آشنایی با 7 اصل اخلاقی مهم در مدیریت موفق یک سازمان منسجم

مدیریت موفق
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

اصل اخلاقی درمدیریت موفق

همراهان گرامی، آکادمی بازار قصد دارد شما را با راهکارهای یکپارچگی سازمانی و ارتقا جو و اصل اخلاقی در مدیریت موفق یک سازمان آشنا کند با ما همراه باشید.

چگونه اهداف سازمانی که باورهایمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌بینیم و درک می‌کنیم؟ Norman E. Bowi، مولف کتاب اخلاق کسب و کار در قرن 21، با طرح بحث مدیریت موفق، هفت اصل اخلاقی مهم را نتیجه‌گیری نموده است.

او عنوان می‌کند که این اصول با نتیجه‌گیری‌هایی که از سایر نظریات اخلاقی حاصل می‌آیند همخوانی دارند.

به اصول اخلاقی نگاه ابزاری نداشته باشید

اصل اخلاقی در مدیریت

اگر افراد داخل سازمان اصول اخلاقی را صرفا ابزاری ببینند، به سبک‌هایی از رفتار متمایل شده‌اند که به یکپارچگی سازمان آسیب می‌رساند. بینش John Rawls که سازمان‌ها را اتحادیه‌های اجتماعی متشکل از قواعد معین می‌پندارد اینجا به کار می‌آید.

سازمان‌ها ابزارهایی محض برای دستیابی به اهداف شخصی نیستند. برای بسط این مفهوم از اتحادیه­ اجتماعی، Rawls دو دیدگاه را در مورد شکل‌گیری جامعه بشری مقایسه می‌کند.

در دیدگاه شخصی، انسان‌ها انجمن‌های اجتماعی را بعد از ارزیابی سودمند بودن آن شکل می‌دهند. در دیدگاه اجتماعی، انسان‌ها انجمن‌های اجتماعی را به این دلیل شکل می‌دهند که اهداف و فعالیت‌هایی را که ذاتاً خوب هستند به اشتراک بگذارند.

همکاری عنصر کلیدی موفقیت است

در یک اتحادیه­ اجتماعی، همکاری عنصر کلیدی موفقیت است؛ زیرا هر فردی داخل اتحادیه می‌داند که به‌تنهایی قادر به تامین منافع خود در داخل گروه نیست.

همکاری دیگران لازم است؛ زیرا پایداری سازمان را به دنبال دارد، آن را قادر به بردباری می‌سازد و به افراد امکان می‌دهد تا هم توانایی خود را بشناسند و هم صفاتی را که به موفقیت سازمانی رهنمون می‌گردند، در سایرین ببینند.

بیشتر بخوانید: ده نکته کلیدی برای مدیران در کار گروهی و تیم سازی

اهمیت اصول اخلاقی مدیریت موفق در سازمان‌ها

اخلاقیات در سازمان به‌عنوان سیستمی از ارزش‌ها و بایدها و نبایدها تعریف می‌شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص و عمل بد از خوب متمایز می‌شود.

به طور کلی انسان‌ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی‌های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آن‌ها را شکل می‌دهد.

ممکن است همین افراد وقتی در یک جایگاه و پست سازمانی قرار می‌گیرند عواملی موجب شود که پندار، گفتار و رفتار متفاوتی از بعد فردی سر بزند. این ویژگی‌های انسانی بر روی میزان کارایی و اثربخشی سازمان تاثیر بگذارد.

رفتارهای متفاوت اخلاقی افراد

یکپارچگی سازمانی

رفتارهای متفاوت اخلاقی افراد به عنوان کارمندان سازمان در یک طیف خطی که یک سر آن سلامت اداری و سر دیگر طیف فساد اداری می‌باشد قابل تحلیل می‌باشد.

میزان سلامت اداری در میزان موفقیت سازمان در انجام ماموریت‌ها، اجرای راهبردها و برنامه‌ها و در نهایت دستیابی به اهداف سازمانی نقش به سزایی را ایفا می‌کند.

استاد احمد محمدی

وقتی روی هدفمان تمرکز می‌کنیم، کائنات با تمام قدرتش به یاری‌مان می‌آید.

دکتر احمد محمدی

اولین گام در دستیابی به این اهداف برای رسیدن به مدیریت موفق درک صحیح از مفهوم اخلاق و شناسایی عوامل تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان می‌باشد.

در این تحقیق سعی شده تا به طور جامع این عوامل مدیریت و طبقه‌بندی گردند. در ادامه به ذکر برخی نکات مهم در این مورد می‌پردازیم.

مدیریت موفق

یک سازمان دارای جو اخلاقی موثر باید تابع مجموعه‌ای از اصول اخلاقی باشد و چنان تعریف شود که دارای روندهایی برای تصمیم‌گیری باشد تا به مدیریت موفق برسد؛

  • شرکت باید منافع تمامی افراد ذی‌نفع را که از تصمیمات گرفته شده توسط آن متاثر باشند، در نظر گیرد.
  • شرکت باید ذینفعان یا نمایندگانی از آن‌ها را که تحت تاثیر اقدامات و سیاست‌های آن ­باشند، در تعیین این اقدامات و سیاست‌ها و پیش از به‌کارگیری آن‌ها مشارکت دهد.
  • در همه‌ تصمیمات، منافع یک ذینفع نباید بر منافع سایر ذینفعان تقدم داشته باشد.

مجموعه‌ای از اصول اخلاقی مدیریت موفق برای منافع ذینفعان

اخلاق سازمانی
  • چنانچه موقعیتی بروز کند که به موجب آن به نظر برسد منافع یک دسته از ذینفعان باید فدای منافع گروهی دیگر گردد، تصمیم مرتبط با آن نمی‌تواند منحصرا بر این مبنا اجرایی شود؛ زیرا تعداد ذینفعان در گروه نخست می‌تواند بیشتر از گروه دیگر باشد.­
  • قواعد ناسازگار با این اصل که ما نباید با اشخاص، صرفاً در جایگاه ابزاری برای نیل به خواسته‌های خود رفتار کنیم، پذیرفته نیستند.
  • هر شرکت انتفاعی وظیفه­ ناتمامی را در امر احسان اجتماعی (سودرسانی به جامعه) بر عهده دارد.
  • هر شرکت تجاری باید دستورالعمل‌هایی را وضع نماید تا تضمین کند که روابط بین ذینفعان تحت حاکمیت قوانین عادلانه می‌باشند.

بیشتر بخوانید: مشاوره توسعه سازمانی اقدامی حرفه‌ای جهت بهبود عملکردها

سخن آخر

آکادمی بازار به منظور موفقیت شما در حرفه کاری و یادگیری اصول مدیریت بسته آموزشی «مدیر و رهبر موفق شویم» را فراهم آورده است این محصول مطمئن که شما را تبدیل به مدیری موفق و رهبری شایسته برای شرکت، سازمان و مجموعه کاری‌تان می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *