۶ راه برای رهایی از سستی و تنبلی و جستجوی عزت

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
۶ راه برای رهایی از سستی و تنبلی و جستجوی عزت

چگونه از سستی و تنبلی جلوگیری کنیم؟ تنبلی چه تاثیری در زندگی دارد؟ راه رسیدن به عزت و زندگی پویا و شاد چیست؟ تنبلی و سستی بزرگترین دشمن هرکس در راه موفقیت هستند. اگر انگیزه کافی برای انجام کارهایتان را نداشته باشید و تنبلی کنید، به مشکلات جدی برخواهید خورد. البته گاهی اوقات یک یا دو روز تنبلی می‌کنیم و زمان خود را به استراحت می‌گذرانیم که اصلا مشکلی نیست و حتی برای افزایش انرژی نیز بسیار تاثیرگذار است.

اما اگر تنبلی و سستی عادت شود و اکثر روزها تنبلی کنید مسلما به هیچ جایی نخواهید رسید. تنبلی عاملی است که باعث بسیاری از مشکلات ما می‌شود. فردی که چاق است تنبلی می‌کند و ورزش نمی‌کند و همین موضوع سبب چاقی او می‌شود.

فردی که پول کافی ندارد چون تنبلی می‌کند و دلش نمی‌خواهد صبح زود از تختخواب بیرون بیاید‌. البته گاهی اوقات حس سستی و تنبلی ممکن است بخاطر مشکلات جسمانی مختلفی مانند کمبود آهن باشد و حتما باید آزمایش‌های مربوط توسط پزشک انجام شود. روی صحبت ما با افرادیست که کاملا سالم هستند و بازهم تنبلی می‌کنند. در این مقاله شش راه عالی برای مقابله با تنبلی را مطالعه می‌کنیم.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تنبلی

آیا شما فرد تنبلی هستید؟ هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم بی‌حال و تنبل باشیم. اما بسیاری از ما اینگونه‌ایم. برخی افراد بی‌حال و کسل هستند زیرا فراموش کرده‌اند (یا هرگز درک نکرده‌اند) که برای چه اینجا هستند و به جای اینکه به دنبال سعادت و عزت باشند به دنبال آسایش خود هستند.

مثلا مالک یک کسب و کار را در نظر بگیرید که از اینکه کاری جدید راه بیندازد، می‌ترسد و به همان مدل کار کسل‌کننده و محدود قبلی ادامه می‌دهد.

یا کارمند با استعدادی که در محل کارش سکوت می‌کند و چیزی نمی‌‌گوید چرا که فکر می‌کند که نمی‌تواند بهتر از این عمل کند یا یک مدیری که به جای اینکه خودش را به بالاترین سطح عملکرد برساند، سر و ته کارها را به هم می‌آورد.

آیا شما هم جزو این دسته از افراد هستید؟ آیا شما هم به علت ترسی که دارید کمتر از حد نیروی بالقوه خود کار می‌کنید؟ خودتان را از چه چیزی دور نگه می‌دارید؟ درد! شکست! بله این درست است. اما خوشی چطور؟

اگر شما بر قدرت‌هایتان تمرکز داشته باشید، از ناهنجاری‌های شناختی رها شوید، انگیزه‌های خود را شفاف کنید و دنبال سعادت باشید زندگی‌تان چطور خواهد شد؟

ارتباطات

ارتباطات خوب، کار و زندگی هیجان‌انگیز سعادت و خوشی را به ارمغان می‌آورد و آسایش جلوی درد را می‌گیرد. این موارد انسان را به خودشکوفایی و کمال و معتبر بودن سوق می‌دهد و او را از سستی حفظ می‌کند.

به یاد بیاورید آن زمان‌هایی را که ظاهرا به نحوه غیر منتظره‌ای، یک فرصت برای تغییر دادن خودتان پدیدار شد و شما ترس را تجربه کردید. این خود متعالی‌تان است که شما را به داشتن سطح دیگری از زندگی فرا می‌خواند. به کم بسنده نکنید و سعی کنید فرد تنبلی نباشید.

۶ راه تا کسل بودن و تنبلی را متوقف کنید

۶ راه تا کسل بودن و تنبلی را متوقف کنید

برای پایان تنبلی و رسیدن به عزت نفس چندین راه وجود دارد‌. ما در اینجا به ۶ راه اشاره کرده‌ایم:

۱. هدف‌تان را مشخص کنید

هدف از آمدن‌تان به اینجا چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود که شما از رختخواب جدا شوید؟ آیا هیجان‌زده‌اید؟ چگونه با کارهای روزمره آتش درونی خود را نشان می‌دهید؟ روشن ساختن اهداف به ما شجاعتی می‌دهد تا به دنبال سعادت باشیم و بر ترس‌مان غلبه کنیم.

۲. فهرست‌بندی داشته باشید

کارهایی را که به طور منظم انجام می‌دهید، لیست کنید اعم از کارهای شخصی و حرفه‌ای و پروژه‌هایی را که انجام می‌دهید. انگیزه‌های شما برای انجام این فعالیت‌ها چه بوده است؟ صادق باشید.

۳. قانون ۷۵٪ برای فرار از تنبلی

 قانون ۷۵٪ برای فرار از تنبلی

حالا مواردی را که برخلاف تنبلی هستند، امتحان کنید. شما باید ۷۵٪ توان خود را صرف کارهایی کنید که ۱۰۰٪ هدف شما را تشکیل می‌دهند. اگر کمتر از ۷۵٪ توان خود را برای کارهای در لیست به کار می‌گیرید برای چه نشسته‌اید؟ آیا می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید؟ چراکه نه! صادق باشید.

۴. ناهنجارهای شناختی را برطرف کنید

ما مخلوقات آسایش طلبی هستیم و بعضی مواقع در زندگی، دیدی از اهداف جهانی و شخصی برای خود ایجاد کرده‌ایم که به ما آسایش می‌دهد و لذت‌بخش است. برای مثال در فقر شدید بزرگ شده‌اید. بنابراین پول به دست آوردن برای‌تان مهم می‌شود.

۲۰ سال بعد شما پول زیادی به دست می‌آورید اما چیزهایی را هم از دست داده‌اید. علتش این است که این باورتان حالا به یک دام تبدیل شده است. پس از همه این سال‌ها این باور بخشی از هویت شما شده است و از آنجایی که آن همیشه از همه چیز مهم‌تر بوده است هنوز هم باید مهم باشد.

این یک شیوه است. اما اگر اینگونه نباشد و تنها عملی برای بقا بوده باشد و نه میل واقعی شما، چطور؟ برای رسیدن به پاسخ‌ها عمیق‌تر بررسی کنید و آگاه باشید، امکان دارد که مغز دچار خطا شود. گاهی درست به نظر می‌رسد اما اینطور نیست. فریب نخورید. شما را از بزرگی و عزت دور می‌کند.

۵. سازماندهی مجدد

سازماندهی مجدد

پس از اینکه این چهار گام را کامل طی کردید، چه اقدامات موثری می‌توانید برای تغییر زندگی خود به شیوه‌ای صورت دهید که منجر به فرصت‌های بیشتر برای ارائه تمام و کمال توان‌تان شود و همچنین شما را به موقعیت‌های کمتری اسیر ‌کند که خارج از گناه، عادت یا ترس است و کمتر از حد توان شما ارائه می‌شوند؟

استاد احمد محمدی
راحت‌طلبی در زندگی‌، دشمن درجه یک موفقیت است، عاشق سختی باش.
استاد احمد محمدی

آیا این به معنای رها کردن یک شغل، جستجوی یک موقعیت جدید، شروع کسب و کار، نوشتن کتاب، قاپیدن حوادث جدید است؟ اگر چنین است این برای شما فرصتی است که به شیوه‌ای محسوس حرکت کنید و زندگی‌تان را تغییر دهید.

۶. مسئولیت پذیری

هیچ یک از ما کامل نیست و به طور منظم تمام توان خود را به کار نمی‌گیرد و آنگاه کسل بودن چاره اندیشیدن را سخت می‌کند. بنابراین من به شدت شما را تشویق می‌کنم که تا مکانیسم مسئولیت‌پذیری را که به شما کمک می‌کند تمام توان‌تان را به کار گیرید، مشخص سازید.

این موارد از طریق خود-اندیشی و روابط مشاوره‌ای، رشد فردی و حرفه‌ای، یک شریک و قطعا یک مربی زندگی به دست می‌آیند. اگر شما یک یا همه این موارد را انتخاب می‌کنید به یاد داشته باشید مسیر عظمت و بزرگی حقیقتا با کمک دیگران و توسط خود شما امکان پذیر است.

انجام دادن کاری که از آن ترس داریم به ما عزت می‌دهد. آسایش هیچ‌کس را بزرگ نکرده است. سوالی که باقی می‌ماند این است که: آیا شما فردی بی‌حال هستید یا عزتمند؟

تنبلی آفت زندگی است

تنبلی آفت زندگی است

قطعا یکی از آفت‌هایی که ممکن است در زندگی شخصی و کاری ما وجود داشته باشد، سستی و بی‌انگیزه بودن است. تنبلی همان عاملی است که همیشه ما را از رسیدن به اهداف‌مان منصرف می‌کند؛ حتی زمانی که شاید فاصله ما با موفقیت یک قدم هم نباشد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راهکارهای مبارزه با تنبلی

پس برای مقابله با این آفت که همه رشته‌های ما را پنبه می‌کند چکار باید کرد؟ آیا باید تسلیم شد و به خود گفت “من برای این کار به اندازه کافی خوب نیستم؟”

جواب این سوال نزد ماست. افراد با اعتماد به نفس تنبلی را کنار می‌گذارند و با عزت به سمت موفقیت قدم برمی‌دارند. برای افزایش اعتماد به نفس می‌توانید از دوره اعتماد به نفس استفاده کنید. همچنین برای کودکان و فرزندان شما اعتماد به نفس کودکان مناسب است. این بسته آینده فرزندتان را تضمین می‌کند.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی