10 نکته برای کنار آمدن با حوادث ناگهانی و غیرمنتظره در زندگی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ شهریور, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آبان, ۱۴۰۰
حوادث ناگهانی و غیرمنتظره

گاهی هرچقدر هم سعی کنیم که زندگی خوب و آرامی داشته باشیم موفق نمی‌شویم و اتفاقات غیر منتظره و حوادث مختلف رخ می‌دهند. اگر آمادگی لازم برای رویارویی با این حوادث را نداشته باشیم ممکن است زندگی‌مان دچار مشکل شود و تا سال‌ها درگیر عواقب این حوادث باشیم.

شاید بگوئید که اتفاق‌های بد و غیر منتظره برای من نیست اما سخت در اشتباه هستید. حوادث مختلف برای هرکسی اتفاق می‌افتد و راهی هم برای فرار از آن نیست. باید بدانید که عموما وقوع اتفاقات مختلف تقصیر شما نیست اما اینکه برای مقابله با آن آماده نباشید مسلما تقصیر شماست.

شاید برایتان سوال شود که چگونه می‌توان با این حوادث کنار آمد و عکس‌العمل مناسبی داشته باشیم؟ در این مقاله ۱۰ روش بسیار آسان که قابل انجام نیز هست را شرح می‌دهیم. با این ۱۰ نکته می‌توانید از پس هرگونه وقایعی بربیایید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

راهکارهای کنار آمدن با حوادث

هر روز اتفاقات حیرت‌انگیز و غیرمنتظره‌ای در زندگی برایمان رخ می‌دهد. بیشتر این حوادث چندان مهم نیستند، اما گاهی آن‌ها زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و برایمان دردسر ساز می‌شوند. زندگی پر از حوادثی است که آن را از حالت یکنواختی درمی‌آورد.

برخی از این حوادث خوشایند و برخی ناخوشایند هستند. مردم دوست دارند که کنترل زندگی‌شان را داشته باشند، بنابراین مثل روال هر روزه زندگی خود را پیش می‌برند. مردم در محیط آشنا احساس امنیت بیشتری دارند، بدون وقفه و بدون هیچ تغییری هر روز کارهای مشابه روزهای قبل را انجام می‌دهند.

چگونه با رویدادهای غیرمنتظره و ناگهانی روبه‌رو می‌شوید؟

چگونه با رویدادهای غیرمنتظره و ناگهانی روبه‌رو می‌شوید؟
  • دچار استرس می‌شوید؟
  • وحشت می‌کنید؟
  • دست‌پاچه می‌شوید؟
  • عصبانی می‌شوید؟

گاهی نه تنها مواجهه با اتفاقات بد دشوار است بلکه مواجهه با رویدادهای مثبت و خوب هم ناخوشایند است. به عنوان مثال:

همسرتان به شما می‌گوید که صبح بلیت گرفته تا عصر با هم به تئاتر بروید. گرچه برای عصر هیچ برنامه‌ای ندارید، ناراحت می‌شوید و دوست ندارید که برنامه روزانه تکراری شما به هم بخورد.

استاد احمد محمدی
همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.
استاد احمد محمدی

یا شما می‌خواهید قهوه درست کنید، ناگهان می‌فهمید که قهوه‌ ندارید. وقتی که به ایستگاه مترو یا اتوبوس می‌روید و قطار یا اتوبوس تاخیر دارد. اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره و ناگهانی رخ می‌دهد از قبیل:

  • با رسیدن به فرودگاه متوجه می‌شوید که پروازتان تاخیری دارد.
  • در حال امتحان دادن، می‌بینید که اصلا هیچ جوابی به ذهنتان نمی‌رسد.
  • متوجه می‌شوید که لوله‌های آب منزلتان نشتی دارد.
  • از سر کار اخراج می‌شوید.
  • فردی از نزدیکان شما، دچار بیماری شده است.
  • پول یا چیزی را گم کرده‌اید.
  • در عشق خود شکست خورده‌اید.

این موارد تنها تعدادی از حوادث غیرمنتظره هستند. زندگی پر از این اتفاقات است. اگر این حوادث باعث استرس و خشم شما می‌شوند و ذهن، رفتار و حال شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باید دنبال چاره باشید.

چکار می‌توان کرد؟ اگر برای همه چیز برنامه‌ریزی کنید، باز هم ممکن است یک اتفاق پیش‌بینی نشده، بیفتد. حتی اگر همیشه زندگی را به یک روال می‌گذرانید و دائما کارهای تکراری هر روز را انجام می‌دهید، این اتفاقات در زندگی امکان دارد پیش آید. بهترین راه این است که بتوانیم در این شرایط آمادگی داشته باشیم.

10 نکته کاربردی برای کنار آمدن با حوادث غیرمنتظره

10 نکته کاربردی برای کنار آمدن با حوادث غیرمنتظره

در ادامه 10 نکته کاربردی برای کنار آمدن با حوادث غیرمنتظره را بیان می‌کنیم.

1. حقیقت حوادث را بپذیرید

بدانید که حوادث غیرمنتظره بخشی از زندگی ما هستند و هرگز نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. وقتی این حقیقت را قبول می‌کنید تا حدی راحت‌تر با این حوادث کنار می‌آیید. زندگی فراز و نشیب دارد و همیشه ثابت نیست.

2. نوع نگرش اصل هر چیزی است

نگرش مثبت داشتن در شرایط غیرمنتظره یک سرمایه است. حوادث پیش‌بینی نشده هرگز بد نیستند. گاهی اتفاقی که در زندگی می‌افتد و فاجعه به نظر می‌رسد، خیری در آن‌ نهفته است و بدون حکمت نیست.

یک رخداد بد و منفی می‌تواند همت، انگیزه و تحمل شما را بالاتر ببرد و باعث پیشرفت و موفقیتتان ‌شود. حتی اخراج شدن از محل کار می‌تواند سرانجام خوبی داشته باشد.

ممکن است که شغل بهتر و رضایت‌بخش‌تری نصیبتان شود. از دست دادن چیزی شما را وادار می‌کند که به دنبال چیزی بهتر بگردید.

3. برنامه جایگزین داشته باشید

برنامه جایگزین داشته باشید

وقتی برنامه‌ریزی می‌کنید، همیشه به فکر یک برنامه جایگزین باشید تا درصورت شکست از آن استفاده کنید. این باعث می‌شود جلوی احساس درماندگی، ترس و بلاتکلیفی شما گرفته شود.

4. بعد از وقوع حوادث صبر کنید

هنگام مواجهه با حوادث ناگوار، قبل از انجام کاری ناسنجیده چند لحظه صبر کنید. پیش از عصبانی شدن و برافروختن، آنچه را که اتفاق افتاده، در نظر داشته باشید و با شرایط وفق دهید.

گاهی این رویداد چیزی کم‌اهمیت است که می‌توان به راحتی با آن کنار آمد. شاید هم چیزی موقتی و بازگشت‌پذیر باشد.

5. فکر سازنده کنید

اگر هم اتفاق پیش آمده بازگشت‌ناپذیر باشد، با عصبانیت، استرس یا وحشت کردن چه چیزی عاید شما می‌شود؟ هیچ چیز. به جای دستپاچه شدن و گیجی، عصبانیت و احساس درماندگی بهتر است که فکری سازنده برای اتفاق پیش‌رو داشته باشید. شما باید فکر کنید که چگونه باید خود را با شرایط موجود وفق دهید، چاره‌اندیشی کنید و شرایط را بهتر کنید.

6. تغییرات کوچک ایجاد کنید

تغییرات کوچک ایجاد کنید

ابتکار به خرج دهید و تغییرات کوچکی در زندگی‌تان به وجود آورید. گاهی بدون هیچ فکر قبلی، کارهای کوچک و بی‌اهمیت را به طرز متفاوتی انجام دهید.

این کار کمک می‌کند که راحت‌تر با حوادث ناگهانی و خارج از کنترلتان کنار بیایید. بدین ترتیب یاد می‌گیرید که تغییرات را بپذیرید. برای مثال:

  • یک صبحانه متفاوت بخورید.
  • به جای قهوه، چای بنوشید.
  • بدون برنامه قبلی با همسر یا دوستتان به سینما بروید.
  • کارهای معمولی همیشگی را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید.

7. در لحظه زندگی کنید

همیشه در لحظه حال زندگی کنید، از زندگی درس بگیرید، به بهترین شیوه روزگار را سپری کنید و فواید مسیر پیش‌رو را در نظر داشته باشید.

زمان حال همه چیز است، پس به جای فکر کردن درمورد گذشته و آنچه که از دست رفته و شرایط بد فعلی تا آخرین حد ممکن از زمان حال لذت ببرید. فکر کردن به گذشته، کاری بیهوده و هدر دادن وقت است.

8. برای مقابله با حوادث کمی بیخیال باشید

خوب است تا اندازه‌ای بیخیال باشید. این حالت به شما کمک می‌کند که قدری از مشکل دور باشید و بنابراین کمتر درگیر آن می‌شوید.

هم‌چنین بیخیالی موجب می‌شود که آرام باشید و کنترل خود را در دست داشته باشید. در اینصورت هرچه را که در زندگی‌تان پیش آید، راحت‌تر می‌پذیرید.

دلبستگی باعث می‌شود که به چیزی وابسته شوید و ترس جدایی از آن برایتان به وجود می‌آید. وقتی اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد، دلبستگی شدید اثر منفی بر ما دارد.

9. قدرت درونی خود را تقویت کنید

قدرت درونی خود را تقویت کنید

قدرت درونی ثبات و استقامت، کنترل افکار و رفتار را به همراه دارد و این باعث می‌شود که بهتر با هر شرایطی کنار بیایید. قدرت درونی از طریق آموزش و تقویت اراده و خود -انضباطی، یعنی دو رکن اصلی قدرت درونی، امکانپذیر است.

10. مدیتیشن کنید

مدیتیشن را یاد بگیرید و تمرین کنید. تنها با انجام 10 دقیقه مدیتیشن در روز می‌توانید زندگی خود را متحول سازید و با وجود سختی‌ها، آرامش را به زندگی‌تان بیاورید. داشتن آرامش درونی در هر شرایطی خوشایندترین حالت است و مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش درونی است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - صبر

برای اجرا کردن سه نکته آخر به آموزش نیاز است. از آنجایی که حوادث غیر قابل پیش‌بینی و تغییرات بخشی از زندگی ما هستند، بهترین کار این است که خودتان آموزش ببینید و مهارت‌هایی را که در رویارویی با حوادث بد کمک‌کننده هستند، تقویت کنید. وقتی تا حدودی بی‌خیال هستید و از آرامش و قدرت درونی برخوردارید، حوادث بیرونی تاثیری بر شما نخواهد داشت.

روش افراد موفق در کنار آمدن با حوادث

روش افراد موفق در کنار آمدن با حوادث

حوادث چه از نوع خوب چه از نوع بد آن برای همه ممکن است پیش بیاید، ولی نکته اینجاست که افراد متفاوت از هم عکس العمل نشان می‌دهند. برخی ناامید و افسرده می‌شوند و از زندگی دست می‌کشند؛ برخی با نگرش مثبت به قضیه نگاه می‌کنند و تنها به راه چاره می‌اندیشند و اقدام می‌کنند.

تفاوت افراد موفق و ناموفق دقیقا همین است. در واقع می‌توان گفت افراد موفق انعطاف پذیر هستند و همیشه خود را برای هر نوع پیشامدی آماده می‌کنند. دکتر احمد محمدی در سمینار موفقیت تفاوت‌های عمده افراد موفق و ناموفق و اقدامات آنان به هنگام حوادث و سختی‌ها را به ما خواهند گفت.

زمانی که بدانید افراد موفق همان انسان‌های معمولی همانند ما هستند، که تنها یک سری مهارت‌ها و عادت‌های خوب را در خود پرورش داده‌اند، انگیزه بیشتری برای ایجاد تغییرات در خود و زندگی اطراف خود خواهید داشت. می‌توانید برای آشنایی با شیوه تفکر و الگوی رفتاری انسان‌های موفق به آدرس اینترنتی زیر مراجعه و در این سمینار شاد و انگیزشی شرکت نمایید.

سمینار بزرگ موفقیت – استاد احمد محمدی

5/5 - (1 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی