۵ راهکار مهم که شما را به فردی سخت‌کوش تبدیل می‌کند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ مهر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۷ مرداد, ۱۴۰۰
سخت‌‌کوشی

اگر از افراد موفق بپرسید که چگونه به موقعیت فعلی خود رسیده‌اند همه آن‌ها یک پاسخ به شما می‌دهند. سخت‌کوشی!

استعداد یا پول به تنهایی پاسخگوی آرزوها و اهداف شما نیست. شما باید از مکمل آن‌ها نیز استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. سخت‌کوشی و تلاش فاکتور شماره یک در تمام زمینه‌هاست. فرد سخت‌کوش با تدوام در کارهایش به آنچه می‌خواهد می‌رسد.

برای رسیدن به اهداف باید سخت‌کوشی را پیش بگیرید. در این مقاله با چند ترفند مانند تصویرسازی می‌توانید به فردی سخت‌کوش تبدیل شوید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

اهمیت سخت‌‌کوشی

سخت‌‌کوشی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یک فرد از طریق سخت‌‌کوشی می‌تواند به سطوح بالایی از موفقیت دست پیدا کند و به جایگاهی برسد که هرگز تصورش را نداشته است.

همگی به شدت قبول داریم که سخت‌‌کوشی کلید موفقیت است و علیرغم این آگاهی، بسیار برای‌مان دشوار است که خودمان را به زحمت بیندازیم.

وقتی کاری را شروع می‌کنیم در ابتدا بسیار مشتاقانه به آن مشغول می‌شویم و سخت کار می‌کنیم تا به هدف‌مان برسیم اما بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه اشتیاق‌مان را از دست می‌دهیم و دلسرد می‌شویم.

ما معتقدیم به علت این‌که روح سخت‌‌کوشی در ما وجود ندارد، به موفقیت نمی‌رسیم. اما آن‌چه که من متوجه شده‌ام این است که تنبلی در افراد موفق هم وجود داشته است زیرا کسی نیست که ذاتا سخت‌کوش باشد. افراد سختکوش راه‌های سخت‌‌کوشی را پیدا کرده‌اند.

من سخت‌کوشم و متوجه شده‌ام که از طریق ۵ شیوه می‌توان سخت‌کوش شد. با استفاده از این ۵ راه شما می‌توانید نهایت تلاش خود را به کار گیرید. این ۵ راه در ادامه آمده است:

۱. سخت‌‌کوشی را تمرین کنید

سخت‌‌کوشی را تمرین کنید

سخت‌‌کوشی یک مهارت شبیه مهارت‌های دیگر است. هر کس باید آن را تمرین کند تا کاملا آن را یاد بگیرد. بنابراین اگر می‌خواهید به فردی سخت‌کوش تبدیل شوید، باید سخت‌‌کوشی را تمرین کنید.

استاد احمد محمدی
زندگیت را به دست بگیر، تلاش کن، تلاش کن؛ آن‌موقع است که معجزه را می‌بینی!
استاد احمد محمدی

تمرین کنید که صبح زود از خواب برخیزید و ساعت‌های زیادی را به کار اختصاص دهید. هرچیزی را که با سخت‌‌کوشی مرتبط است، انجام دهید. اگر این شیوه را ادامه دهید حتما سخت‌کوش خواهید شد.

۲. هدفی محکم و قوی داشته باشید

هدفی محکم و قوی داشته باشید

اگر هدف محکمی نداشته باشید، نمی‌توانید به راحتی دست به تلاش سخت بزنید چرا که با خود می‌گویید برای چه باید فرد سخت‌‌کوشی باشم؟ بسیاری از افراد سخت‌کوش همیشه هدفی بزرگ دارند که فکر کردن به آن، آن‌ها را مجبور به کار کردن می‌کند.

سخت کار کردن به خاطر خرید خانه بزرگ یا ماشین نمی‌تواند هدف کافی برای پیشرفت‌تان باشد. یک نمونه از هدف بزرگ این است که تصمیم بگیرید تا در زندگی دوستان، خانواده و همسایه‌تان تغییر ایجاد کنید یا تلاش کنید تا فقر را در جامعه کاهش دهید.

یک هدف قوی همیشه شامل یک تغییر بزرگ مثبت در وضعیتی خاص است. مخترعانی چون آلبرت انیشتین، توماس ادیسون و برادران رایت سخت‌کوش بودند چراکه هدفی بزرگ داشتند.

۳. با افراد سخت‌کوش در ارتباط باشید

با افراد سخت‌کوش در ارتباط باشید

اگر اطراف شما را انسان‌های تنبل احاطه کرده است، شما هم تنبل می‌شوید. اما اگر اطراف‌تان انسان‌های سخت‌کوش جمع شده‌اند برای رسیدن به هدف‌تان سخت‌کوش خواهید شد.

از افرادی که همیشه دوست دارند خوش‌گذرانی کنند، دوری کنید.

هر زمان که شما سخت تلاش می‌کنید، این‌ها شما را دلسرد می‌کنند. بنابراین همیشه با افراد فعال و پویا در ارتباط باشید زیرا اگر دوستان‌تان سخت‌کوش باشند به شما هم انگیزه می‌دهند که تلاش‌تان را زیاد کنید و چه بسا هنگام تنبلی هم به شما تذکر بدهند.

۴. هرآنچه را که الهام‌بخش است، بخوانید و ببینید

هرآنچه را که الهام‌بخش است، بخوانید و ببینید

از طریق خواندن و دیدن چیزهای الهام‌بخش می‌توانید سخت‌کوش‌تر شوید. این‌ها ما را سخت‌کوش‌تر می‌سازد چرا که این امور به ما انگیزه می‌دهد و ما را مطمئن می‌سازد که اگر نهایت تلاش خود را بکنیم هرگز شکست نمی‌خوریم.

کتاب «علم ثروتمند شدن» اثر والاس دی واتلس و کتاب «موفقیت با ذهن مثبت» نوشته ناپلئون هیل و کلمنت استون به شما می‌گوید که با سخت‌‌کوشی می‌توانید به هر آن‌چه که می‌خواهید برسید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
به دست آوردن فرصت‌ها

وقتی که خود را باور ندارید یا بدبین هستید سخت‌کوش بودن دشوار می‌شود. اما نوشته‌ها یا فیلم‌های الهام‌بخش باعث می‌شوند شما برای رسیدن به اهداف‌تان سخت‌کوش‌ باشید.

آن‌ها به شما تلقین می‌کنند که به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید تا زمانی‌که سخت تلاش می‌کنید و تسلیم نمی‌شوید، زحمات‌تان به هدر نمی‌رود.

۵. تصویرسازی کنید که هنگام شکست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد

تصویرسازی کنید که هنگام شکست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد

من معتقدم همان‌قدر که تصویرسازی از موفقیت برای ما در سخت‌‌کوشی موثر است، تصویرسازی از شکست هم نقش بسزایی در نحوه زندگی‌ و تلاش ما دارد.

تصور کنید که همان‌طور که مردم به فرد شکست‌خورده اهمیتی نمی‌دهند، در صورت شکست‌تان به شما هم توجهی ندارند یا بچه‌های‌تان را تصور کنید که به خاطر این‌که شما به اندازه کافی پول نداشته‌اید، چطور درحال تلاش و تقلا هستند.

به عبارتی بنشینید و تصور کنید انواع اتفاقاتی که هنگام تلاش نکردن و نرسیدن به آرزوهای‌تان امکان دارد پیش بیاید.

من هر وقت احساس تنبلی و کسلی دارم، همیشه این نوع از تصویرسازی را در ذهنم انجام می‌دهم زیرا این تصویرسازی به من یادآوری می‌کند که تنها زمانی‌ که برای رسیدن به اهدافم سخت‌ تلاش ‌کنم، می‌توانم از شیوه‌ زندگی که دوست ندارم، جلوگیری کنم.

نکته آخر

طبق مقاله فوق آموختید که سخت‌‌کوشی هم یک مهارت اکتسابی است و شخصی وجود ندارد که ذاتا سخت‌کوش باشد، بلکه برای سخت‌کوش بودن باید روش‌هایی را در پیش گرفت که در مقاله هم به تعدادی از آنان اشاره گردید.

بنابراین افراد موفق مهارت‌هایی را در خود تقویت نموده‌اند که کاملا اکتسابی است. باید دید که این افراد چه کارهایی انجام داده‌اند که دریافته‌اند چگونه مهارت‌های خود را بهبود و موفقیت خود را تسهیل ببخشند.

یکی از منابع یادگیری کسب و بهبود این مهارت‌ها آکادمی بازار می‌باشد. استاد احمد محمدی به شما خواهند گفت که افراد موفق چه مهارت‌هایی دارند و چگونه توانسته‌اند به این مهارت‌ها دست یابند.

4.5/5 - (28 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

24 پاسخ

  1. سلام من ادم تنبلی نیستم ولی بیشتر وقت هم پای فضای مجازی میره و باز میشه گفت یک جوری تنبلم هروقتم میخوام کنار بزارم یک روز تلاش میکنم روز بعد دوباره همین اش همین کاسه دارم به نظرتون چکار کنم اراده ام قوی بشه

    1. سلا پرهام عزیز
      تلاش بکنید حداقل 30 روز کمتر از فضای مجازی استفاده کنید و اون موقع می بینید که هر روز وابستگیتون کمتر و کمتر میشه .
      فقط پایداری داشته باشید تا انشالله بتونید به اهداف مهم زندگیتون برسید .

  2. کلا انسان از افراد پیرامونش خیلی تاثیر میگیره
    اگه با ادمای سخت کوش در ارتباط باشیم طبیعتا تاثیر میگیریم دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی