آموزش موضوعات کسب و کار با روش مورد کاوی (Case Study)

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

Case Study

مورد کاوی یک روش استقبال شده در آموزش مدیریت و کسب و کار است. هدف از این روش آشنا کردن مخاطبان با اصول و مبانی مدیریت از طریق مثال های واقعی است. در این روش یک چالش یا موقعیت تصمیم گیری از قبیل ناکارآمدی منابع انسانی، کاهش فروش، بودجه بندی اشتباه، جو شایعه در سازمان و ... که سازمان با آن مواجه شده ترسیم شده و مخاطبان به دو صورت تیمی یا انفرادی مسأله را شناسایی کرده، گزینه های ممکن را بررسی کرده، مسأله را از ابعاد مختلف مانند شناسایی عوامل کلیدی موفقیت، اشتباهات، راه حل های جایگزین، تحلیل و نقد کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری نموده و مسیر اقدامات را تعیین می‌کنند. سپس نتایج و پیشنهادهای خود را برای افراد کلاس مطرح می‌کنند و با در نظر گرفتن نظرات کلاس پیشنهادات خود را اصلاح کرده و آن را منعکس می‌کنند. البته یک راه حل واحدی وجود نداشته و راه حل ها نسبت به هم سنجیده شده و ارزیابی می شوند تا نقاط قوت و ضعف آنها سنجیده شود و بهترین راه حل ها شناسایی شوند.

از طریق مورد کاوی شما بررسی می¬کنید که آیا یک شرکت تصمیم درستی برای خریدن شرکت دیگر گرفته است یا سیاست تعدیل منابع انسانی در یک سازمان درست بوده است؟  
مطالعات موردی از عناصر زیر تشکیل شده است:
•    یک تصمیم ¬گیرنده که با یک سری سؤالات و مسائل که باید حل شوند دست و پنجه نرم می¬کند.
•    توضیحی از شرایط پیرامون مشکل (یک قانون، یک صنعت، یک خانواده).
•    اطلاعات پشتیبان که میتوانند از جداول اطلاعات تا لینکهای اینترنت و نقل قول
•   های معروف و نظرات، مستندات، تصاویر، فیلم و صوت پشتیبان تشکیل شوند.
از مزیت های این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تشویق شدن به مشارکت در فرآیند یادگیری
•    تغییر شکل یادگیری انفرادی به یادگیری جمعی
•    تقویت توان تحلیل کمی و کیفی مسائل
•    پرورش روحیة خلاقیت و حل مسأله در شرایط پیچیده
•    پیدا کردن روحیه مواجهه با ابهامات و مسائل واقعی در دنیای کسب و کار
ویژگی های یک کارگاه مورد کاوی:
•    پرسش و پاسخ های مکرر
•    تبلور کار تیمی
•    هیجان و شور و ذوق
•    لمس واقعی خلاقیت، طوفان ذهنی، شم تجاری، ارائه ایده، انتقاد پذیری، تفکر شهودی،
•    یافتن آموخته های خود در عمل

Case Study2

رويكردها توضیح ویژگی­ها
آموزش یک ­سویه یک مورد به صورت بخش بندی شده و با توضیحات علمی مربوط به هر بخش در ابتدای آن، ارائه میشود.

-  مناسب برای آشنایی با کلیات روش

-  زمان کم

- تعداد مشارکت کنندگان زیاد

کارگاه حل تجربه به صورت انفرادی از مخاطبان تقاضا میشود تا راجع به مورد مطرح شده داوری کنند و نقاط قوت و ضعف آن را برشمرند و در کل یک تحلیلی از آن ارائه دهند. همچنین نکات حائز اهمیت از هر مورد و نتایج قابل استخراج از آنها را بیان کنند.

- انگیزه مند شدن مخاطبان برای مشارکت فعال در کارگاه

- تعاملی بودن کلاس

- آگاه شدن پرسنل شرکت از دیدگاه های و مدلهای فکری همدیگر

- جذاب و سرگرم کننده بودن فضای کلاسی

کارگاه تیمی حل تجربه یک مورد به صورت تشریح مسأله بیان میشود. سپس مخاطبان به گروه هایی تقسیم شده و از هرکدام خواسته میشود تا نقش یکی از افراد تصمیم گیرنده در تجربه را بازی کرده و در انتها هر گروه راه حل خود را ارائه کرده و دیگران به آن نمره می دهند

- تمرین کار تیمی

- ایجاد حس رقابت بین تیم ها

- بالا رفتن مهارت حل مسأله در سازمان

- آشکار شدن استعداد افراد

- آمادگی برای حل مؤثر مشکلات واقعی سازمان

حل تجربه در خارج از کارگاه یک مطالعه موردی درابتدای هفته برای همه مخاطبان ارسال میشود و از آنها تقاضا میشود تا زمان کلاس هر کدام راه حلی ارائه کنند. سپس درکلاس هر کسی پیشنهاد خود را ارائه کرده و افراد روی آن بحث و تبادل نظر میکنند. نهایتاً راه­ حل ­ها مقایسه شده و بهترین راه حل معرفی خواهد شد.

 - مناسب برای زمان کم مدیران

 - بیشترین بار یادگیری

 - بالارفتن توان حل مسأله مدیران

 - تقویت روحیه انتقاد پذیری

 - تمرین مهارتهای ارائه و مدیریت زمان

 - تمرین دفاع از یک طرح

در کلیة این روش ها امکان رقابتی کردن فرآیند حل یا تحلیل مورد کاوی وجود داشته و می توان برای بهترین آنها جایزه اختصاص داد. در زیر نام تعدادی از مدارس کسب و کار که در نگارش مورد کاوی حرفه ای هستند آورده شده است. در برنامه‌های آموزشی ما از مطالب این مدارس و خیلی مدارس دیگر که نام آنها در سایت آکادمی بازار بخش آموزش به روش مورد کاوی آمده است، استفاده می‌شود.

mit ivey london harvard

در این رویکرد برای آموزش موضوعات کسب و کار هر یک از زیر موضوعات توسط یک مطالعه موردی مربوطه توضیح داده خواهد شد. در طول یک دورة آموزشی طی جلسات مختلف دانش پذیران از طریق مرور و بررسی تجارب صنایع مختلف در سرفصل های مختلف آن موضوع، اشراف کامل به آن پیدا خواهند کرد. در ذیل برای نمونه جدولی از تنوع کامل مطالعات موردی حول موضوع "استراتژی" آورده شده است.

فصل موضوع شرکت یا صنعت تاریخ حوزه توضیح
1

استراتژی چیست؟

STARBUCKS

1998/14/5

وسایل راحتی

خدمات غذایی

استارباکس با این چالش مواجه است که چگونه شایستگی­ های سازمانی خود را در خدمت توسعه کسب و کار درآورد. عرضه قهوه به مک دونالد و تاکید هرچه بیشتر بر توسعه عملیات خرده فروشی از جمله اقدامات مقتضی هستند.
2

مزیت رقابتی

HONG KONG'S OCEAN PARK 2006/3/8

هنر

ورزش

سرگرمی

هنگ کنگ تا قبل از سال 2005 که دیزنی به بازار آن رسوخ نکرده بود، تنها یک پارک تفریحی داشت. این کیس واکنش این پارک را در قبال ورود شرکت دیزنی به صنایع تفریحی هنگ کنگ مرور می­کند.
3

تحلیل صنعت

CUBAN CIGAR INDUSTRY

2003/27/2

ساخت

سیگار کوبایی علی­ رغم برخورداری از وسیعترین بازار سیگار در جهان، اجازه معامله در ایالات متحده را ندارد. این کیس تحلیل وضعیت فوق را از منظر 5 نیروی پرتر ارائه داده و به بحث در مورد سناریوهای مختلف می­ نشیند.
4

رقابت در گذر زمان: تکامل بنگاه و صنعت

HEWLETT-PACKARD (HP) 2004/20/12 ساخت شرکت اچ پی در دهه 90 میلادی با مشکل کاهش فروش و سودآوری روبرو بوده و در سال 1999 به استخدام یک مدیر اجرایی جدید مبادرت می­ورزد. این کیس به مرور تدابیر مدیریت جدید جهت هدایت شرکت به جایگاه والای آن در هزاره سوم می­ پردازد.
5

اجرای استراتژی

PARAGON INFORMATION SYSTEMS

2003/9/1

اداری

پشتیبانی

مدیریت ضایعات

خدمات بازسازی

مدیر ارشد یک شرکت کوچک فعال در زمینه سخت افزار و سیستم­ های اطلاعاتی، در اوایل دوران انتصاب خود با چالش استعفای دو تن از معاونین شرکت روبرو می­شود و در پی چاره جویی برمی­آید. مشکل زمانی جدی می­شود که این دو تن خود اقدام به تاسیس شرکتی مستقل می­کنند.
6

یکپارچگی عمودی و برونسپاری

UPS AND HP 2007/26/3

اداری

پشتیبانی

مدیریت ضایعات

خدمات بازسازی

این کیس بر بحث برونسپاری در شرکت هایی با زنجیره تامین گسترده متمرکز است. چالش ­هایی که در چنین شرایطی متوجه ارائه دهندگان خدمت و مشتریان می ­باشد، مورد بررسی قرار می ­گیرند.
7

همکاری

ELI LILLY IN INDIA: 2004/14/5 ساخت مجموعه اقدامات مدیر واحد عملیات برون مرزی در یک شرکت دارویی، شامل تصمیم مبنی بر سرمایه گذاری مشترک با شرکتی دیگر، در این کیس مورد بررسی قرار می­گیرند.
8

رقابت در بازار جهانی

LARSON IN NIGERIA

2004/3/2 ساخت معاونت واحد عملیات بین الملل یک شرکت باید نسبت به ادامه یا قطع همکاری با شعبه مستقر در نیجریه اقدام کند.
9

توسعه کسب و کار جدید

KTM

2006/12/5

ساخت

یک شرکت موفق در زمینه تولید موتورسیکلت ­های اسپرت، در سال 2005 تصمیم بر گسترش دامنه محصولات خود برای تصاحب بخش ­هایی از بازار با حاشیه سود زیاد می ­گیرد. این کیس گزینه­ های مختلفی را که شرکت فوق پیش رو دارد مورد مطالعه قرار می­دهد.
10

مدیریت شرکت ­هایی با چند کسب و کار

RAYOVAC CORPORATION

2006/16/2

ساخت

این کیس اقدامات مخاطره برانگیز یک شرکت را در راستای ایجاد تنوع در محصولات فروشی خود، از لوازم بهداشتی و باغبانی گرفته تا حشره کش و غذای حیوانات خانگی، مرور می­کند.
11

حاکمیت شرکتی

PEPSI

2004/20/12 ساخت این کیس به بررسی رویکردهای پپسی کولا راجع به تصمیم مبنی بر خروج از حالت سنتی بسته ­بندی مایعات و استقبال از ایده ­های مردم در مورد بسته بندی می ­پردازد.
12

برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری

ING INSURANCE ASIA/PACIFIC

2007/9/1

مالی و بیمه

این کیس به مطالعه راهکارهای مدیر ارشد اجرایی یک شرکت بیمه در راستای توسعه عملیات منطقه­ ای شرکت می­پردازد و می ­تواند برای مقایسه چالش های متوجه مدیریت در سطوح منطقه ­ای، محلی و بین الملل مبنا قرار گیرد.

دیگر موضوعات قابل تدریس به روش  مورد کاوی عبارتند از بازاریابی و فروش، کارآفرینی، حسابداری و مالی، مدیرت عمومی، مدیریت عملیات، رفتار سازمانی و رهبری، ارتباطات. 

خواندن 5239 دفعه