۴ قدم برای بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ اسفند, ۱۳۹۶
آخرین بروزرسانی: ۷ مرداد, ۱۴۰۰

اعتماد به نفس نقش اساسی در زندگی شخصی و کسب و کار ما دارد. موفقیت‌های پشت سرهم و تمرین موفقیت به همراه تصور کردن آن باعث می‌شود اعتماد به نفس‌تان افزایش پیدا کند.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ا‌عتماد به نفس

آیا فکر می‌کنید که عدم داشتن اعتماد به نفس کودکان شما را در زندگی عقب نگه داشته است؟ شاید کسب و کار کوچکی را اداره می‌کنید و می‌دانید که می‌توانید با شبکه سازی، مشتریان بیشتری پیدا کنید اما آدمی خجالتی‌ هستید.

خجالت می‌کشم را پاک کنید تا روش‌هایی طلایی برای کنترل خجالت زدگی را بیابید. شاید هم می‌خواهید شغل‌تان را عوض کنید اما می‌دانید این کار، یعنی مواجه شدن با چالش‌های اساس از جمله سخنرانی در برابر جمع کثیری از افراد.

برخی از افراد به صورت طبیعی، بدون هیچ تلاش مضاعفی، اعتماد به نفس دارند اما اکثر ما، دست کم گه‌گاهی با ترس و تردید روبرو می‌شویم. خبر خوب این است که ما می‌توانیم اعتماد به نفس‌مان را تقویت کنیم. با داشتن اعتماد به نفس آینده‌تان را درخشان کنید.

در ادامه، ۴ قدم کوچک را برای افزایش اعتماد به نفس‌تان با شما در میان می‌گذارم. ببینید که کدام یک از آن‌ها را می‌توانید در این هفته، در زندگی‌تان پیاده کنید.

۱. اوقاتی را تصور کنید که در آن‌ها از اعتماد به نفس کافی برخوردارید

اکثر ما انسان‌ها در برخی زمینه‌ها مثلا شغل‌مان در زندگی دچار ضعف اعتماد به نفس هستیم و در برخی زمینه‌های دیگر، موفق عمل می‌کنیم. به موردی فکر کنید که همیشه در آن از اعتماد به نفس کافی برخوردارید.

بزرگ‌ترین لطف را در حق خودتان بکنید، به خودتان اعتماد کنید. ممکن است یافتن همچین موردی، کمی به زمان نیاز داشته باشد چرا که ممکن است با خودتان فکر کنید آن کار که اصلا کار مهمی نیست و همه از پس آن بر می‌آیند؛ اجازه دهید چند مثال بزنم:

  • طبخ یک غذای خوشمزه برای افراد خانواده یا دوستان
  • راه‌اندازی یک وبسایت
  • نوشتن مقاله
  • مراقبت از بچه‌ها
  • رفتن به باشگاه و انجام تمرینات

تمامی این کار‌ها برای برخی از افراد آسان و برای عده‌ای دیگر، دشوار و حتی ترسناک است. خودتان باشید و تصور مثبت از خود را گسترش دهید. روی یک برگه کاغذ، مواردی که در آن‌ها از اعتماد به نفس کافی برخوردارید بنویسید. وجه مشترک آن‌ها چیست؟

ممکن است مدت زیادی باشد که آن‌ها را انجام می‌دهید؛ به عنوان مثال، ممکن است وقتی که تازه بچه‌دار شده بودید، بسیار نگران بودید اما اکنون، مراقبت از بچه‌ها، مثل آب خوردن است و از پس تمام کارها به خوبی بر می‌آیید.

۲. یادتان باشد که چند بار اول، فقط تمرین است

آیا یادتان می‌آید در دوران کودکی، وقتی به صورت گروهی بازی جدیدی را انجام می‌دادید، یکی دو دست اول، صرفا برای تمرین بود؟ با این کار، به خود و بقیه اعضای گروه فرصت یاد گرفتن و آشنا شدن با قوانین و نحوه بازی را می‌دادید و نگران سوختن نبودید.

زندگی هم دقیقا به همین ترتیب است. احتمال این‌که در کاری آن‌قدر بد عمل کنید که خسارت جدی و جبران ناپذیری به آینده شغلی یا زندگی‌تان بزنید، کم است.

در نتیجه، دفعه بعد که می‌خواستید کاری که از آن می‌ترسید را انجام دهید، به خودتان یادآوری کنید که یکی دوبار اول، هدف فقط تمرین است و بس. بهترین بودن به معنای واقعی را تمرین کنید.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

تقویت اعتماد به نفس را با تکنیک‌های ساده و کاربردی بیاموزید. فرض کنیم که شما یک کسب و کار جدید را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید خودتان را در منطقه‌تان به دیگران بشناسید. به همین دلیل، تصمیم به انتشار یک خبرنامه می ‌گیرید و خب، این اولین باری است که این کار را انجام می‌دهید.

شما افراد زیادی را نمی‌شناسید؛ اصلا هم احساس اعتماد به نفس نمی‌کنید؛ اما اگر به خودتان بگویید که این فقط یک تمرین است و قصد دارید که خودتان را برای هدفی بزرگ‌تر، مثل معرفی خود در سطح دنیا، آماده می‌کنید، می‌توانید از میزان فشار و استرس بکاهید.

۳. موفقیت‌تان را بسازید

بالا بردن اعتماد به نفس در زندگی - موفقیت‌تان را بسازید

بهترین روش برای بالا بردن اعتماد به نفس‌تان، خلق موفقیت‌های دنباله‌دار است. اولین قدم موفقیت را محکم بردارید. فرض کنیم که هدف‌تان، سخنرانی در یک جمع بزرگ است. برای این کار، در چند مرحله، خودتان را آماده می‌کنید.

ابتدا، به چند سخنرانی گوش دهید؛ سپس، برای گروه‌های کوچکی از همکاران‌تان، سخنرانی‌های کوچکی ترتیب دهید؛ گروه مخاطبان‌تان را کم‌کم وسیع سازید. هر قدم، شما را خواهد ترساند؛ اما هر بار که موفق می‌شوید و قدم بعدی را بر می‌دارید، اعتماد به نفس بیشتری احساس خواهید کرد و مطمئن می‌شوید که می‌توانید از پس آن کار برآیید.

۴. دستاوردهای‌تان را ثبت کنید

برای این‌که بتوانید انگیزه‌تان را حفظ کنید، و اعتماد به نفس‌تان را افزایش دهید، دستاوردهای‌تان را ثبت کنید؛ اقدامات‌تان را روی کاغذ بنویسید؛ حتی، احساس‌تان را نیز یادداشت کنید. نقطه آغاز تمام دستاوردها اشتیاق است.

با گذر زمان، رشد مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان و البته، فراتر رفتن از محدوده راحتی‌تان را خواهید دید. اتمام کارها انگیزه شما را برای انجام کارهای بعدی افزایش می‌دهد. وقتی که این رشد و پیشرفت را در زمینه‌های مختلف زندگی‌تان می‌بینید، قدرت بیشتری برای ادامه کار پیدا خواهید کرد و اعتماد به نفس‌تان نیز افزایش خواهد یافت.

تفاوت انسان‌های موفق و شکست خورده

یکی از تفاوت‌های انسان‌های موفق با انسان‌های شکست خورده و نا امید، اعتماد به نفس بالای آنان به هنگام رویارویی با شکست‌ها و نه شنیدن‌هاست! آنان هیچ‌گاه مغلوب گذشته و تجربه تلخ خود نمی‌شوند، در عوض عبرت می‌گیرند و مجدد به تلاش خود ادامه می‌دهند.

آن‌ها معتقدند که به همان میزان که از دیگران «نه» می‌شنوی، به پاسخ «بله» نزدیک خواهی شد. بنابراین بسیار مهم است که با بکارگیری تکنیک‌های فوق، اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم، زیرا زمانی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، تلاش و انگیزه ما هم بیشتر می‌‎گردد و در مقابل سختی‌ها و شکست‌ها ناامید و افسرده نمی‌شویم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه می توانیم اعتماد به نفس خودمان را تقویت کنیم؟

یکی از هدف‌های مهم آکادمی بازار آموزش مهارت‌های ارتباطی و مورد نیاز جهت موفقیت و دست‌یابی به اهداف می‌باشد.

از این رو در بسته آموزشی: «موفقیت دست یافتنی است» ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت و برآورده ساختن آرزوها، از جمله دوره اعتماد به نفس و خود انگیزشی در زندگی و هم‌چنین در بسته آموزشی «زندگی افراد موفق» ویژگی‌های منحصر به فرد انسان‌های موفق را به شما آموزش خواهند داد.

اگر می‌خواهید با انگیزه و اعتماد به نفس بالا برای محقق ساختن رویاهای‌تان قدم بردارید، کافی است از این محصولات استفاده نمایید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی