چگونه عملگرا باشیم؟ 11 راهکار طلائی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ اسفند, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۲۵ دی, ۱۴۰۲
چگونه عملگرا باشیم؟ 6 راهکار طلائی

آیا در زندگی دچار تردید و تعلل می‌شوید و نمی‌توانید کارها را پیش ببرید؟ چگونه می‌توان به فردی عملگرا و موفق تبدیل شد؟ چه راه‌هایی برای رهایی و غلبه بر تردید و تعلل وجود دارد؟ چگونه کارها را به تعویق نیندازیم و در زمان مقرر به انجام آن‌ها بپردازیم؟

در این مقاله از آکادمی بازار به به 6 راهکار طلایی را برای شما بیان کردیم تا بدانید چگونه عملگرا باشیم، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چگونه عملگرا باشیم؟

اگر از افراد بپرسید که چه چیزی مانع از رسیدن آن‌ها به اهداف‌شان می‌شود یا دوست دارند کدام عادت ناپسندشان را ترک کنند، به احتمال قوی، تعلل و تردید و فردی عملگرا نبودن را در جواب خواهید شنید. همه ما در زندگی به نوعی با این مشکل روبرو هستیم. ما کارهایی که باید انجام دهیم و حتی کارهایی را که دوست داریم انجام دهیم با تردید به فردا موکول می‌کنیم؛ از شستن ظرف‌ها گرفته تا نوشتن کتاب. برای رفغ این مشکل باید یاد بگیریم چگونه عملگرا باشیم؟

1. کسب انگیزه برای عملگرا شدن

اما اغلب اوقات، بهترین راه کسب انگیزه، شروع کار است. ممکن است برداشتن قدم اول برایتان دشوار باشد اما پس از آن، اوضاع روی غلتک می‌افتد. همانطور که علم فیزیک هم می‌گوید، شروع حرکت انرژی به مراتب بیشتری در مقایسه با ادامه حرکت نیاز خواهد داشت.

ضمنا یادتان باشد که شما باید برای رسیدن به اهدافتان، زمان خلق کنید و دنبال پیدا کردن وقت نباشید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
راز عمل کردن به دانسته ها

2. برای خودتان سررسید و موعد مقرر تعیین کنید

فرض کنیم که شما ۱۵ کیلوگرم اضافه وزن دارید و می‌خواهید سلامتی‌تان را ارتقا دهید. کم کردن این میزان اضافه وزن ظرف ۶ تا ۹ ماه بعدی یک هدف معقول و انجام شدنی است. همچنین می‌توانید یک رویداد مهم مانند تولد سال آینده‌تان یا عید نوروز را به عنوان موعد مقرر برای خودتان تعیین کنید و به خودتان انگیزه مضاعف بدهید.

3. زمانبندی برای دوری از تردید

یادتان باشد تا زمانی که یک برنامه زمانبندی شده برای اهدافتان تعریف نکرده‌اید، اهدافتان چیزی جز رویا نیستند. اما وقتی که برای خودتان زمان تعیین کردید، می‌توانید یک قدم به واقعی ساختن آن‌ها نزدیکتر شوید و در حین مسیر نیز میزان رشد و پیشرفتتان را بسنجید.

4. هدفتان را به یک اولویت روزانه تبدیل کنید

چگونه عملگرا باشیم؟

حتی اگر فرد سحرخیزی هم نباشید، به محض بیدار شدن در جستجوی خلق زمان مورد نیاز برای پروژه بزرگتان باشید و یک قدم به سوی آن بردارید. این کار از شما فردی قدرتمند و عملگرا می‌سازد و باعث می‌شود که روزها را درست شروع کنید. برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت دهید می‌گوید سخت‌ترین کارتان را در ابتدای روز انجام دهید.

ما هم با الهام از همین ایده، از شما می‌خواهیم که اولین کاری که پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید باید شما را یک قدم به هدفتان نزدیک‌تر سازد.

5. برای انجام کار تردید و صبر نکنید

در واقع، اگر می‌خواهید تا زمانی که تمامی کارهای دیگرتان انجام شوند صبر کنید، احتمالا یا دیگر وقتی برای کارهای دیگرتان باقی نمی‌ماند و روز تمام می‌شود یا اینکه اصلا انرژی و حالی برای انجام کارهای دیگر نخواهید داشت.

سعی کنید برای پروژه‌های شخصی، ساعتتان را ۲۰ دقیقه زودتر از معمول کوک کنید و آن زمان را به انجام اقدامی جهت رسیدن به هدفتان اختصاص دهید. این کار می‌تواند مطالعه کتابی مرتبط با هدفتان، انجام تحقیق، نوشتن یا ورزش کردن باشد.

6. برای فرار از تردید خودتان را در مقابل دیگران پاسخگو بدانید

اگر می‌بینید هربار که ساعتتان زنگ می‌خورد، سریعا آن را خاموش می‌کنید و وقتتان رو به اتمام است اما هنوز هیچ کاری نکرده‌اید، وقتش رسیده است که یک اقدام دیگر انجام دهید. شما می‌توانید با مطلع ساختن دیگران از هدفتان، این دست و آن دست کردن را به تعویق بیندازید.

برای این کار، به یک انجمن یا گروه ملحق شوید تا بتوانید از حمایت کافی از افرادی که طرز فکر مشابه شما دارند بهره‌مند شوید. همچنین، می‌توانید هدفتان را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده در میان بگذارید. آن‌ها شما را بازخواست کرده و در فواصل زمانی مشخص، گزارشی از نحوه انجام کارها و میزان پیشرفتتان را از شما درخواست خواهند کرد.

7. اختصاص زمان برای رهایی از تردید و تعلل

اگر می‌بینید که همیشه کارها را به فردا موکول می‌کنید، ممکن است فکر کنید این که مشکلی نیست، خصوصا زمانی که پیشرفت‌های خوبی هم در ارتباط با دستیابی به اهدافتان کرده‌اید. با خودتان می‌گویید این کارها شاید آنقدر‌ها هم مهم نباشند.

اما نکته مهم این است که بدانید آن کارهای نیمه تمام روی هم تلنبار می‌شوند و شما با کوهی از زمان‌های تلف شده روبرو خواهید بود. با اختصاص زمان به کارهایی کوچک، شما می‌توانید هم خودتان را از عذاب وجدان‌های آتی برهانید و هم اینکه احساس کنترل بیشتری بر زندگیتان داشته باشید.

8. کارهای مشابه یکدیگر را با هم انجام دهید

وقتی که از کاری به کار دیگر می‌پرید، مقداری زمان و البته تمرکز و انرژی‌تان را از دست می‌دهید. به عنوان مثال، اگر ابتدا به یک ایمیل جواب دهید. سپس، چند برگه گاغذ را بایگانی کنید و پس از آن، صفحه شبکه مجازی خود را به‌روزسانی کنید، سپس، به یک ایمیل دیگر جواب دهید، در حقیقت تمام وقتتان را هدر می‌دهید. در آخر روز متوجه می‌شوید که کار خاصی هم نکرده‌اید اما زمان مثل برق و باد از نظرتان گذشته است.

9. تمرکز برای از بین بردن تردید

با انجام چند کار مشابه با یکدیگر می‌توانیم تمرکزمان را روی کارمان حفظ کنیم و به طرز موثرتری کارمان را انجام دهیم. به عنوان مثال، با توجه به موارد بالا، می‌توانید تمامی ایمیل‌ها را در یک نوبت پاسخ دهید و سپس، از ایمیلتان خارج شوید. یا اینکه چند تماس تلفنی را با هم بگیرید و برای مدتی سراغ تلفن نروید.

استاد احمد محمدی
اگر می‌خواهی دانسته‌هایت شگفتی‌ساز شوند، به آن‌ها عمل کن.
استاد احمد محمدی

10. از یک تایمر استفاده کنید

مهم نیست که چقدر از کاری بدتان می‌آید؛ وقتی که آن را در فهرست کارها آورده‌اید، می‌بایست راهی برای انجام دادنش بیابید. اگر فردی سهل‌انگار هستید و کارها را مدام به تعویق می‌اندازید، چه کار خانه و چه کارهایی مانند بایگانی اسناد، سعی کنید فقط ۱۵ دقیقه تحمل کنید و آن کار را انجام دهید.

تایمرتان را روشن کنید و تا زمانی که وقت دارید، دست از کار نکشید. به نظر من که شما می‌توانید هر کاری را برای ۱۵ دقیقه تحمل کنید؛ و به شما قول می‌دهم وقتی که بالاخره آن کار را شروع کنید، درخواهید یافت که آنقدرها هم که فکر می‌کردید، انجامش سخت یا طاقت فرسا نیست.

11. برای ترک تردید برنامه ریزی کنید

شاید هم یکی از دلایل به تعویق انداختن کارها از سوی شما این است که به کل فراموش می‌کنید که قرار بود کاری را انجام دهید یا اینکه در زمان نامناسب، مثلا در حمام یا به هنگام رانندگی به سوی محل کار، یادتان می‌آید. فرصت و شرایط انجام آن کار در آن لحظه برای شما مهیا نیست.

اگر واقعا کارهایی دارید که حتما باید آن‌ها را به صورت هفتگی یا ماهیانه به انجام برسانید، آن‌ها را در تقویمتان مشخص کنید. سررسید و موعد تحویل آن‌ها را در تاریخ خود، علامت‌گذاری کنید. به این ترتیب، دیگر نیازی نیست که نگران فراموش کردن آن‌ها باشید چرا که از قبل زمان لازم برای انجام آن‌ها را تدارک دیده‌اید.

سخن پایانی

خب؛ حالا نگاهی به زندگیتان بیندازید؛ ببینید در چه زمینه‌هایی بیش از همه از تعلل و این دست و آن دست کردن لطمه دیده‌اید؟ چه فرصت‌هایی را به این ترتیب از دست داده‌اید؟ با خودتان صادق باشید. سعی کنید از این راه‌ها برای غلبه بر مشکلتان و نزدیک شدن به اهدافتان استفاده کنید.

تمامی انسان‌ها رویاها و آرزوهای بزرگی در ذهن خود دارند، اما برای رسیدن به آن‌ها به بهانه‌های مختلف و به ظاهر منطقی تعلل می‌نمایند. در مقاله فوق گفته شد که برای جلوگیری از افسردگی و پشیمانی در آینده دیگر تردید و تعلل نکنیم، کافی است اولین قدم سخت را بردارید و تکنیک‌های فوق را به کار بندید تا ادامه مسیر برای‌تان هموار شود.

5/5 - (8 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی