6 عاملی که باعث می‌شود هنگام تلاش برای رسیدن به اهدافتان، پشتکار داشته باشید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۸ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰
پشتکار

پشتکار و تلاش دو عاملی هستند که شما را به هدفتان می‌رسانند. داشتن تلاش و هدف بدون داشتن پشتکار بی‌فایده است. فرمول افراد موفق داشتن این دو مکمل باهم است.

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه پشتکار خود را در یک راه طولانی حفظ کنیم؟ همه ما خسته می‌شویم و ممکن است گاهی جا بزنیم اما همیشه می‌توانید به بازی برگردید و هیچوقت دیر نیست. مهم برگشتن است و بعد از مدتی پشتکار مانند عادت می‌شود.

در این مقاله قصد داریم ۶ راه به شما آموزش دهیم تا با کمک آن پشتکار خود را افزایش دهید. تسلیم نشوید و با تمام نیروی خود به راه موفقیت ادامه دهید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تلاش و پشتکار

پشتکار یعنی ایستادگی در برابر موانع برای رسیدن به هدف. در تعریفی دیگر می‌توان پشتکار را تلاش جهت دستیابی به هدف یا رویا دانست با وجود آنکه دیر به نتیجه برسد.

اغلب افراد زود از تلاش برای کاری منصرف می‌شوند چراکه پشتکار ندارند. سخت است که پس از تلاش بسیار برای رسیدن به اهدافتان، به نتیجه‌ای نرسید و این باعث از دست دادن اشتیاق و انگیزه می‌شود.

به عبارتی ساده‌تر پشتکار داشتن و ثابت قدم بودن دشوار است. اما من به این درک رسیده‌ام که اگر بخواهم در زندگی موفق شوم، باید صبر و پشتکار داشته باشم.

استاد احمد محمدی
برای موفقیت به هوش بالا، امکانات وسیع، چهره زیبا و ... نیاز نداریم، بلکه عامل مهم، هدف، اشتیاق و پشتکار است.
استاد احمد محمدی

باید سخت‌کوش باشم تا بالاخره به اهداف خود برسم. من تا زمان رسیدن به موفقیت باید ایستادگی کنم. اگر بتوانید پشتکار داشته باشید، به هرچه که بخواهید می‌توانید دست پیدا کنید.

بنابراین اگر خواهان دستیابی به سطح بالایی از موفقیت هستید، داشتن پشتکار برایتان ضروری است. در این قسمت عواملی بیان می‌شود که باعث می‌شود علیرغم موانع و تاخیر در رسیدن به موفقیت، سخت‌کوش بمانید.

1. داشتن تنها یک انتخاب نه بیشتر

6 عاملی که باعث می‌شود هنگام تلاش برای رسیدن به اهدافتان، پشتکار داشته باشید

افرادی که تنها یک انتخاب دارند در کار خود پشتکار بیشتری دارند چراکه هنگام مواجهه با سختی‌ها جایگزین دیگری برای انتخاب خود ندارند.

اما افرادی که گزینه‌های بی‌شماری دارند از تلاش برای رسیدن به هدف خاص دست می‌کشند زیرا زمانی‌ که آن‌ها متوجه می‌شوند دستیابی به هدفی خاص دردسر دارد، برای آن هدف جایگزینی دیگری پیدا می‌کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که حتی در رسیدن به دستاوردی دور از انتظار، پشتکار دارید یا نه، نخست مطمئن شوید که برنامه دیگری ندارید. تنها یک برنامه داشته باشید و با جان و دل برای آن تلاش کنید.

زمانی که یک هدف و برنامه را دنبال می‌کنید، همیشه با پشتکار خواهید بود زیرا هنگام فراغت از آن، هیچ کار دیگری برای انجام دادن ندارید. شما تنها یک انتخاب دارید که باید به خاطرش سخت کار کنید تا به آن برسید.

2. گفتگوی درونی داشتن

بسیاری از افرادی که در شغل خود موفق می‌شوند اغلب خود را تشویق می‌کنند. سخت است که به کار خود ادامه دهید بدون اینکه ثمره و نتیجه تلاش خود را ببینید، در حالی که ذهنتان هم پر از افکار منفی باشد.

برای حفظ سخت‌ کوشی و اشتیاقتان هنگام مواجهه با سختی‌ها، همیشه باید با کلمات مثبت به خود انگیزه دهید به خود بگویید که شما پیروز می‌شوید و هیچ چیزی باعث تسلیم شدن شما نمی‌شود.

با گفتن اینکه شما هرگز میدان کار را ترک نخواهید کرد، به خود انرژی مثبت دهید چرا که شما این توانایی را دارید که بر همه موانع غلبه کنید.

با گفتگوی درونی مثبت، پشتکار پیدا می‌کنید زیرا این کار به شما اعتماد به نفس می‌دهد و به شما کمک می‌کند که درک مثبتی نسبت به موانع و شکست‌ها داشته باشید.

3. صبر و حوصله داشتن

صبر و حوصله داشتن

پشتکار و صبر در کنار هم هستند چراکه فرد کم‌حوصله و بی‌قرار نمی‌تواند پشتکار داشته باشد. در حالی‌که پشتکار دارید باید بدانید که امکان دارد دستیابی به موفقیت طول بکشد.

پس باید سعی کنید حین تلاش برای رسیدن به هدف صبور باشید و ناامید نشوید. صبر جلوی ناامیدی و روحیه نداشتن را می‌گیرد.

علاوه بر این وقتی صبور هستید در رسیدن به هدف خود از تلاش دست نمی‌کشید حتی اگر پس از یک مدت زمان طولانی به نتیجه هم نرسید.

پس سعی کنید صبور باشید زیرا صبر به شما توانایی مقاومت در برابر موانع، شکست‌‌ها و رنج را می‌دهد بدون اینکه هیچ استرسی داشته باشید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
تمرکز روی هدف یا تمرکز روی افراد؟

4. تمرکز نداشتن بر نتیجه

اگر دائما بر نتیجه‌ تمرکز دارید، پشتکار داشتن سخت می‌شود زیرا اغلب رسیدن به نتیجه مدت زمان طولانی می‌طلبد.

علاوه بر این تمرکز داشتن بر نتیجه شما را از کار دلسرد می‎‌کند و استرس و تضعیف روحیه را به همراه دارد به ویژه زمانی‌که نتایج برخلاف انتظارتان باشد.

5. درک ارزش و اهمیت پشتکار

درک ارزش و اهمیت پشتکار

اگر ارزش و اهمیت پشتکار را بدانید، تسلیم نمی‌شوید. اگر خواهان موفقیت هستید باید درک کنید که آنچه که بین موفقیت و شکست تمایز ایجاد می‌کند، پشتکار است.

باید این حقیقت را درک کنید که پشتکار تضمین می‌کند که شما بتوانید رویاهایتان را به حقیقت تبدیل کنید. از طرفی پشتکار مفهوم سخت‌کوشی حتی در مواجهه با موانع را در خود نهان دارد.

با سعی و تلاش می‌توانید به آرزو و خواسته‌هایتان برسید.

6. دعا کردن

دعا کردن

می‌دانم که اکثر افراد مخالف من هستند چراکه آن‌ها فکر می‌کنند که هرچه که با قدرت و نیروی متعالی، معنویت و خدا مرتبط است، بی‌معنا و مفهوم است.

شما با خواندن کتاب اثر دعا نوشته رابرت کالیِر می‌توانید اعتقاد خود را نسبت به دعا افزایش دهید. افرادی به من گفته‌اند که به علت نیایش و دعا پشتکار پیدا کرده‌اند.

آن‌ها با خالق خود نیایش می‌کنند تا به آن‌ها قدرت و تحمل بدهد و در عین حال برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند.

برای من بدیهی هست که دعا در شما پشتکار ایجاد می‌کند زیرا آن باعث می‌شود که شما حس عمیقی از این معرفت را به دست آورید که نیروی متعالی یعنی خداوند در شما اثرگذار است بنابراین از این طریق موفقیت‌تان تضمین می‌شود.

کلام آخر

هرچقدر هم که ایده‌ها، اهداف و رویاهایی بزرگی داشته باشیم، یا حتی بهترین برنامه ریزی‌ها را داشته باشیم؛ بدون پشتکار فایده‌ای ندارند و بی‌معنی هستند. باید پشتکار مداوم داشته باشیم.

تمام تکنیک‌هایی که برای موفقیت یاد می‌گیریم همه و همه برای کمک به افزایش پشتکار ماست. بنابراین باید ایستادگی کنیم، تسلیم نشویم و بدون خستگی به راه خود با انگیزه و آرامش ادامه دهیم. 

در مقاله فوق برخی از عواملی که سبب می‌شوند به هنگام پیمودن مسیر موفقیت، پشتکار داشته باشید، آورده شدند. افراد موفق همت عالی دارند و خستگی ناپذیرند. استاد احمد محمدی به شما یاد خواهند داد که افراد موفق چه مهارت‌هایی دارند و چگونه برای موفقیت خود تلاش می‌کنند.

4/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید مطلب مفیدی بود ممنونم. من خودم متاسفانه یکم عجولم و زود ناامید میشم دلم میخواد صبر و حوصله بیشتری داشته باشم اما نمیشه🥺 البته تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار دیدم که نوشته بود وقتی رسالت واقعی خودتون رو پیدا کنید به راحتی ازش دست نمیکشید اما من رسالت تعریف شده‌ای برای خودم ندارم هنوز!

    1. سلام نگین عزیز
      برای تعریف رسالت و هدف خود در زندگی بهتر است زمان بگذارید و حتما معنی و هدف خود را پیدا کنید
      مقاله ” چشم انداز و هدف زندگی خودت را مشخص کن ” به شما کمک می کند و یا کتاب انسان در جستجوی معنا (نوشته : ویکتور فرانکل) را مطالعه نمایید.

  2. با اون قسمتی که تو مفاله گفتین که باید رو یه هدف تمرکز کرد کاملا موافقم چون اگه بخوایم چندتا کارو با هم هندل کنیم بعدش خسته میشیمو همه رو نصفه رها میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی