مزایای مهم بازاریابی بین المللی
بازاریابی بین المللی به صورت مداوم از راههای مختلف روی مصرف کنندگان تاثیر میگذارد. اما در کشور ما اهمیت بازاریابی بین المللی هنوز به خوبی جا نیافتاه است و ضرورت آن احساس نمیشود.
بیشتر بخوانید: بازاریابی چیست؟ بررسی جامع و دقیق + 10 روش موثر برای بازاریابی
مقامات دولتی و سایر ناظرین همیشه روی جنبههای منفی کسب و کار بین المللی تاکید میکنند اما بسیاری از اتهامات آنها حقیقت ندارد. در واقع بازاریابی بین المللی یک شرکت باید تجارت خود را در بیرون از مرزهای کشورش گسترش بدهد.
با آکادمی بازار همراه باشید، در این مقاله برخی از مزایای بازاریابی بین المللی را ذکر میکنیم:
ماندگاری و پیشرفت از مزایای بازاریابی بین المللی
شرکتها برای ماندگاری نیازمند رشد هستند. وقتی که صحبت از بقاء میکنیم رقابت بین المللی موضوعیت خود را از دست میدهد. طبق مطالعات انجام شده زمانی که شرکتهای خارجی وارد بازار داخلی شوند، رشد بین المللی اهمیت بیشتری پیدا میکند. فقط شرکتهایی میتوانند توسعه پیدا کنند که دارای سهم زیاد در بازار و تجربه در زمینه بین المللی هستند.
فروش و منفعت
بازارهای خارجی، سهم زیادی از کسب و کار بسیاری از شرکتهایی را تشکیل میدهند که وجود آنها باعث رشد بازارهای خارجی شده است.
مثلا هر گالن نوشابه که شرکت کوکاکولا در ژاپن عرضه میکند 37 سنت سود به دست میآورد که یک اختلاف بسیار زیاد با آمریکا دارد که مبلغ آن 7 سنت به ازاء هر گالن است
تنوع
یکی دیگر از مزیتهای بازاریابی بین المللی تنوع در محصول میباشد. تقاضا برای هر محصولی، تحت تاثیر از عواملی همچون رکود و شرایط جوی میباشد.
پیامد بدی که این متغیرها به همراه میآورند نوسان در فروش است که اکثر مواقع میتواند دلیلی برای اخراج پرسنل یک شرکت باشد، یکی از راهها برای حل این مشکل دل بستن به بازارهای خارجی به عنوان راه حلی برای تقاضاهای متغیر میباشد.
این بازارها میتوانند نوسانات را از بین ببرند. مثلا، هوای سرد ممکن است مصرف نوشابه را در بعضی از کشورها کاهش دهد. اما همه کشورها در یک زمان، در فصل سرد نیستند و بعضی کشورها تقریبا درکل سال هوای گرمی دارند.
متعادل سازی قیمت
همانطور که میدانید صادرات امری سود آور است. واردات چون ظرفیت بالقوه اقتصاد داخلی را تشکیل میدهد برای کشورها سود به همراه دارد.
اگر واردات انجام نشود شرکتهای داخلی قیمتها را متعادل نمیکنند. اگر کالا وارد نشود مصرف کنندگان پول بیشتری پرداخت میکنند که این موجب تورم و سود زیادتری برای شرکتهای داخلی میشود بنابراین بازاریابی بین المللی موجب متعادل سای قیمتها میشود.
ایجاد اشتغال در پی بازاریابی بین المللی
بدون شک جهانی شدن به کارگرانی که کارفرمایان آنها به دنبال رقابت هزینهها نیستند آسیب زیادی وارد میکند. برخی کارفرمایان شاید مجبور شوند از کارگران خارجی برای کاهش هزینهها خود استفاده کنند.
با این روند، برخی کارگران به اجبار شغل خود را از دست میدهند. مشخص کردن اینکه چه کسی بیشترین زیان را از عدم اشتغال حاصل از تجارت میبرد کار آسانی نیست ولی بدون شک سود خالص زیادی به کشور میرسد.
استانداردهای زندگی
بازاریابی بین المللی و تجارت موجب افزایش استانداردهای زندگی شهروندان نسبت به شرایط گذشته کشور میشود. نبود تجارت موجب کمبود کالاها میشود و مردم مجبور میشوند تا هزینه بیشتری در برابر کالای کمتر پرداخت کرد.
زندگی وقتی دشوارتر میشود که کالای مهم و استراتژیک به دست مردم نرسد. تجارت علاوه بر اینکه به صنعت کارایی را میآموزد، دسترسی آن به مواد خام را هم راحتتر میکند.
نبود تجارت از شکل گیری ایدههای خلاق جلوگیری میکند. مطالعات بانک جهانی نشان میدهد افزایش تجارت موجب کم شدن فقر میشود. کشورهای درحال توسعه اگر پیشرفت خود را براساس افزایش تجارت در پیش بگیرند دو برابر کشورهایی رشد میکنند که رشد خود را بر مبنای تجارت قرار ندادهاند.
مسافرت تفریحی و درمانی
خدمات درمانی در آسیا، 35 میلیارد دلار برای توسعه خود هزینه کرده است. سنگاپور مدتی به عنوان بازار انبوه مالی برای جذب بیماران از کل آسیا معروف بود.
امروزه به علت هزینههای پزشکی کمتر و ارائه خدمات خوب در آسیا بسیاری از مردم مهم برای استفاده از خدمات پزشکی و هم برای تفریح به این قاره سفر میکنند.
با گسترش بازاریابی بین المللی در بخش خطوط هوایی نیز بازار رقابتی ایجاد میشود تا سفرهای تفریحی و درمانی در اختیار قرار دهند. مشتری این خدمات درمانی بیشتر افراد پول دار هستند. در این مراکز درمانی ثروتمندان بر فقرا ترجیح داده میشوند.
بازاریابی بین الملل
همانطور که گفته شد در واقع بازاریابی بین المللی یک شرکت باید تجارت خود را در بیرون از مرزهای کشورش گسترش بدهد. بدون شک بین المللی کردن تجارت سود بسیار زیادی را برای تولید کننده در بردارد.
همچنین کشورهایی که مبنای توسعه خود را بر بین المللی کردن تجارت قرار میدهد با سرعت بیشتری پیشرفت میکند. ما با رعایت اصول بازاریابی بین المللی میتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.
2 پاسخ
خیلی عالی موفق باشین تشکر از معلومات ارزش مندتان…
سلام کاربر عزیز
از رضایت شما خرسندیم.