8 راهکار برای تقویت روحیه مسئولیت پذیری در زندگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آیا اغلب فکر می‌کنید که هیچ کنترلی بر زندگی خود ندارید؟ آیا گاهی احساس می‌کنید که مردم به شما احترام نمی‌گذارند و برایتان اهمیتی قائل نمی‌شوند؟ آیا این احساس را دارید که روزها را یکی پس از دیگری می‌گذرانید بدون اینکه هدف و مسیری داشته باشید؟ اکثر ما این احساس را داریم.  در زندگی اغلب موقعیت و شرایطی وجود دارد که دوستشان نداریم، آزادی‌مان را کم می‌کنند و این احساس را به ما می‌دهند که در دام گرفتاریم. شاید شغلی داشته باشیم که اصلاً دوست نداریم، امکان دارد پول به اندازه کافی نداشته باشیم یا شاید مسئولیت‌های زیادی را به ما می‌دهند که آزادیمان را محدود می‌کنند.

شخصی که در شرایط سختی زندگی می‌کند امکان دارد که نسبت به وظایفش هیچ مسئولیت پذیری نداشته باشد. شخصی هم که زندگی راحتی دارد شاید هیچ کنترلی بر زندگی خود نداشته باشد. حتی یک فرد ثروتمند ممکن است در شرایطی نتواند زندگی‌اش را کنترل کند.حقیقت این است که ما می‌توانیم این شرایط را تغییر دهیم و مسئولیت زندگی‌مان را برعهده بگیریم. ما قادر خواهیم بود که کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشیم. از الان می‌توانید این کار را انجام دهید برای تقویت مسئولیت پذیری خود چه باید بکنید؟ من چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهم. برخی از این راهکارها می‌توانند فوری به کار برده شوند و برخی دیگر به اندکی آموزش نیاز دارند. من می‌دانم که اغلب مردم راه‌حل‌های فوری را می‌خواهند.  اما این همیشه امکانپذیر نیست. تغییر  زندگی نیاز به زمان دارد و این به میزان تلاش شما  بستگی دارد.

1. قدرت درونی‌تان را افزایش دهید

قدرت درونی به اندازه ای به شما اعتماد به نفس و جسارت می‌دهد که از پس شرایط سخت و افراد بدقلق بربیایید. چگونه قدرت درونی‌تان را افزایش می‌دهید؟ می‌توانید با قوی ساختن نیروی اراده و انضباط شخصی این کار را انجام دهید. شاید این کاری دشوار و ناخوشایند به نظر برسد اما شما اشتباه می‌کنید. این می‌تواند فعالیتی ساده و خوشایند باشد و شما نیاز ندارید که زمان‌های خاصی را به آن اختصاص دهید زیرا بسیاری از فعالیت‌های روزمره‌تان را می‌توانید به تمارینی برای تقویت خودتان مبدل سازید.

2. مهارت‌ تمرکز را در خود تقویت کنید

تمرکز یکی از مهمترین مهارت‌هایی است که به شما کمک می‌کند توجهتان را به سوی اهدافتان سوق دهید به جای اینکه ذهنتان بدون هدف به هرجایی که می‌خواهد، برود. تمرین تمرکز قدرت ذهن و توجه شما را بالا می‌برد و بنابراین افکار، رفتار و زندگی‌تان را تحت کنترل خودتان درمی‌آورد.

3. از چیزی دلخور نشوید

شاید این راهکار آسان نباشد اما امکانپذیر است و ارزشمندترین نکته است.  به یاد داشته باشید که هرچیزی که مردم می‌گویند درمورد شما نیست. گاهی افراد از چیزهایی که می‌گویند منظوری ندارند یا صرفاً برای جوک گفتن آنها را بیان می‌کنند.شما نباید آنها را به خودتان بگیرید. وقتی که شما جلوی دلخور شدن خود را می‌گیرید درواقع از صدمه زدن به خود، عصبانی شدن سریع و استرس خودداری می‌کنید. وقتی شما بتوانید که آرامشتان را حفظ کنید و منطقی رفتار کنید، مردم به شما احترام خواهند گذاشت و کنترل شما بر زندگی‌تان بیشتر خواهد شد.

4. از شر افکار منفی رها شوید

همیشه افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. وقتی خودتان را به افکار منفی مشغول می‌کنید فوراً توجهتان را از آنها دور کنید و مثبت فکر کنید. شما باید این کار را انجام دهید تا اینکه آن به یک عادت تبدیل شود.

Ways to Take Responsibility for Your Life

5. عبارات تأکیدی را تکرار کنید تا قدرت درونی شما افزایش یابد

عبارات تأکید، جملات مثبتی هستند که شما اغلب باید آنها را تکرار کنید تا اینکه ملکه ذهنتان شوند و طرز فکر، احساس و رفتارتان را تحت تأثیر قرار دهند. این کلمات می‌توانند قدرت درونی شما را افزایش دهند، به شما انگیزه دهند و به شما کمک کنند که رفتار، نگرش و اعمال خود را تغییر دهید. دو نمونه از عبارات تأییدی در اینجا آمده است:

 ” من قوی و جسورم و توانایی تغییر زندگی‌ام را دارم.”

 ” من برای پذیرفتن مسئولیت زندگی‌ام باانگیزه، با انرژی و بلند همت هستم.”

6. از قدرت تجسم‌سازی استفاده کنید

شاید عجیب و غریب باشد، اما تجسم تکنیک قدرتمندی است که شما می‌توانید به کار گیرید تا مسئولیت پذیری را در زندگی‌تان افزایش درهید و تغییراتی که می‌خواهید، به وجود آورید.

تجسم‌سازی یعنی استفاده از تصور برای ایجاد صحنه ذهنی یا تصور موقعیت‌ها یا شرایطی که دلتان می‌خواهد. تمرکز بر این صحنه یا تصویر معمولاً به زندگی شما جذب می‌شود. خوبی این تکنیک این است که هر کسی می‌تواند آن را یاد بگیرد.

اگر شما دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنید خواهید دید که زندگی شما چه پیشرفتی می‌کند. این تکنیک شما را در افزایش مسئولیت پذیری در زندگی، رسیدن به موفقیت و زندگی دلخواهتان یاری می‌رساند.

7. ذهن آرام بهترین ذهن است

وقتی ذهن آرامی داشته باشید کنترل زندگی را به دست می‌گیرید، عجله و استرس ندارید و می‌توانید شفاف‌تر بیندیشید. وقتی ذهنتان آرام است هیچ استرس، نگرانی و ترسی ندارید و بنابراین احساس اعتماد به نفس بالا و قوی بودن می‌کنید. ذهن آرام به این معنی نیست که بیش از حد فکر کنید و بدون وقفه هر حرف، موقعیت یا عملی را تحلیل کنید. این شما را قادر می‌سازد تا کارهای روزانه‌تان را به نحو احسن پیش ببرید و از پس شرایط سخت و دشوار زندگی بربیایید.

8. به خودتان باور داشته باشید و جسورتر باشید

شاید در ذهن خود احساس ضعف، شرمندگی یا ناراحتی بکنید. این حالت به علت نداشتن اعتماد به نفس و فقدان جسارت است که باعث می‌شود فکر کنید دیگران بهتر و مهم‌تر از شما هستند. این یک نگرش اشتباه و غیرمفید است.هیچ کسی بهتر و قوی‌تر از شما نیست و شما باید نگرش منفی نسبت به خود را تغییر دهید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
معنی زندگیت رو پیدا کردی؟

 روانشناسان معتقد هستند که اگر فرزندتان را از همان دوران کودکی به داشتن روحیه ای مسئولیت پذیر عادت دهید، در آینده به فردی منظم و منضبط تبدیل می شود که کنترل زندگی خود را بر عهده دارد. آن ها پیشنهاد می کنند برای تقویت این ویژگی، داشتن یک حیوان خانگی که مسئولیت نگهداری آن با فرزند شما باشد بسیار موثر است. اما چرا اینقدر مسئولیت پذیری مهم است که باید از همان سنین کودکی برای تقویت آن کوشید؟ هر چه یک کودک بزرگتر می شود به تدریج نقش او در زندگیش پر رنگ تر می شود به مرور زمان تصمیماتی که خودش می گیرید نسبت به تصمیمات والدینش تاثیر بیشتری در زندگیش دارد؛ در نتیجه اگر نیاموزد هر گامی که برمی دارد تبعات و نتایج منفی و مثبتی را به همراه دارد که مسئولیت صد در صد آن با خودش است، هم قدرت تصمیم گیری او تقویت نمی شود هم نمی تواند به عنوان یک فرد مستقل روی پای خود ایستاده و کنترل زندگی خود را در دست بگیرد. فردی که به دنبال موفقیت در هر زمینه ای است باید بپذیرد که اگر اشتباه یا خطایی میکند، این اشتباه او حاصل از تصمیات غلط خودش بوده و نه کس دیگر. انداختن تقصیر گردن دیگران و تبرئه کردن خود فقط مشکل را چند برابر میکند. پس اگر شما به دنبال موفقیت و پیشرفت هستید باید مسئولیت پذیری را در خود تقویت کنید. دکتر احمد محمدی و تیم آکادمی بازار راهکار هایی را در اختیارتان قرار می دهند که می توانید با استفاده از آن ها این مهارت را در خود تقویت کرده و با یک حرکت ده قدم به موفقیت نزدیکتر شوید! برای شروع می توانید روی لینک زیر کلیک کرده و در سمینار بزرگ موفقیت شرکت کنید:

    سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی