معرفی کتاب «گربه، راهنمای ما»‏، نوشته‌ی استفان گارنیه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۳ آذر, ۱۴۰۱
معرفی کتاب «گربه، راهنمای ما»‏، نوشته‌ی استفان گارنیه

گربه‌ها تمام مدت ما را مجذوب خود می‌کنند. ما آن‌ها را تماشا می‌کنیم و سعی داریم درکشان کنیم، در قدرت، رفتار، ویژگی‌ها، عادت‌ها و جزئیات اطوار آن‌ها جادویی وجود دارد که استعداد آن‌ها را در زندگی با آرامش و شاد بودن نشان می‌دهد.

بی‌شک ما نیز می‌توانیم در زندگی روزمره‌، شخصی و شغلی خود از ویژگی‌هایی که گربه‌ها به‌طور طبیعی دارند، بهره‌مند شویم. فلسفه‌ای که گربه‌ها در زندگی به کار می‌گیرند را می‌توان در چند کلمه خلاصه کرد: خوردن، بازی کردن، خوابیدن، به فکر آسایش خود بودن و انجام کارهایی که برایشان خوشایند است.

این رفتار در مقایسه با سبک زندگی ما بسیار عالی است! اما فقط این نیست، همان‌طور که خواهید دید آن‌ها صاحب شیوه‌ای از زندگی هستند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بدون اضطراب زندگی کنند، چرا که گربه‌ها تنها یک اولویت دارند: آسایش و شادکامی‌ خود!

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

معرفی کتاب گربه، راهنمای ما

«کتاب گربه، راهنمای ما» اسم کتابی است که تازگی‌ها کم و بیش دست خیلی‌ها می‌بینم! و در ویترین کتاب‌فروشی‌ها. راستش من که از گربه وحشت دارم، اول نمی‌روم سراغ این کتاب … بعد به توصیه‌ دوستان می‌خرمش. کتاب روان‌شناسی، انگیزشی استبرای بهتر زندگی کردن. چطور؟ با راهنما قرار دادن مدل زندگی گربه‌ها در گربه راهنمای ما.

ترس از گربه

ترس از گربه

مترجم کتاب – مطهره حیدری – هم در مقدمه‌اش نوشته از گربه‌ها وحشت دارد، که بعد از خواندن و ترجمه‌ این کتاب، ترسش کمتر شده است. این ترغیبم می‌کند که پیش بروم!

نویسنده‌ آن – استفان گارنیه – هم در آخرین فصل کتابش، آرزو می‌کند که ای کاش، بعد از خواندن این کتاب، دیگر با گربه‌ها آشتی کرده باشیم. او معتقد است از رابطه‌ای که بین ما و گربه‌ها شکل می‌گیرد، هیچ وقت پشیمان نخواهیم شد.

دوستان ما، گربه ها

کتاب در 58 فصل از ما می‌خواهد گربه‌ها را الگوی زندگی‌مان قرار دهیم. نویسنده‌ در هر فصل صفتی از گربه را خاطرنشان می‌کند، بعد آن را می‌آورد در زندگی انسان‌ها، می‌کاودش و مفصل‌تر جنبه‌های مختلفش را نشان‌ می‌دهد.

پشت جلد کتاب از او می‌خوانیم: «در واقع همه چیز همین جا بود، درست مقابل من، بدون اینکه در این سال‌ها متوجه آن شده باشم. ما می‌توانیم چه در زندگی شخصی، چه در زندگی کاری، از یک گربه خیلی چیزها را بیاموزیم».

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - دوست داشتن خود

گربه چه جور موجودی است؟

گربه آزاد است. این عنوان اولین فصل این کتاب است. نویسنده در این بخش می‌خواهد بگوید مثل گربه‌ها باشید: آزاد و رها، در تمایلات و تخیلات. آنچه در ذهن دارید را انجام دهید و فقط تمایلات و علایق خود را دنبال کنید.

گربه می‌داند چطور خرامان راه برود. او به خودش افتخار می‌کند. ببینید گربه چقدر به گربه بودنش می‌نازد! او تک است و از این موضوع هم آگاهی دارد. بدون اینکه ناز داشته باشد از آنچه هست، فراتر برود یا خودش را به دیگران ثابت کند. او به خودش اعتماد دارد.

گربه خودش است. همین دلیلی است برای اینکه بتواند قدم‌هایش را محکم و استوار بردارد! به خودتان فکر کنید؛ به آسایش و شادی‌تان. از خود مراقبت کنید. هیچ کس بهتر از شما نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

گربه بیشتر از هر چیز به خودش فکر می کند

کتاب گربه، راهنمای ما

گربه‌ها ما را نوازش نمی‌کنند، بلکه به‌واسطه‌ ما، خود را نوازش می‌کنند. بخش عمده‌‌ زندگی آن‌ها بر پایه‌ ترجیح آسایش خود نسبت به هر چیز دیگر است. ما هم مثل آن‌ها باشیم.

در درجه‌ اول حواسمان به خودمان باشد. این رویه به ما فرصت می‌دهد بتوانیم پیش از پرداختن به دیگران، به نیازهای خود اهمیت بدهیم. باید یاد بگیریم که قبل از هر چیز، از خودمان مراقبت کنیم.

 گربه خانه اش را دوست دارد

گربه‌ها قلمروشان را نشانه‌گذاری می‌کنند. ارباب خانه‌شان هستند. کسانی که با گربه‌ها زندگی می‌کنند می‌گویند: «این گربه نیست که پیش ما زندگی می‌کند، بلکه انگار ما هستیم که پیش او زندگی می‌کنیم.»

استاد احمد محمدی
اغلب مردم در زندگی می‌دانند که چه نمی‌خواهند، ولی واقعا نمی‌دانند که چه می‌خواهند!
استاد احمد محمدی

این جمله دقیقا درست است. خود من، که مدتی مجبور بودم با آن‌ها همزیستی نامسالمت‌آمیز داشته باشم، عمیقا فهمیدم که انگار من پا گذاشته‌ام به خانه‌ آن‌ها. از بس که مغرورند!

گربه مغرور است

گربه از آنچه هست، کاملا راضی است و احساس غرور می‌کند. مشاهده رفتار مغرورانه‌اش با سایر حیوانات و نیز انسان‌ها، این موضوع را تایید می‌کند. برای این‌که دیگران دوستمان بدارند، اول باید ما خودمان را دوست بداریم. باید نسبت به آن‌چه که هستیم افتخار کنیم.

گربه موجودی مستقل است

گربه موجودی مستقل است

یکی از اصلی‌ترین ابعاد وجودی گربه استقلال اوست. او بدون این‌که روی کمک دیگران حساب کند، با خواست و اراده‌ خود آزادانه رفتار و انتخاب می‌کند.

برای ما هم احساس وابسته بودن فایده‌ای به همراه ندارد، جز این‌که ما را به پیروی از رفتار دیگری وادار کند. برای آگاهی از میزان وابستگی خود به دیگران، می‌توانیم پرسش‌های فراوانی از خود بپرسیم.

مثلا این که من چقدر به اطرافیانم وابسته‌ام و چقدر استقلال مالی دارم؟ آیا به شریک زندگی خود وابستگی مفرط دارم یا می‌توانم آزادانه رفتار کنم و خودم برای برنامه‌هایم تصمیم بگیرم؟

گربه خود را با وضعیت جدید وفق می دهد

گربه‌ها در شرایطی که بر آن‌ها تحمیل می‌شود یا قدرت تغییرش را ندارند کنار می‌آیند. اگر یکی از پنجه‌هایشان آسیب ببیند، سعی می‌کنند قدرتشان را روی بقیه پاها متمرکز کنند تا از پس خود بر بیایند.

این نمونه‌ای از روحیه سازگاری با اطراف در گربه است. او به محدودیت‌ها و مشکلاتی از این دست فکر نمی‌کند و حسرت نداشتن امکانات را نمی‌خورد؛ برعکس، از آن‌چه که اکنون در اختیار دارد بهره می‌برد. آیا ما هم همین اندازه قدرتمند هستیم؟ یا در مواجهه با جزئی‌ترین مسائل ناله سر می‌دهیم و کاسه چه‌کنم دست می‌گیریم؟

حالا دیگر مثل او رفتار کنید و زندگی خود را دوباره از نو بسازید، اما این بار با هدف دست‌یابی به خواسته‌ها و لذت بردن از زندگی. این کتاب را سال 1397، نشر شمعدونی در قطع جیبی با ترجمه مطهره حیدری منتشر کرده است.

1/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی