محل کار
محل کار، محل دوم زندگی ما میباشد. در محل کار خود با افرادی سر و کار داریم، که هر کدام در دنیای خودشان زندگی مینمایند و سلیقه و افکار متفاوتی دارند. معمولا کارمندان 44 ساعت از هفته را در محل کار در کنار سایر همکارانشان سپری میکنند.
بنابراین همه تمایل داریم که با همکاران خود روابط صمیمانهای برقرار کنیم تا از محل کار خود لذت ببریم. اما باید توجه داشته باشیم که مرز میان زندگی حرفهای و شخصی از بین نرود. به این منظور و حفظ آرامش خود و سایرین و همچنین کسب تجربه کاری خوب باید تعدادی نکته ساده را به هنگام رفتار با همکارانمان در نظر داشته باشیم و رعایت نماییم.
1. مسائل قانونی
فرقی نمیکند که چه سمتی داشته باشید، که حق با شما میباشد یا نه، به طور کلی صحبت در مورد مسائل و مشکلات قانونی که در آن درگیر هستید، کار عاقلانهای نمیباشد و تحت هر شرایطی بهترین تصمیم، مخفی نگه داشتن این مسائل هست.
به خاطر داشته باشید که محل کار اصلا مکان مناسبی برای صحبت در مورد مسائل قانونی شما نمیباشد. مهم نیست که این مشکلات چقدر ناعادلانه و مصیبت بار هستند، هنگامی که در محل کار در مورد مسائل حقوقی خود حرف بزنید، دو مفهوم را به همکاران خود انتقال میدهید: نخست آن که به راحتی به افراد اطمینان کرده و مسائل شخصی خود را بیان میکنید و دوم شخصیتی دادخواهانه دارید.
2. ارتباط غیر عادی در محل کار
برای هر فردی پیش آمده که در زمینه روابط خود دچار مشکلاتی گردد، در این گونه مواقع به شدت دوست داریم که مشکل را برای کسی تعریف کنیم و با سایرین در مورد آن صحبت نمایید. به خاطر داشته باشید، کسی که باید با او در این زمینه درد و دل کنید، یکی از همکاران شما نیست.
حرف زدن در مورد این مسائل آن هم در محل کار هیچ نتیجهای ندارد و در بسیاری از موارد نتیجه آن عکس میگردد. مشکلاتی که ما در روابط خود با آنان مواجه میگردیم، قسمتی از زندگی ما میباشند، ولی نباید به زندگی کاری ما نفوذ پیدا کنند و این ما هستیم که باید این اجازه را از آنان بگیریم.
روابط عاطفی هم قسمتی از آنها میباشد. اگر به تازگی از همسر خود جدا شدهاید یا به نوعی مسائل ناراحت کننده عاطفی را پشت سر گذاشتهاید، میتوانید با نزدیکان مورد اعتماد خود در مورد آنها حرف بزنید، ولی باید بدانید که این موارد اصلا موضوعات گفتگوی مناسبی در محل کار نمیباشند.
3. مسائل و مشکلات خانوادگی
هر شخصی در زندگی خود مسائل از این قبیل روبرو میگردد و اگه بخواهیم صادق باشیم این مسائل تموم نشدنی هستند! اگر بخواهیم هر روز این نوع مسائل را با خودمان به سر کار بیاوریم آرامشی برای ما باقی نمیماند و دائما درگیر مشکلات خانوادگی خود میشویم.
بحث در مورد مشکلات خانوادگی به نوعی نشان دهنده ضعف در مدیریت زندگی شخصی و نشان دهنده عدم توانایی شما در تعیین حدود مشخص شده در زندگی شما میباشد، دو فاکتوری که به طور مستقیم روی رفتار حرفهای و خلاقیت فرد اثر گذار هستند.
سر و کار داشتن با فرزندان یا بیماری آنها، قسمتی از زندگی روزمره هر کسی است، تنها باید توجه داشته باشید که تلاش برای این رفع این مشکلات مربوط به خانه میشود و نباید خللی در برنامه زندگی حرفهای شما وارد نماید.
در محل کار روی کارتان تمرکز داشته باشید و اگر واقعا آن قد مشکل شما حاد و پیچیده شده بود که قادر نبودید ذهن خود را آرام نمایید، آن روز را مرخصی بگیرید و از روز بعد با ذهنی باز دوباره به محل کار خود برگردید. به یاد داشته باشید که همیشه بدترین تصمیم این است که اجازه دهید مسائل خانوادگی که به ذهن شما میآید، را به جای اینکه از خود دور کنید، به زبان بیاورید و پخش نمایید.
4. تجربه های مربوط به شغل سابق تان
داستان تعریف نکنید و رازدار بمانید. هیچ علتی وجود ندارد که در محل کار کنونی خود در مورد رئیس بدجنس پیشین یا همکار بیملاحظهای که خیلی از او شاکی میشدید، حرف بزنید.
این حرفها دید همکارانتان را به شما تغییر میدهد و ممکن است در مورد شما اشتباه قضاوت نمایند، یا حتی نگران این باشند که همین اتفاقها در مورد آنها هم پیش بیاید. در این صورت همیشه از شما ذهنیتی خواهند داشت که به نفع شما نیست!
5. نظرات سیاسی
هر کسی عقاید سیاسی خود را دارد، استراتژی هوشمندانه این است که در طول مدت کار بیطرفی خود را حفظ نمایید. با به اشتراک گذاری دیدگاههای سیاسی خود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم سبب اذیت شدن برخی از همکاران خود میشوید و پیشرفت و موفقیت شغلی خود را به خطر میاندازید.
6. باورهای مذهبی در محل کار
درست همانند سیاست، مذهب هم خطر قرمز افراد میباشد. بسیار پیش میآید که با بیان نظر شخصی، فرصتهای شغلی را به طور منفی تحت تاثیر قرار دهیم.
همکاران خود را فارغ از اعتقادات مذهبی آنان فرض نمایید و قضاوتی در این مورد نداشته باشید. از هر گونه صحبت و اقدام که سبب آزرده نمودن خاطر دیگران میشود خودداری نمایید و اعتقادات شخصی خودتان را به محل کار نیاورید.
7. مشکلات سلامتی
واقعیت این است که در هر محل کار ایده آلی بهترین وضعیت روابط به صورتی باشد که همکاران نگران حال همدیگر باشند! ولی واقعیت این است که صحبت در مورد مسائل مربوط به سلامتی شما شاید منجر به یک برنامه کاری منعطفتر گردد.
ولی در نهایت سبب میشود که سرگروهها یا روسای رده بالا از شما ذهنیتی پیدا نمایند، که نمیتوانید به اندازه کافی فشار کاری را تحمل نمایید یا به قدر کافی قوی نمیباشید و آمادگی ارتقا به یک رده شغلی بالاتر را ندارید. در نتیجه همواره این مسائل را پیش خودتان نگه دارید و تا حد امکان اجازه ندهید روی مسائل کاری شما تاثیر داشته باشد.
8. مسائل مالی
در صورتی که با شرایطی مواجه گشتهاید که از نظر مالی در تنگنا قرار گرفتید، اجازه ندهید کسی این موضوع را متوجه گردد. این کار هم برای شخصیت شما بهتر است و هم افشای این مسائل سبب میگردد تا دیگران فکر نمایند که شما نمیتوانید مسائل مالی را مدیریت نمایید.
همچنین به یاد داشته باشید بروز این مسائل سبب میگردد تا سایر افراد شک نمایند که شما به دنبال یک کار با درآمد بیشتر هستید یا حتی بعد از ساعت کاری به کار دیگهای میپردازید. در آن صورت به تمامی مسائل شما شک مینمایند و با هر مسئلهای که پیش میآید فکرشان معطوف به این قضیه خواهد گشت.
9. صحبت از اولویت های زندگی تان
با کمی صحبت در مورد خود و خصوصیات شخصیتی خود، سبب شکل گیری رابطهای مستحکم میان خود و همکاران خود خواهیم گشت. ولی باید بدانیم که بین بیان خلق و خوها و بحث کردن همیشگی در مورد اولویتهای شخصی، مرز مشخصی وجود دارد.
تمرکز بیش از حد بر اولویتهای فردی، ممکن است این طرز تفکر را در همکاران ایجاد نماید، که شغل شما اهمیت زیادی برای شما ندارد و در اولویت چندم قرار گرفته است!
10. برنامه آینده
هر چند ممکن است برای شما عجیب باشد، ولی این که میخواهید در آینده چه اقدامی انجام دهید و تصمیم شما برای فردا چیست، ممکن است برای همه جذاب نباشد! حرف زدن در مورد تصمیمات شما حتی ممکن است سبب گردد تا افراد بر علیه شما تحریک گردند.
فرض نمایید قرار است شرکت شما یک پروژه بسیار بزرگ را تحویل بگیرد. بهتر است در این شرایط تا زمانی که پروژه به فاز اجرایی نرسیده است، کسی را از آن مطلع نکنید.
یا برای مثال اگر تصمیم دارید تا از شرکت فعلی خود خارج گردید، بهتر آن است که سایرین را خیلی زود از اقدام خود مطلع نسازید. زیرا ممکن است اطلاع رسانی زود هنگام شما سبب تحریک دیگران گشته و در نهایت به ضرر شما تمام گردد!
محل کار رویایی
اکثر ما شغلی رویایی در ذهن خود داریم و دوست داریم به آن دست یابیم یا اینکه در شغل رویایی خود مشغول به کار هستیم ولی محل کارمان طبق رویایمان نیست و بسیار پرتنش و عذاب آور است!
متاسفانه برخی از ما بعد از مدتی دست از رویاهای خود میکشیم، چون صدای مقتدری به ما حکم میکند که این کار را بکنیم. این صدای مقتدر ممکن است شکلهای مختلفی داشته باشد. شاید همکاران یا رئیسمان به ما بگویند که ما برای شغل رویایی که در ذهن خود داریم، مناسب نیستیم و ما هم حرف آنان را باور میکنیم. شاید هم یکی از والدین ما باشند که از روی عشق یا ترس یا احتیاط یا دلایل شخصی به ما بگوید که دست از تلاش بردارید. اما چاره چیست؟
از آنجا که راز موفقیت در هر زمینهای چه تحصیلی، شغلی یا خانوادگی کنترل افکار و ذهن است، پیشنهاد من و سایر همکارانم در آکادمی بازار به شما این است که با شرکت در دوره غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن» راههای کنترل افکار و ذهن خود را بیاموزید. در پایان دوره و با به کارگیری تکنیکها در زندگی، خودتان با چشمان خودتان شاهد معجزات حاصل از آنان در زندگیتان باشید!
- اما دوستان نظر شما چیست؟
- به نظر شما هم نباید در مورد چنین موضوعاتی با همکارانمان صحبت کنیم؟
- به خاطر دارید آخرین باری که در مورد چنین موضوعاتی در محل کارتان صحبت کردید چه عواقبی داشت؟ یا اصلا عواقبی داشت؟!
- آیا موضوعات دیگری علاوه بر موارد فوق میشناسید که صحبت در مورد آنها در محل کار ممنوع باشد؟
لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان به اشتراک بگذارید.
24 پاسخ
ممنون از محتوایه کاربردیتون ،به نظر من تو محیط کار به خصوص یه کارمند طبق تجربه ای که دارم هر چی ساکت تر باشه در مورد مذهب،سیاست،مسائل خانوادگی درد سرش کمتره
سلام فاطمه عزیز
بله موضوعاتی که شما اشاره کردید ، همواره می تونه محل اختلاف باشه با سایر افراد ، چرا که نظرات افراد متفاوت هست .
سلام عرض ادب.خیلی خودمونی میگم تاهمگی متوجه منظورم بشن.زبان سرخ دهدسرسبز برباداگه اگه اگه کارتون اداری مانند هست هنگامی که واردشدین یه سلام احوال پرسی خیلی محترمانه وهنگام ترک محل کارتونم یک خداحافظی محترمانه جمع بندی تاکاری ازتون نخواستن تا ازتون سوالی نپرسیدن هیج حرفی نزنید.تمام حرف هام خیلی چیزشاخی نبود اما اگه رعایت کنید هم همیشه موفق هستین وهم آسوده خاطرباتشکر ارادت.
سلام کاربر عزیز
ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میان گذاشتید.
من میخوام درمورد کم بودن حقوق و شخصی که از پیشرفت من در کار واهمه داره و اجازه نمیده که من به کارم برسم صحبت کنم ، ولی نمیدونم چجوری بگم به عنوان یه شخص زیرآب زن نگاهم نکنه.
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام کاربر عزیز
من بهتون پیشنهاد میکنم که ابتدا با خود شخص صحبت کنید و سعی کنید خیلی منطقی حل کنید مشکلتون رو. در ادامه اگر جوابی نگرفتین حتما اقدامی که از نظرتون لازم و ضروری هست رو انجام بدین.
هیچی واجب تر و مهمتر از رضایت و خوشحالی خودتون نیست دوست عزیز.
Ta darbare karaei k mikhaym bokonim harf mizanim hame zioodi mikhan taghlid konn
سلام کاربر عزیز
نظرتون کاملا محترمه
من انقدر همه چی میگفتم اخر سر یکی زیرابمو زد اخراج شدم
سلام کاربر عزیز
بسیار متاسفم بابت تجربه تلختون
اصلا سیاست پدرمادر نمیشناسه هیچ وقت اظهار نظر نکنید واسه خودتون بد میشه
سلام کمیل عزیز
ممنون از اینکه نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی
Besyar khoub bood va haghayeghe ziadi ro yadavar shod
سلام کاربر عزیز
از جلب رضایت شما خرسندیم
همه منتظر تا ازت آتو بگیرن بعد بر علیه خودت استفاده کنن
سلام کاربر عزیز
ممنون از ارائه دیدگاهتون
درباره مذهبو اینا که اصلا نباید حرف زد به هیچ وجه
سلامکاربر عزیز
ممنون از ارائه نظرتون
Mn kheili az rayat nkrdn in masael zakhm khordm
سلام کاربر عزیز
متاسفم
خیلیا سو استفاده میکنن از مسائل و مشکلات خانوادگی ادم
سلام حمیده عزیز
مسائل خانوادگی باید در محیط خانواده برطرف بشه
وااای خیلی عالی بود
دقیقا همینه
سلام کاربر عزیز
خوشحالیم که راضی بودید