چگونه در محیط کار شاد و پرانرژی باشیم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۶ مرداد, ۱۴۰۰

برای لذت بردن از کار و افزایش راندمان باید محیط کاری شاد و پرانرژی داشته باشید. با سه فاکتور اصلی می‌توانید این شادی و نشاط را به وجود آورید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

فاکتورهای شاد ماندن

چطور می‌توانیم شادی را در زندگی تجربه کنیم؟ آنی مک کی، مشاوری است که به رهبران شرکت‌های چند ملیتی و دولت‌ها در سرتاسر دنیا نحوه شاد ماندن در محیط کار را می‌آموزد. به همین دلیل وقتی شنیدم وی در گذشته‌ای نه چندان دور، در یک رستوران کار می‌کرده است، بسیار شوکه شدم. این کارها، کارهایی نیستند که مردم دوست داشته باشند.

مک کی، این تجارب را در کتاب جدیدش به‌ نام چطور در محیط کار شاد باشیم بیان می‌کند. وی درباره تجربه خود می‌گوید: ۳ فاکتور مرا امیدوار و رو به جلو نگاه می‌داشت و در عین نااطمینانی و عدم قطعیت نهفته در ماهیت این قبیل کارها در کنار حقوق بسیار پایینش، من را خوشحال و راضی نگه داشت.

این سه فاکتور عبارت بودند از هدف یا معنا، امید و دوستی. وی می‌گوید این سه فاکتور با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. تمرکز روی هدف‌های زندگی و تاثیر آن در موفقیت و کامیابی را جدی بگیرید.

عدم احساس خوب درباره خود

یادم می‌آید در دوره‌ای برای خانمی به‌نام مری کار می‌کردم. کار من، تمیز کردن خانه و انجام کارهای روتین منزل بود. و خب؛ این کار برای من هم مثل سایر افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند، سخت و درآمدش هم اندک بود.

استاد احمد محمدی
مهم‌ترین فرد در این کره خاکی، تو هستی. خودت را دوست بدار .
استاد احمد محمدی

چنین شرایطی باعث می‌شود شما احساس خوبی درباره خودتان نداشته باشید. این حس، وقتی فکر کنید می‌توانستید خیلی بهتر از این‌ها عمل کنید، بدتر هم می‌شود. اما من در آن شرایط، به آن شغل احتیاج داشتم و نمی‌دانستم چه باید بکنم. خودتان را دوست داشته باشید. مک کی می‌گوید: تصمیم گرفتم مری که حسابدار موفقی است را زیر نظر بگیرم.

نگاه کردن و یاد گرفتن

من شروع کردم به زیر نظر گرفتن مری؛ این‌که چطور زندگی می‌کند، و با خودم فکر کردم که اوه، من واقعا کار و عملکردش را تحسین می‌کنم. به همین منظور سعی کردم نحوه کنار آمدن با شرایط و مسائل را از وی بیاموزم. در ظرف چند ماه، آنی که کارگر منزل بود توانست با مری که کارفرمایش بود، دوست شود.

به نظرم، مری در من چیزی دید که مرا متفاوت و متمایز از کارگران قبلی می‌ساخت؛ دلیل آن هم سوالاتی بود که من از وی می‌پرسیدم. در طی زمان، من توانستم رابطه‌ای استاد و شاگردی با وی ایجاد کنم. او واقعا به من کمک کرد و من توانستم به پتانسیل خود پی ببرم و دریابم که می‌توانم بهتر و بیشتر از این‌ها نتیجه بگیرم. گاهی معجزه در آخرین لحظه رخ می‌دهد، هرگز ناامید نشوید.

من هنوز در خانه مری کارگری می‌کردم اما توانستم با راهنمایی‌های او، معنای بیشتری در کارم پیدا کنم. من توانستم کارم را به برقراری ارتباط و گفتگو با مری معنا کنم. ارتباطم با مری تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از کارم شد و دیگر کارم برایم سخت و دشوار نبود و شاد بودم؛ به همین سادگی. راز موفقیت در لذت بردن از کار‌هایی است که دوست نداریم.

ارزش هدف، امید و دوستی

هدف، امید و دوستی، تمایز ایجاد می‌کنند؛ تنها چیزی که نیاز دارید همین است. امروزه، مک کی معتقد است که این سه فاکتور می‌توانند منجر به شاد بودن و رضایت از حرفه شوند؛ وی تحقیقات آکادمیک زیادی هم در این باره انجام داده است.  مک کی در کتابش به یافتن یا حتی خلق این ۳ فاکتور در محیط کار تاکید می‌کند. تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید.

وی می‌گوید وقتی که مساله هدف یا معنا مطرح می‌شود، ما باید دنبال فرصت برای ایجاد تمایز و تفاوت باشیم. به عنوان مثال، در هر سازمانی، ما می‌توانیم راهی برای درست کردن و تعمیر سیستم‌ها و فرآیند‌هایی که خوب کار نمی‌کنند بیابیم.

پس همه ما می‌توانیم راه‌هایی برای خلق و نوآوری در محیط کاری‌‌مان هم بیابیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که نگاهی دقیق به اطراف‌مان بیندازیم و فرصت‌های ممکن را ببینیم.

می‌خواهیم به کجا برسیم

دومین فاکتور، امید است. ما در محیط کاری‌مان باید احساس کنیم در مسیر درست و دلخواه‌مان قرار داریم و به بیراهه نمی‌رویم؛ بله، ما به برنامه و نقشه هم نیاز داریم. باید اهداف‌مان را تعیین کنیم و برنامه‌های عملیاتی برای دست‌یابی به آن‌ها طراحی کنیم و به جلو برویم. مسیر موفقیت هموار نیست؛ با موانع رسیدن به موفقیت آشنا شوید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
شادی و نقش آن در زندگی ما

فاکتور آخر هم دوستی است؛ جز لاینفک خوشحالی که اغلب کمتر از دو فاکتور دیگر به آن بها داده می‌شود اما به همان اندازه مهم است. مک کی می‌گوید: ما باید احساس تعلق داشته باشیم. ما باید احساس کنیم با سایر اعضای مجموعه‌مان، همگی، اعضای یک قبیله‌ایم و یک‌دیگر را درک کنیم.

قبل از این‌که به شما اعتماد کنند، به دیگران اعتماد کنید و قبل از این‌که دریافت کنید، بدهید. رابطه دوستی ایجاد کنید. این عبارات می‌توانند روابط سازنده و محکمی خلق کنند که علاوه بر القای معنا و خوشحالی به کارمان، به ما کمک خواهند کرد در اوقات سخت و دشواری که با آن‌ها روبرو خواهیم بود، بهتر عمل کنیم و نتایج مثبتی به بار آوریم.

طبق مقاله فوق زمانی که سه فاکتور هدف، امید و دوستی را در شغل خود داشته باشیم، محیط کار شادتری خواهیم داشت. مثالی هم که آورده شد به خوبی گویای این نکته است. بنابراین کار سختی نیست، تنها باید هدف و امیدی در شغل و حرفه خود بیابید، شغل خود را بامعنا کنید و هم‌چنین سعی کنید با دیگران دوست باشید، تا از شغل و حرفه خود نهایت لذت را ببرید.

آنی مک کی توانست با الگوبرداری از کارفرمای خود که حسابداری موفق است به درجات بالا برسد. شما نیز می‌توانید با استفاده از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» از افراد موفق الگوبرداری کنید تا به اهداف‌تان برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی