4 روشی که می توانید برای افزایش تمرکز از آن بهره ببرید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۱ فروردین, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۸ مهر, ۱۴۰۰
4 روشی که می توانید برای افزایش تمرکز از آن بهره ببرید

اگر بتوانیم با تمرکز از انرژی‌ ذهنی خودمان استفاده کنیم، بسیاری از کارهای ظاهرا نشدنی به موفقیت می‌رسند و ما می‌توانیم به‌راحتی این انرژی را به محصولی ارزشمند در زندگی خودمان تبدیل کنیم. خداوند هر آنچه ما برای موفقیت نیاز داشتیم به ما عطا کرده است. این ما هستیم که نمی‌توانیم از سرمایه‌ها و داشته‌های خودمان استفاده کنیم.

ما انرژی لازم، پتانسیل‌های لازم، قدرت ذهن لازم و همه چیز داریم. اما وقتی از این سرمایه‌ها مانند تمرکز استفاده نمی‌کنیم، محصولی هم برای‌ ما ندارد. اشعه لیزر به این دلیل قدرتمند است که انرژی متمرکزی دارد. اگر ما هم بتوانیم انرژی‌های خود را روی هر موضوعی متمرکز کنیم، همچون اشعه لیزر قدرتمندانه می‌توانیم پیروزی و بهروزی را از آن خودمان کنیم.

اگر تمرکز شما عددی بین یک تا صد داشته باشد، بیشترین نقطه توجه و تمرکز شما روی چه موضوعاتی است؟ چند درصد روی هدف‌های خود تمرکز دارید؟ آیا این میزان تمرکز می‌تواند شما را به سرمنزل مقصود برساند؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

افزایش تمرکز

چطور می‌شود ضمن افزایش تمرکز آن را حفظ کرد؟ اینکه بتوانیم تمرکز خود را روی یک موضوع حفظ کنیم و اگر تمرکزمان کم است بتوانیم آن را افزایش دهیم در موفقیت قدم بزرگ و مهمی برداشته‌ایم.

باید به خاطر داشته باشیم که اهداف رویاهایی با یک موعد زمانی هستند. مهم‌ترین عامل رسیدن به هدف این است که بتوانیم، برای یک مدت زمان معین روی هدفمان تمرکز کنیم. اگر این کار انجام نشود در زمان مناسب به نتیجه مناسب نمی‌رسیم یا خیلی دیر می‌رسیم. برای ایجاد و حفظ تمرکز چهار روش موثر وجود دارد. برای آشنایی با این چهار روش با آکادمی بازار همراه باشید.

چطور می‌شود ضمن افزایش تمرکز آن را حفظ کرد؟ اینکه بتوانیم تمرکز خود را روی یک موضوع حفظ کنیم و اگر تمرکزمان کم است بتوانیم آن را افزایش دهیم در موفقیت قدم بزرگ و مهمی برداشته‌ایم. باید به خاطر داشته باشیم که اهداف رویاهایی با یک موعد زمانی هستند. مهم‌ترین عامل رسیدن به هدف این است که بتوانیم، برای یک مدت زمان معین روی هدفمان تمرکز کنیم.

اگر این کار انجام نشود در زمان مناسب به نتیجه مناسب نمی‌رسیم یا خیلی دیر می‌رسیم. برای ایجاد و حفظ تمرکز چهار روش موثر وجود دارد. برای آشنایی با این چهار روش با آکادمی بازار همراه باشید.

1. تعریف دقیق هدف و چشم انداز در زندگی

 تعریف دقیق هدف و چشم انداز در زندگی

همه ما بارها در همایش‌ها، سمینارها، صحبت افراد موفق و … شنیده‌ایم که هدف و چشم انداز شما در دراز مدت چیست؟ اما تقریبا خیلی از اوقات جواب درستی برای پاسخ به این سوال نداریم.

شما باید سعی کنید در هشت زمینه مختلف زندگی خود (روابط، خانواده، جسم، معنویات، رشد شخصی، شغل، مالی، تفریحات) فکر کنید، برنامه ریزی کنید و چشم انداز ایده آل خودتان را ترسیم کنید. آن نقطه‌ای که تصمیم دارید در تمام حیطه‌ها به آن دست پیدا کنید به صورت شفاف و با تمام جزئیات برای خودتان ترسیم کنید.

استاد احمد محمدی
تمرکز قدرت است. آینده تو محصول چیزهایی است که در حال حاضر به آن‌ها توجه می‌کنی.
استاد احمد محمدی

پس از تعیین چشم انداز ایده آل، بهتر است شما درمورد اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود فکر کنید. وقتی که چشم انداز ایده آل مشخص شده باشد برنامه ریزی برای اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت راحت‌تر می‌شود. وقتی شما این کار را انجام دهید فعالیت‌های شما نظم بیشتری می‌گیرد و از همین امروز کار شما مشخص می‌شود.

2. برنامه ریزی روزانه و هفتگی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد موفق با بهره وری بالا آن را رعایت می‌کنند، برنامه ریزی روزانه و هفتگی است. این نکته را در نظر بگیرید که آخرین کار هر روز شما باید برنامه ریزی برای فردا، نوشتن و اولویت بندی برای آن باشد.

زمانی که شما برنامه خود را به صورت دقیق بنویسید و به آن پایبند باشید و آن را انجام دهید، تمرکز شما روی کارهای مهم زندگی حفظ می‌شود و ذهن شما را از اینکه دائما به سمت موضوعات و ایده‌های جدید منحرف شود حفظ می‌کند.

نکته کلیدی که باید به آن توجه زیادی شود درنظر گرفتن اولویت‌ها در روز و هفته است و داشتن یک لیست روزانه است که کارها با دقت و تمرکز بیشتری انجام شود.

3. شناسایی عوامل محیطی پرت کننده حواس

شناسایی عوامل محیطی پرت کننده حواس

یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی نوتیفیکیشن‌ها ( پیامک موبایل، ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و …) است که باعث می‌شود ذهن ما منحرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد هر انحراف ذهنی می‌تواند به طور میانگین 5 دقیقه به طول انجامد.

جدا از زمانی که ما برای انحرافات ذهنی خود صرف می‌کنیم، مدتی هم طول می‌کشد که ما برگردیم به جریان و تمرکز قبلی. تحقیقاتی در آمریکا نشان داده است که هر انسان به طور متوسط 4 ساعت از زمان خود را در طول روز صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند.

البته مفهوم این نیست که اگر ما بخواهیم تمرکز خود را حفظ کنیم باید شبکه‌های اجتماعی را به طور کلی کنار بگذاریم بلکه مفهوم این است که برنامه ریزی داشته باشیم، به جای واکنش به هر اتفاقی که ممکن است هر لحظه بیافتد. مثلا سعی کنید ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی را در ساعات مشخصی از روز چک کنیم مگر اینکه شغل ما به گونه‌ای باشد که ناگزیر باید ساعات زیادی در آن وقت صرف کنیم.

4. نه گفتن

شما باید یاد بگیرید به درخواست‌های نابجایی که از شما صورت می‌گیرد نه بگویید. مثلا درخواست‌هایی مانند می‌شود تعطیلات آخر هفته را با من باشی؟ می‌شود همین الان به ایمیل من پاسخ بدهی؟ می‌شود بخشی از کارهای پروژه من را انجام دهی؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
روش‌ های افزایش و تقویت تمرکز

نه گفتن مهارت و تکنیکی است که با تمرین کردن باید در شما نهادینه شود. در بسیاری از موارد بله گفتن‌ها هر دو طرف را متضرر می‌کند. از طرفی وقت شما برای تمرکز روی اهدافی که دارید گرفته می‌شود از طرف دیگر گاهی بله گفتن موجب می‌شود ما خیلی از کارهای طرف مقابل را به جای او انجام داده و حس استقلال را از او بگیریم. اگر از این منظر نگاه کنیم می‌بینیم بسیاری از نه گفتن‌ها به سود دو طرف است.

قدرت تمرکز

واقعیت این است که ما اگر مهارت تمرکز کردن روی اهداف و کارهای خود را نداشته باشیم، جلوی پیشرفت ما گرفته می‌شود و از طرفی وقتی پیشرفتی نداشته باشیم، انگیزه و روحیه ما گرفته می‌شود. بنابراین پیشنهاد تیم آکادمی بازار این است که از محصولات مفید و کاربردی معجزه ذهن قدرتمند بهره ببرید و به توسعه فردی و پیشرفت خود کمک کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی