بازاریابی عصبی | کاربرد آن در حوزه های مختلف+5 تکنیک که بازاریابان باید بدانند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ تیر, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از حوزه های نوین در بازاریابی است که از تکنولوژی های پزشکی مثل عکسبرداری مغزی استفاده می کند تا واکنش مغز به محرک های بازاریابی را مطالعه کند.

از نظر تخصصی در تصویربرداری مغزی از آهن ربای مخصوصی برای گرفتن رد جریان خون در مغز در هنگام پاسخگویی فرد مورد نظر به یک محرک، استفاده می شود.

این کار این امکان را برای آنها فراهم می کند تا وارد مرکز لذت افراد شوند، و از این طریق بازاریابان متوجه می شوند چه عملکرد و ویژگی هایی باعث تحریک افراد می شود. البته آنچه محققان و متخصصان حوزه بازاریابی عصبی بر آن تاکید دارند، واکنش افراد به محرک های مختلف است.

با آکادمی بازار همراه باشید تا در این مقاله کاربرد بازاریابی عصبی در ابعاد مختلف را بشناسید:

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

آیا می‌دانید که بازاریابی عصبی چیست؟ چگونه بازاریابی عصبی به افزایش فروش محصول و یا خدمات شما کمک خواهد کرد؟ روش پیاده سازی این روش از بازاریابی را می دانید؟

بازاریابی عصبی چیست؟

همانطور که در مقاله هر آنچه که باید از بازاریابی عصبی بدانید در وبسایت HBR ذکر شده ،بازاریابی عصبی به بررسی رفتار عصبی (مغز) مشتری در طول دوره اتفاق افتادن فروش است. به این صورت که تمامی رفتار های مغزی مشتری در برخورد های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از این داده ها بهترین رویه برای انجام پروسه فروش انتخاب می شود.

شاید برای شما سوال باشد که این ابزار های هوشمند در دسترس شما نیست و چرا باید در مورد این روش اطلاعاتی کسب کنید.

مهم ترین نکته در استفاده از بازاریابی عصبی این است که شما نیز می توانید با انالیز برخورد مشتریانتان در دوره زمانی مشخص به یک رفتار استاندارد با مشتریان دست یابید.

کاربرد بازاریابی عصبی در حوزه های مختلف:

تحقیقات بازار

اکثر شرکت هایی که از بازاریابی عصبی استفاده می کنند تحت تحقیقات بازار خود از آن بهره می برند. این کمپین ها متخصص در ارزیابی تبلیغ، تبلیغ تجاری، کالا جدید یا حتی محاسبه واکنش مخاطبان به پخش آگهی تبلیغاتی خواهد بود.

تاثیر بازاریابی عصبی در طراحی کالا و بسته بندی

یک محصول چطور به نظر می رسد، احساس می شود به عنوان یک موجودیت به طور کلی چه تاثیری بر مشتری می گذارد.به کارگیری اصول بازاریابی عصبی و انجام آزمایشات آن می تواند بینشی از تاثیرات هیجانی در انتخاب طراحی های متفاوت را به محققان نشان دهد.

قیمت گذاری

بازاریابان مدت های زیادی است که این حقیقت را می دانند که قیمت متغیری با اهمیت و تاثیرگذار در موفقیت محصولات و خدمات است.دانش آنکه قیمت چگونه تعیین می شود بخشی از ارزش آفرینی بازاریابی عصبی در حوزه ی بازاریابی محسوب می شود.

چیدمان فروشگاه

بازاریابی عصبی با چیدمان فروشگاه

موفقیت یک خرده فروشی وابسته به آن است که چطور تجربه ای خوب را برای مخاطبان و مشتریان خود به وجود بیاورد و چگونه، محصولات، قیمت ها و تخفیف ها را ارائه و معرفی کند که توجه مشتریان را جلب کند.

بنابراین خرده فروشان می توانند از اصول بازاریابی عصبی در محیط خرده فروشی خود استفاده کنند و اینگونه تجربه ای خاص را برای مشتریان خود رقم بزنند.

خدمات حرفه ای با بازاریابی عصبی

صنعت خدمات حرفه ای بشدت تحت تاثر تعاملات انسانی قرار دارد. بازاریابی عصبی ابتکاراتی را برای عملکردی با بهترین کیفیت به وجود آورده است، زیرا بیشتر اوقات تصمیم قبل از انجام خدمت صورت می گیرد و ایجاد تصویر مورد نظر بازاریابان در ذهن مخاطبان، می تواند خصوصیات مورد نظر آنها را در ذهن مشتریان القا کند و توجه آنها را به سمت برند مورد نظر جلب کند.

تبلیغات

از اصول بازاریابی عصبی برای توسعه و گسترش تبلیغات و ساخت درست آنها بهره برده می شود.

از آنجایی که تبلیغات اصولاً  کاری خلاقانه است، نورومارکتینگ می تواند از طریق افزایش ارزش به وسیله ی فهم بهتر تاثیر تبلیغات بر روی افراد، بر تبلیغات و موفقیت آنها اثر مهمی بگذارد. بازاریابی عصبی در آزمایش تبلیغات، از نظر تاثیرگذاری بر مخاطبان، اهمیت قابل توجهی داشته است.

استاد احمد محمدی
مردم خرید نمی‌کنند چون کاری که شما انجام می‌دهید جذاب است، آنها خرید می‌کنند زیرا به آنها احساس خوبی می‌دهد.
دکتر احمد محمدی

 5 تکنیک بازاریابی عصبی که بازاریابان باید بدانند:

امروزه تکنیک های بازاریابی بسیار زیادی توسط بازاریابان مورد استفاده قرار میگیرد و انواع بازاریابی وجود دارد. با توجه به کسب و کارهای متفاوت و اهداف مختلفی که دارند شاید بتوان گفت تقریبا تمام تکنیک های بازاریابی عصبی با ارزش هستند.

اما شما باید انواع مختلف آن رابشناسید تا در صورت نیاز بتوانید از تکنیکی استفاده کنید که با کمترین هزینه بیشترین سود را به شما برساند و همچنین شما را به هدفتان برساند.

1.بازاریابی عصبی از طریق ردگیری چشمی مشتریان

یکی دیگر از تکنیک هی بازاریابی عصبی ردگیری چشمی الگوی حرکتی مردمک چشم افرادی است که آزمایش های آی ترکینگ را اندازه گیری می کنند.

تکنولوژی ردگیری چشمی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که از چشم مشتریان خود به تبلیغات، محصول و فروشگاه نگاه کنید. اینگونه متوجه خواهید شد مشتریان به چه نکاتی توجه دارند و الگوهای دیداری آنها در شرایط متفاوت چگونه است.

مثلا انجام آزمایشاتی نشان داده است که افراد در اکثر مواقع وقتی که وارد فروشگاه میشوند ابتدا قفسه های سمت خود را نگاه میکنند.

2.بازاریابی عصبی با نگاه به فعالیت های عصبی مغز مشتریان

اگر می خواهید بدانید که افراد بیشتر به چه چیزی فکر میکنند بهتر است از تصویر برداری مغزی استفاده کنید. برای انجام این کار به ابزار تخصصی و آشنایی با نحوه کار آنها نیاز خواهید داشت.

پرکاربردترین این ابزارها FMRI  و EEG هستند. تصویر برداری مغزی با هدف یافتن دکمه خرید در مغز مخاطبان مورد استفاده قرار میگیرد اما محققان اظهار کرده اند که چنین دکمه ای در مغز مشتریان وجود ندارد و در هر فردی محرک های متفاوتی منجر به اقدام خرید می شود.

بازاریابان در بازاریابی عصبی از این  راه می توانند میزان توجه افراد مختلف به موارد مورد نظرشان را آزمایش کنند.

3.بازاریابی عصبی با توجه به حالت چهره مشتریان

در بازاریابی عصبی نیازی نیست حتما به ذهن مشتریان تان نفوذ کنید تا از احساس آنها مطلع شوید، میتوانید از طریق میمیک صورت آنها نیز اطلاعات بسیار زیادی نسبت به احساسی که دارند به دست آورید.

همانطور که لوازمی برای ردگیری حرکت چشم و تصویربرداری از مغز وجود دارد ابزاری هم وجود دارد که بر روی صورت افراد نصب میشوند و تمام حرکت های صورت را اندازه گیری میکنند.

در این موارد هیجانات و احساسات کدگذاری میشوند و واکنش مشارکت کنندگان براساس این کد گذاری ها مشخص می شود.

4.به کار گیری حواس پنج گانه( بازاریابی حسی)

بازاریابی حسی به شیوه ای از بازاریابی است که حواس پنجگانه را شامل میشود. هدف از بازاریابی حسی تاثیرگذاری بر روی مخاطبان از راه محرک های حسی است.

به عنوان مثال استشمام بویی خاص میتواند افراد را ترغیب به خرید یک محصول کند که نمونه ی آن در بازاریابی رستورانی به چشم می خورد. تمام حواس پنجگانه به عنوان محرک های حسی در نظر گرفته می شود و کافی است بفهمید این محرک ها از چه طریق میتوانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

5. بازاریابی عصبی با استفاده از متد های روانشناسی

تکنیک های روانشناسی برای بازاریابی عصبی تا حدی شناخته شده هستند، شاید معروف ترین آنها حقه ی عددی باشد که در قیمت گذاری محصولات مورد استفاده قرار میگیرد.

مثل درج قیمت 39.000 تومان یا حتی 599.000 و مواردی از این دست که از نظر روانشناسی با ذهن مخاطبان بازی میکند و آنها به مرز قانع شدن نزدیک تر می کند.

همچنین نوشتن و یا عدم نوشتن برچسب های قیمت بر روی محصولات نیز میتواند در خصوص کالاهای مختلف و مشتریان مختلف نتایج متفاوتی در پی داشته باشد، زیرا تحقیقات نشان داده هر دوی آن ها در امر فروش موثر واقع شده است.

چگونه با بازاریابی عصبی فروش خود را افزایش دهیم؟

بازاریابی عصبی نفوذ محصول شما را افزایش می دهد

بازاریابی عصبی امروزه به دنبال راهی برای کاربرد اطلاعات به دست آمده از تاثیرگذاری تبلیغات در مرحله ی خلق تبلیغ و ایجاد ایده های خلاقانه ی تبلیغ است. در حال حاضر از اصول  نورومارکتینگ به عنوان کمک کننده برای بهبود فعالیت های بازاریابی و انجام آنها به شیوه ای که تاثیر بیشتری داشته باشد استفاده می شود.

احتمالا در حال حاضر شرکت های کمی در تحقیقات بازار یا ساخت تبلیغات و کمپین های خود از این شیوه بازاریابی استفاده کنند، اما با توجه به کاربرد آن و اطلاعاتی که در اختیار بازاریابان قرار می دهد،پیش بینی می شود این روند در سال های آینده با پیشرفت قابل توجهی رو به رو شود و استفاده از بازاریابی عصبی به یکی از ضرورت های شرکت های فعال در کسب وکار تبدیل خواهد شد.

بازاریابی عصبی نفوذ محصول شما را افزایش می دهد

شما به محصول خود اعتقاد دارید، بنابراین طبیعتا می‌خواهید دیگران نیز به آن اعتقاد داشته باشند. توانایی شما در ترغیب دیگران از طریق جذب احساسات آن‌ها، فروش شما را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، در دنیای بازاریابی عصبی و بازاریابی دیجیتال، مردم به ست گادین اعتماد دارند. این به این دلیل است که ست گادین بیش از 20 کتاب پرفروش نوشته است. او یک سخنران عمومی و تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی است.

بازاریابی عصبی و ایجاد علاقه

 اکثر مردم و شرکت‌ها فکر می‌کنند محصولات و خدمات به دلیل ویژگی‌های عالی خود به فروش می‌رسند. اینطور نیست. دانشکده بازرگانی هاروارد یک تحقیقی انجام داد و دریافت که انواع محصولات به دلیل مزایای خود به فروش می‌رسند. مزایایی که باعث فروش می‌شود همیشه از دیدگاه مشتری آشکار نیست.

وقتی مردم به دنبال راه حلی برای رفع نیازهای خود هستند، آنچه مغز آن‌ها در واقع به دنبال آن است آینده‌ای است که برای آن‌ها جذاب است. به گفته BufferApp، “مردم محصولات را نمی‌خرند، نسخه‌های بهتری از خود را می‌خرند.

مصرف کنندگان خوشحال می‌شوند که برای محصولاتی هزینه کنند که زندگی آن‌ها را بهتر می‌کند. قبل از اختراع iPod، دستگاه پخش MP3 در بازار وجود داشت؛ بنابراین iPod این مزیت را فروخت: “1000 آهنگ در جیب شما”.

پادکست - تاثیر بازاریابی عصبی بر فروش

آموزش کارشناس فروش با تکنیک لنگر انداختن در بازاریابی عصبی

اولین اطلاعاتی که مشتری از شما دریافت می کند بسیار مهم است. این اطلاعات می تواند مبنایی برای هر تصمیم گیری بعدی باشد و نوع رفتار خرید آنها را تعیین کند. عصب شناسان نقصی در عملکرد ذهن و نحوه تصمیم گیری آن کشف کرده اند. به عنوان یک انسان، ما به ندرت قادریم ارزش چیزی را بر اساس ارزش ذاتی آن ارزیابی کنیم، اما در عوض آن را با گزینه های اطراف مقایسه کنیم.

یکی از کاربردهای ارزشمند بازاریابی عصبی، استفاده از اثر لنگرانداختن است. برای مثال، هنگامی که دو اتاق هتل را بررسی می کنید که قیمت های مشابهی دارند، اما یکی از آنها صبح قهوه رایگان ارائه می دهد، به احتمال زیاد اتاقی با قهوه رایگان را انتخاب می کنید. شما به احتمال زیاد کیفیت اتاق های ارائه شده یا جزییات دقیق را بررسی نخواهید کرد.

تبلیغ‌کنندگان معمولا هنگام مقایسه بسته های محصولات یا معاملات با یکدیگر از این مزیت استفاده می کنند. به این ترتیب، اغلب ممکن است خودمان را در حال امضای قراردادها یا تعهدات یک ساله ببینیم.

استفاده از تکنیک لنگر انداختن می تواند به شما کمک کند معامله را به سمت درستی تغییر  جهت دهید و از آن برای افزایش فروش استفاده کنید.. تکنیک لنگر انداختن یکی از روش های افزایش فروش با بازاریابی عصبی است. در دوره آموزش کارشناس فروش، انواع روشها و تکنیک ها با نمونه های عملی به شما آموزش داده می شود تا بتوانید از آنها

برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. فرصت را از دست ندهید و هم اکنون برای ثبت نام در دوره بازاریابی و فروش اقدام کنید.

5/5 - (25 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

8 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

    1. سلام دوست خوبم برای آگاهی از سمینارها، دوره های آموزشی و هر گونه سوال می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
      پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021

  1. سلام عالی بود این مقاله ، آقای دکتر من طرفدار ویدئوهای شما در سایت آپارت هم هستم و همیشه دنبال میکنم اونهارو ممنونم

      1. سلام سمیرا عزیز
        خوشحالیم که شما هم از طرفداران ویدیوهای آقای دکتر هستید. شما میتونید ویدیوهای آقای دکتر رو از صفحه ی اینستاگرام ایشون drahmadmohamadi@ هم دنبال کنید.

    1. سلام محمدرضا عزیز
      خوشحالیم که شما هم یکی از هزار طرفداران آقای دکتر محمدی هستید. شما علاوه بر کانال آپارت ما به صفحه ی اینستاگرام آقای دکتر احمد محمدی به نشانی drahmadmohamadi@ هم مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی