بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با اهمیت بازاریابی مبادله ای و تفاوت آن با معامله

بازاریابی مبادله ای یکی از انواع متفاوت بازاریابی است .در بازاریابی مبادله ای باید درمقابل بازاریابی و ارائه محصول خود خدمات یا یک محصول دیگر دریافت نمایید. در دنیای بازاریابی درک چگونگی کارکرد فرآیندهای مبادله ای، بسیار با اهمیت است.

بازاریابی مبادله ای، فرآیندی است که در آن یک فرد یا سازمان در مقابل دریافت پول، کالا یا خدماتی، به برآوردن نیاز یا خواسته افراد دیگر مبادرت می ورزد. تعریفی بسیار ساده که ما در زندگی روزمره بسیار با آن مواجه میشویم.

در این مقاله آکادمی بازار به بازاریابی مبادله ای و ابعاد مختلف آن می پردازد.

دلیل اهمیت داشتن بازاریابی مبادله ای

فعالان در زمینه کسب و کار این گزاره را شنیده اند که  «مبادله هسته مرکزی بازاریابی» است، یا اینکه گفته اند«رقابتِ بر اساس مبادله تأثیرگذارترین پدیده دست ساز انسان است».

تعریفی که در همه جا از مبادله بیان می شود به این صورت است که مبادله دریافت چیزی مطلوب از فرد دیگر، در مقابل ارائه چیزی به جای آن می باشد.

اما چنانچه بخواهیم ریشه ای تر به مسئله نگاه کنیم، باید ابتدا دقت کنیم که:

1- انجام مبادله به عنوان یک قرارداد اجتماعی و امر بدیهی به صورت خواسته یا ناخواسته او را در این امر بسیار مهم کارآمد می کند. انسان در تأمین نیازهای بی انتهایش به تنهایی موفق نمی شود.

2- برطرف کردن نیازهای انسان از طریق «خودوابستگی یا خودتولیدی»، «تکدی گری یا گدایی»،  «توسل به زور یا سرقت» و در نهایت  «مبادله» شکل می گیرد.

بدیهی است که توافق تاریخی بیشتری روی مبادله وجود دارد. با وجود اینکه هنوز هم افراد معدودی بنا به دلایل مختلف سایر راه ها را امتحان می کنند، اما می توان گفت که کم هزینه ترین و شهروندانه ترین روشی که انسان ها برای رفع نیازهای خود می تواننند بکار ببرند مبادله است.

3-مبادله موجب می شود با کمترین انرژی، نیازهای بیشتری از انسان ها با کیفیت بهتری برآورده شود، به این صورت به خودی خود کیفیت زندگی، امکانات مصرفی و رفاه انسان را در طول تاریخ افزایش داده است.

4- مبادله دارای مزایای بسیار زیادی است ازجمله اینکه با انتخاب مبادله انسان ها نیازی به آسیب رساندن، غارت کردن یا اعانت گرفتن از دیگران ندارند، ضرورتی به داشتن همه مهارت های تولید نخواهند داشت و نیروی خود را معطوف تهیه و تولید محصولاتی می کنند که از عهده آن به خوبی برآیند.

5 عنصر لازم برای دستیابی به موفقیت را بشناسید و به کار بندید
بخوانید
معامله
بازاریابی مبادله ای

استاد احمد محمدی

تفاوت بین مبادله و معامله در بازاریابی

  • مبادله به معنی رد و بدل کردن یا بده بستان کردن است، اما معامله شکلی تحقق یافته از مبادله در بازار است.
  • مبادله اکثر مواقع ناخودآگاه شکل می گیرد، اما معامله با اطلاع، اختیار و رضایت طرفین معنا می یابد.
  • مبادله دربردارنده تمام بده بستان های عقلایی و احساسی است، اما معامله مبنای عقلایی تر دارد، هرچند احساسی انجام شود.
  • مبادله فقط برای کسب سود انجام نمی شود، ولی در معامله منفعت یا ارزش کسب شده برای طرفین اولویت دارد.
  • مبادله واحد سنجش ندارد، ولی معامله مبتنی بر یک سنجه مشخص  (مانند ارزش پولی) انجام می شود.
  • مبادله فقط در بازار صورت نمی گیرد اما تحقق هر معامله ای نشان از وجود یک بازار  (حتی اگر مکان بازار نباشد) دارد.
  • مبادله مفهوم گسترده تری دارد؛ هر معامله ای یک مبادله است، اما هر مبادله ای یک معامله محسوب نمی شود.

با توجه به آنچه گفته شد، مرکزیت یا هسته مرکزی بازاریابی بر امر مبادله استوار است.

چرا مرکزیت بازاریابی بر مبادله است تا معامله؟

حقیقت این است که با افزایش رقابت و رونق معامله یا Transaction بود که علم بازاریابی ضرورت یافت، اما بعد ها مبادله به عنوان مبنای بازاریابی مطرح شد.

این مسئله ناشی از این تغییر پارادایمیک در تفکر بازاریابی بود که راه های بازاریابی فقط مخصوص شرکت های انتفاعی نیست و تمامی سازمان ها، نهادها، مؤسسات غیرانتفاعی نیز می توانند از بازاریابی مبادله ای برای گسترش خدمات عمومی خود بهره ببرند.

مبادله به عنوان پدیده ای گسترده تر از معامله، معانی نو و جذابی از کارکردهای بازاریابی را به ما می دهد. به عنوان مثال کاربردهای بازاریابی در حوزه اداره عمومی، در فعالیت های مدنی، در امور مذهبی و… از مثالهای کاربردهای مبادله- محور محسوب می شوند.

تفاوت مبادله و معامله
مبادله

چه نیازهایی از طریق مبادله و چه نیازهایی از طریق معامله برطرف می شوند؟

جواب تفکیک شده ای وجود ندارد. مثلا انسان نیاز به شادی دارد، این نیاز می تواند در مناسبات خانوادگی و توسط مبادلات انسانی برطرف شود (مبادله) یا اینکه شخص با پرداخت هزینه ای از خدمات گردشگری بهره مند شود  (مبادله و معامله).

پنج قدم برای جلوگیری از سکون و باز کردن قفل ذهنی
بخوانید

یا اینکه شما می توانید برای رشد کسب وکارتان از دوست خود مشورت بگیرید  (مبادله) یا اینکه با پرداخت پول از خدمات مشاوره کسب وکار یک شرکت خصوصی استفاده کنید  (مبادله و معامله).


رابطه ی بین نیاز و تقاضا

نیازهای انسان در بازاریابی به  «خواسته» مصطلح هستند. هرچه خواسته های فرد با تمکن مالی، انرژی و انگیزه شخصی و حمایت اجتماعی همراه باشد به تقاضا تبدیل خواهند شد.

در مطالعات بازاریابی تبدیل خواسته به تقاضا بسیار مهم دارد، اصطلاح Delay of Gratification اشاره به  تحمل یا صبر یک نفر برای تامین خواسته هایش دارد که هر چقدر کمتر باشد بازاریابان راضی تر خواهند بود.

همانطور که گفته شد در بازاریابی مبادله ای باید درمقابل بازاریابی و ارائه محصول خود خدمات یا یک محصول دریافت نمایید.

در دنیای بازاریابی درک چگونگی کارکرد فرآیندهای مبادله ای، بسیار با اهمیت است. فرآیند مبادله ای، فرآیندی است که در آن یک فرد یا سازمان در مقابل دریافت پول، کالا یا خدماتی، به برآوردن نیاز یا خواسته افراد دیگر مبادرت می ورزد. شما باید برای موفقیت در کسب و کارتان با تمامی ابعاد بازاریابی آشنایی داشته باید.

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند برای افزایش اطلاعات در این زمینه از مقالات و آموزه های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش استفاده کنید.

شما با به کارگیری آموزه های استاد می توانید پیشرفتی شگرف را در کسب و کارتان شاهد باشید. برای بهره مندی از آموزه های استاد و شرکت در کلاس ها بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید 🙂

مطالب مرتبط

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

    1. سلام دوست عزیز جهت کسب اطلاعات لازم و هرگونه سوال با کارشناسان ما تمتس بگیرید:

      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. سلام خسته نباشید من میخوام تو دوره های بازاریابی شرکت کنم، چطور باید اقدام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز برای اطلاع از آخرین دوره‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا
به رشد فردی و کاری تون اهمیت میدین؟
در خبرنامه آکادمی بازار عضو بشین!
با عضویت در خبرنامه می تونید بهترین مطالب، پادکست ها و ویدئوهای سایت را از دست ندید
دنبال موفقیتم
یه امتحانی بکنید! هر وقت بخواهید می تونید اشتراکتون را لغو کنید :)
close-link
Open

دانلود هدیه نوروز 99 آکادمی بازار

Close
بستن