعه کردن مقاله یا کتاب، به آن نگاه اجمالی می‌اندازید، مقدار زیادی از اطلاعات مفید را از دست می‌دهید و هم‌چنین ذهن‌تان یاد می‌گیرد که تمرکز نداشته باشد.

راهکارهایی برای پیشرفت بازه زمانی توجه

چگونه برای پیشرفت بازه زمانی توجه و بهبود خود انضباطی، تمرکز و صبر تمرین کنیم؟

۱. قبل از پست گذاشتن در فیسبوک، واتساپ یا پاسخ دادن به ایمیل چند دقیقه صبر کنید.

۲. گوشی همراه خود را به مدت سی دقیقه در روز خاموش کنید.

۳. روزی بر یک کار تمرکز کنید و تا زمانی‌ که آن را تمام نکرده‌اید از آن دست نکشید.

۴. روزی یک مقاله را از اول تا انتها بخوانید.

۵. هر از گاهی نگاه خیره کننده خود را از گوشی همراه بردارید و به جهان اطراف نگاه کنید. از دنیا، انسان‌ها، صداها و سلیقه‌های اطراف آگاه شوید.

۶. در طول روز، زمان ویژه‌ای را به فکر کردن درباره مسائلی که به ذهن شما خطور می‌کنند و تمرکزتان را به هم می‌زنند، اختصاص دهید.

آیا می‌توانید این‌گونه عمل کنید؟ آیا پیام و متن‌های ارسالی دوستان‌تان در فیسبوک، توییتر یا شبکه‌‌های اجتماعی هم‌چون مسئله مرگ و زندگی هستند؟ یا موضوعات بی‌اهمیتی هستند که چند دقیقه بعد آن‌ها را فراموش می‌کنید؟ همیشه از خودتان بپرسید که سلطان یا کنترل‌ کننده ذهن‌تان چه کسی است؟

خودتان، دوستان‌تان، اینترنت یا گوشی همراه‌تان! تمارین بالا را انجام دهید و شروع کنید تا کنترل ذهن و توجه خود را به دست بگیرید. پرش ذهن و تمرکز خود را با روش‌های ساده کنترل نمایید.

سخن پایانی

بازه زمانی توجه و تمرکز

انسان‌های موفق همواره تلاش می‌کنند که در آن واحد تنها بر یک موضوع و هدف تمرکز نمایند و بازه زمانی توجه بالایی دارند. آن‌ها هم مانند سایرین با عوامل پرت کننده حواس مثل شبکه‌های اجتماعی، وب گردی، سروصدا و… مواجه هستند، اما یاد گرفته‌اند که به آن‌ها توجهی نکنند و با انجام راهکارهایی همچون موارد ذکر شده در مقاله فوق اثرات آن‌ها کاهش دهند و تنها و تنها روی یک موضوع متمرکز بمانند.

یکی از رسالت‌های مهم آکادمی بازار، آموزش مهارت‌ها و ابزارهای موفقیت از جمله تمرکز و هدفمند بودن در زندگی را به افراد علاقمند می‌باشد. به همین خاطر آکادمی بازار علاوه بر انتشار روزانه مطالب، محصولات آموزشی مانند بسته آموزشی: چگونه به اهداف خود برسیم؟ و بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» را برای شما آماده کرده است تا بتوانید به آ‌ن‌چه می‌خواهید برسید.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments