برطرف کردن احساس کمرویی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

آیا شما فردی کمرو و خجالتی هستید؟ تلاش‌های شما برای رفع کمرویی جوابگو نبوده است؟ به دنبال راهی برای کنار گذاشتن خجالت زدگی هستید؟

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خجالت و کمرویی

احساس خجالت و کمرویی از جمله مواردی است که می‌تواند همانند مانعی جلوی رشد و پیشرفت شما را بگیرد. احساس کمرویی در افراد مختلف می‌تواند به شکل‌های گوناگونی نمود پیدا کند.

توجه داشته باشیم که این احساس یک حس طبیعی و نرمال است که در افراد زیادی در جهان در موقعیت‌های مختلف رخ می‌دهد. سرکوب کردن احساس خجالت از جمله مواردی است که می‌تواند تبعات نا‌مناسبی را برای افراد داشته باشد.

برای کنترل این حس و بهبود آن روش‌ها و راهکار‌های متعددی ارائه می‌شود. در این مقاله در مورد روش‌های برطرف کردن کمرویی صحبت می‌شود.

شناخت عوامل اصلی بروز کمرویی

همواره پیدا کردن ریشه احساسات مختلف می‌تواند به رفع و رجوع کردن آن‌ها کمک زیادی بکند. کنترل این حس در مجموع می‌تواند موجب رشد فکری و تقویت مسائل اجتماعی افراد شود.

کمرویی احساسی که در واقعیت به معنای درونگرا بودن افراد نیست بلکه گاهی نیز می‌تواند برای افراد برونگرا پیش بیاید.

موضوع جالب در این زمینه آن است که نیمی از مردم جهان افرادی خجالتی هستند. یعنی این احساس مختص افراد خاص یا درونگرا نیست بلکه تمامی افراد را شامل می‌شود.

منفی گرایی

در برخی موارد پیش می‌آید که افراد تنها به خاطر داشتن یک تصویر منفی از رفتار خود به صورت بی‌رحمانه خود را سرزنش می‌کنند.

در این مواقع باید توجه کرد که این حس خجالت نیست که موجب آزار شما می‌شود بلکه منفی گرایی شما از نحوه برخورد خود باعث این موضوع می‌شود. برای رفع این مشکل سعی کنید همواره روی نکات مثبت رفتاری خود تاکید کنید.

استاد احمد محمدی
در زندگی مرتبا ازخودت سوالات درست بپرس. سوال کن: چگونه می‌توانم بهتر، زیباتر و موفق‌تر زندگی کنم؟
استاد احمد محمدی

انسان‌ها در اجتماع با توجه به اینکه تمرکز بیشتری روی رفتار‌های شخصی خود دارند، بیشتر از هر فرد دیگری رفتار خود را مورد انتقاد قرار می‌دهند. پایین آوردن سطح توقعات و دوری از کمال گرایی کمک زیادی به رشد فکری افراد می‌کند.

مسائلی که موجب خجالت شما می‌شود را بشناسید

از جمله راهکار‌هایی که می‌تواند به رفع کمرویی شما کمک زیادی بکند. موقعیت‌هایی که در آن احساس خجالت و کمرویی به سراغ شما می‌آید را لیست کنید. در این لیست سعی کنید عوامل اصلی احساس خجالت و کمرویی را برای خود تعیین کنید و راهکار‌هایی نیز برای رفع هر کدام تعیین کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
فن بیان

این مورد می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس شما نیز کمک کند و باعث افزایش توانایی ایجاد ارتباط شما شود. افزایش اعتماد به نفس از جمله مواردی است که به رفع کمرویی افراد کمک زیادی می‌کند.

از قضاوت دیگران در مورد تغییر رفتارتان نهراسید. این موضوع به مرور زمان می‌تواند حل شده و افراد نیز به شخصیت‌های مختلف اطراف خود احترام بیشتری می‌گذارند.

در مکالمات به صحبت‌های طرف مقابل دقت کنید

یکی از روش‌های مناسب برای تقویت روابط اجتماعی و همچنین برطرف کردن احساس کمرویی توانایی ارتباط کلامی است. ایجاد یک گفتگو مناسب و مشترک می‌تواند تاثیر زیادی روی رشد ارتباطات اجتماعی افراد بگذارد. توجه به راهکار‌های افزایش مهارت‌های ارتباط اجتماعی تاثیر مستقیمی بر روی رفع کمرویی دارد.

پرت بودن حواس شما در هنگام مکالمه با طرف مقابل می‌تواند تاثیر منفی روی روابط اجتماعی بین افراد بگذارد. در کنار این مهارت، ایجاد ارتباط چشمی مناسب و همچنین ارائه زبان بدن متناسب به گسترش روابط و رفع کمرویی کمک می‌کند.

ارتباطاتی که برای هر دو طرف دارای تازگی و جذابیت باشد به هیچ عنوان افراد را خجالت زده نمی‌کند. پیش قدم بودن در ایجاد یک رابطه نیز در بلند مدت می‌تواند به رفع کمرویی و خجالت  افراد کمک کند.

روی نکات مثبت خود متمرکز شوید

همانطور که در قسمت‌های قبل به آن اشاره شد بسیاری از افراد خجالتی بر روی نکات منفی رفتاری و شخصیتی متمرکز می‌شوند. اما با تغییر این نگرش می‌توان، تغییر گسترده‌ای بر روی گرایش‌های رفتاری ایجاد کنیم.

هر فردی از لحاظ شخصیتی دارای قسمت‌های مثبت و منفی شخصیتی است که در کنار یکدیگر تعریف کامل شخصیت ایجاد می‌شود.

تمرکز بر روی نکات مثبت شخصیتی به افراد کمک می‌کند تا استعداد‌های خود را شکوفا کنند. خود را در جایگاه موفقیت تصور کنید و به سمت آن حرکت کنید.

برای رفع کمرویی و خجالت زدگی‌ باید اعتماد به نفس خوبی داشته باشید. برای اینکار می‌توانید از دوره اعتماد به نفس و برای فرزندان خود از اعتماد به نفس کودکان استفاده نمایید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی