۷ دلیل که نشان می‌دهد داشتن ذهن آرام برای رسیدن به موفقیت ضروری است

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۶ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰

آیا به دنبال راهی برای آرام کردن ذهن خود هستید؟ ذهن آرام چه کمکی به ما می‌کند؟ آیا با آرامش ذهنی می‌توان به موفقیت رسید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ذهن آرام

ذهن شبیه اقیانوسی همیشه در حال تلاطم است. تلاش کنید که به افکاری که برای موفقیت وارد ذهن می‌شوند و ذهن را آشفته می‌کنند، توجه کنید. می‌بینید که دائما افکار مختلفی به ذهن‌تان هجوم می‌آورند و حواس‌تان را پرت می‌کنند.

این حالت برای اغلب مردم امری عادی تلقی می‌شود. شاید همیشه از این تلاطم دائمی افکار در ذهن‌تان آگاه نباشید، اما گاهی اوقات هم حواس‌تان به این وضعیت هست و این زمانی اتفاق میفتد که شما مشغول مطالعه‌اید یا کاری می‌کنید که به جزئیات توجه دارد.

در این موقع می‌فهمید که چقدر ذهن‌تان آشفته است و چقدر در کنترل این وضعیت ناتوان هستید.

ذهن آرام سرمایه است

وقتی یک مطلب کسل‌کننده‌ای می‌‌خوانید آیا می‌توانید تمرکز داشته باشید و چیزهای دیگر را نادیده بگیرید؟ آیا افکاری به ذهن‌تان می‌آیند و نمی‌گذارند که حواس‌تان به مطالعه باشد؟ آیا در حین کار هم همین مشکل را دارید؟

حتی در طول انجام مدیتیشن این حالت شدیدتر است به ویژه زمانی‌که شما در این کار مبتدی هم باشید. هنگام مدیتیشن این افکار بارها به ذهن‌تان خطور می‌کنند و تمرکزتان را برهم می‌زنند. ناگهان شاید بفهمید که ذهن‌تان از مدیتیشن فاصله گرفته و آن را فراموش کرده‌‎اید.

اما وقتی یاد گرفتید ذهن‌تان را آرام کنید، اوضاع متفاوت می‌شود. ذهن آرام که در کنترل است شبیه گنج بزرگی است که در بسیاری از شرایط و موقعیت‌ها بسیار مفید است.

چرا باید ذهن‌تان در آرامش باشد؟

در زیر چند دلیل ذکر می‌شود برای اینکه شما را از این آگاه کند که داشتن ذهن آرام یک سرمایه است.

ذهن آرام بهتر از ذهن آشفته می‌تواند تمرکز داشته باشد

وقتی ذهن در آرامش باشد آسان‌تر بر کاری که انجام می‌شود، تمرکز دارد. وقتی که ذهن آرام است مشوش نیست و از فکری به فکر دیگر جهش نمی‌کند و در نتیجه اشتباه نمی‌کند و وقت را کمتر هدر می‌دهد.

منطق و استدلال را بالا می‌برد

وقتی ذهن آر‌ام است ذهن منطقی‌تر رفتار می‌کند و همچنین توانایی‌اش بر اداره امور روزمره بیشتر می‌شود و کنترل بیشتری بر رفتار و عمل دارد.

ذهن آر‌ام پادزهری برای استرس است

وقتی ذهن‌تان آرام است نمی‌توانید استرس داشته باشید. ذهن آرام هم استرس درونی و هم فشار جسمی را کاهش می‌دهد، انرژی شما را ذخیره می‌کند و سلامتی‌تان را حفظ می‌کند.

استاد احمد محمدی
مغز سیستمی ساده دارد، هرخوراکی را به آن بدهیم، همان را پس خواهد داد، مراقب باش ذهنت را با چه افکاری تغذیه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

وقتی می‌آموزید که چگونه ذهن‌تان را آرام کنید می‌بینید که با آرامش و بدون استرس و هیچ ترس و نگرانی می‌توانید رفتار کنید و تمام امور را اداره نمایید.

ذهن آرام ضرورتی برای مدیتیشن است

ذهن آرام برای موفقیت

فرض کنید به مدت ۲۰ دقیقه برای مدیتیشن نشسته‌اید. چه مقدار از این زمان را شما واقعا به مدیتیشن می‌پردازید و چند دقیقه ذهن‌تان مشغول افکار غیرمرتبط است؟ احتمالا بیشتر این بازه زمانی را به مسائل دیگر فکر می‌کنید.

اگر نتوانید ذهن‌تان را در طول مدیتیشن آرام نگه دارید، ذهن‌تان به سوی مشکلات و مسائل روزمره، کارهایی که قرار است انجام دهید، دوستان و خانواده می‌رود.

شاید هم به جای مدیتیشن به خیالبافی در ذهن‌تان مشغول شوید. ذهن آرام سرمایه‌‌ بزرگی برای مدیتیشن است که شما را قادر می‌سازد تا آرام و متمرکز باشید. هرچه ذهن‌تان آرام‌تر باشد احتمال اینکه حواس‌تان پرت شود کمتر است.

ذهن آر‌ام به شما اجازه می‌دهد ورای ظاهر؛ درونیات را عمیق‌تر ببینید

اگر دریاچه مواج و آب گل‌آلود باشد شما نمی‌توانید کف دریاچه را ببینید. اما وقتی امواج آرام می‌گیرند و گل‌ها ته‌نشین می‌شوند شما می‌توانید ته دریاچه را هم ببینید. ذهن شبیه یک دریاچه و افکار شبیه طوفانی هستند که ذهن را به تلاطم وامی‌دارد؛ همانگونه که طوفان آب دریاچه را به حرکت و امواج را به خروش در می‌آورد.

تنها زمانی‌که ذهن آرام می‌شود می‌توان درون را دید، شفاف فکر کرد، به نتایج صحیح دست یافت و انتخاب‌های درست داشت. وقتی افکار بدون وقفه در ذهن‌تان جریان دارند، دائما حواس‌تان را به این طرف و آن طرف می‌برند، هرگز اجازه نمی‌دهند که عمیق بیندیشید.

اما وقتی ذهن آرام است اوضاع فرق می‌کند چراکه هیچ فکر مزاحمی وجود ندارد که حواس‌تان را پرت کند. وقتی می‌توانید ذهن‌تان را ساکت کنید که به ورای ذهن حرکت کرده، آن را کنترل و درک کنید و از آرامش درونی لذت ببرید.

ذهن آر‌ام شما را در کنترل افکار، ترس‌ها و رفتارتان توانمند می‌سازد

وقتی ذهن‌تان آرام است قادر خواهید بود که بر افکارتان کنترل داشته باشید، از افکار بد جلوگیری کنید و افکار دلخواه‌تان را بپذیرید.

در این شرایط افکار ناخواسته نمی‌توانند در ذهن‌تان باقی بمانند و شما زمان و انرژی خود را ذخیره می‌سازید، از اشتباهات و رفتار استرس‌زا خودداری می‌کنید.

ذهن آرام در بسیاری از شرایط سرمایه بزرگی است

ذ‌هن آرام نه تنها در هنگام هجوم نگرانی‌ها و آشفتگی‌ها بلکه حتی در محل کار هنگام فشار و استرس کاری و در مدرسه هنگام امتحان دادن هم مفید است.

ذ‌هن آرام سرمایه‌ای برای ورزشکاران در هر رشته ورزشی، رانندگان، کوهنوردان و مسافران سرزمین‌های ناشناخته است.

استرس

امروزه استرس امری انکار ناپذیر است و در هر شغل و موقعیتی که باشیم با این مشکل مواجه هستیم. بسیاری از بیماری‌هایی که افراد مبتلا هستند به علت استرس است. در مقاله فوق فواید داشتن ذهن آرام از جمله دور شدن استرس از ما برای موفقیت آورده شد.

بنابراین دلایل کافی جهت تلاش برای داشتن ذهنی آرام را داریم و لازم است که همه‌ ما ذهن خود را آرام نماییم تا به دور از استرس‌ها بتوانیم به بهترین شکل ممکن از عهده کارهای خود بر‌آییم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چطور ذهن مان را توسعه دهیم؟

یکی از رازهای موفقیت انسان‌های موفق، داشتن ذهن آرام است. با داشتن ذهن آرام است که توانسته‌اند بهترین عملکرد را طی مسیر دستیابی به اهداف خود داشته باشند. آکادمی بازار رازهای موفقیت را به ما خواهد گفت، همچنین به ما تکنیک‌هایی را خواهند آموخت که با آنان می‌توانیم ذهن خود را آرام کنیم.

برای آرام کردن ذهن و پاکسازی آن می‌توانید از بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» استفاده نمایید. افراد موفق در این کار بسیار خبره هستند و می‌توانند الگوی خوبی برای افراد عادی در آرام کردن ذهن و موفقیت باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی