5 سوالی که باید پیش از اتخاذ هر تصمیمی از خودتان بپرسید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ بهمن, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۱۰ خرداد, ۱۴۰۰
تصمیم گیری

قدرت تصمیم گیری و قدرت انتخاب از جمله ویژگی‌های انسان است که آن را از دیگر موجودات متمایز می‌کند. وقتی کودک هستیم تصمیماتی آسان می‌گیریم. مانند اینکه چه اسباب‌بازی می‌خواهیم یا اینکه چه کارتونی را تماشا کنیم.

اما هرچه سن بالاتر می‌رود، تصمیمات گرفته شده توسط ما جدی‌تر و تاثیرگذارتر می‌شود. مانند تصمیم به ادامه تحصیل یا ازدواج که اتخاذ آن‌ها مسیر زندگی و موفقیت ما را تغییر می‌دهد. حتما برایتان پیش آمده که از تصمیماتی که می‌گیرید پشیمان شوید و آرزو می‌کردید که کاش جور دیگری عمل می‌کردید.

گرفتن تصمیم و تشخیص راه درست از غلط مهارتی‌ است که می‌توان در زندگی کسب کرد. اگر تا امروز نتوانستید این مهارت را به درستی درک کنید، اصلا نگران نباشید. در این مقاله قصد داریم راهی را به شما معرفی کنیم که باعث می‌شود تصمیمات شما عاقلانه‌تر و بدون هیچ پشیمانی در آینده باشند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

تمرین مهارت تصمیم گیری

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که آرزو می‌کنند فرآیند تصمیم گیری برایشان همچون انتخاب از میان دو گزینه مشخصا “خوب و بد” یا “درست و غلط” ساده و آسان بود؟ در چنین شرایطی، ظرف یک دقیقه می‌توانستید تصمیمات مختلف بگیرید و بدون هیچ دغدغه و تردیدی نسبت به عواقب تصمیمتان، به پیش بروید.

متاسفانه، اکثر مدیران با چنین شرایط ایده آلی مواجه نیستند. غالب تصمیماتی که مدیران اتخاذ می‌کنند، از تعیین اهداف استراتژیک شرکت گرفته تا کنار آمدن با عضوی از تیم که ساز مخالف می‌زند، از ماهیت پیچیده‌ای برخوردارند. هیچ مرز مشخصی وجود ندارد؛ سیاه و سفیدی در کار نیست؛ همه چیز خاکستری است.

تصمیم گیری در چنین شرایط بدون مرزی، وظیفه اصلی مدیران است و هرچه بهتر بتوانید این کار را انجام دهید، حرفه‌ای‌تر عمل کرده‌اید و احساس بهتری در قبال کارتان خواهید داشت.

کتاب 5 سوال پیش از اتخاذ هر تصمیمی

کتاب 5 سوال پیش از اتخاذ هر تصمیمی

جو باداراکو، استاد دانشگاه هاروارد، سال‌های زیادی را صرف کمک به مدیران جهت اتخاذ بهترین تصمیم کرده است و اخیرا کتاب جدیدش در این زمینه، بنام “مدیریت در شرایط خاکستری؛ 5 سوالی که همیشه باید برای حل دشوارترین مسائل کاری از خود بپرسید” را چاپ کرده است.

این 5 سوال بر پایه اصول انسانی استوارند که خود ریشه در جنبش دوره رنسانس دارد که در آن پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کلاسیک قدیمی مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. انسانیت، به توانایی‌های و غرایز بشر ارج می‌نهد که به نوبه خود، این روش را در دوره ماشینی امروز، جذاب ،کارا و منحصر به فرد می‌سازد.

استاد احمد محمدی
95%افکار، تصمیمات و رفتار ما به صورت ناخودآگاه(عادت گونه)هستند. برای موفقیت باید عادت‌های خوب پیدا کنیم.
استاد احمد محمدی

تم و موضوع اصلی کتاب باداراکو بر نواحی خاکستری در محل کار که تحت نظارت مدیر بوده اما توسط یک فرد با رعایت ویژگی‌های انسانی و اصول انسانیت مدیریت می‌شوند، متمرکز است. به این ترتیب، شما به عنوان مدیر، کارتان را با گردآوری و ارزیابی بهترین اطلاعات شروع می‌کنید و نظر کارشناسان و افراد با تجربه را در این حیطه جویا می‌شوید.

“به عبارت دیگر، شما نهایت تلاشتان را می‌کنید تا درباره آن مشکل، بیاموزید و بهترین راهکار را بیابید. مطمئن باشید با این شیوه، شما و تیمتان به نتایج خارق‌العاده‌ای خواهید رسید.”

عواقب تصمیمات بر زندگی

اگر بعد از این مرحله، هنوز هم نتوان تصمیم گیری کرد، مجددا از قالب مدیر، به قالب انسان در می‌آیید و نظرتان را بیان می‌کنید. در اینجا، بهتر است سراغ آن 5 سوال بیان شده در کتاب بروید.

سوال اول: عواقب این کار چیست؟ منظور این است که گزینه‌های مختلف موجود چه تاثیری بر شما و اعضای تیمتان، بر شرکتتان و حتی بر صنعتی که در آن فعالید، می‌گذارند؟ هدف این است که بتوانید تصویر بزرگ‌تری را ببنید و خودتان را محدود نکنید. البته این سوال به تنهایی جوابگوی شما نخواهد بود.

اجازه دهید مثالی بزنم. تصور کنید که 3 مامور به سراغ شما آمده‌اند و به شما می‌گویند 6 نفر در بیمارستانی نیازمند اهدای عضو هستند. شما هم یکی از افراد مناسب برای تمامی آن‌ها می‌باشید؛ به همین دلیل آن‌ها به سراغ شما آمده‌اند؛ شما قرار است جانتان را برای نجات آن 6 نفر بدهید.

تصمیمات مبتنی بر وجدان و اخلاقیات

تصمیمات مبتنی بر وجدان و اخلاقیات

وقتی که شما صرفا به نتایج و عواقب تصمیماتتان می‌اندیشید، ممکن است این درخواست، کاملا منطقی به نظر بیاید و راه حل پیشنهادی هم، درقبال بزرگی مسئله، درست به نظر برسد. اما، شما می‌دانید که از جوانب بسیاری، به این سوال اشکال وارد است.

سوال دوم: وظایف اصلی من در چنین شرایطی چیست؟ این سوال، پای وجدان شما را به مقوله تصمیم گیری باز می‌کند.

سوال سوم: چه راه حلی در دنیای امروز و با شرایط فعلی، مناسب است؟ وقت عمل است؛ تصمیمتان را به لحاظ عملیاتی بودن بررسی کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
خودت را دوست داشته باش

سوال چهارم: ما کی هستیم؟ چه توانایی‌هایی داریم؟ این سوال باعث می‌شود ما به مشکل، از نقطه نظر سازمانی نگاه کنیم.

سوال پنجم: من به شخصه، چه نتیجه‌ای را می‌توانم بپذیرم و با آن زندگی کنم؟ در اینجاست که شما قدمی به عقب بر می‌دارید و به صدای درونتان گوش می‌دهید تا کاری که قصد انجامش را دارید، برای بار آخر بررسی کنید و به لحاظ اخلاقی، با خودتان به یک توافق برسید.

تصمیمات مهم زندگی

زندگی ما تحت تاثیر تصمیمات ما قرار دارد و جهت آن به سوی موفقیت یا شکست به وسیله تصمیم گیری‌ها و انتخاب‌های خود ما تعیین می‌گردد. بسیار مهم است که به هنگام تصمیم گیری هدف‌های خود را در نظر بگیریم و سوالاتی که در مقاله فوق اشاره شد را از خود بپرسیم تا بتوانیم تصمیم گیری‌های مناسب و هم جهت با اهداف خود داشته باشیم. 

تصمیم گیری مناسب و انتخاب درست یک مهارت یاد گرفتنی است که انسان‌های موفق آن را آموخته‌اند و از این رو توانسته‌اند موفقیت را برای زندگی خود انتخاب نمایند. از آنجا که آکادمی بازار در تلاش است تا شیو تفکر و الگوهای رفتاری انسان‌های موفق را به همگان بیاموزد، سمینارهای شاد و انگیزشی به نام برگزار می‌نماید. در این سمینارها استاد احمد محمدی ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت و محقق ساختن رویاهایمان را به ما تدریس خواهند نمود.

4.9/5 - (8 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی