همه ی صاحبان کسب و کار می خواهند بدانند که چطور به اهداف خود در زمینه فروش بیشتر برسند و موفق شوند که به شکلی موثر کالا و خدماتشان را به مشتری ارائه کنند.
بدون شک علت عملکرد بهتر برخی فروشنده ها نسبت به همکارانشان و گرفتن لقب فروشنده حرفه ای تجربه و مهارت های فردی و استفاده از تکنیک های پایه ای فروش است.
این مقاله برای کسانی که می خواهند با تکنیک های پایه ای فروش آشنا شوند بسیار مفید است. شما می توانید برای یادگیری حرفهای فروش، از این مقاله ی پایه ای شروع کنید.
میتوانید فعالیتهای فروش و بازاریابی خود را با معیارهای این مقاله بسنجید و نقاط ضعفتان را پیدا کنید.
با آکادمی بازار برای آشنایی با تکنیک های پایه ای فروش همراه باشید.
دانستن این نکته که مردم کالا یا خدمات را نمی خرند یکی از تکنیک های کاربردی فروش است
این واقعیت بدیهی را قبول کنید که مردم، «کالا» یا «خدمات» خریداری نمی کنند. آن چه که مردم میخرند، سودی است که از خرید آن کالا یا خدمات به دست می آورند.
در حقیقت شما نباید بر روی محصول یا خدمات خود تمرکز کنید؛ بلکه باید بر روی منفعتی که قرار است از این محصول، نصیب مشتری احتمالی شود متمرکز شوید.
مشتری خود را بشناسید
مشتری شما چه کسی است؟ چه قشری را در جامعه به عنوان مشتری خود ترجیح میدهید؟ بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ لیست کاملی از خصوصیت هایشان تهیه کنید. مانند لیست زیر:
- سن مشتریان؟
- جنسیت آنها؟
- تعداد فرزندان آن ها؟
- مقدار درآمد آن ها؟
- میزان تحصیلاتشان؟
- موقعیت مکانی آنها؟
- حوزه فعالیت آنها؟
چه مشکلی را قرار است برای مشتری برطرف کنید
یک از تکنیک های پایه ای فروش این است که بدانید محصولات و خدمات شما چه گره ای را از زندگی مشتریانتان باز می کند؟ آن را به صورت واضح برای خود مشخص کنید.
خصوصیات رقابتی محصولتان را برجسته تر کنید
خصوصیات رقابتی، علت ترجیح محصولات و خدمات شما به جای کالا و محصول رقیبانتان است. احساس رضایتی که خرید محصول شما در مشتری به وجود می آورد. این ویژگی ها را تقویت و برجسته کنید. برای به دست آوردن سهم بازار شما باید منحصر به فرد باشید.
از بازاریابی محتوایی و شبکه های اجتماعی استفاده کنید
یکی از تکنیک های پایه ای فروش برای جلب توجه مخاطبان، با استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی است که خوشبختانه همه ی آن ها رایگان هستند.
با مخاطبین و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید، این ارتباط مشتریان شما را حفظ می کند. از توییتر، فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و… برای ایجاد این ارتباط بهره ببرید.
برخی از خصوصیات مثبت این روش بازاریابی:
- ارتباط بیشتر با مخاطبین مرتبط
- کسب راه های ارتباطی متنوع تر برای فروش
- کاهش هزینه جذب مشتری و مخاطب
اگر از روبه رو شدن با مخاطبان و مشتریان میترسید، تلاش کنید در یک روز یا مدتی مشخص، به 100 مشتری احتمالی ارتباط برقرار کنید و بکوشید تا محصولاتتان را به آنها بفروشید.
نتیجه هیچ اهمیتی ندارد؛ شما تنها برای این که ترستان بریزد، باید با 100 نفر صحبت کنید و به اصطلاح، خودتان را Present کنید.
قیمت محصول و خدماتتان را متعادل کنید
با تحقیقات بازار، از قیمت گذاری رقیبان خود مطلع شوید و قیمتگذاری خود را هوشمندانه انجام دهید. اگر قیمت شما بیشتر از رقیبتان است:
- باید خدمات تحویل و پس از فروش بسیار بهتری نسبت به او داشته باشید.
- یا این که کالای شما در مقابل رقیبتان، برتر و باکیفیت تر به نظر برسد.
برد – برد صحبت کنید!
مکالمات موفق اغلب مکالماتی هستند که به نفع هر دو طرف مکالمه باشند. مکالماتی که منافع مشترک و سود هر دو طرف را دربر میگیرد و اصطلاحا به آن «برد-برد» میگویند. در این نوع مذاکرهها:
- با سوالاتی مناسب، نیازهای طرف مقابل را متوجه می شوید.
- صبور هستید.
- اطلاعاتی کامل دارید و برای سوالات و برطرف کردن دغدغههای طرف مقابل آمادهاید.
ایجاد مشتریان دائمی از تکنیک های پایه ای فروش
این طور نباشد که همه ی فکر و ذهنتان این باشد که محصول یا خدمات را بفروشید و… تمام! پس از انجام خرید هم با مشتری ارتباطی قوی و محکم برقرار کنید تا خریدهای بعدی او نیز از شرکت شما باشد.
به مشتریان بالقوه خود، پیشنهادات فوق العاده بدهید
بن های تخفیف مقطعی، «5 تا بخر، 6 تا ببر»، اشانتیون و… برای مشتریانی که در یک قدمی خرید هستند بسیار موثر می باشد. از آن ها به عنوان یکی از تکنیک های پایه ای فروش استفاده کنید.
مخاطب را وارد حلقه اعتماد خود کنید
یکی دیگر از تکنیک های پایه ای فروش این است که گاهی اوقات با مشتریان خود بدون هیچ دلیلی و بدون این که آنها خود پیگیر خواستههایشان باشند، تماس بگیرید و از دغدغههایشان (دغدغههای کاری) سوال بپرسید.
بگذارید در نظرشان شخص مورد اعتماد و صادقی شوید. با اینکار آنها به شما اعتماد می کنند و با خوشحالی و رضایت خاطر، از شما خرید میکنند.
همه ی صاحبان کسب و کار می خواهند بدانند که چطور به اهداف خود در زمینه فروش بیشتر دست یابند و موفق شوند که به شکلی موثر کالا وخدماتشان را به مشتری ارائه کنید؛ عرضه ای که به خرید منتهی شود و مشتری بالقوه امکان رد کردن این پیشنهاد را نداشته باشد.
برای رسیدن به این هدف شما باید از تکنیک های پایه ای فروش ثابت شده ای که در موفقیت ارائه کالا موثرند استفاده کنید. بنابراین پیشنهاد آکادمی بازار به شما استفاده از مقالات و بهره گیری از آموزه های استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه کسب و کار است. برای آشنایی با اصول و مهارت ها بر روی لینک زیر کلیک کنید:
استاد احمد محمدی
4 پاسخ
سلام منم میخوام برم کلاس اما هزینه ش رو ندارم، پکیج آموزشی ندارین برا فروش موفق؟!
شما تو شرکت و سازمان ها هم دوره آموزشی برای فروش برگزار می کنید؟
سلام مخاطب عزیز برای هر گونه پرسش و کسب اطلاعات لازم میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:
پاسخگوی شما هستیم: 88993288، 66978520، 66418084-021
کار بازاریابی به نظر من یکی از سخت ترین مشاغل دنیاست اینکه بتونی کسی رو مجاب کنی تا محصولت رو بخره!