بازاریابی و فروشمقالات

سرویس های خدماتی و 5 ویژگی اصلی آن

در یک نگاه کلی به کسب‌ و کار ها می‌توانیم آنها را به دو دسته تقسیم کنیم: ارائه محصول به صورت مستقیم یا با واسطه، ارائه سرویس های خدماتی.

اول کسب و کار هایی که محصولاتی مشخص تولید می‌کنند و آنها را به صورت مستقیم یا با واسطه به فروش می‌رسانند (کسب‌ و کار هایی مانند تک ماکارون، چی‌توز، ایران خودرو).

دوم کسب‌ و کار هایی که فقط به ارائه سرویس های خدماتی پرداخته و در حقیقت محصول آنها سرویس‌شان به حساب می‌آید . در این مطلب به مشخصه‌های کلی سرویس‌ های خدماتی اشاره می‌کنیم که در ترکیب عناصر بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با سرویس های خدماتی همره باشید.

عدم مالکیت در سرویس های خدماتی

شما به عنوان یک مصرف‌کننده، نمی‌توانید صاحب مطلق یک سرویس شوید و امکان ذخیره‌سازی آن وجود ندارد؛ در صورتی که محصولات قابلیت ذخیره‌سازی دارند.

سرویس‌ های خدماتی برای یک مدت زمان مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرند و این مدت زمان بر اساس بودجه شما تعیین می‌شود.

برای نمونه وقتی که یک بلیط هواپیما از یک شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنید، مدت زمان مصرف خدمتی که آن شرکت ارائه می‌دهد از آغاز تا پایان پرواز شما خواهد بود.

ملموس نبودن

سرویس های خدماتی قابل لمس نیستند و فقط پدیدآورنده یک تجربه خواهند بود. در صورتی که محصولات را می‌توانید لمس کنید! برای نمونه یک گوشی هوشمند قابل لمس است.

خودتان باشید و تصور مثبت از خود را گسترش دهید
بخوانید

اما یک فروشگاه آنلاین که از آن گوشی خود را خریداری کرده‌اید، قبال لمس نیست و فقط خدمت فروش و ارسال کالا را به شما ارائه داده‌است.

عدم قابلیت تجزیه پذیری

خدمات از پدیدآونده خود جدا نمی‌شوند! معمولا محصولات از تولیدکنندگان خود جدا شده و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند، اما سرویس‌ های خدماتی ، همچنان در نزد پدیدآورنده خود می‌مانند.

برای نمونه آی‌نتورک پلتفرمی نزد خود دارد که بواسطه آن سرویس تبلیغات کلیکی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهد.

محدودیت در بهره‌وری

همان طور که قبلا گفتیم، در استفاده از سرویس های خدماتی محدودیت زمانی وجود دارد. برای مثال یک شرکت طراحی داخلی، فقط یک بار منزل شما را به ازای هزینه‌ پرداخت شده، طراحی می‌کند.

تفاوت در تجربیات کاربران

در کسب‌ و کار هایی که سرویس های خدماتی ارائه می دهند، تجربه‌ ها مشخصا متفاوت است.

برای نمونه در یک سفر با کشتی، آب‌وهوا و دیگر مسافران کشتی در سرویسی که توسط شرکت کشتیرانی ارائه می‌شود، تاثیری مستقیم دارند و می‌توانند تجربه شما را بهتر یا بدتر کنند.

امروزه بازاریابی و فروش تبدیل به یک علم گردیده است و انجام آن به شیوه های کلاسیک و غیر علمی، منجر به جای ماندن از عرصه رقابت امروزی می شود.

در نتیجه ضروری است که به دنبال جدیدترین و به روزترین اطلاعات عمومی و تخصصی در زمینه کسب و کار خود باشید و در عمل از آن ها استفاده نمایید.

آکادمی بازار به دلیل نقش مهم علم جدید بازاریابی و فروش در مدیریت صحیح یک کسب و کار چه خدماتی چه تولیدی، به زودی سمیناری به نام «موفقیت» برگزار می نماید، که در آن استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه فروش، بازاریابی و کسب و کار، به شما مهارت ها و راه های موفقیت در اداره موفق یک کسب و کار پربازده و سودآور، را آموزش خواهند داد.

جهت ثبت نام در این سمینار و آشنایی با محتوای آموزشی آن، می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

 

معرفی تکنیک های فروش حضوری و ارائه خدمات به مشتریان
بخوانید

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن