روش‌های بهبود ارتباطات اجتماعی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ اسفند, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۹ مرداد, ۱۴۰۰

انسان موجودی اجتماعی است و از بودن در جمع لذت می‌برد. متاسفانه همه توانایی ایجاد ارتباطات اجتماعی را ندارد. با یادگیری چند روش می‌توانید به بهبود روابط‌تان کمک کنید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

معنی ارتباطات اجتماعی را بشناسید

چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟ برای داشتن ارتباطات اجتماعی موثر نیاز است که روش‌ها و راهکارهای مناسب برای بهبود این روابط استفاده شود. انسان علاوه بر نیازهای اولیه خود نیاز به حضور در اجتماع و پذیرش در گروه‌های اجتماعی را دارد. این موضوع هم به درک فرد از جایگاه شخصی خود و هم به رو به جلو بودن زندگی وی کمک می‌کند.

استاد احمد محمدی
میزان اعتماد دیگران به تو، به میزان اعتماد به نفست بستگی دارد.
استاد احمد محمدی

بالا بردن سطح ارتباطات اجتماعی اهمیت زیادی دارد. گاهی پیش می‌آید که افراد با داشتن موقعیت‌های شغلی مناسب نمی‌توانند رشد چندانی در مسیر کار خود بکنند. دلیل این موضوع بسیار ساده است. عدم توانایی در ارتباطات اجتماعی و اطلاعات ناقص فرد در زمینه مورد نظر. در این مقاله در مورد روش‌های بهبود ارتباطات اجتماعی صحبت می کنیم.

اسم افراد را به خاطر بسپارید

یکی از مسائلی که می‌تواند در ارتباطات اجتماعی بین افراد تاثیر زیادی داشته باشد، به یاد داشتن اسامی افراد است. این مهارت هر چند بسیار جزیی و کم اهمیت جلوه می‌کند اما در واقعیت بسیار مهم می‌باشد. این مورد به خصوص در ارتباطات اجتماعی و در گروه‌های چند نفره می‌تواند اهمیت دو چندانی داشته باشد.

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که در جمعی باشید که فقط با یک نفر از آن‌ها آشنایی داشته‌اید و بقیه را نمی‌شناسید. افراد برای آشنایی با شما نیاز است که اسم شما را بپرسند و این موضوع شاید کمی نامناسب به نظر بیاید. مهارت ارتباط با دیگران را با داشتن برترین خصوصیات بهبود ببخشید.

برای این‌که اسامی افراد را فراموش نکنید از اسامی رمز و جایگزین استفاده کنید. یعنی به عنوان مثال از اسامی بازیگران و ورزشکاران معروف برای نشانه گذاری اسامی استفاده کنید. یادگیری اسم از جمله تکنیک‌هایی است که در داشتن ارتباط موثر با دیگران به کمک‌تان می‌آیند.

پرسیدن اسامی افراد در جمع‌ها و به خصوص زمانی که شما اسم افراد را می‌دانید اما آن را فراموش کرده‌اید به ارتباطات اجتماعی مابین آسیب زیادی می‌زند.

با مهربانی با افراد برخورد کنید

همواره گفته شده است که برای داشتن یک ارتباط اجتماعی مستمر و عمیق نیاز است که احساسات خود را بروز دهید. از دریغ کردن آن و برخورد نا مناسب با آن بپرهیزید. با تغییر رفتار خود، در بهبود روابط‌تان با دیگران نقش داشته باشید. مهربانی کردن یکی از رفتارهایی است که می‌تواند موجب تقویت روابط شود.

در واقع آن‌چیزی که در روابط اجتماعی اهمیت دارد توانایی داشتن مدت زمانی با راحتی و به دور از استرس روزمره است. داشتن رفتار مهربانانه و با روحیه مثبت می‌تواند موجب گسترش روابط و عمیق‌تر شدن رابطه اجتماعی شما شود.

ارتباط چشمی و زبان بدن مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند به داشتن این رفتار کمک زیادی بکند. شیوه‌های بکارگیری زبان بدن جهت تغییر دید دیگران نسبت به خودتان را بیاموزید. تمرکز خود را در زمان صحبت‌های طرف مقابل بر روی صحبت‌های وی متمرکز کنید.

اگر فکر می‌کنید جای این رفتار در رابطه‌های اجتماعی شما خالی است سعی کنید از آن در ارتباطات پیش روی خود استفاده کنید.

خوب گوش کنید

از جمله مهارت‌های مهم و تاثیر گذار در روابط اجتماعی، توانایی گوش دادن موثر به صحبت‌های طرف مقابل است. منظور از این توانایی تمرکز مناسب بر روی گفتگو و ارائه پاسخ‌های متناسب است. این موضوع هم باعث تقویت ارتباطات اجتماعی شده و هم کمک می‌کند که افراد رابطه‌ای عمیق‌تر از گذشته را تجربه کنند.

برای داشتن یک ارتباط اجتماعی دو طرفه نیاز است که هر دو نفر نیازهای یکدیگر را به خوبی درک کنند. برای داشتن یک رابطه اجتماعی متناسب و دو طرفه نیاز است که میزان گفتگو برای هر دو طرف به یک میزان باشد و هر دو از شنیدن نظرات یکدیگر لذت ببرند. شکوفایی روابط اجتماعی با چند راهکار ساده دیگر نیز امکان پذیر است.

این مورد حتی در دورهمی‌ها و جمع‌های چند نفره نیز می‌تواند یک عامل مثبت و رو به جلو در روابط اجتماعی باشد. ادامه دادن گفتگو باید متناسب با شرایط طرف مقابل و علاقه به ادامه گفتگو است.

میزان اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که معمولا در ایجاد یک رابطه اجتماعی مناسب اهمیت دارد، پیدا کردن موضوعات مشترک و ارائه اطلاعات مرتبط در این زمینه است. سعی کنید اطلاعات خود را در زمینه‌های مورد علاقه خود افزایش دهید تا در هنگام گفتگو از این اطلاعات استفاده بهینه کنید. میزان مطالعه خود را در طول روز افزایش دهید.

روابط اجتماعی می‌تواند یک محیط مناسب برای مرور اطلاعات کسب شده شما باشد. سعی کنید نظرات دیگران را در مورد اطلاعات و ایده‌های خود گوش داده و از آن‌ها در جهت بهبود روش‌های رشد کاری خود استفاده کنید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
ارتباطات اجتماعی و ارتباط موثر

برای ایجاد ارتباطات اجتماعی مناسب باید فن بیان مناسبی نیز داشته باشید از این رو ‌می‌توانید از دوره فن بیان بهره ببرید تا تاثیر صحبت‌تان را بر روی دیگران چندین برابر کنید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی