آشنایی با سیستم اطلاعات بازاریابی و کاربرد آن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ بهمن, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱ اسفند, ۱۴۰۱
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بهره گیری از سیستم اطلاعات بازاریابی یا (MIS) رویکردی است برای کار کردن و کنار آمدن با حجم بسیار زیادی از اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار که برای مخاطبان یا حتی با هدف حمایت و پشتیبانی از استفاده این اطلاعات به وسیله مالک یک کسب و کار کوچک.چند دور کامل از تحقیقات بازار در یک بنگاه تجاری می تواند تعداد زیادی بخش یا مجموعه اطلاعاتی را برای مجموعه شما فراهم آورد که باید به شکلی مدیریت شده که به مدیران این اطمینان خاطر را بدهد که این مجموعه های اطلاعاتی در کل برای تصمیم گیرندگان ایجاد ارزش می‌کنند.با آکادمی بازار همراه باشید در ادامه با ابعاد بیشتری از سیستم اطلاعات بازاریابی آشنا می شوید.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی شامل سه بخش می شود:

  1. سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر که جهت تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. یک سیستم برونداد برای تصمیم گیرندگان در زمینه بازاریابی و تبلیغات.
  3. چهار نوع اطلاعات که می توانند به وسیله سیستم اطلاعات بازاریابی مورد تحلیل قرار بگیرند.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی چه وظایفی دارد؟

سیستم اطلاعات بازاریابی چه وظایفی دارد

یک MIS یک ابزار خوب برای متخصصین حرفه ای تحقیقات بازار است، به دلیل این که این ابزار مجموعه ای کامل از وظایف را ارائه می دهد.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای تشخیص نوع اطلاعات که تصمیم گیرندگان در حوزه تبلیغات و بازاریابی به آنها احتیاج دارند، مورد استفاده قرار بگیرد که در مجموع یک وظیفه خیلی مهم محسوب می شود.
وظایف عمومی تر این سیستم دربردارنده ظرفیت جمع آوری اطلاعات و بعد دسته بندی و نظم دادن آن برای استفاده در آینده می باشد.

پادکست - بازاریابی داده محور [Data-Driven Marketing]

چنسن سیستمی  اطلاعاتی را که گردآوری می کند، حفظ و نگهداری کرده و باعث می شود تا این اطلاعات برای تحلیل دیگر اطلاعاتی که در مراحل دیگر جمع آوری می شود، مورد استفاده قرار بگیرد.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی از چه نوع اطلاعاتی می تواند استفاده کند؟

به دلیل اینکه یک سیستم اطلاعات بازاریابی به شکلی طراحی شده است که سیستم و نظام چند وظیفه ای باشد، توانایی اداره کردن چند نوع مختلف از اطلاعات است. یعنی چندین منبع متفاوت برای یک سیستم اطلاعات بازاریابی تامین اطلاعات می کنند که عبارتند از:

  • پایگاه داده های به دست آمده
  • اطلاعات داخلی شرکت
  • هوش بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی

سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند نقش تولید و طبقه بندی مجموعه گزارش هایی برای رده‌های مختلفی از تصمیم گیران سازمانی را بر عهده بگیرد.

چه نیازهایی توسط یک سیستم اطلاعات بازاریابی برطرف می شود؟

پایگاه داده های به دست آمده

حجم بسیار زیادی از اطلاعات در قالب پایگاه های داده در دسترس می باشد و یک بدنه اعجاب انگیز از داده های مختلف نیز بدون کمترین هزینه ای می تواند در اختیار شرکت های قرار بگیرد.

مثلا، پایگاه های داده دولت دربردارنده اطلاعات مختلف در حوزه اقتصاد و اطلاعات جمعیت شناختی در رابطه با همه ی افراد، گروه ها و شرکت ها می باشد.

اطلاعات داخلی شرکت

اطلاعات داخلی شرکت

اطلاعات کسب شده از فعالیت های فروش و بازاریابی به سیستم اطلاعات بازاریابی فرستاده می‌شود و سپس در مرحله بعدی تفسیر اطلاعات در بین پایگاه های داده مختلف فرایند تولید گزارش را امکان پذیر می سازد.

علاوه بر آن، ترکیب سیستم اطلاعات بازاریابی با زیرساخت اینترانت داخلی شرکت می تواند دسترسی به اطلاعات واحدهای متفاوت کسب و کار، پایگاه های داده سازمانی و حتی اطلاعات کارکنان را نیز امکان پذیر می سازد. هدف از اینترانت یک شبکه ارتباطات داخلی شرکت است.

هوش بازاریابی

تمامی اطلاعات مرتبط با حوزه بازار می تواند از راه فعالیت های اطلاعاتی هوشمند که به نظارت بر وبسایت های رقیبان، نشریات تجاری صنعت و مشاهدات بازار توسط مردم، مورد دسترسی قرار بگیرند.

دیگر روش های ممکن برای هوش بازار شامل نمایشگاه‌های تجاری، ارتباط با مشتری و مراجعین، صحبت کردن با توزیع کنندگان در زمان انجام کار و فعالیت و شرکت در فعالیت هایی مانند استخدام خریداران مخفی و آزمایشی و خرید و تست کردن محصولات و خدمات رقبا می شود.

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی و اطلاعاتی که از این تحقیقات در یک سیستم  گردآوری شده است، دربردارنده اطلاعاتی از گزارش تحقیقات سندیکا و گزارش های تحقیقاتی سفارشی می‌شود که امکان دارد از منبع تحقیقات ثانویه یا تحقیقات اولیه جدید به دست آمده باشد.

هر چقدر اطلاعات تحقیقات بازار در رابطه با محیط کسب و کار، رقبا و مشتریان منحصر به فرد تر باشد، در مجموع ارزش بسیار بیشتری برای شرکت و سازمان هم دارد.

همانطور که گفته شد بهره گیری از سیستم اطلاعات بازاریابی رویکردی است برای کار کردن و کنار آمدن با حجم بسیار زیادی از اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار که برای مخاطبان یا حتی با هدف حمایت و پشتیبانی از استفاده این اطلاعات به وسیله مالک یک کسب و کار کوچک.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود

همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (5 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

5 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز برای اطلاع از آخرین دوره‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی