خلاصه کتاب قدرت لحظات نوشته چیپ هیث و دن هیث

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ تیر, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۱۵ دی, ۱۴۰۱
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

چیپ هیث و دن هیث در کتاب قدرت لحظات به دنبال این سوال رفته‌ اند که چرا بعضی تجربه‌ های کوچک، ما را تکان می‌ دهد، سطحمان را بالاتر می‌ برد و حتی متحولمان می‌ کند و چگونه می‌ توانیم چنین لحظات فوق‌ العاده‌ای را به وجود آوریم.

در کتاب قدرت لحظات بیان می شود که اگرچه زندگی هر فرد منحصر به فرد است اما اغلب لحظات به یادماندنی ما، دارای چهار قسمت تعالی، ادراک، غرور و اتصال است. اگر این بخش‌ ها را در آغوش بکشیم، می‌توان معجزه کرد و بیشتر و بیشتر لحظات خاص خلق کرد.

فکرش را بکنید که یک معلم، درسی را طراحی کند که شاگردانش تا بیست سال بعد در ذهنشان بماند. یا مدیری که می‌ داند چگونه تجربه‌ ای پر از لذت برای مشتریانش بیافریند.

با آکادمی بازار برای مطالعه ی خلاصه ای از کتاب قدرت لحظات همراه باشید.

تفکر از نگاه کتاب قدرت لحظات

در شغل فعلی یا اخرین شغلی که داشتید روز اول شما چگونه بود؟ آیا منصفانه است که بگوییم روز تعیین کننده ای نبود؟

با پیگیری ماجراهایی که از کارمندان سرخورده شنیده ایم به یک توصیف بسیار معمول از روز اول می رسیم؛ شما در محل کار حاضر می شوید. پذیرش فکر می کرد که از هفته ی دیگر شروع به کار می کنید.
او یک میز کار به شما نشان می دهد، یک مانیتور و یک کابل اینترنت روی آن قرار دارد، بی آنکه خبری از کامپیوتر باشد.

یک زون کن آنجا وجود دارد و روی صندلی هنوز رد نشیمنگاه نفر قبلی وجود دارد. مدیرتان هنوز نیامده است. اساس نامه را به دستتان می دهند تا مطالعه کنید. پذیرش می گوید: چرا نگاهی به این نمی اندازید؟ من چند ساعت دیگر برمیگردم نزدتان.

بخش سیاست های مربوط به آزارجنسی طول و تفسیر زیادی دارد و این فکر شما را از بابت همکارانتان درگیر می کند.

دست آخر خانمی خوش برخورد از همان طبقه خودش را معرفی می کند و شما را می برد تا چرخی در دفتر بزنید و کار 11 آدم مختلف راقطع می کند تا شما را معرفی کند.

بنابراین فکر می کنید که نکند در آغاز شروع کارتان بنای آزار همکارانتان را گذاشته اید، بلافاصله اسم آنها را فراموش می کنید به جزء یک اسم که شاید به دلیل سیاست های مربوط به آزارهای جنسی باشد، آیا این درست است؟

کم توجهی به کارمند در روز اول ذهن را مشغول می کند و فرصتی برای آنکه یک عضو جدید احساس اهمیت و احترام کند از دست می رود.

حال تصور کنید که با کسی در قرار اول برخوردی شبیه به آن کارمند تازه وارد داشته باشید. مثلا بگویید؛ یک عالمه کار روی سرم ریخته است، شما در ماشین بنشین و من بعد از چند ساعت به سراغت می آیم.

برای پرهیز از چنین اشتباهی باید بفهمیم چه زمانی به لحظات ویژه نیاز است. به پیشنهاد کتاب قدرت لحظات باید یاد بگیریم در لحظه بیاندیشیم تا موقعیت هایی را که ارزش سرمایه گذاری دارند، کشف کنیم.

قدرت لحظات

شیوه کشف قدرت لحظات

کشف لحظه ها می تواند غیرعادی باشد. مثلا در سازمان ها تمام تمرکز ما صرف اهداف می شود و زمان تنها تا جایی معنا دار است که اهداف را روشن کرده و اندازه گیری نماید.

درواقع طبق گفته کتاب قدرت لحظات مسئله هدف است اما برای انسان ها مسئله لحظات است. این لحظه هاست که به یاد می سپاریم و گرامی می داریم.

شکی نیست که رسیدن به یک هدف، مانند اتمام کار یک ماراتن یا به سرانجام رساندن کار یک ارباب رجوع را جشن می گیریم اما این دستاورد ها در دل لحظات قرار گرفته اند. هر فرهنگ لحظات بزرگ تجویز شده ی خود را دارد.

تولد ها، ازدواج ها و فارغ التحصیلی ها که جای خود را دارند اما اعیاد و تعطیلات، مراسم تشییع جنازه و رسوم سیاسی هم هستند که برای ما طبیعی به نظر می رسند، اما توجه داشته باشید که تمام آن ها را سازندگان گمنامی خلق کرده اند که می خواستند شکلی به زمان بدهند. این همان چیزی اس که تفکر در لحظات می نامیم و تشخیص اینکه انشاء زندگی کی به نشانه گذاری نیاز دارد.

نشانه گذاری موقعیت ها

موقعیت های که سزاوار نشانه گذاری هستند از نظر قدرت لحظات

سه موقعیت که سزاوار نشانه گذاری هستند عبار اند از:

  • دوره های گذار
  • نقاط عطف
  • فرود ها

دوره های گذار موقعیت های کلاسیکی برای لحظات تعیین کننده هستند. بسیاری از فرهنگ ها آیین خود را دارند مانند جشن تکلیف یهودیان و جشن کویین سنارا در قبیله ای برزیلی که در آن پسران در 13 سالگی به سن بلوغ می رسند و  باید دستکش هایی پر از مورچه های وحشی نیش دار بپوشند تا دست هایشان پر از تاول شود.

زیرا مشخص است که روزی کسی از خودش پرسیده است چگونه می توانیم سن بلوغ را سخت تر کنیم. مناسک بلوغ نوعی مرزگذاری است. تلاشی است برای آنکه سایر دوران رشد را از دوره ی گذار نوجوانی به بزگسالی جدا کند. تا قبل از این روز من یک بچه بودم و از این روز به بعد من یک مرد هستم، مردی با دست های متورم.

دوره های گذار نیز همچون لحظات عطف و فرود ها، دوره های طبیعی هستند. گذار از تجرد به تاهل صرف نظر از آنکه جشنی برای آن گرفته شود یا نه، یک لحظه تعیین کننده در زندگی است. با تشخیص اهمیت این لحظات تعیین کننده، می توانیم به آن ها شکل دهیم و آن ها را پر معنا تر و خاطره انگیز تر کنیم.

معرفی چیپ هیث و دن هیث نویسندگان کتاب قدرت لحظات

چیپ هیث و دن هیث

چیپ هیث در تاریخ  19 جولای 1963،در ایالات‌ متحده آمریکا به دنیا آمد. او یک نویسنده و سخنران آمریکایی است.

دن هیث در سال 1973 متولد شد. او کارمند بلند پایه در مرکز کیس دانشگاه دوک است که کارآفرینان را در مبارزه برای اهداف غیر اجتماعی حمایت می‌ کند.

چیپ هیث و دن هیث کتاب های زیادی به صورت اشتراکی منتشرکرده اند که جزء بهترین ها در حوزه مدیریت هستند که به صورت کلی بیش از 80 ماه در لیست بهترین و پرفروش‌ ترین کتاب‌ ها قرار داشته‌ اند و به بیش از 30 زبان مختلف ترجمه‌ شده‌ اند.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مدیریت زمان

بسیاری از لحظات تعیین کننده در زندگی ما نتیجه تصادف یا شانس است، اما واقعاً چرا داریم معنا دارترین و به یاد ماندنی‌ ترین لحظات خود را به شانس و اقبال می‌ سپاریم، در حالی که می‌توانیم خالق آن‌ ها باشیم؟ کتاب قدرت لحظات راه‌ هایی پیش رو ما می‌گذارد تا بتوانیم تجربیات بیشتری داشته باشیم.

در صورت تمایل به بهره مندی و آشنایی با سایر کتاب های مفید و کاربردی معرفی شده در آکادمی بازار می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

معرفی کتاب

1/5 - (2 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی